Douglas's gas torpedo topic.

Hier een topic over het maken van verschillende torpedo's werkend op gas.

Ik bouw deze low budget, met behulp van verschillende pennen en onderdelen van een handje vol wegwerp aanstekers. Aanstekers die wel een vulnippel hebben voor hergebruik, anders kan ik ze weer niet gebruiken.

We beginnen met wat pennen, aanstekers en wat klein messing buismateriaal.

IMG_0299-2.jpg

Pennen die ik overigens van vrienden, werkgever en een forumlid heb gekregen. Niet alle pennen zijn geschikt als torpedo, maar tot nu toe heb ik geluk. De aanstekers komen uit de bekende die het zelf winkelketen, ben inmiddels grootverbruiker geworden. Kosten 0,69€ per 4, en heb een aantal verpakkingen op vooraad.

De meestel onderdelen die uit de aansteker komen worden weer gebruikt, maar de belangrijkste is toch wel deze vulnippel. En het is niet echt eenvoudig om deze er heel uit te halen, voorzichtig breekwerk is wel op zijn plaats.

IMG_0301.jpg

Hier alle onderdelen die weer terug ín de pen gaan.

IMG_0309-1.jpg

IMG_0306-1.jpg

Het vulnippeltje heeft al een bestemming, vast gelijmt met 2K lijm...

IMG_0310-1.jpg

Wordt vervolgd...

Laatst bewerkt:
mogge douglas, dit gaat een veel bekeken topic worden, zelf wil ik ook een poging gaan wagen om dit te bouwen.
Heb contact met een bouwer uit frankrijk waarvoor ik al een lanceerinrichting heb gebouwd, alleen de torpedo's missen nog.
Dus voorals doorgaan met uitlegggen.

Zo, weer even een kleine update...

Hieronder de messing onderdelen die in de pen komen. de kleinere messing buisjes komen weer in de grotere messing buis gelijmt met epoxy lijm. Dat gedeelte steekt dan weer achter uit de pen, wat ik dan wel weer pasend moet maken op de draaibank.

Het gaatje lijm ik ook weer dicht, en als dit hard is wordt hier weer een gaatje in geboord van 0,170 mm. Dat gaatje moet zo klein zijn ivm de snelheid van het expanderen van het gas. Als het gaatje te groot is bestaat er de kans dat het gas in vloeibare vorm in de pen achterblijft zodat ik geen aandrijving heb. Uit eerdere ervaringen met deze pennen blijkt dat een gaatje van 0,3 mm al te groot is. Wel is het zo hoe groter het volume van de pen, des te groter het gaatje moet zijn...

IMG_0003-1.jpg

de vulnippels vormen het grootste probleem. Om ze heel te kunnen scheiden van de aansteker, moet je deze erg voorzichtig slopen. daarna krijgen ze een behandeling in de draaibank, en zelf daar kan het mis gaan. Van de 10 aanstekers 6 bruikbare vulnippels. Heb zelf wel eens gemakelijkere aanstekers gehad, voordeel van vulnippels dat ze weer erg goed verlijmbaar zijn.

Ze kosten geen drol, dus lig ik er niet wakker van.

IMG_0002-2.jpg

Wordt vervolgd...

Hoi Douglas,

Gaat lekker, ik hou het topic in de gaten .. ;) Ik ben van plan om de 1:24 torpedo's van de MTB ook op gas om te bouwen, elektrisch blijkt toch te storingsgevoellig (en kostbaar ... :(), kan ik mooi de kunst afkijken!

Wat doe je eigenlijk met het gas in de aanstekers? Klap met een hamer erop en dan laten vervliegen?? "Please note the NON SMOKING sign is on"... :hammer:

Heren, denken julie nou echt dat ik met deze aanstekers zo onveilig omga?

Elastiekjes, hamers....:? :evil: :hammer: :nooo:

Tjonge jonge, wil wel graag blijven bouwen ipv eenmalig de boel verkloten.

De oplossing is erg eenvoudig.... Met een kleine schroevendraaier op de vulnippel drukken, loopt ie ook leeg.... Ttttssssssss. Wel ff buiten doen he..

Snappie?

Pffff gelukkig Douglas.
Pak van mijn hart, ons onderwater clubje is niet al te groot en iemand met kennis missen, nee dat willen we niet!

Even zonder gekheid, het ziet er top uit.
Zelf wil ik (en ben ik bezig zo af en toe) een torpedo maken met schroef en accu(tjes)
Deze lanceren van uit de achter torpedobuis,
gebruik makende van een systeem als Manfred heeft.

Hoi Douglas

Over welke diameters buis heb jij het dan, en gebruik jij hier een standaard twee componentenlijm voor?
Wat je allemaal laat zien geeft mij ook de moed om hier ook eens aan te beginnen, ik heb al wat geprobeerd maar dat was geen succes.
Als afdichting gebruikte ik een rubber plug doorboord met 1mm boor, het werkte eerst goed maar na een paar maal last van lekkage langs de rubber plug

Hallo Douglas

Ziet er mooi uit, wil ze graag in mijn Zwaardvis inbouwen vraag me alleen af hoe je ze dichthoud bij het vullen, of plaats je zo op een pennetje van 0.170 mm die vervolgens op of in een rubber afdichtings dopje zit. Het afvuren is voor mij ook een raadsel hoe je dit hebt opgelost. Begrijp best dat je octrooi hebt op dit systeem maar misschien wil je het met mij/ons delen.

Groet leo Bil

@Manfred,

Welke diameter bedoel je? En ik gebruik de epoxy lijm van de firma Engel.

De afdichting met de rubberen plug had ik ook, en dat werkte bij mij ook niet.

Begrijp best dat je octrooi hebt op dit systeem maar misschien wil je het met mij/ons delen.

Ik octrooi? Nee hoor, komt allemaal in dit draadje te staan... Wel ff geduld hebben dan.

Inmiddels heb ik de achtereinden van de torpedo dicht gesoldeerd en voorzien van een 0,170 mm gaatje. koste wel 3 boortjes, want die dingen breken bij het kleinste zuchtje wind al af.

De rest heb ik voorzien van 0,245 mm gaatjes....

Foto's volgen nog.

is het een idee om een dun staaldraadje in te vetten ?
buisje volsmeren/spuiten met lijm, draadje er door heen steken en lijm laten harden.
daarna draadje eruit trekken en presto : klein gaatje.
misschien kan je die truuk zelfs met de achterkant van de (kapotte) boortjes uithalen.

Laatst bewerkt:
Haal maar weg. 't begint nu wel gevaarlijk te worden (ik quote uit elders in dit topique: "in aanstekers zit isobutaan,mix van butaan en propaan") :bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Martijn,

zou jij nu niet eerst eens gaan plassen.
Je weet alles beter en kunt alles beter.
Laat dan dan eerst eens zien voor dat je iemand af zeikt hier omdat jij het zo goed weet.
Douglas laat zien wat hij bouwt jij niet!
Ga svp met je tekentafel met dak kapel boven op de berg zitten.

Er is nu al een paar maal gevraagd eens wat te laten zien
van jou "vaartuig wat onder water kan".
Maar dat bestaat dus niet!

En nu begin je dan maar over torpedo's van een ander.
In Duitsland varen ze ook met zo een soort systeem als van Douglas en dat werkt.
Maar die mensen gebruiken wel geen tekentafel met dak kapel boven op de berg!
Dampt het daarboven ook een beetje?

Hein

Dit is echt Martijn's eigen,en denkt dat "hij" alleen op school heeft opgelet!Wat een arrogantie.

Trouwens,in aanstekers zit isobutaan,mix van butaan en propaan.

Gr Joop

Als het eerste model niet bevredigend presteerde, zal dit model dat ook niet doen.

Tja, voor mij was het eerste model wel bevredigend... en de 2e ook, en de 3e ook...

Geen idee, maar het blijft een grappig mannetje :smile:

Ik vind het nog grappiger dat er iemand is die in zichzelf zit te praten (in dit geval typen)....

Verder kan ik de dingen die ik bouw, niet wetenschappelijk weerleggen of met formules onderbouwen. Simpelweg omdat ik daar geen behoefte aan heb. Zit er dan ook niet op te wachten dat een ander dat wel voor mij doet.

De manier zoals ik bouw (proef ondervindelijk) geeft mij zo veel méér plezier in het bouwen. Daar kan ik INTENS van genieten. DAT is MIJN manier van bouwen. Het is een manier van bouwen wat veel subschippers doen hier op dit forum. Ze beleven er net zoveel plezier aan dan ik dat doe.

Nog leuker is dat ik dat kan en mag delen met anderen via dit forum. Dat maakt het voor mij nog INTENSER. Zeker als je er leuke reacties op krijg. Als ik dan samen kom tijdens een meeting vind ik het erg leuk dat ik de mensen kan laten zien wat ik gebouwd heb. Zonder arrogant te zijn.

Maar het verhaal hier boven wordt niet als leuk gezien en ervaren. Sterker nog, het begint erg irritant te worden. Je haalt de intensiteit bij mij weg, en dat doe je niet alleen bij mij.

Das een slecht teken. Ik kan het niet waarderen dat jij mijn project, (wat door veel mensen wordt gelezen en gewaardeerd) de grond inboord met jou mening en benadering. Het is een beleving voor mij om hier op dit forum te komen en mijn enthousiasme te delen met anderen.

Op deze manier ontneem je niet de enthousiame van mij, maar dat van vele anderen... Je hebt volgens mij zelf geen idee wat voor impact jou aanwezigheid heeft... Alles wat je bekritiseerd heeft een negatieve kant. Jou idee is beter dan die van een ander...

Ik word er erg moe van... En er zijn er meer die er zo over denken...

Denk daar eens over na...

Ik stop even met schrijven, want bovenstaande manier van benaderen maakt bij niet boos, maar erg moe... Heb er erg lang over gedaan om dit te typen... Zeker als het je raakt...

Martijn, ik ben ff helemaal klaar met jou... als iemand een andere menig heeft, laat het maar weten. Als je dezelfde mening deelt, ook graag even laten weten via dit topic.

Wel op een fatsoendelijke manier graag...

Dit topic is toch al vernaggeld, mij maakt het helemaal niet meer uit.

Het bouwen en posten ook ff niet meer...

Naar aanleiding wat Roel geschreven heeft... Voor het bewijs...

Douglas v.d. Heuvel is hier een van zijn torpedo's aan het laden. Vreemd dat de KM daar een complete Torpedowerkplaats voor heeft én een torpedo-werkschip... Tijd voor een andere baan, Douglas?
1248306dc6a70b4.jpg

Maar... eerlijkheid gebied me te zeggen dat Douglas z'n sigaren "als de brandweer" door het water gingen!
1248306dc6dcc46.jpg

http://http://media.putfile.com/torpedo-45

Laatst bewerkt door een moderator:
De manier zoals ik bouw (proef ondervindelijk) geeft mij zo veel méér plezier in het bouwen. Daar kan ik INTENS van genieten. DAT is MIJN manier van bouwen. Het is een manier van bouwen wat veel subschippers doen hier op dit forum. Ze beleven er net zoveel plezier aan dan ik dat doe.

Nog leuker is dat ik dat kan en mag delen met anderen via dit forum. Dat maakt het voor mij nog INTENSER. Zeker als je er leuke reacties op krijg. Als ik dan samen kom tijdens een meeting vind ik het erg leuk dat ik de mensen kan laten zien wat ik gebouwd heb. Zonder arrogant te zijn.

Bovenstaande geldt ook voor mij!
@Douglas: Ik hoop dat je wat torpedo's klaar hebt voor gebruik (type 1, 2, 3, of wat dan ook), om indien mogelijk te gebruiken in Vught. Daar was een omwonende erg benieuwd naar weet je nog?

groeten,
Jan

Beste Douglas, Laat die mannetjes die anderen zo grappig vinden toch in hun eigen vet gaar smoren. Ik denk niet dat ik overdrijf, als ik zeg dat waarschijnlijk 90 % van de modelschippers op jouw manier ( proef ondervindelijk ) tewerk gaat. Ook al mengen deze mensen zich zelden in de discussies op dit sub-forum, maar neem maar van mij aan dat veel schippers van " Grijze Schepen " ook dit sub-forum volgen. Jouw bijdrage over torpedo's interesseert heel veel mensen. Het zijn niet alleen Subs die torpedo's aan boord hebben. Veel schippers van Torpedoboten, Fregatten, Kruisers en Slagschepen wachten gewoon met ongeduld op je volgende bijdrage. Dus beste Douglas doe a.u.b. verder zoals je bezig bent.
Groetjes, Jos

Back