Hey,
Naar het voorbeeld van het LAMA v2 draadje etc. nu ook het df04 draadje
(of bestaat die al? ik heb gezocht maar niet gevonden, indien dit bestaat
mag het verwijderd worden)
wel om maar even in te zetten:
zo wordt hij dus geleverd
product specificaties:
# Eigenschappen: 4 kanaals RC Helicopter
# Geintegreerde metalen ring in het hoofd van de rotor voor meer
# stabiliteit tijdens het vliegen 9 g rudder met interne gyro
# Verbeterde staartmotor voor extra duurzaamheid
# Sterke 370SD motor
# Maximale hoogte 300 meter
# Zender reikwijdte 300 meter
# Maximale snelheid, 40-60 km/h, maar dat is vragen om een total-loss crash
# Bewegingen: Voor/Achter Hellen,Links/Rechts Hellen,
Links/Rechts Draaien, Motor Snelheid (Pitch-axis, Roll-axis, Fixed pitch, Motor speed)
# Hoge kwaliteit mixer en gyro for ingebouwde verbeterde kwaliteit.
# Ready To Fly alleen maar 8 AA batterijen nodig voor de zender.
# 10-15 minuten vliegtijd
# Afmetingen Hoofd Rotor Diameter: 510mm
# Staart Rotor Diameter: 146mm
# Lengte Frame: 470mm
# All-up gewicht: 350gram(inclusief batterijen)
instellen:
Afstellen van je helicopter
Het afstellen van je helicopter is niet zo erg veel werk, maar daarom niet minder belangrijk.
Bij het afstellen van je helicopter onderscheiden we 8 onderdelen:
Paddels
Hoofdrotors
Staartrotors
Tuimelschijf (Swashplate)
Zender deel 1
Hoofdmotor
Accuhouder
Zender deel 2
De tuimelschijf
De tuimelschijf zorgt ervoor welke kant je heli opleunt tijdens het vliegen. Deze moet als je ‘nergens aankomt’ zo horizontaal mogelijk staan.
Om dit te controleren moet je de zender+heli aanzetten en de trims
van je zender(die afstel-schuif knopjes naast de sticks op de zender) in het midden zetten.
Dan moet je kijken hoe horizontaal de servo armpjes staan.
Staan ze perfect horizontaal dan hoef je er niks aan te doen.
--Dit ervanuitgaande dat je servo armpjes (die stalen draadjes aan je servo) evenlang zijn. Je kan ze langer of korter maken door
aan die zwarte uiteinden te draaien--
Staan ze daarentegen niet perfect horizontaal dan moet je het het servo
armpje loskoppelen en het schroefje van het servo armpje losdraaien. Dan moet je het servo armpje van de servo aftrekken en het er zo horizontaal mogelijk weer opzetten en dan alles weer vastmaken.
De paddels
De paddels moeten zo parallel mogelijk staan met het ‘achterliggende’ roterend frame.
In plaatjes taal (zijaanzicht):
Als je van punt 1 (linkerkant paddel) naar punt 2 (rechterkant paddel) een
doorlopende lijn trekt, dan moet die parallel lopen met de lijn die door punt 3 (linkerkant roterend frame) en punt 4 (rechterkant roterend frame)
loopt.
Is dit niet geval (net zoals op de plaatjes hierboven), schroef dan de
paddels los en zet ze er goed op.
De hoofdrotors
Schroef allebei (hoofd)de rotors los en leg ze afzonderlijk op een digitale weegschaal.
Plak aan de ene rotor in het midden net zoveel (zwaar)plakband totdat
beide rotors evenveel wegen.
Schroef je rotors er daarna weer op. Maar draai je hoofdrotors niet té
strak je, net strak genoeg zodat je ze met geringe inspanning alleen in schokjes kan laten draaien.
Draai daarna de hoofdrotors zo dat ze samen in een rechte lijn lopen.
Staartrotors
Haal de (staart)rotors eraf en bepaal het zwaartepunt. Ligt die niet in het
midden? Plak dan net zoveel op een van de kanten totdat het zwaartepunt wel in het midden licht.
De zender deel 1
Op de achterkant van je zender zit een dip switches paneel. Deze bevat afzonderlijke schuifknopjes(dip switches) die staan voor de kanalen die je
zender uitzendt. De zender van de HM004 heeft 4 kanalen, dus alleen de
dip switches 1,2,3,4 worden gebruikt, de anderen hebben geen nut. Met elke dip switch kan je voor het betreffende kanaal instellen of je die
omgekeerd door de zender wil laten uitzenden of niet. Dus voor kanaal 3
throttle (gas) kan je met dip switch 3 instellen of je de linkerstick van je zender juist naar beneden of naar boven gericht moet hebben om geen
throttle te geven.
De meest gebruikte (en aanbevolen!) manier om je dipswitches te hebben
is als volgt:
Dip switch 1 - ON - Horizontale as linkerstick - Rudder (links/rechts draaien)
Dip switch 2 - OFF - Horizontale as rechterstick - Roll (links/rechts leunen)
Dip switch 3 - ON - Verticale as rechterstick - Pitch (voor/achter leunen)
Dip switch 4 - ON - Horizontale as linkerstick - Throttle (gas)
Dip switch 5-8 - Word niet gebruikt
Hoofdmotor
Laat je helicopter een uur lang op een langzame snelheid(1 tot 3 rotaties per seconde) draaien. Hierdoor raken de onderdelen in de hoofdmotor
beter op elkaar ingesleten waardoor je uiteindelijk een krachtigere motor krijgt.
Accuhouder
Draai de rotors zo dat de paddels in het verlengde van de heli liggen en stop de accu in de accuhouder.
hou de heli aan de paddels vast en til hem op
laat hem nu langzaam naar beneden zakken en kijk wat het eerst de grond raakt.
De voorkant? Dit is goed, maar er moet natuurlijk niet teveel verschil in
zitten.
De achterkant? Verschuif de batterij nog iets naar voren en controleer nog
eens.
Herhaal dit totdat de voorkant en de achterkant gelijktijdig de grond raken bij het neerkomen.
De zender deel 2
Nu kan je gaan vliegen met je helicopter, met de trims op je zender kan je je helicopter nog preciezer afstellen.
Dit moet je doen op minimaal 50 cm hoogte omdat je dan uit het
grondeffect bent.
N.b. Grondeffect is dat de lucht die de hoofdrotors omlaag blazen niet makkelijk naar beneden kan stromen en daardoor de beweging van je
helicopter met een naar links-voor beweging beinvloedt. Als je met heli hoger vliegt dan ongeveer 50cm heb je hier geen last meer van
met dank aan rcvliegshop.nl om deze handleiding ter beschikking te stellen
als jullie nog aanpassingen hebben, zeg maar, dan pas ik deze post wel aan
LIPO gebruiken voor DF04, even een korte lipo uitleg
Het is bij het zoeken van motor, regelaar en accu altijd hetzelfde waar je op moet letten.
De motor trekt een bepaalde aantal amperes. Dit is afhankelijk van het voltage en de propellor. Je snapt natuurlijk wel dat een kleine prop maar weinig amps trekt. Stel je neemt een 9x4 prop op die fietsbel. Die trekt dan rond de 12 ampere (bijvoorbeeld, weet ik niet zeker).
Als je dat weet ga je kijken wat voor regelaar je erbij moet hebben.
Die moet je altijd ietsje ruim nemen voor de veiligheid. een 10amp regelaar is dus al te weinig, dus kan je beter de 17amp versie nemen.
Daarna moet je nog een accu hebben. je kan een 2S of 3S kiezen. 7,4 of 11,1 volt. Met 3S kan je met een kleinere prop evenveel amps trekken als op 2S met een grote prop.
Het aantal Mah Geeft aan hoe lang je kan vliegen. Heb je een 1000mah accu, trek je er 10 ampere uit, dan kan je 1/10 uur vliegen, oftewel 6 minuten (vol gas).
Het aantal C geeft aan hoeveel amperes een accu kan leveren. Dit is behoorlijk belangrijk. Er worden vaak 2 waardes gegeven: continu en max. Hier moet je zeker niet overheen gaan en liefst een stukje onder blijven als je wilt dat je accu's lang mee gaan. In kleine shockflyers worden de kleine lipootjes vaak veel te zwaar belast. Die gaan dan ook niet lang mee vaak.
Stel je hebt een accu van 1500mah die 10C kan leveren. Deze kan dan 1,5 x 10= 15 amp leveren. Als je er dan 12 ampere uit trekt zit je goed.
Door het lage gewicht van lipo's kan je vaak ook een wat hoger aantal mah kiezen. Zo zit je nog onder het gewicht van Nimh-accu's, maar kan je wel veel langer vliegen. Ook worden de lipo's dan veel minder zwaar belast....
daarbij: NOOIT te ver ontladen (onder 3, max 2.5 volt), NOOIT te ver laden (max 4.2 volt). Dit allebei per cel dus.
met dank aan Sietse
Ik zal proberen alle informatie in dit topic te verzamelen zodat een beginnende helivlieger (zoals ik) niet meteen heel het topic hoeft door te
lezen om essentiele informatie te vinden. Alle nuttige informatie: posten maar! Ik denk dat dit topic toch wel handig kan zijn, want nu zijn er tal
van df04 topics, waar allemaal losse vragen in staan.
- handleiding df04: http://www.rcvliegshop.nl/temp/handleidingen/HM004.pdf
dit is de digitale versie van de handleiding van de df04, niet dat hier meteen veel instaat, maar indien je hem verloren bent, hier heb je hem
-Hier haal je ppjoy
http://www.rcvliegshop.nl/guides/PPJoySetup.exe
-Hier haal je fms
http://www.rcvliegshop.nl/guides/fms2alpha85.exe
hier komt binnenkort een afstelgids van de df04, ik weet dat er al een afstelgids is, maar een specifieke voor de df04 is misschien handig.
en om te starten mijn vraag:
1. Ik heb net een servo gebroken bij een crash, is dit veel veerkomend?
2. Zijn er betere alternatieven dan de originele servo ? zoja waar? prijs?
3. Ik ben van plan om ook een slowstick te maken, en later een parapente, nu zou ik mijn 4 kanaalszender van walkera willen gebruiken,
in combinatie met een ontvanger van walkera !andere gaan niet! .
Ik kan natuurlijk ook altijd het 3 in 1 boardje gebruiken maar heb dan maar 3 kanalen ,
zou dus kunnen met een slowstick met maar 3 kanalen, is dit mogelijk? welke?
veel plezier
Jan
Naar het voorbeeld van het LAMA v2 draadje etc. nu ook het df04 draadje
(of bestaat die al? ik heb gezocht maar niet gevonden, indien dit bestaat
mag het verwijderd worden)
wel om maar even in te zetten:
zo wordt hij dus geleverd
product specificaties:
# Eigenschappen: 4 kanaals RC Helicopter
# Geintegreerde metalen ring in het hoofd van de rotor voor meer
# stabiliteit tijdens het vliegen 9 g rudder met interne gyro
# Verbeterde staartmotor voor extra duurzaamheid
# Sterke 370SD motor
# Maximale hoogte 300 meter
# Zender reikwijdte 300 meter
# Maximale snelheid, 40-60 km/h, maar dat is vragen om een total-loss crash
# Bewegingen: Voor/Achter Hellen,Links/Rechts Hellen,
Links/Rechts Draaien, Motor Snelheid (Pitch-axis, Roll-axis, Fixed pitch, Motor speed)
# Hoge kwaliteit mixer en gyro for ingebouwde verbeterde kwaliteit.
# Ready To Fly alleen maar 8 AA batterijen nodig voor de zender.
# 10-15 minuten vliegtijd
# Afmetingen Hoofd Rotor Diameter: 510mm
# Staart Rotor Diameter: 146mm
# Lengte Frame: 470mm
# All-up gewicht: 350gram(inclusief batterijen)
instellen:
Afstellen van je helicopter
Het afstellen van je helicopter is niet zo erg veel werk, maar daarom niet minder belangrijk.
Bij het afstellen van je helicopter onderscheiden we 8 onderdelen:
Paddels
Hoofdrotors
Staartrotors
Tuimelschijf (Swashplate)
Zender deel 1
Hoofdmotor
Accuhouder
Zender deel 2
De tuimelschijf
De tuimelschijf zorgt ervoor welke kant je heli opleunt tijdens het vliegen. Deze moet als je ‘nergens aankomt’ zo horizontaal mogelijk staan.
Om dit te controleren moet je de zender+heli aanzetten en de trims
van je zender(die afstel-schuif knopjes naast de sticks op de zender) in het midden zetten.

Dan moet je kijken hoe horizontaal de servo armpjes staan.
Staan ze perfect horizontaal dan hoef je er niks aan te doen.
--Dit ervanuitgaande dat je servo armpjes (die stalen draadjes aan je servo) evenlang zijn. Je kan ze langer of korter maken door
aan die zwarte uiteinden te draaien--
Staan ze daarentegen niet perfect horizontaal dan moet je het het servo
armpje loskoppelen en het schroefje van het servo armpje losdraaien. Dan moet je het servo armpje van de servo aftrekken en het er zo horizontaal mogelijk weer opzetten en dan alles weer vastmaken.
De paddels
De paddels moeten zo parallel mogelijk staan met het ‘achterliggende’ roterend frame.
In plaatjes taal (zijaanzicht):
Als je van punt 1 (linkerkant paddel) naar punt 2 (rechterkant paddel) een
doorlopende lijn trekt, dan moet die parallel lopen met de lijn die door punt 3 (linkerkant roterend frame) en punt 4 (rechterkant roterend frame)
loopt.

Is dit niet geval (net zoals op de plaatjes hierboven), schroef dan de
paddels los en zet ze er goed op.
De hoofdrotors
Schroef allebei (hoofd)de rotors los en leg ze afzonderlijk op een digitale weegschaal.
Plak aan de ene rotor in het midden net zoveel (zwaar)plakband totdat
beide rotors evenveel wegen.
Schroef je rotors er daarna weer op. Maar draai je hoofdrotors niet té
strak je, net strak genoeg zodat je ze met geringe inspanning alleen in schokjes kan laten draaien.
Draai daarna de hoofdrotors zo dat ze samen in een rechte lijn lopen.

Staartrotors
Haal de (staart)rotors eraf en bepaal het zwaartepunt. Ligt die niet in het
midden? Plak dan net zoveel op een van de kanten totdat het zwaartepunt wel in het midden licht.
De zender deel 1
Op de achterkant van je zender zit een dip switches paneel. Deze bevat afzonderlijke schuifknopjes(dip switches) die staan voor de kanalen die je
zender uitzendt. De zender van de HM004 heeft 4 kanalen, dus alleen de
dip switches 1,2,3,4 worden gebruikt, de anderen hebben geen nut. Met elke dip switch kan je voor het betreffende kanaal instellen of je die
omgekeerd door de zender wil laten uitzenden of niet. Dus voor kanaal 3
throttle (gas) kan je met dip switch 3 instellen of je de linkerstick van je zender juist naar beneden of naar boven gericht moet hebben om geen
throttle te geven.
De meest gebruikte (en aanbevolen!) manier om je dipswitches te hebben
is als volgt:
Dip switch 1 - ON - Horizontale as linkerstick - Rudder (links/rechts draaien)
Dip switch 2 - OFF - Horizontale as rechterstick - Roll (links/rechts leunen)
Dip switch 3 - ON - Verticale as rechterstick - Pitch (voor/achter leunen)
Dip switch 4 - ON - Horizontale as linkerstick - Throttle (gas)
Dip switch 5-8 - Word niet gebruikt
Hoofdmotor
Laat je helicopter een uur lang op een langzame snelheid(1 tot 3 rotaties per seconde) draaien. Hierdoor raken de onderdelen in de hoofdmotor
beter op elkaar ingesleten waardoor je uiteindelijk een krachtigere motor krijgt.
Accuhouder
Draai de rotors zo dat de paddels in het verlengde van de heli liggen en stop de accu in de accuhouder.
hou de heli aan de paddels vast en til hem op
laat hem nu langzaam naar beneden zakken en kijk wat het eerst de grond raakt.
De voorkant? Dit is goed, maar er moet natuurlijk niet teveel verschil in
zitten.
De achterkant? Verschuif de batterij nog iets naar voren en controleer nog
eens.
Herhaal dit totdat de voorkant en de achterkant gelijktijdig de grond raken bij het neerkomen.
De zender deel 2
Nu kan je gaan vliegen met je helicopter, met de trims op je zender kan je je helicopter nog preciezer afstellen.
Dit moet je doen op minimaal 50 cm hoogte omdat je dan uit het
grondeffect bent.
N.b. Grondeffect is dat de lucht die de hoofdrotors omlaag blazen niet makkelijk naar beneden kan stromen en daardoor de beweging van je
helicopter met een naar links-voor beweging beinvloedt. Als je met heli hoger vliegt dan ongeveer 50cm heb je hier geen last meer van
met dank aan rcvliegshop.nl om deze handleiding ter beschikking te stellen
als jullie nog aanpassingen hebben, zeg maar, dan pas ik deze post wel aan
LIPO gebruiken voor DF04, even een korte lipo uitleg
Het is bij het zoeken van motor, regelaar en accu altijd hetzelfde waar je op moet letten.
De motor trekt een bepaalde aantal amperes. Dit is afhankelijk van het voltage en de propellor. Je snapt natuurlijk wel dat een kleine prop maar weinig amps trekt. Stel je neemt een 9x4 prop op die fietsbel. Die trekt dan rond de 12 ampere (bijvoorbeeld, weet ik niet zeker).
Als je dat weet ga je kijken wat voor regelaar je erbij moet hebben.
Die moet je altijd ietsje ruim nemen voor de veiligheid. een 10amp regelaar is dus al te weinig, dus kan je beter de 17amp versie nemen.
Daarna moet je nog een accu hebben. je kan een 2S of 3S kiezen. 7,4 of 11,1 volt. Met 3S kan je met een kleinere prop evenveel amps trekken als op 2S met een grote prop.
Het aantal Mah Geeft aan hoe lang je kan vliegen. Heb je een 1000mah accu, trek je er 10 ampere uit, dan kan je 1/10 uur vliegen, oftewel 6 minuten (vol gas).
Het aantal C geeft aan hoeveel amperes een accu kan leveren. Dit is behoorlijk belangrijk. Er worden vaak 2 waardes gegeven: continu en max. Hier moet je zeker niet overheen gaan en liefst een stukje onder blijven als je wilt dat je accu's lang mee gaan. In kleine shockflyers worden de kleine lipootjes vaak veel te zwaar belast. Die gaan dan ook niet lang mee vaak.
Stel je hebt een accu van 1500mah die 10C kan leveren. Deze kan dan 1,5 x 10= 15 amp leveren. Als je er dan 12 ampere uit trekt zit je goed.
Door het lage gewicht van lipo's kan je vaak ook een wat hoger aantal mah kiezen. Zo zit je nog onder het gewicht van Nimh-accu's, maar kan je wel veel langer vliegen. Ook worden de lipo's dan veel minder zwaar belast....
daarbij: NOOIT te ver ontladen (onder 3, max 2.5 volt), NOOIT te ver laden (max 4.2 volt). Dit allebei per cel dus.
met dank aan Sietse
Ik zal proberen alle informatie in dit topic te verzamelen zodat een beginnende helivlieger (zoals ik) niet meteen heel het topic hoeft door te
lezen om essentiele informatie te vinden. Alle nuttige informatie: posten maar! Ik denk dat dit topic toch wel handig kan zijn, want nu zijn er tal
van df04 topics, waar allemaal losse vragen in staan.
- handleiding df04: http://www.rcvliegshop.nl/temp/handleidingen/HM004.pdf
dit is de digitale versie van de handleiding van de df04, niet dat hier meteen veel instaat, maar indien je hem verloren bent, hier heb je hem
-Hier haal je ppjoy
http://www.rcvliegshop.nl/guides/PPJoySetup.exe
-Hier haal je fms
http://www.rcvliegshop.nl/guides/fms2alpha85.exe
hier komt binnenkort een afstelgids van de df04, ik weet dat er al een afstelgids is, maar een specifieke voor de df04 is misschien handig.
en om te starten mijn vraag:
1. Ik heb net een servo gebroken bij een crash, is dit veel veerkomend?
2. Zijn er betere alternatieven dan de originele servo ? zoja waar? prijs?
3. Ik ben van plan om ook een slowstick te maken, en later een parapente, nu zou ik mijn 4 kanaalszender van walkera willen gebruiken,
in combinatie met een ontvanger van walkera !andere gaan niet! .
Ik kan natuurlijk ook altijd het 3 in 1 boardje gebruiken maar heb dan maar 3 kanalen ,
zou dus kunnen met een slowstick met maar 3 kanalen, is dit mogelijk? welke?
veel plezier
Jan