duikboot bouwen als schoolproject + filmpje test duiksysteem

robert14

Forum veteraan
hallo,

wij hebben de leraar weten over te halen dat we een duikboot mogen bouwen. het moet wel helemaal werken. we hebben al vernomen dat het duikgedeelte het moeilijkse zal worden. we dachten aan dit ontwerp:

globaalke1.png

vooraanzicht (achterkant :D)

bovenbk0.png

bovenkant

mijn idee was om een 2 kanaals bootje te kopen die stuurt d.m.v. de motoren. het duiken wou ik dan regelen vanaf de kant met een soort handcompressor van lego. ik heb zelf ook wel zender e.d. maar ik denk niet dat school er al te veel geld aan wil uitgeven. wat denken julie van dit idee?? we willen hem bouwen van pvc.

prima idee.

zie ook de andere postings op dit forum over schoolprojecten.

voor de lego compressor heb je een lange slang nodig. die kan je krijgen bij
de DoeHetZelf zaak of dierenwinkel (als aquariumslang, lichtgroen doorzichtig).
als je daarmee het water uit een tank perst, dan komt de boot naar de oppervlakte,
en als je de lucht erit laat lopen dan zinkt íe weer naar de bodem.
alleen niet verwachten dat de boot tussen oppervlak en bodem blijft zweven.

motoren kunnen evt in het water draaien. die hoeven niet droog. ze hebben dan ook niet het
eeuwige leven, dus neem goedkope en zorg dat je ze kan vervangen.

succes !

raalst zei:
voor de lego compressor heb je een lange slang nodig. die kan je krijgen bij
de DoeHetZelf zaak of dierenwinkel (als aquariumslang, lichtgroen doorzichtig).
hebben we gelukkig nog genoeg van op school liggen :D

raalst zei:
als je daarmee het water uit een tank perst, dan komt de boot naar de oppervlakte,
en als je de lucht erit laat lopen dan zinkt íe weer naar de bodem.
alleen niet verwachten dat de boot tussen oppervlak en bodem blijft zweven.
nee, dat dachten we zelf ook al, maar als we het een beetje in de gaten houden moet het toch wel lukken denk ik. als we maar zorgen dat het bad diep genoeg is.

raalst zei:
motoren kunnen evt in het water draaien. die hoeven niet droog. ze hebben dan ook niet het
eeuwige leven, dus neem goedkope en zorg dat je ze kan vervangen.
een simpel bootje heb al op marktplaats voor 25 euro met accu (7.2 volt stickpack). die accu;s heb ik hier ook nog wel liggen. eventueel kunnen wel er ook een 6 volt loodaccu in leggen voor het gewicht dat ie beter zinkt.

ik heb ook al contact gehad met forumlid harrie68. hij woont in emmen en hopelijk kan hij ons een beetje helpen :D natuurlijk houden we het forum ook SUPERgoed in de gaten. ik zit hier toch vaak genoeg

Neem geen dubbele duiktank. Het wordt dan heel lastig om het water netjes over de twee tanks te verdelen, waardoor je boot voorover of achterover gaat hellen en met de boeg of de achterkant naar beneden gaat hangen.

Je kunt beter een iets grotere tank in het midden maken en de electronica er in 2 compartimenten voor en achter. Bedenk ook dat je de bot nog makkelijk open en dicht moet kunnen maken. Als je er voor kiest een ingewikkelde vorm te nemen kan dit nog wel eens lastig worden.

Kloppertjes zei:
Neem geen dubbele duiktank. Het wordt dan heel lastig om het water netjes over de twee tanks te verdelen, waardoor je boot voorover of achterover gaat hellen en met de boeg of de achterkant naar beneden gaat hangen.
ik zat eraan te denken om de luchtslang dan te splitsen. dat beide tanks even groot zijn en evenveel lucht krijgen

Kloppertjes zei:
Bedenk ook dat je de bot nog makkelijk open en dicht moet kunnen maken. Als je er voor kiest een ingewikkelde vorm te nemen kan dit nog wel eens lastig worden.
dat omhoogstaande ding op de grote buis (tekening 1e post) moet een draaidop worden. daardoor wouden we de accu in en uit doen.

Robert14, als er een verbinding met de wal mag zijn (legocompressor) dan kun je toch ook de besturing met een kabel maken. Dat scheelt een hoop afstellen en testen, en is bedrijfszekerder.

hallo

twee tanks lopen nooit gelijk vol

de tank die iets dieper licht al is het maar 1 mm zal eerder vol lopen dan de andere
en anders gewoon twee flessen nemen en proberen
een plastiek fles kost niks

groeten raf

Als je de boot gaat besturen met een kabel vanaf de wal zou ik alle electronica aan de wal houden. Dat maakt het ontwerp van de boot gelijk een stuk eenvoudiger en je electronica loopt geen risico.

Als je wel de electronica in de boot wil bouwen, is alleen een schroefdop om de accu er in en uit te kunnen halen niet voldoende. Je zal echt nog wel eens bij je electronica moeten om dingen te veranderen (Wij hadden bij ons project een opstandige ontvanger en een koppige motorregelaar) Dat gaat natuurlijk niet meer als je je boot hebt dichtgelijmd.

zoek eens op DYI ROV op het internet. Er zijn tonnen plannen en projecten in deze zin. Meestal zonder duiktank maar met motoren voor verticale sturing.

Patrick

perk zei:
zoek eens op DYI ROV op het internet. Er zijn tonnen plannen en projecten in deze zin. Meestal zonder duiktank maar met motoren voor verticale sturing.

shit, je was me net voor, dat was ook mijn idee :lol:

ik wou 2 speed 400 motoren om te sturen en dan de duikboot zo zwaar maken dat hij net blijft drijven. dan kunnen we naar beneden gaan meet een verticaal geplaatste motor. we gaan er eerst mee bezig dat hij iniedergeval kan varen aan het oppervlakte. als accu's wou ik 2x 7.2volt 2000 mah stickpacks gebruiken. als het dan goed vaart gaan we denk ik bezig met het duikgedeelte :D

een duikboot moet zinken dus moet ie iets zwaar zijn om te zinken

ja, nu speed400's daar heb je weer schroeven en koppelingen voor nodig. Waarom niet met gewoon het goedkoopste water pompje dat je kan vinden met wat debiet. Misschien uit de kamping wereld op 12V - kan je met een lood accu de hele zaak van de kant sturen.

Patrick

@voltmeter

neen, je duikboot kan ook lichter zijn dan zijn waterverplaatsing en toch duiken. Liefst niet te veel natuurlijk.

zoek maar eens het verschil tussen statisch (met druktanks) en dynamisch duiken (door snelheid en met roeren zoals een vliegtuig)

Patrick

perk zei:
ja, nu speed400's daar heb je weer schroeven en koppelingen voor nodig. Waarom niet met gewoon het goedkoopste water pompje dat je kan vinden met wat debiet. Misschien uit de kamping wereld op 12V - kan je met een lood accu de hele zaak van de kant sturen.
schoeven en koppelingen moegen wel allemaal bestellen op kosten van school :D
12 volt hadden we ook al aan zitten denken :D

maar nog niets is zeker

oja dat is waar ook als een vliegtuig te zwaar is stort hij neer en als hij te licht is vliegt hij

voltmeter zei:
oja dat is waar ook als een vliegtuig te zwaar is stort hij neer
hmmmm, waar ken ik dat van??? ben ik laatst niet gecrashed?? :lol:

ps, we gebruiken mijn 4 kanaals zender en mijn 7.2 volt stickpacks van mijn auto's

raf zei:
een plastiek fles kost niks
welles, 25 cent aan statiegeld :D

Wegwerpfles.........................geen statiegeld..... :wink:

Back