Droogtijd bij gebruik spuitbussen

Hallo Spuitgasten en sputteraars ;)

Ik ga binnenkort beginnen met het spuiten van mij eerste kappie. Ik heb geen airbrush mogelijkheden dus heb ik besloten de spuitbussen ter hand te nemen :D. Ik ga de klus serieus aanpakken en neem er dus ook de tijd voor. Het lijkt mij beter meerdere dunne lagen te spuiten, dat betekend dus veel droogtijd, maar veelal wel een mooi resultaat. Ook verwacht ik dat het masken en dan vooral het netjes 8-O uitsnijden een tijdrovende klus zal worden. Goede voorbereiding kan geen kwaad, daarom een paar vraagjes:

1) Hoeveel minuten moet je ongeveer wachten tussen de (dunne) lagen :confused: ?
2)Ik gebruik de Tamiya PS spuitverf en dacht zelf dat 3 a 4 dunne lagen wel een OK resultaat geven, klopt deze gedachte ?
3) Bij verschillende draadjes in de spuitcabine zie ik regelmatig dat liquidmask wordt gebruikt. Kan je dat ook bij nederlandse (internet) winkels kopen ?

Als iemand nog tips/ervaringen heeft over/met spuiten met spuitbussen dan hoor ik dat graag :yes:. Alvast bedankt.

Mvg, Haastnooit

tamiya ps is dat de versie voor lexaan? dan kan je nog wel is veel meer nodig hebben... om het dekkend te krijgen.

droogtijd staat altijd op de bus vermeld. je hebt een stofdroog en een echt droog waarde. meestal kan je na de stofdroog al overspuiten.

ik heb zondag ook mijn eerste kap gespoten. Met een busje PS-2 REd en een busje silver van tamiya, maar eigenlijk is 1 busje te weinig voor de 1:8 kap want je kon er nog een klein beetje doorheen kijken als je hem in het licht hield. Gelukkig had ik de silver alleen nodig voor de bumpers en de motor dus kon ik die erover heen spuiten tot ie leeg was.

hier het resultaat.
IMG_2454.JPG

De stickers er netjes opplakken vondt ik het moeilijkst :P maar het is aardig gelukt.

Owjah en ik heb ongeveer 20 minuten gewacht tussen de dunne lagen. en heb wel meer dan 4 lagen gespoten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vind ik een goed resultaat voor een eerste kap :thumbsup:! De witte trims langs de ramen zien er strak uit !

Ik ga 3 kleuren gebruiken voor de kleine Swift kap, dus denk ik dat ik mijn geval genoeg lak zal hebben. :D Ook voor meer dan 5-6 lagen van 1 kleur ;). Mmmh 20 minuten wachten, bedankt voor de indicatie en succes met volgende projectn. De verf heb ik besteld, dus ik zal mijn ervaringen en resultaten :confused: hier posten :D

Droogtijd is afhankelijk van de temperatuur en laag dikte ik zelf spuit altijd mijn onderdeel en een afval stukje als het verf op het afval stukje begint te plakken spuit ik de tweede laag enz

't beste kan je 't (helemaal met dit weer) binnen spuiten, föhn erbij pakken. kapje goed wassen, afplakken, verf ff voor 5 minuutjes in heet water zetten, en dan beginnen met een hele dunne nevel over de kap heen. tweede laagje weer nevelen, en de rest kan je wat dikker spuiten. na elke laag even föhnen, en dan kan je 2 a 3 minuten na je eerste laag alweer de volgende doen!

De spuitbussen zijn binnen en ik kan aankomend weekend van start :D Ik hoop van het weekend het defintieve ontwerp op de auto te hebben en het eerste snijwerk voor elkaar te hebben :cool:. Ik twijfel nog een beetje tussen 2 ontwerpen en 2 "varianten" van 1 kleur (lichtblauw). Maar die knoop is dus van het weekend doorgehakt ;). De week er na in de avond uren hoop ik de body verder af te kunnen maken :D.

Het spuitwerk is gedaan en ik ben redelijk tevreden voor een eerste keer :D. Ik heb een aantal verbeterpunten die hopelijk een strakker resultaat opleveren bij toekomstige projecten. De eerst volgende kit die ik ga bouwen zal ik daarom wederom met spuitbussen aanpakken, want aan de verf opzich ligt het niet ;).

full

het eindresultaat :cool:

Meer fotos, ook van de verschillende kleuren afzonderlijk, en een verslag van het spuiten kan je vinden in het bouwverslag van de Swift hier op het forum.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back