Bij het maken van mijn stoommachines gebruik ik meerdere materiaalsoorten.
Iedere materiaalsoort heeft zijn eigen eigenschappen betreffende verspanen of draadtappen.
Het is een bekend gegeven, dat messing makkelijker verspaand dan koper, te zwijgen over roestvaste staalsoorten.
Voor elke materiaalsoort gebruik ik een andere snijvloeistof.
Ik gebruik nu 3 soorten van snijolie, te verdelen in twee groepen.
1- Snijolie, die moet koelen en de spaanafvoer smeren.
2- Snijolie, die de materiaal oppervlakte spanning moet doorbreken.
Ad. 1, Bij ongelegeerde staalsoorten gebruik ik de gewone boorolie, witte emulsie, smeert en koelt.
Ad. 2 Snijolie, die de oppervlakte spanning moet doorbreken.
Oppervlakte spanning, zelfs water heeft een oppervlakte spanning.
Je kunt een vette speld op het oppervlak van water laten drijven, maar voeg je een druppel zeep toe, dan wordt de oppervlakte spanning verbroken en zinkt de speld.
Sommige materialen hebben een hoge oppervlakte spanning en geven problemen bij verspanen.
De beitel hapt in het materiaal, de tap zuigt vast.
Daarom gebruik ik hiervoor twee soorten snijolie;
2.1 Bij hoog gelegeerde staalsoorten, GrNi gerelateerde soorten een speciale snijolie, die de oppervlakte spanning breekt en smeert, tevens werkt deze perfect bij koper, zie eerdere bijdrage :
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-27#post-3980827
2.2, Snijvloeistof voor het breken van de oppervlakte spanning van aluminium.
Geleerd en ondervonden, spiritus is de efficiëntenste vloeistof om de oppervlakte spanning van alluminium te breken.
Zelf heb ik maar ervaringen tot draadtappen M1,6 in aluminium.
Samengevat: ik gebruik nu drie soorten snijolie, die ieder hun specifieke toepassing hebben.
Stoom, techniek is leuk.
Groet. Henk