Dubio Heli keuze

Vraagje.
Jaren geleden CP gevlogen. Geen 3D maar gewoon ontspannen lekker vliegen.
Wilde weer beginnen met beperkt budget en eerst maar even FP gevlogen.
Ging weer lekker. Nu weer op zoek naar een Budget CP (esky oid)

Nu wil het toeval dat ik een Copter-x cx450 SE V2 heb gekrégen.
Niet voor niets, want redelijk in de kreukels.
Heb hoofdrotoras, flybar, staartbuis, en nog wat zaken vervangen.
Echter de hoofdrotor is nog steeds wat wobbelig (ietsje maar) en wanneer ik hover gaat het de eerste seconden goed, blijft ie stil hangen maar daarna gaat de achterkant als een gek van links naar rechts. Er zit een Futaba 6EX (2,4 Ghz) en een GY401 gyro bij. Beide ingesteld zoals de gebruiksaanwijzingen opgeven. (gain, epa, etc).

Omdat de hoofdrotor niet lekker is kan ik een nieuwe kopen voor 60 euro.
Er zijn nog wat dingetjes die ik moet vervangen maar een nieuwe kit kost 80 euro.

Nu zit ik over het volgende te twijfelen:

Ik koop de Copterx CX450 SE V2 kit (80 euro) en hang alle electronica om met de kans dat de staart weer raar doet. (eventueel gyro vervangen?)

Of ik koop een kant en klare esky belt cpx. Die na wat afstellen waarschijnlijk gewoon goed vliegt.

Iemand advies of wijze opmerkingen?

Alvast bedankt.

Gr, Rob.

Of ik koop een kant en klare esky belt cpx. Die na wat afstellen waarschijnlijk gewoon goed vliegt.

Iemand advies of wijze opmerkingen?

De kans dat je met een tweedehands heli ondanks vervangen van spullen lange tijd door ellende achtervolgd word is tamelijk groot.
Je koopt per slot van rekening "andermans ellende"....

Maar de kans dat je "kant en klare Esky Belt CPX na wat afstellen gewoon goed vliegt" is een stuk kleiner, dan de kans dat je CopterX goed gaat vliegen (ook al is CopterX nou niet direct een topmerk).

Naar alle waarschijnlijkheid is je electronica gewoon goed: de ontvanger en gyro overleven meestal een crash tamelijk goed, en servo's hebben meestal hooguit een tandwielsetje nodig. Daarnaast zijn de spullen die je opnoemt gewoon van een bewezen goede kwaliteit. Dus de kans dat een nieuwe CopterX goed gaat vliegen met de overgezette electronica, is best acceptabel, in elk geval groter dan dat Esky spullen goed gaan vliegen (ook al willen die dingen ook echt wel vliegen).

Het grootste probleem is en blijft, dat je "low budget" gaat, met tegelijkertijd een tekort aan ervaring met de spullen waarmee je aan de slag wilt, en die twee factoren zitten elkaar meestal in de weg....

Groet, Bert

Precies, zo`n copter x is best een prima helie.

Koop gewoon de kale kit en zet alles over, heb je meteen spare-parts ;)

de 401 is een zeer goede gyro, zeker weten dat je die goed krijgt.

Laatst bewerkt:
Bedankt mannen.
Jullie bevestigen wat ik zelf ook dacht.
Het wordt de kit. Dan heb ik een compleet nieuwe heli, en de electronica vertrouw ik wel.
Ik krijg hem wel aan de praat.

Groeten,

Rob.

Wees gerust, het is geen zwarte magie, en je hoeft je ziel er ok niet voor aan de duivel te verkopen :D :D :D

Veel plezier met de her-intrede!

Groet, Bert

Hahaha, nee inderdaad.

Misschien dat ik tzt jullie hulp nog nodig heb met de gyro maar dan meld ik me wel weer.
Eerst maar even de heli bestellen en wat gereedschap als een pitch gauge en swash plate leveller.

Gr. Rob.

Nou, kit is binnen.
Evenals het E-Book van Martin voor het afstellen en een nieuwe elevator servo.

Nou ben ik lekker bezig en dit is eigenlijk de eerste keer dat ik een heli van scratch af bouw.
Wanneer de elevator servoarm omhoog gaat (voor vooruit), gaan pitch en aileron mee omhoog.
Is dit normaal? Het lijkt of de swashplate zo alleen maar omhoog gaat ipv naar voren.
Elevator omlaag heeft uiteraard het omgekeerde effect.

Gr. Rob.

Nee, is niet normaal.
Heb het al gevonden. E-Book van Martin is echt goed....moest ff verder lezen....

Gr. Rob.

Nou, is alweer een tijdje geleden maar weer wat wijzer.
Kit was binnen en volledig opgebouwd en afgesteld.

Bij de eerste keer vliegen wederom problemen met de staart.
Hij ging niet van links naar rechts maar, zo-nu-en-dan willekeurig ineens een kant op.

Even gegoogled en geinformeerd bij een modelbouwzaak.
Probleem wordt (bij mij) veroorzaakt door statische electriciteit die wordt opgebouwd door de belt.
Hierdoor ontstaat een potentiaalverschil tussen het frame- en de staart van de heli, wat dus af en toe een statische ontlading op de electronica (Gyro!!) tot gevolg heeft.
Ik heb de staartboom nu electrisch verbonden met het carbon van het frame.
Hierna was het direct een stuk minder.
Er werd ook geadviseerd de belt losser te zetten en in te sprayen met siliconenspray.
Beide gedaan en het probleem is nu helemal weg.

Weer gevlogen.
Beetje gevoel terugkrijgen.
Ging goed tot ineens de heli 1 kant op blijft draaien.
Zucht.....
Bleek 2 oorzaken.
Aan de ene kant was het armpje dat de draaiïng van de tail rotorbladen regelt (weet ff niet hoe het heet) afgebroken. Dus dat dingetje dat er voor zorgt dat hij over de as kan schuiven.
Die vervangen was geen probleem. Heb tenslotte een hele reserve heli voor onderdelen.

Andere probleem was het tandwiel van de belt in het frame.
De oude V2 heeft een alu blok die de staartbuis vastklemt en de tandwielen zitten ervoor, vast in twee alu beugels met lagers, in het frame. De V3 kit heeft zo'n kunstof blok waar de staartbuis ingaat maar waar ook de tandwielen inzitten. Deze kan maar op 1 manier in het frame worden geschroefd, maar blijkbaar nét te ver van het hoofdtandwiel af. In het begin was er nog redelijk contact, maar op een gegeven moment liepen de tandwielen naast elkaar of tegen elkaar. Resultaat: twee afgesleten tandwielen. Besloten om het V2 frame te gebruiken in combinatie met de rest van de V3. Nieuwe tandwielen besteld en gisteren al binnen gekregen dus ben weer van scratch aan het opbouwen en afstellen.

Beetje lang verhaal maar dan weet je weer waar ik mee bezig ben.

Hoi,

ik weet niet, wat da zo alles gebeurt is,
maar de belt sprayen en een kabel voor de aarde ...

ik zou na de oorzaak kijken zo als
> gyro gain instelling o.k. ?
>> loopt de pitch-slider en alles aan de hek-stuuring nettjes ?
>>> zit de gyro niet tegen het frame aan en krijgt van daar trilling
>>>> is alles trillingvrij (balanceren van hoofd + hek bladen)

ik schrijf dit, omdat bij mijn 450er het zelfde probleem was, oplossing:
full

suc6 en groet, Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
De heli vliegt in het begin netjes en dan ineens: PATS! de staart een schok naar links of rechts. Daarna weer normaal. Lijkt mij geen instelling voor de Gain. Maar nogmaals: ik ben herintreder...... ;-) Verder alles goed ingesteld. Als het iets mechanisch zou zijn zou je dat direct merken bij vliegen denk ik.

Op verschillende websites en documenten over het instellen van heli's komt dit verschijnsel regelmatig terug. ook op dit forum.

Ik heb alle 3 de tips (staartbuis electrisch verbinden met het frame, belt insprayen en de belt iets losser zetten) opgevolgd en bij mij is het nu weg.

Bij mij was dit dus duidelijk het probleem.

Gr. Rob.

o. k. , dat is goed,

mijn bedoeling was, dat vaak bij een bepaalde RPM
een kleine trilling kan ontstaan,
waardoor de gyro ietsje ergens aantikt,
en da heb je een plotselinge uitslag van het hek,

was een idee ...

Groet, Uwe

Back