---> Dragonfly 04 topic (verzamel alle info en vragen hie

Kort vraagje over mijn walkera 4#1. Als ik daarmee vlieg kan ik alleen op 50 cm hoogte ongeveer stil hoveren. Als ik dan het gas iets meer open zet (1 tikje omhoog), begint hij gelijk te klimmen. Op een gegeven moment is dat wel leuk geweest als hij op 2 meter hoogte zit, en dan wil je hem graag weer laten hoeveren. Dus ik neem 1 tikkeltje gas terug en hij zakt gelijk als een gek naar beneden.

Mijn gevoel zegt me dat ik eigenlijk een stand moet hebben die net tussen die twee inzit zodat hij toch stil kan hangen. Probleem is, die zender is niet programmeerbaar zover ik weet. Iemand een andere oplossing die dit probleem kan verhelpen?

Kort vraagje over mijn walkera 4#1. Als ik daarmee vlieg kan ik alleen op 50 cm hoogte ongeveer stil hoveren. Als ik dan het gas iets meer open zet (1 tikje omhoog), begint hij gelijk te klimmen. Op een gegeven moment is dat wel leuk geweest als hij op 2 meter hoogte zit, en dan wil je hem graag weer laten hoeveren. Dus ik neem 1 tikkeltje gas terug en hij zakt gelijk als een gek naar beneden.

Mijn gevoel zegt me dat ik eigenlijk een stand moet hebben die net tussen die twee inzit zodat hij toch stil kan hangen. Probleem is, die zender is niet programmeerbaar zover ik weet. Iemand een andere oplossing die dit probleem kan verhelpen?

Misschien kan je wat afstellen met de trim

Mijn gevoel zegt me dat ik eigenlijk een stand moet hebben die net tussen die twee inzit zodat hij toch stil kan hangen.
Je geeft het antwoord al: haal die "ratel" er vanaf en je kunt tussen de 2 standen gaan zitten.

Er is geen stand waarbij je altijd zult kunt hoveren. Het blijft continu spelen met je gas. Zonder de ratel gaat het wel een stuk beter. Had hetzelfde probleem namelijk.

Probleem blijft bij een FP dat het versnellen/vertragen erg ruig gaat. Heel mooi op hoogte blijven is haast niet te doen, maar met deze oplossing gaat het wel veel beter.

Je geeft het antwoord al: haal die "ratel" er vanaf en je kunt tussen de 2 standen gaan zitten.

Er is geen stand waarbij je altijd zult kunt hoveren. Het blijft continu spelen met je gas. Zonder de ratel gaat het wel een stuk beter. Had hetzelfde probleem namelijk.

Probleem blijft bij een FP dat het versnellen/vertragen erg ruig gaat. Heel mooi op hoogte blijven is haast niet te doen, maar met deze oplossing gaat het wel veel beter.

Ratel? Wat bedoel je daar nu mee? Mis het volledig. En met de trims lukt het ook niet, dat is zo ver ik weet gewoon een kwestie van hem gevoeliger maken, je kan daar geen fijnere schaalverdeling mee maken zeg maar.

Ratel

Met de ratel bedoelen ze het metalen bladveertje dat in je zender zit zodat dat de gasstick in kleine stapjes te verzetten is. (de tikjes die je voelt als je gasstick op en neer beweegt. Als deze verwijdert dan is ie als het ware traploos.

Gewoon even je zender opendraaien en je ziet wel wat ze bedoelen.

Groetjes Loek :)

Yep, het is een klein metalen stripje wat voor de "standen" van de stick zorgt. Gewoon even wegbuigen en je bent van die vervelende standen af.

Afstellen zodat de heli op één hoogte blijft gaat je nooit en te nimmer lukken.

hallo,

ik heb nu een rotorkop van de hm4G3B op mijn hm4#1 gemonteerd maar nou komt hij niet meer omhoog (20cm max.)

heb zelf alles al na gekeken:
nieuwe motor
nieuwe ontvanger
nieuwe zender
nieuwe accu's

alles goed afgesteld maar hij maakt gewoon NIET genoeg toeren.

kan dit liggen omdat de alu rotorkop zwaarder is als de standaard dat de motor nou op half gas al max vermogen voor de ontvanger trekt ? dus dat die gewoon niet meer vermogen heeft om meer toeren te maken ?

Tja, als alles goed zou zijn heb je geen probleem, dus ergens zit het lek. Ik denk dan toch aan je accu of motor. Of zijn de bladen te klein? Anders iets defect in de 4in1? Maar logischerwijs zou je de laatste verandering ongedaan moeten maken en dan opnieuw checken.

Mijn vraag is hoeveel gram thrust een (BL)staartmotor van de 04(#1) moet kunnen leveren. Ik zie veel mtoren die zo'n 130gr. kunnen leveren maar misschien is dit overkill en zou de helft al voldoende zijn?

Grt.

Helihabit dat er een lek of iets zit klop maar zoals ik al aangaf

heb 6 verschillende accus daar doet hij het met allemaal, valt af want lijkt me sterk als er 6 accu's INEEENS kapot gaat

motor valt ook af, mijn oude motor heeft altijd goed gedraaid, en heb er laatst een splinternieuwe goed ingelope motor opgezet en weer precies hetzelfde

heb ook al een nieuwe 4 in 1 aangeschaft nog steeds hetzelfde

nieuwe zender aangeschafd nog steeds hetzelfde

bladen zijn het ook niet want zijn gewoon de standaard bladen.

staart heeft hier denk ik niks mee te maken ofwel ? die regelt het naar links en rechts draaien en allebei de motoren op de HM4#1 zijn brushed motoren.

heb gister alle standaard onderdelen weer besteld en krijg deze morgen middag binne, dus morgen avond weer even de heli standaard maken en kijken wat hij dan doet.

Hoop dat ie het dan toch wel eens beter vliegt want ik heb nu al meer als een maand niet meer kunnen vliegen helaas!!!

Als ik dit zo lees begin ik te denken aan een slippend tandwiel of de pinion... (Krijgt de motor wel genoeg 'sap'?)

Lol, nee dat over de staartmotor is een vraag die ik heb. Brushless maken v/d tail.

Vraag: Hoeveel gram thrust moet een (BL)staartmotor kunnen leveren om de staart v/d 04(#1) op z'n plek te houden? Ik zie veel motoren die zo'n 130gr. kunnen leveren maar misschien is dit overkill en zou de helft al voldoende zijn?

Laatst bewerkt:
ow sorry haha had ik overheen gelezen.

ja denk het ook niet want er zit maar 1 tandwieloverbrenging in. en de pinion word er zowiezo maar alleen opgeschoven toch ? of moet dat weer op een speciale manier ?

het grote tandwiel zit met een klein imbus boutje vast dus die zit goed vast.

verder hoor ik geen gekras dus de tandwielen draaien goed in elkaar.

maarja ook al slipt de pinion, dat wil niet zeggen dan de motor bij half gas al stopt met throttle geven dus denk dat het daar ook niet aan ligt ?

en past er wel een brushless motortje op de staart ? daar moet je dan ook weer een regelaar voor halen ofniet ? denk dat dat erg lastig gaat worden. wat denk je van een DDHat ? zijn veel beter als de standaard
en wat bedoel je met krijgt de motor wel genoeg sap ?

(..)en past er wel een brushless motortje op de staart ? daar moet je dan ook weer een regelaar voor halen ofniet ? denk dat dat erg lastig gaat worden. wat denk je van een DDHat ? zijn veel beter als de standaard
en wat bedoel je met krijgt de motor wel genoeg sap ?
De DDhAt bracht geen soelaas voor mij. Als je nog héél even geduld hebt is er een heel goedkope brushless converter voor zowel hoofd- als staartmotor.Edit: Je hebt idd daarbij nog een esc nodig(Turnigy 6A +/- $11,-). Laat die DDHat maar voor wat het is ;)
Met 'sap' bedoel ik spanning.

Edit2:
maarja ook al slipt de pinion, dat wil niet zeggen dan de motor bij half gas al stopt met throttle geven dus denk dat het daar ook niet aan ligt ?
Klopt, slippen v Twielen heeft er niks mee te maken, sorry, slip of the mind wel :hammer: Ik denk dat het handig is om even de spanning te checken terwijl je de throttle stick omhoog brengt. Ik meet bij full throttle 8.33V

Edit1: Vraag: Hoeveel gram thrust moet een (BL)staartmotor kunnen leveren om de staart v/d 04(#1) op z'n plek te houden? Ik zie veel motoren die zo'n 130gr. kunnen leveren maar misschien is dit overkill en zou de helft al voldoende zijn?

Laatst bewerkt:
WIE O WIE KAN MIJ HELPEN!? ik ben echt helemaal ten einde raad met mijn heli!!!

Eerst komt ie niet van de grond, probleem heeft me 2 maanden geduurd op te lossen. nu is die eindelijk zo dat ie weer goed los komt begint mijn staart!!!

Eerst was het motortje kapot dus nieuwe opgezet en nu is het helemaaaal nix meer.

ik kan naar rechts duwen met die stick wat ik wil maar hij gaat maar niet naar rechts!!!

Hoe los ik dit op? dmv gyro instellen ? hoe werkt dat ding dan ? ik kan eraan draaien wat ik wil maar iedere x is het weer nix. en ja ik haal de accu er vanaf voordat ik ga draaien.

wie o wie kan mij helpen ? op het forum of wil voor mij de heli in het echt afstellen want ik sta bijna op het punt om ermee te stoppen ik weet het echt niet meer...

Alvast bedankt!

Hey!

Draait je staartmotor wel de goede kant op? Anders gaat het ook niet lukken. Ik ga zelf vanavond mijn oude staartmotor vervangen door een HAT. Ik hoop dat ie daar wat strakker mee blijft.

vanavond voor het eerst sinds een paar jaar mijn hm04 weer eens uit het stof gehaald. Wegens tijdgebrek een tijdje er niets mee gedaan.
Alles deed het nog (wel eerst even de zender doorgespoten) en zelfs zonder al te veel problemen er een rondje mee gevlogen, totdat er een windvlaagje kwam.........muur was toch iets sterker

Ik moet dus nu nieuwe rotorbladen hebben, maar ik heb geen zin om die te bestellen via internet (ivm levertijd enzo).
Is er ook een winkel in de buurt van Den Haag waar ik onderdelen kan kopen (en op voorraad liggen)

via google heb ik niet veel kunnen vinden, behalve quartel, maar daar betaal je de hoofdprijs. Iemand een idee??

vanavond weer even met de heli wat lopen vliegen. Ik had nog een tweede paar bladen liggen, maar.....zodra ik loskom van de grond, duikt de heli ineens naar rechts. dit is bijna niet te corrigeren.

Lukt het me wel om hem hoger dan een meter omhoog te krijgen (hoger wil die ook niet:confused:), wordt hij ineens vreselijk instabiel.
Wat kan dit nou weer zijn??

De bladen zijn uitgebalanceerd, maar wel 1,4 gram per blad zwaarder dan de oude (heb een goud weegschaaltje)

weer ff onder de aandacht brengen. Ik wil er dit weekend nog mee vliegen, maar het zit me gewoon niet lekker dattie ineens onstabiel wordt (hij waggelt in de lucht alsof er iets is afgebroken)

kan dit verschijnsel ook komen door een windvlaagje?? het was de eerste keer dat ik er buiten mee vloog.

wie kan me ff op weg helpen.

en dan nog iets, wat me nog niet eerder was opgevallen:

Als ik de hoofdrotor langzaam ronddraai, dan bewegen de paddels (nee, niet in de rondte) zodat ik ze niet precies horizontaal kan afstellen. (of hoort dit zo??, kan het me niet herinneren)

Hoi,

Dat je paddels bewegen dat hoort zo. Je moet je rotorbladen zo zetten dat ze in een lijn staan met de romp en staart van de heli. Als je dan van voren kijkt steken de paddels uit. Op deze positie moet je de paddels horizontaal zetten. (een klein beetje positieve pitch maakt de heli wat makker)
Dat trillen kan komen door dat je rotorbladen te vast zitten. Ze moeten zichzelf kunnen centreren. Wat ook nog kan is dat je hoofdrotor as een klein beetje krom is. Hierdoor gaat de heli op hoge toeren wobbelen.

Verder kan je nog kijken of een van je bladen misschien wat beschadigd is en of dat je paddels niet op gelijke afstand van de rotorkop staan.

Onbelans in de bladen of paddels kan zich uiten in trillen en wobbelen. :)

Loek :)

thnx, heb het gedaan zoals je zei, en hij vliegt weer..........bij de buren in de tuin.

maar het werkt weer, daar ging het me om.

ty

vanavond weer ff gevlogen met de heli, maar hij blijft raar hobbelen.
Het lijkt wel of dattie rondjes gaat draaien om de rotorkop. Ik kan stellen wat ik wil, maar hij heeft er gewoon geen zin in
misschien komt het, omdat ik een slechte accu gebruik en dattie niet genoeg toeren maakt (vliegt zo'n 20-30 cm boven de grond, hoger wil niet)
Morgenavond zal ik eens proberen om er een filmpje van te maken.
Ik heb inmiddels al wel een nieuwe accu bij gekocht. Die gooi ik er morgen eens onder, eens kijken of het iets verbetert.

Back