Voorwaartse pijlstelling van een vleugel heeft dezelfde effecten als wash-out, achterwaartse pijlstelling werkt vergelijkbaar met wash-in.
Wash-out = kleinere invalshoek - profielneus naar beneden verdraaien.
Wash-in = grotere invalshoek - profielneus naar boven.
Kijk
hier eens naar.
Ik ken dit ook al uit een van de boeken van Franz Perzeke, maar dat is wat lastiger linken hier.

Het is dus net andersom als Bart suggereert.
Waarom? Daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik vermoed dat het te maken heeft met de zgn. geïnduceerde invalshoek, maar zoals ik al eerder heb geroepen, geïnduceerde stromingseffecten begrijp ik nog niet zo goed.
Pijling in het algemeen vergroot wel de torsiebelastingen bij een vleugel.
Definitie: bij een (aerodynamische) rechte vleugel is de 25%-koordelijn recht en staat haaks op de vliegrichting. De denkbeeldige lijn die alle punten op 25% van de lokale vleugel verbindt is dus recht en staat haaks op de vleugel.
Er zijn 2 oorzaken voor torsie op een vleugel:
1. Bij een normaal profiel (niet S-slag dus) genereert het profiel een nose-down (draai)moment. Zowel de wortel als de tip. Omdat de wortel door de romp (en stabilo) gefixeerd wordt zal de vleugel onder invloed van deze torsiekracht wat voorover veren/buigen/verdraaien.
2. bij een pijlstelling werkt de lift aan de tip iets voor (of achter, afhankelijk van welke pijlstelling). Bij voorwaartse pijlstelling wordt de vleugeltip door de wat naar voren geplaatste tip wat omhooggetild, en daardoor verdraaid. Er ontstaat dus wash-in, vergrootte invalshoek.
Door een licht achterwaartse pijlstelling zou je dus de torsie uit punt 1 kunnen opheffen (in theorie, hoe je dat berekent is punt-2).
De beschreven vleugel is denk ik bedoeld voor pylon-racen. Hoge snelheden, scherpe bochten met grote liftgetallen (Cl's) en G-krachten. Typisch de situatie waar je problemen zou kunnen verwachten. Die grote Cl's zouden wel eens in een (high-speed) stall kunnen uitmonden.
Wat ik van de voorgestelde vleugel vind? Zonder enige (wetenschappelijke onderbouwing) lijkt me de pijlstelling erg groot (de wortelkoorde naar voren. Ik zou het veel gematigder houden. Voorlijst recht, of hooguit een paar cm voor de wortelvoorlijst. Dat is ook mijn beeld van de pylon-kisten die ik heb gezien.
Daarnaast zou ik over de hele vleugel hetzelfde profiel kiezen (van wortel tot tip dus) en hooguit 1 graad tip verdraaiing.
Vraagje: ik heb je bouwdraadje bekeken. Je bouwt een vol-balsa vleugel. erg mooi! Maar wat ik me afvraag is hoe je de profielnauwkeurigheid waarborgt. Ik lees niets over sjablonen, het is uit de hand geschaafd en geschuurd ...
Wat me het grootste probleem lijkt is: hoe garandeer je de profiel-symmetrie links en rechts en en symmetisch profielverloop. Als je dat nl. niet nauwkeurig lukt, is discussieren over een optimaal vleugelontwerp tamelijk zinloos.
Gr. dirk.
Als die vleugel onvoldoende torsiestijf is gebouwd zal er bij ho