---> Dragonfly 04 topic (verzamel alle info en vragen hie

zo'n DD motortje werkt velen malen beter als de orginele aandrijving.
met de DD is het veel strakker te besturen.
als je zo'n DD motorje koopt zitten er 2 propjes bij.
het gaatje opboren hoeft niet, maar dan moet je het propje met redelijk wat geweld op het asje persen, met kans dat je het asje aan de achterzijde van de motor er uit drukt....

reserverdelen die je extra zou kunnen halen zijn, naar mijn menig het volgende:
- Mainframe
- battery houder
- Skids (main frame support)
- Rotorbladen
- Tailboom
- stabilizer rod (voor de paddles)
- rotatingframe (waar stab.rod doorheen gaat en de rotorbladen met de paddles verbind)

Ey Jongens,

Leuk Topic. Ik heb laatst ontdekt dat ik ook een DF04 heb. Hij komt uit duitsland waar ik hem voor 80 euro incl verz had, is nieuw en is genaamd: "Space" :D

Ik heb er prima mee leren vliegen. Nooit is er iets kapot aan gegaan (mechanisch). Alleen brande al snel het staartmotortje uit, gevolgd door 1 servo.
De staart heb ik vervangen door een DDHatje met 3x2 prop van ACW. De servo's had ik gelijk maar vervangen door die 9 grams van Conrad. (ES-05, €4.95).

Ik heb 2 keer met de standaard accu gevlogen, daarna gelijk 2S1000mah ele lipo erin gegooid. Daarmee kan je heerlijk een kwartier vliegen. Die 2 heb ik goed op gevlogen. Deze hebben laatst echter hun laatste adem uitgeblazen :(.

Na lange tijd oefenen is ook een keer de hoofdmotor ermee gekapt. Hij vloog al wat minder, bij nadere inspectie bleek dat ik al een tijdje zonder koolborstels vloog, toen het koperen stripje afbrak viel hij pas echt stil :). Nou ja, eens een keer een nieuw motortje mag wel :D, Daarna weer heerlijk gevlogen.

Na het nose-in hoveren ben ik rondjes gaan vliegen en nu ik meerdere heli's bijna vliegend heb, ga ik met deze wat meer risico nemen :D

Om hem beter (langer) te laten vliegen is het de bedoeling om echt op het gewicht te letten. Paul Goelz ( http://www.pgoelz.com/), Zegt zelfs dat je voor elke gram gewicht 5 sec vliegtijd inleverd.

Nu heb ik met 2 lipootjes uit m'n shocky mijn Space weer vliegend. 2S2P680mah 20C. Daarnaast heb ik de conrad servootjes vervangen voor 5 grams towerpro. Scheelt ook weer. De behuizing van het mixerboard kan je ook nog slopen, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Nu vliegt ie weer heerlijk, alleen laatst toch mijn 1e crash, met hard achtjes vliegen slipte mijn staartpropje ineens en draaide de staart hard weg.... Tsja, weinig aan te doen en hard de grond in.
Enige wat stuk was, was de Paddlestang en tsja, dat onderdeeltje met linkje op de foto, hoe het heet dat weet ik niet.

Paddlestang was zo vervangen, maar die linkjes natuurlijk niet (het hele bolkopje is ook weg). Nou zag ik dat het eigenlijk standaard dubbel is aangestuurt, dus ik dacht : ach, waarom ook niet, moet werken zo.
Nou, hij vliegt prima! Lijkt zelfs af en toe nog iets stabieler en sneller dan eerst :D. Ik vliegnu dus lekker zo door tot er echt iets afbreekt waardoor hij niet meer wil vliegen. Voorlopig hou ik hem zo :D

HPIM1706.JPG

3S moet je zeker niet doen. dan brand de boel intern al snel door.
2S gaat prima, je moet alleen niet een te zware accu nemen. Het geeft iets minder power dan het nimh pakje, maar je kan wel een flink lichtere nemen. Ik vlieg er alleen buiten mee als het windstil is. Zodra er wat wind komt is er weinig meer te vliegen.

Je kan een zwaardere bouwen, maar toch blijft FP erg windgevoelig. Ik heb ook een soort "picolo". Nou ja, enkele onderdeeltjes :D. Daarvan heb ik een vette brushless gemaakt die zelfs met 3s1800mah en kyosho m24 bladen vliegt! Vliegt wel iets beter als er een klein zuchtje wind is, maar toch ben je al snel nergens meer. het blijft voornamelijk leuk voor binnen en voor zomeravonden buiten.

Ik ben nu bezig spullen verzamelen voor een T-Rex, die schijnt met windkracht 5 nog stabiel te kunnen hangen :D hehehe.
maarja, das heel wat anders.

hey,

Ik heb eergisteren 3 servo's van conrad besteld aan 4.95 euro per stuk, op aanraden van sietse, ben benieuwd, de originele was er namelijk heel snel aan bij me.
Nouja, het vliegt echt heeel plezant zo een heli vind ik. Zelf heb ik 2 nimh batterijen, en heb een lader waarmee ik ze in een half uur vol krijg dusja dat is ook in orde (natuurlijk wel goed vol krijg zonder dat ze er onder leiden, een lader met heel fijne delta peak en temp sensor en grafiek etc.)

nu wacht ik nog op men servo

wat ik jullie kan aanraden om erbij te kopen als je hem besteld:
-landing skids
-rotor bearrings (die durf je namelijk wel eens verliezen, als je ze besteld kosten ze je 2.63 bij rcvliegshop.nl en krijg je er meteen 4)
-servo van bij conrad (nog niet getest, maar als ze goed zijn zeg ik het meteen) (aan 4.95 euro per stuk)

dat was het zoal

groeten

jan

Die ES-05's zijn toppie :D, krijg je (als het goed is) niet snel stuk.

Voor het landingsgestel kan je ook gewoon bij een vliegerzaak 2mm carbon kopen. Is hetzelfde, moet je alleen ff op maat zagen. Daar hebben ze ook de stokkies die je als staart kan gebruiken.

Hoe kan je je Rotor bearrings trouwens verliezen???? Dat snap ik ff niet.

wel, bij een ferme crash, klikt mijn gedeelte van mijn rotorblades soms los uit de rotor head, een beveiliging, maar daar zitten de bearrings aan vast, dus misschien een goede tip: zorg dat de bearings goed vastzitten aan de rotor head core door vast te maken met wat teflon tape zodat ze er niet eenvoudig afgleiden, of HEEL precies een druppeltje secondelijm op rotor head core te doen en dan er vlug de bearring op te schuiven, maar er mag GEEN secondenlijm IN de bearring komen. Dus HEEL riskant :lol: dus eenvoudiger is de andere methode.

en ik ben niet de enigen, een vriend van me had het zelfde

groeten,

Jan

mmh, misschien is mijn versie toch iets anders, maar ik moet wel heel gekke dingen doen om de rotorkop los te laten schieten volgens mij.
Bij alle "harde landingen" vouwde de bladen gewoon op. FF weer recht zetten en weer vliegen. Alleen dus die laatste keer, toen was de paddlestang om 2 plaatsen gebroken en dat "middendingetjemetdiebolletjes" :D.

Ik lijm kogellagers trouwens altijd met sec lijm vast. Kogellagers zijn nog niet eens zo link. gewoon wat CA op een schroevendraaiertje ofzo, dan kan je vrij precies mikken.
Ik had een tijdje terug gehoord van een gast en daar was bij het vastlijmen van een servo een beetje CA door de naad v/d behuizing gekropen. Resultaat: vastgelijmde tandwieltjes :D

volgens de foto's te zien is het toch bijna identiek dezelfde

maar dat was ook wel bij een ferme crash (van ongeveer 2 m hoog) niets gebroken hoor, gewoon rotorblades geheel dat losklikt van de rotor head core, niets aan de hand dus, maar jah niet gemerkt dat ik onderweg een stukje kwijt geraakt was. Maar niets aan de hand, voor 2.63 euro heb je er 4. nu is het wachten geblazen op de conrad servo's. 3 maand vakantie begint nu voor mij, sinds vandaag, dus heb wel wat tijd om te oefenen.

groeten,

jan

aah, mazzelaar. ik heb maandag en op 3 juli nog tentamens...

Mijn crashes zijn blijkbaar niet echt hard geweest. Nou ja, die laatste alleen wel, gelukkig was het op gras :D

daarnet mijn 3 servo's ontvangen, ziet er perfect uit, straks even monteren, en gaan met die banaan (heli althans)

ben benieuwd naar de kwaliteit van conrad's servo's

groeten,

btw: kan je die stekkertjes (JST of hoe noemt dat?) kopen in elektronika winkel? ben daarnet in een modelbouwzaak geweest maar die hadden het niet.

update: het past! juist een beetje van de lipjes waar ze aan bevenstigd worden wat afgevijld (dus van de servo) , perfect!
nu is de zender aan het laden dus straks even testen!

Jan

dat was bij modelbouw hobby Verborgh, (België , in Gent) ik weet dat het een verschrikkelijk slechte zaak, hier bij me in de buurt, dus dacht ik laat ik eens gaan kijken, misschien hebben ze het wel, maar ze hadden het niet.

Echt een voorbeeld van hoe een winkel niet moet zijn, 2 oude suffe kerels, die niet weten dat ze nog half en half leven, en geen benul hebben van wat ze verkopen. Vroeg hen ook eens gewoon om te weten of ze 9 g servo's hebben, hij toonde me iets wat er op leek, maar 30 euro vroeg hij ervoor, geef mij dan maar conrad! servo is gemonteerd, en klaar om te vliegen
heb daarnet eens alles nagewogen, de originele weeg 9 g, die van conrad, weegt zoals hij gemonteerd moet worden (dus met beetje plastiek afgevlijld, echt maar 2 seconden werk) maar 7 gram, dus 2 gram winst. Ik zal binnenkort wel eens wat foto's maken.

groeten,

Jan

ik ben nu op zoek naar een mooie nette, maar vooral goede oplossing voor de antenne, wat hiermee doen? zodat het netjes weg zit, maar toch goed bereik en vooral: niet in de rotor draait

tips en fotos altijd welkom 8)

hey, je "space" is volgens mij toch identiek hetzelfde als de walkera, enkel andere stickers enz. op de motor etc.

opvallend is wel hoe stil de servo is, veel stiller dan de originele, lijkt me dus veel betere kwaliteit.

zeg sietse, die lipo, das een 2 cell 1000 mah ofzo? waar kocht je die prijs? tevreden of niet? gewicht?

groeten,

Jan

Idd, ik heb een hele tijd gevlogen met 2 van deze packs:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=170

Niet al te duur en presteren best goed. Ik kon er zo'n beetje een kwartier mee vliegen. Die 2 zijn nu alleen allebij stuk....

Nu vlieg ik met 2 2S340mah 20C accuutjes paralel geschakeld. Dus 2S2P680mah 20C. Daarmee vliegt ie nu echt heerlijk. erg licht dus ook hogere "power to weight ratio" en dat merk je wel.

Deze:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=668
schijnt ook wel aardig te zijn. Stuk lichter, dus dan trekt de motor ook minder amps en kan je ook lekker lang vliegen.
Het is zeker met deze 2cellen niet zo dat als je meer MAH meeneemt, dat je dan echt dat aantal langer kan vliegen. Het gewicht word namelijk ook hoger en dat gaat al snel meetellen in het energieverbruik.

Op die accu? ja, meestal zitter er JST (BEC) stekkertjes op bij RCtechnics. Watvoor lader jij heb weet ik niet.

Back