drijvers voor de Piper pawnee.

Hoi Johan,

wil ik graag van je overnemen, ik heb je een pbtje gestuurd voor de details :)

Oude bankpas ? Niks, ik gebruik gewoon de creditcard die ik destijds aan m'n vrouw heb gegeven. Is dat probleem ook weer opgelost :mrgreen:

Grtz,
Menno
 
8-O Maar menno kaap je nu mijn glasmat voor mijn neus weg op mijn eigen draadje;):rolleyes:

Tjonge jonge jonge nou wacht maar 17 april ga ik je achtervolgen en ........... er komt een dubbelloops op mijn piper............. mijn wraak zal zoet zijn he he he he:music:
 
Hoi Edwin,

ik begreep eigenlijk dat het meer een algemene aanbieding was, sorry Edwin :oops:

Maar ik heb goed nieuws voor je, stuur Johan even een pb. Hij heeft nog meer en vraagt er een zeer redelijke prijs voor :)

Ik heb de tekeningen inmiddels geprint, moet ze nog even aan elkaar plakken, altijd een fijn klusje :evil:

Ik hoop maandag met de spantjes te beginnen :yes:

Grtz,
Menno
 
Alleen maar gein menno, er is genoeg van die rommel in de winkel te koop.
Ik zal Johan inderdaad wel even een pb sturen wanneer hij genoeg heeft.

Succes met je drijvers en het bouwen ervan ik volg je draadje, ik moet ook een beetje opschieten met die van mij voor je het weet is het 17 april.
 
hoi

ik volg dit draadje al een tijdje ,want ik ben ook deze drijvers aan het bouwen
spandjes en de rest is al uitgezaagd ,nu nog het zachte balsa
maar mijn vraag was ,als je gaat glassen kan je dan ook porenvuller gebruiken ,dat spul wordt ook knikker hard .

gr paulus
 
Hoi paulus,

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet weet of dat hetzelfde effect geeft ,maar ik denk wel dat glas meer sterkte aan de drijver geeft.knikker hard kan ook betekenen sneller breken. zelf zat ik ook al even aan G4 te denken.

Die van mij gaan nu zowiezo in de 25 grams glas want die is besteldt.
 
Glasmat kan je met veel dingen opbrengen :D

Niet alleen epoxy maar ook G4 , porenvuller , parketlak of andere PU-lakken uit de bouwmarkt .

Mijn favoriet was altijd Kellergrund , hadden wij op de firma in 200 liter vaten en ik kon altijd wel een litertje aftappen voor de hobby. :mrgreen:

full


Daar word op de bouw van alles mee geinprigneerd om de zuigwerking van de ondergrond te demmen , vult dus de poren.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook met jachtlak als hij niet te dik is , je heb er soorten die dik als verf zijn en die zijn minder geschikt , word het te zwaar.

Wel passend op waterdrijvers :mrgreen:

Kellergrund en porenvuller zijn dun als water en je kan er talkum bij mixen in de 2de laag om de poren sneller te vullen van de mat.
Ook zijn deze na een half uurtje droog dus sneller te verwerken.
Tussen de lagen licht schuren met 220 korrel.

Mvg Johan
 
Hee Edwin,

Wij hebben onlangs een stel vliegbootjes van glasmat voorzien, G4 gebruikt. Je kunt hier wat foto's vinden. Ton v M vliegt al lang met deze combinatie, blijkt het prima te houden. Heb je kepermat besteld? Lijkt me wel raadzaam, vooral voor de voorzijde/onderzijde van de drijvers, toch wat lastiger vormen.
 
Hee Rob,

Kepermat, nee ik denk dat het glasmat is plotter heeft het een en ander over en dat zal geen kepermat zijn.
Ik las dat berto het er over had daarom vroeg ik er naar wat het was, geen antwoord dan maar glas.
Nu jij er ook over begint wil ik wel weten wat dat is en waar het te verkrijgen is.

Dus bij deze.......
 
Je krijgt alles gewoon met een matje geglast.

Heb je een rimpel over die je niet weg kan trekken knip je die gewoon in .
Die paar mm dubbele mat schuur je bij de eerste schuur beurt zo weg.

Ik heb nooit wat anders gebruikt en toch verschillende modellen in de mat gezet tot de grote van een T.C. Cap 21

Mvg Johan
 
Ik heb ook nooit anders gebruikt en het zal ook zeker wel lukken de techiek die jij toepast is ook de mijne.

Ik was wel benieuwt naar die kepermat ken het helemaal niet op google wel het een en ander aan info gevonden maar niet waar het te koop is.
 
Keperweefsel is anders geweven en daardoor wat gemakkelijker te bewegen in alle richtingen, zo bij complexe vormen strak erop te krijgen zonder (veel) in te moeten knippen. Bij gewone mat gaat dat moeilijker waardoor je (vaker) moet inknippen. Het holle concaaf aan onderzijde van de drijvers lijkt me best lastig, zeker omdat drijvers verder naar voren smaller worden en ook nog omhoog buigen (de "boeg"). Keper zal dan gemakkelijker werken :yes:

Google zoekterm "keperweefsel" zal wel resultaat opleveren. Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden :pc:

<edit>
Dat was niet zo moeilijk :D
keper.jpg
 
Köper word genomen voor de rompbouw omdat het veel losser geweeft is.

full

... Leinen ............................. Köper 2/1 ............................. Köper 2/2

Mvg Johan

Edit: Rob was me net voor :mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En weer een stukje verder:

full

Een zijde ingedekt
full

Alle naden als het ware afkitten
full

Een extra spantje onder ijslolliestok voor extra stevigheid.
full

Het gewicht met met aan twee zijden ingedekt, alleen heb je niks aan deze info:)

Tot zover, het gaat niet snel tussendoor wachten tot de houtlijm droog is.
Het resultaat is naar tevredenheid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het begint erop te lijken dat ik klaar ben voor 17 april.
Foto's zeggen meer dan woorden.....

full

nummer 1 ingedekt met behulp van spelden en elastieken met bruislijm
full

nummer 2 ingedekt
full

De sloffen geschuurd en wel gewicht nu 180 gram
full

benodigdheden voor het roertje
full

Kunstof blokjes vormgeven
full

resultaat
full

Het roertje gemaakt van een lijmkam van bison 0,5 mm dik en erg sterk gewicht 25 gram
full

Nog een heveltje met close-loop en het werkt
full

Het rekje van 4mm staal en kruis van 2,5 mm verenstaal geheel gesponsord door de baas :-) gewicht 350 gram.

Na indekken van de achterkant zal ik alles inpregneren met G4 en daarna G4 met glasmat.
Geschat gewicht van het totaal: 1100 gram over een lengte van 1 meter is nie slecht.
Vanavond de achterkant indekken, morgen vrij genomen voor het G4 gebeuren en verbouwen in huis.

Dit was het weer voor vandaag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Edwin,

zorg dat het achterste oppervlak van het roertje groter is dan het voorste, anders gaat die kist "zoeken" tijdens het taxien.

Zou ook gewoon direct gaan glassen zonder eerst een laagje G4, werkte bij mijn drijvers toenertijd ook goed genoeg.


Ziet er goed uit zo :thumbsup:
 
Bij het draaipunt is dan de middellijn neem aan ,ik zal het zo opmeten bedankt voor de tip!!!
Je hebt ook gelijk het gelijk met glas te doen dan inpregneerd het ook wel.

De vorm van het waterroer is overgetrokken van ernst .
full


En toevallig uit een post van jou Berto
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, nu zie ik het.
Zie ook dat het draaipunt wel op de goed plek ligt.

Maar zorg dan wel voor een spelingsvrije aansturing anders gaat ie nog zoeken, vandaar dat ik ook altijd met maar iets taxiesnelheid de roeren al optrok anders zwabberde die alle kanten op.

Gaat dus helemaal goed komen :D
 
Back
Top