Drijvend droogdok

Verschillende berichten hierover, maar kennelijk, zoals ik lees, nooit tot een goed einde gebracht.
Toch moet het kunnen, lijkt me.
Op Mayhem heb ik deze foto gevonden:

http://nsa22.casimages.com/img/2011/12/29/111229041646332552.jpg

De bouwer en de eigenaar zijn Nederlanders, en de foto is genomen in Poitier [Frankrijk] in 2007
De eigenaar zit hier[volgens Mayhem]

http://nsa21.casimages.com/img/2011/12/29/111229041409620210.jpg

Wie kent de eigenaar of de maker van dit droogdok?
Zijn er mogelijk referenties naar dit dok op dit forum??
Ik ben benieuwd!
Dank,
Cor

Bedankt Robbert!
filmpje bekeken, en ook de site van de Blauwe Wimpel, maar daarop staat geen enkele referentie of foto van dit dok.
Jammer, zal nog verder zoeken naar de "Jopi dock"

Cor

Ik denk dat dat ook wel lukt Vincent, maar hij moet natuurlijk wèl:
  • voldoende diep kunnen zinken,
  • voldoende hoog kunnen drijven, met en zonder last,
  • netjes horizontaal op een neer gaan, ook als de last niet helemaal op het zwaartepunt staat.
  • niet kapseizen, als de last uit het midden staat.
  • ballasttanks gelijkmatig vullen en legen
  • en misschien nog wel meer.........
  • Ik heb bij de duikboten gezocht, en daar lijkt het nog niet zo eenvoudig, om een boot statisch te laten duiken èn hem horizontaal te houden èn hem op hoogte vast te houden; een dok moet in 2 richtingen horizontaal blijven, dus 2 x zo moeilijk?
De bovenstaande punten heb ik bekeken en onder controle
Mist er nog wat?

Overigens, er is geen enkele bouwbeschrijving van iemand die dit gedaan heeft, op het Modelbouwforum, (althans de zoekfunctie heeft me daar niet heen gebracht), ook een reden waarom me dit wel leuk lijkt.
Cor

• netjes horizontaal op een neer gaan, ook als de last niet helemaal op het zwaartepunt staat.
Mist er nog wat?

Overigens, er is geen enkele bouwbeschrijving van iemand die dit gedaan heeft, op het Modelbouwforum, (althans de zoekfunctie heeft me daar niet heen gebracht), ook een reden waarom me dit wel leuk lijkt.
Cor

Je moet wel veeeeeeel compartimenten maken en diverzen pompem aanschaffen
Om het spul goed op en neer te kunnen laten gaan

Mvg frederik

• Ik heb bij de duikboten gezocht, en daar lijkt het nog niet zo eenvoudig, om een boot statisch te laten duiken èn hem horizontaal te houden èn hem op hoogte vast te houden; een dok moet in 2 richtingen horizontaal blijven, dus 2 x zo moeilijk?
Mist er nog wat?

Cor

Gyro uit een heli gebruiken? Tegenwoordig heb je 3 en 6-assige exemplaren die een heli in 3 dimensies stabiel kunnen houden.

Of een dubbele duikbootregeling, op beide assen. Met 4 trim-tanks zou het in theorie moeten kunnen.

Raf heeft regelmatig verwezen naar "waterpas opnemers" die servo's (of pompen) kunnen aansturen.
De ene voor langs en de andere voor dwars regeling.
Lijkt me een fluitje van een cent.
Een dok is tenslotte geen onderzeeër die ook nog met roeren (onstabiliteit) te maken heeft.

Met 3 compartimenten moet het kunnen, maar zou zeker voor 4 gaan ivm te grote vrije vloeistof oppervlakken van het 3e compartiment.
(ik neem aan dat je zelf denkt aan; links achter 1, rechts achter 2 en de 3de voor over de volle breedte)

Precies!
Het is al moeilijk om een stoel op 4 poten te laten staan,en 3 werkt altijd.
Met 4 zitten die sensors van deze compartimenten elkaar steeds in de haren lijkt mij, vandaar de 3...

Ik ga eens op zoek naar die "waterpas opnemers" van Raf, die was ik nog niet tegengekomen.

@Indoorvlieger: Ja, die gyro's heb ik natuurlijk ook aan gedacht, en met dat spul van Hobbyking ook nog eens betaalbaar; maar daar moet ook weer vanalles achter geknoopt worden.
Die dubbele duikbootregeling (LC1) had ik ook al gevonden; de enkele kost al ruim €100

Toch denk ik nu nog aan een electromechanische aansturing.

Maar alle ideen zijn welkom ;)
Cor

Ik heb gezocht op "waterpas opnemer" van Raf en dan is er niets..
Gezocht op waterpas, en dan komt er maar 1 bericht uit de bus, aan het einde van een onverkwikkelijke discussie:
[97758] zelf-rov-bouwen-5
Dus wat is er dan nog meer hierover geplaatst door Raf, Baggeraar??

Linkje?
Bedankt
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
misschien kun je hier iets in vinden
Nee, niet echt; ik kende dàt draadje niet, maar ik heb niets gemist denk ik...
Wel het nodige leesvoer van de Dockwise en de Mighty Servants (zelfs de ondergang van de echte en van het lichten daarvan) doorgeworsteld.
Maar bedankt voor het meedenken! :cool:
Cor

Het was even zoeken, maar hier is wat ik bedoelde

te vinden op: Modell-Uboot-Spezialitäten
Tja, die post heb ik dus net gezien naar aanleiding van het vorige bericht

En die Lageregler was ik ook al tegen gekomen, bij triple-s, maar ben er nog niet achter hoe dat ding precies welke zaken aanstuurt, maar dat komt nog wel. Ook gezien dat die iets van 80-90€ kost, dus dat valt wel weer mee.

Nu verder naar ModellUboot ;)
Bedankt voor de moeite Baggeraar!
Cor

hallo

ik heb het reeds eens uitgelegd in het dockwise topic en ga der niet meer opnieuw aan beginnen
het opzet is eenvoudig en makkelijk je moet juist weten hoe
lees alles nog eens door en probeer te begrijpen wat ik bedoel dan ben je voor 80% klaar

gr raf

@raf: De berekening over drijfvermogen en ballasten heb ik al een poosje klaar, zie mijn opmerkingen op de vorige pagina.
[167009] drijvend-droogdok
Deze punten had ik dus onder controle, zoals ik al zei :)

Punt blijft: hoe kan je het beste/makkelijkste of goedkoopste zorgen dat het model onder alle omstandigheden horizontaal blijft; en daarbij is die LR2 een uitkomst; ik had dat ding al wel gezien, maar nu heb ik de handleiding gelezen en afgedrukt.
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo cor

je moet je duiktanks in de dwars ligging plaatsen
zo heb je korte tanks en kan het water niet veel verschuiven
maak zo 4 tanks in de bodem
deze moeten het gewicht van de dock en, het te liften schip kunnen bevatten
als je een schip van 50 kilo wilt liften dus 50 liter inhoud + het gewicht van het dock
in je zijwanden bouw je twee vertikale buizen in die je met een slangen pomp onder verbind
de sturing van deze pomp maak je aan een balans regelaar vast zodat deze het dock in de dwars richting stabiel houd
door het vol pompen breng je het dock dieper om de boot te kunnen laden
dit gaat heel snel door die vertikale buizen
dus hiervoor heb je twee pompen nodig (een voor elke buis)
de rest van de wand maak je water door vloed baar dus hol zodat het water er in kan lopen

boven aan plak je een strook styrodure (bouwplaat of roofmate)zodat je dock niet dieper kan zakken
hierin zitten ook je ontluchtingen van de duiktanks
zo kan je gekontroleerd je dock laten zakken en boven komen
langs stabilisatie heb je maar nodig als je last begint te heffen
dus als je last aan boord hebt
dit doe je door de voorste of de achterste tank sneller leeg te trekken dan de tegen over gestelde
je tanks in de wanden laat je nog vol tijdens dit boven komen
als je dock op de twee buitenste tanks niet meer omhoog komt dan begin je de midenste twee leeg te pompen
je dock zou nu horizontaal moeten blijven liggen drijven
nu kan je de twee stabilisatie tanks in de wanden leeg pompen maar er moet water in blijven staan als je ziet dan de dock begint te hellen
eventueel een beepertje op de pomp sturing dat je het kan horen dat de balance schakelaar aan het bij pompen is
dan heb je te veel water uit de tanks in de zijwanden getrokken en moet je terug een beetje bij steken

hopelijk kom je der aan uit

gr raf

Bedankt raf,

Ik begrijp de bedoeling, maar maak daarbij de volgende observaties; leg dit niet uit als "hij weet het weer beter"maar gewoon als vraagstelling:

Vier tanks overdwars
Bij een lang gerekt ding als een boot, en ook bij een droogdok, is het dacht ik belangrijk, dat het stabiel is over de lengte as; een schip kapseist over de lengte as niet over de dwars as, toch?
Met 4 tanks overdwars wordt hij dus niet stabiel in de lengte as, want hoeveel water er in welke tank zit doet er niet toe[ tenzij helemaal vol], want het water kan toch van de ene kant naar de andere bewegen, en wordt hierin alleen vertraagd door schotten te plaatsen.
Verder staat er, dat de zijwanden open moeten zijn; dus die geven ook geen enkele stabilisatie.
Als er dan ook nog een schip in ligt, wat zwaartepunt verhogend werkt, waarom zal het geheel dan niet gewoon omkieperen? Er is dan niets wat dat gaat voorkomen.

De genoemde dwarsstabilisatie door middel van slechts 2 verticale buizen met een slangen pomp ertussen, zal in verhouding weinig kunnen uitrichten, lijkt me. Procentueel gaat daar niet zoveel water in.
Bovendien werkt een slangen pomp erg graag, want zijn debiet is klein.

Mijn idee was [en ik laat de cijfers achterwege, dat zit wel goed] om
  • een relatief zware kiel, in de vorm van een met lood gevulde buis in de lengterichting in het midden van het gevaarte te hangen op het laagste punt.
  • het grootste deel van de wanden te vullen met blue foam, of een andere niet-water opnemende schuim; dit geeft de zo nodige dwarsstabiliteit, tezamen met de loden 'kiel', ook bij belasting.
  • De bodem verdelen in 3 ballast tanks, van gelijke inhoud, èèn over de breedte van de bak, en 1/3 deel van de lengte, en 2 in de lengterichting, naast elkaar
  • Met de eerste kan ik dan in de lengte nivelleren, en met de andere twee de zo noodzakelijke dwarsstabilisatie creëren.
  • het lenzen 1 pomp voor elke tank ; voor het vullen 1 pomp via 3 gestuurde kleppen; die kleppen worden dan weer aangestuurd door sensors die het niveau van het buitenwater oppervlak meten.
Wat denkt U daarvan, en wat is Uw commentaar op mijn eerst genoemde observaties betreffende Uw voorstel?

Cor

Back