Ducted Fan met LaagStroomverbruik

ik heb zelf een gws edf 30 gehad maar ik kan zeggen dat die blaadjes veel te dun zijn
die aeo fan die ik plaatste daar kun je ook alles los van kopen in de maat 27 30 35 en groter
er past vast wel een brushed motor in die je goed kan gebruiken

de aeo fans die hebben veel dikkere bladen waardoor als de fan moet aanzuigen de blaadjes niet breken terwijl de dunne van gws dat wel zullen doen.

Had je al 'USB stofzuigertje' gelzen? klein, kant en klaar sloopbaar en in wagon te bouwen

'Nee niek, dat is wel handig zijn en met een paar euro te goedkoop (bij de action),
maar klinkt teveel als een eenvoudige oplossing.

Het is "beter" om een op maat gemaakte axiale multi stage (met flexibele accordeon verbindingen tussen de wagentjes denk ik). Autonoom en zelfstandig ladend, maar ook remote digitaal bestuurd (vast wifi en bluetooth naar een centrale processor) met een website en een smartphoneapp om het stofzuig process 24/7 optimaal te kunnen volgen.

Zo'n ding heb ik hier. Krijg je nog geen kruimel mee van de grond gezogen.

Maar er zou meer motor in kunnen. Deze is 3,5V 300mA

hi all, ik heb een axiale fan gevonden van 36mm diameter en daar ga ik er 3 van achter elkaar zetten om aan voldoende druk te komen.

die dingen hebben ieder een brushless inrunner en trekken 150ma

VRAAG.. kan je met 1 brushless controller tegelijk (dus alles parallel) 3 motoren aansturen zolang het totaal stroom verbruik niet teveel wordt natuurlijk ? of moet ieder zijn eigen hebben ?

mvg koen

Je kan geluk hebben maar meestal werkt het niet lekker. Opstart problemen of in het algemeen.

De regelaars halen de timing uit de tegen inductie van de spoelen (dacht ik) maar als er 3 spoelen aan hangen werkt dit niet of nauwelijks.

ok thanks , dat worden dan 3 regelaars..

VRAAG: kan je wel 3 regelaars in parallel op 1 servo aansluitng (tester) zetten

dus de 3 regelaars krijgen dan hetzelfde servo signaal ?

gr koen

De meeste brushless fan's hebben zelf een in gebouwde regelaar ... maar niet allen zijn extern (goed) te regelen (moet in het datablad van de desbetreffende fan staan) ... maar als ze regelbaar zijn moet je een variable gelijkspanning hebben, chopping zoals de meeste brushed-motor-regelaars werken, werkt niet !!!

Misschien een stom idee...

Een laptopkoeling is vaak een dingetje van ong 4 a 5 cm doorsnee (hangt van type af)
Door de speciale tunnel eromheen kun je nog een best aardige luchtstroom creeren, iig genoeg om wat stof te laten waaien
Voel maar aan de zijkant van een laptop
Maak je zijuitlaat wat smaller, en hang die uitlaat vlak boven de rail

Zuigen met een smal inlaatje kan ook, je bent nu niet bepaalt op zoek naar de grote volumes thrust die vliegers moeten hebben...

Probeer eens 2 4 cm fans achter elkaarin een tunnel, en maak de inlaat erg smal
Laat dat uitlaat erg breed uitlopen, dan valt het zware spul zo in de bak (a la dyson)
Een filter stroopt je flow denk ik zodanig dat je niet meer kan zuigen...
Mooiste is een soort centrifugaalfilter, stroopt je flow niet zo erg en wordt je vuil toch opgevangen

En zo duur zijn 2 4cm computerfans ook weer niet :mrgreen:

hi all, bedankt voor alle reacties. We hebben een experiment gedaan met een axiale ventilator van 36mm doorsnee op 18V met een buis eraan en een filter ervoor en er wordt idd stof en klein materiaal / snippers opgezogen en blift tegen filter aan kleven

Het is trouwens wel degelijk zo dat meer ventilatoren achter elkaar meer luchtstroom en dus onderdruk aan de ingang geven.

BNu ga ik een prototype maken.

De reactie net hiervoor is dus precies in de roos en geen "stom" idee. Zo iets ga ik dus maken en dat is afdoewnde voor mijn doel.

Maar ik zal dit forum verder niet vermoooien met fotos daarvan

bedankt voor alle reacties,

mvg koen

Dat is een lullige opmerking...

Eerst mensen lekker maken, en dan de foto's weghouden!
Foto's!

Meerdere fan zal in theorie niet zoveel uitmaken..
Enigste wat je doet is de afvoer zeker stellen van de eerste fan, en alle hiermee gepaarde verliezen
De fan zal niet opeens harder gaan draaien of zo doordat er meer achter zitten, ze draaien allemaal immers even hard
Dus veel meer m3 zal het niet worden

Beter is dan een tweede zuigbuis te maken, en die kort bij de grond aan te sluiten op de eerste
Dan heb je wel 2x zoveel luchtverplaatsing

als je 3 fans achter elkaar zet moet je de tweede harder laten draaien en de derde nog weer harder want anders kun je net zo goed één fan nemen want de luchtsnelheid zal nauwelijks toenemen.
Ik zou een zuiger zeker combineren met een borsteltje omdat stof een beetje vast gaat kleven

Als je de achterste fans harder laat draaien dan de voorgaande, is de voorgaande eigenlijk een belemmering in de airflow van de tweede..
De achterste probeert immers zijn lucht dwars door de eerste fan aan te zuigen, en die draait langzamer, dus gaat de eerste als "rem" werken

Beter is dan 2 tunnels met dezelfde fan.. En dan het uiteinde samenknijpen, zodat je ze naast elkaar kunt plaatsen

hoi , bijgaand wat fotos van een 200Pa axiale fan.. die troep opzuigt

voor het daadwerkelijke prototype ga ik denk ik een fan in vierkante behuzing nemen die 2,5 maal zoveel onderduk geeft... op farnell kwam ik er een paar tegen.. en daar komt dan een bus tegenaan die haaks boven de baan zweeft op zo klein mog afstand.. de troep gaat dan in opvang voor het filter at voor de ventilaor komt
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back