Droogdok van HMV 1:250

Discussie in 'Papierbouw' gestart door erikborgers, 4 mrt 2023.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    image.jpg

    Inmiddels heb ik DOCK 7 gemod naar een Japanse variant. Excuus overigens dat ik zo weinig update, maar dit forum lijkt een andere doelgroep te dienen. Er is ook https://www.modelbouwen.be/?_pwa=1 waar meer uitwisseling is
     
    k-k vindt dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    In stilte genieten is inderdaad een beperkte vorm van "uitwisseling".
    Maar ik heb dan ook geen enkele ervaring met papier modelbouw, enkel hout en plastic.
    Maar je blijft voor altijd degene wiens bouwverslag van de Bismarck mij ertoe heeft aangezet nu ook een Bismarck te bouwen (varend) en nog een statische in de planning met super gedetailleerde Pontos foto-ets-set.
    Ik blijf je creatieve realisaties dus altijd met interesse volgen.
     
  3. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hier nog een, ik volg het op de voet en vind het prachtig om te zien wat je kan maken met papier!
    Ik denk dat er best veel mensen het volgen maar omdat er minder in papier gebouwd wordt ook minder reacties komen, neemt niet weg dat er geen mensen zijn die hier niet van genieten.
    Ik wil komende winter aan de SS Rotterdam beginnen jou beschreven technieken zullen leidend zijn.
     
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat is leuk te horen. Ik dacht eigenlijk dat niemand meer las. Succes met de Bismarck of een ander fantastisch 1:200 trumpeter model. Het is dat ik zo gegrepen ben door papier (met in die mooie schaal ook een 100 maal groter aanbod), anders maakte ik vast de Hood.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat zou leuk zijn. De SS Rotterdam is een prachtmodel. Weet je overigens over de pas uitgekomen (en daardoor nog modernere) bouwplaat van de Nieuw Amsterdam van Scaldis. Of is dit nu vloeken in de kerk bij eennechte Rotterdammer
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik zal mijn verslag op het belgisch forum uiteraard doorzetten maar gezien jullie fijne reacties hier dus weer wat vaker een update geven.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    7D7803B0-EA43-4015-BB85-319B1F892457.jpeg

    Op dit moment ben ik even op vakantie in luik. Voordeel van papier: gewoon een bouwplaat mee. Ik werk even aan twee slepertjes die mooi op het Fuso diorama kunnen. Altijd leuk voor het contrast slagschip en iets bekends

    image.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      311,1 KB
      Weergaven:
      39
    Ronk, Herby63, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    image.jpg image.jpg image.jpg
    Mijn slepertje is af. Altijd leuk zo’n klein projectje en makkelijk mee te nemen bij een paar daagjes weg. Die vindt vast een mooi plekje op het diorama. Op een Japans moet mogelijk het Saturn nog aan één zijde gezwart
     
    Ronk, wimo100, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    image.jpg image.jpg image.jpg

    Vanavond zit stuurboord ook aanbde binnenkant. Nog niet alle zwarte (mysterieuze) horizontale balken zitten, want ik wil zo min mogelijk lassen en ze dus laten doorlopen.

    Op de laatste foto een leuke modificatie: japanse tekst op de computer in een scan gemonteerd en opnieuw uitgeprint. Dat past beter bij mijn Japanse Fuso!
     
    Jaap Smith en Herby63 vinden dit leuk.
  10. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Dat is een goede tip, nee ik wist niet dat daar een nieuwe bouwplaat is uitgebracht van de SS Nieuw Amsterdam.
    Deze ga ik aanschaffen, eigenkijk het mooiste schip ooit gebouwd voor de Holland Amerika lijn.
    Voor mij geen vloeken hoor, ben geen Rotterdammer en ook geen Amsterdammer.
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    En vergeet dan niet de laser cut en spantenset. Als je zakken zo diep zijn!
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    image.jpg

    Binnenkanten zitten nu, plus de zijkanten. Hier ontdekte ik te laat dat die voor en achterkanten verschillen: de voorkanten hebben een witte rechthoek waar de loopbrug miet komen. Dit zit nu aan de achterkant. Ik heb er wat papier overheen geplakt en nu zie he er niks van
     
    Herby63 en wimo100 vinden dit leuk.
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    als straks de beide bouwwerken bij elkaar gevoegd worden gaat het een prachtig geheel zijn!
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    image.jpg

    Het eerste stukje Lc. Ik verf eerst omdat ik de lc teveel in kleur vind afwijken. De treden plaknik eerst vast met weinig lijm aan de buitenranden (!) en daarna wip ik de treden op met mijn mesje. Vervolgens monteer ik de leuning er op. Deze leuning is helaas iets beschadigd omdat bij het drogen de railing vastplakte aan mijn matje. Beter dus railing oas te schilderen na montage.
     
    Marc w, pascall en Herby63 vinden dit leuk.
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    De eerste lc steunen, ook weer geverfd en verouderd image.jpg image.jpg image.jpg
     
    Ronk, Jaap Smith en Herby63 vinden dit leuk.
  16. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vind het heel kunstig dat je dit van papier maakt, mijn complimenten. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dank je Jaap. Werken met papier geeft het voor mij ook een extra uitdaging
     
  18. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Erik, ben je niet bang dat de bouwwerken in de loop der tijd gaan verbleken?
    ik kan mij voorstellen dat papier daar gevoelig voor is.

    Mvg,

    Pascal,.
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Pascal. Als je een bouwplaat gebruikt is deze gedrukt en dat verbleekt niet snel. Je model zet je niet buiten in de volle zon (uv licht). Binnen achter glas kan het tientallen jaren mee is de ervaring van ook anderen. Een inktjet (zelf uitprinten) geeft wel meer kans op snellere verbleking, zeker bij goedkope toner. Maar ook daar maar ik me geen zorgen over. Vergelijk dit met je eigen foto’s uitprinten: hoelang blijven die goed? Het is zeker zo dat papier niet voor eeuwig is, maar mijn scratch modellen zijn door de jaren ook achteruit gegaan: lijm liet los, tuigage verslapt, blank hout verkleurd. En in het ergste geval gooi ik iets ouds weg en heb ik mooi weer ruimte voor iets nieuws. Kortom: hou je model uit de volle zon en gebruik het liefst een bouwplaat ipv zelf iets uitprinten als je zo lang mogelijk wil genieten
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    image.jpg image.jpg

    De dekken zitten. Handig is de zwarte driehoekige rand eerst op het dek te plakken en dan het geheel te monteren
     
    TIMBERWOLF, bram1324, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina