Duikbootvaren; wie - wat - waar

hallo

ja er kan nog meer bij

dit was een interprovinciale wedstrijd
due er waren nog vlaggen en parkoerplaatjes met schrijfgerief
botten broek
twee tenten met tentstokken en tentharingen
twee bakken met boeien
een roeiboot van een meter of drie met roeispanen
rollen stroomkabels
stoeltjes vrouwtje +hondje
frigobox

het probleem was dat voor elke boot drie keer moet laden
twee keer de vaar accu's en een keer de elektronica accu
daar we woensdag een dag voor de stad hebben moeten demo varen heb ik dus de tijd niet gekregen om alles opteladen
normaal doe ik dat meteen als ik terug thuis kom
maar door allerlei toestanden is dit niet gelukt deze keer

battrijen vergeten das gewoon stom daar ben ik volledig mee akkoord

maar zo een wedstrijd is gewoon heel veel werk vooral als je alles perfect wil laten verlopen
de duikboten die zijn maar voor tussen de middag eventjes demo varen en dan moet je op die 2 uur ook nog je eten naar binnen wurmen en je vrouw gaan ophalen
en dat ophalen duurt reeds 45 minuten.
want s'morgens om 7 uur vertrekken vind myriam wat te vroeg dus ik kan onder de pauze haar gaan ophalen

door dat er tussen de 40 a 50 deelnemende schepen waren heb ik dus de tijd niet gehad om de u47 opteladen
mede doordat ik dus de voeding vergeten was

dikke pech en inderdaad frustrerend dat je niet kan varen
stefaan die had dus die duikservo defekt dat is dus even erg als niet geladen hebben
en dan thuis komen en dan heeft die u2524 na het her programeren geen problemen meer
dat is dan helemaal het toppunt
nu is de vraag hoe is die zender zijn programma verlopen???????
kanaal 7 was samen met kanaal 5 gemixt geworden
normaal zit de duik elektronica in kanaal 7
en nu wilde die dus niet werken ook niet toen ik hem in kanaal 5 stak
maar beter niet gedoken dan een verloren boot
mijn zeilboot was in orde en de u47 zijn programma ook
alleen dat van de u2524 was veranderd

nu zondag in kelmis nieuwe poging met wel opgeladen accu's

groeten raf

@Raf
Mijnheer Raf, ik lees zoveel over uw technieken van uw boten.
Maar als U kunt varen ergens doen de boten het niet heb ik nu al een paar maal gelezen hier op het forum.
Is het niet beter een boot goed varend te houden inplaats van veel boten tegelijk te bouwen?
Wat is een "botten broek"?

Waarom moet je een boot drie maal laden.
het is toch gewoon eenmaal alles aansluiten en dan laden?
het probleem was dat voor elke boot drie keer moet laden twee keer de vaar accu's en een keer de elektronica accu

Hier in Zwolle sluiten we alles aan en steken de stekker in het stopkontakt en de rest gaat vanzelf dan.
heb ik dus de tijd niet gekregen om alles opteladen
dus we hoeven er niet bij te blijven.

Wie is Stefaan?
dikke pech en inderdaad frustrerend dat je niet kan varen
stefaan die had dus die duikservo defekt dat is dus even erg als niet geladen hebben

Een servo kan altijd kapot gaan en vind ik niet even erg als een niet geladen accu, kapot gaan kan altijd,maar accu's vergeten op te laden.....
Anton

Had er van de 40 deelnemers niemand een lader voor je te leen raf???

Ik heb altijd van alles bij me, je had van mij wel een lader te leen gekregen hoor ... ik had zelfs nog wel accu's voor je boot gehad !

PS, raf, je woont toch vlak bij ?, had je niet even een lader kunnen halen ??

groeten uit enschede... jeroen

@Raf
Je woont toch geen 45 minuten rijden van Hengelhoef af?
De afstand zal nog geen 10 á 15 km zijn schat ik.
En bij iedereen gaat wel eens een servo of zo kapot.
Als we dat allemaal hier moesten vermelden, dan was het forum
wel heel erg vol.

@Jeroen,
is wel heel erg he de accu's vergeten te laden.
Wij hoeven er niet bij te blijven om accu's op te laden he?
Dus kost ook geen tijd, aansluiten en laden maar.

Hein

'Bottenbroek' = lieslaarzen. Een 'must' voor de doorgewinterde 'aandeverkeerdekantvanhetoppervlakvaarder' (Leuk woord voor 39-letterwoordenlingo :? )

3 x laden: gescheiden vaaraccu's en een electronica-accu? Zou een plausibele verklaring zijn...

Oke RAF, je hebt niet kunnen varen... Da's jammer man! Aan de andere kant: je bent zo te lezen wel weer druk geweest met organiseren.
Dat betekent dat je je eigenbelang opoffert aan het groepsbelang, en dat siert de mens.
Meer aandacht voor de organisatie van een treffen houdt vaak in dat je je eigen spullen vergeet of niet geheel in orde hebt... :cry:
Maar zo te zien was het treffen een succes, en da's ook belangrijk!

hallo

zoals hier boven reeds beschreven ik heb dus drie accu sets in mijn boten zitten

een powerpeak infinity kan maar een pak tegelijk opladen

dus reken maar eventjes uit hoeveel uren een boot van mij moet laden

het zijn cellen van 3.3 amp die in twee reeksen van 10 stuks gebruikt worden voor de motoren

dan nog eens 3.6 amp ook 10 stuks die voor de pomp en elektronica gebruikt worden

zo ben je dan al wel druk bezig om een uurtje of drie te laden
ook wat die lader betreft ik had die bij maar (lezen jullie alles wel) ik had de voeding vergeten

wat het alleen laten tijdens het laden betreft
moet je eens naar al die verhalen kijken bij die vliegtuig kerels
ik laat een model altijd op als ik er bij ben ik wil niet in de garage komen en daar een inelkaar gesmolte U2524 of U47 zien staan te dampen
accu's vervangen in mijn boten gaat niet ze maken mee deel uit van de constructie

de servo die defect was bij stefaan (hein die ken je zeker wel) was een type dat je niet zomaar op voorraad hebt liggen
het was een slank type met metalen tandwielen
laat er nu in heel die servo een plastieke tandwieltje zitten en net dat is naar de klo*** gegaan
we hebben nog geprobeert uit mijn reserve doos een tandwieltje te zoeken maar de juiste maat zat er niet bij

of ik nu 10 of 100 minuten van houthalen woonde ik kreeg de u47 nooit optijd geladen
daar ik met de u2524 wilde varen en niet met de u47
als je alles leest dan zie je dat er maar 2 uur pauze was tussen de wedstrijden en daarvan is er al wat tijd in gegaan om mijn vrouw op te halen en te gaan eten dus er zal nog zowat 45 minuten hebben overgeschoten van die 2 uur
en op 45 minuten kan je geen drie keer 1 uur laden dat gaat gewoon niet je komt tijd tekort
stefaan zijn boot was op dat ogenblik ook niet herstelbaar dus konden we beide niet varen

en zoals roel hier boven reeds beaamde
ik had de hele organisatie te doen
het was een prachtige dag en iedereen was tevreden

ik ga geen duikboot verspelen door toch te gaan duiken zonder dat alles werkt zoals het moet
ik ben er nog steeds niet achter hoe die programatie van de mc12 is kunnen verlopen
de u2524 was volledig in orde en opgeladen maar het programma in de zender was verkeerd geprogrameerd
en dat doe je nu niet eventjes 123 om alles terug te gaan programeren
als het verkeerd gaat kan je zo een roer of elektronica naar de hemel helpen en dan heb je meer werk dan wat ik nu heb moeten doen
dus doe ik het liever rustig thuis in mijn hobby kamer waar er nieumand op mijn vingers staat te kijken en/of dubbelzinnige uitleg gaat staan geven

mijn boten zijn in orde maar de nieuwe zender heb ik nog niet helemaal onder de knie
ik kom zoals hein nog van die generatie waar je niets op je zender kon programeren
het is dus voor mij allemaal nieuw en ik heb nog een heeeeeeeeeel leven lang tijd om het goed aan het werk te krijgen

het is voor mij een hobby en niet een "vak"en bij een hobby kan er al eens iets mis lopen of niet ????????
en niet alleen het melden van een defecte servo maar het melden van al de keren dat je model het eens niet gedaan heeft zou dit forum inderdaad wel eens heel erg vol geraken

ik post de keren dat het goed gaat maar ook de keren dat het fout loopt

groetjes raf die opzoek is naar een boor van 2.2 mm in dit hopeloze gat van belgië

raf zei:
hallo

zoals hier boven reeds beschreven ik heb dus drie accu sets in mijn boten zitten

een powerpeak infinity kan maar een pak tegelijk opladen

dus reken maar eventjes uit hoeveel uren een boot van mij moet laden

het zijn cellen van 3.3 amp die in twee reeksen van 10 stuks gebruikt worden voor de motoren

dan nog eens 3.6 amp ook 10 stuks die voor de pomp en elektronica gebruikt worden

zo ben je dan al wel druk bezig om een uurtje of drie te laden
ook wat die lader betreft ik had die bij maar (lezen jullie alles wel) ik had de voeding vergeten

wat het alleen laten tijdens het laden betreft
moet je eens naar al die verhalen kijken bij die vliegtuig kerels
ik laat een model altijd op als ik er bij ben ik wil niet in de garage komen en daar een inelkaar gesmolte U2524 of U47 zien staan te dampen
accu's vervangen in mijn boten gaat niet ze maken mee deel uit van de constructie

de servo die defect was bij stefaan (hein die ken je zeker wel) was een type dat je niet zomaar op voorraad hebt liggen
het was een slank type met metalen tandwielen
laat er nu in heel die servo een plastieke tandwieltje zitten en net dat is naar de klo*** gegaan
we hebben nog geprobeert uit mijn reserve doos een tandwieltje te zoeken maar de juiste maat zat er niet bij

of ik nu 10 of 100 minuten van houthalen woonde ik kreeg de u47 nooit optijd geladen
en stefaan zijn boot was op dat ogenblik ook niet herstelbaar dus konden we beide niet varen

en zoals roel hier boven reeds beaamde
ik had de hele organisatie te doen
het was een prachtige dag en iedereen was tevreden

ik ga geen duikboot verspelen door toch te gaan duiken zonder dat alles werkt zoals het moet
ik ben er nog steeds niet achter hoe die programatie van de mc12 is kunnen verlopen
de u2524 was volledig in orde en opgeladen maar het programma in de zender was verkeerd geprogrameerd
en dat doe je nu niet eventjes 123 om alles terug te gaan programeren
als het verkeerd gaat kan je zo een roer of elektronica naar de hemel helpen en dan heb je meer werk dan wat ik nu heb moeten doen
dus doe ik het liever rustig thuis in mijn hobby kamer waar er nieumand op mijn vingers staat te kijken en/of dubbelzinnige uitleg gaat staan geven

mijn boten zijn in orde maar de nieuwe zender heb ik nog niet helemaal onder de knie
ik kom zoals hein nog van die generatie waar je niets op je zender kon programeren
het is dus voor mij allemaal nieuw en ik heb nog een heeeeeeeeeel leven lang tijd om het goed aan het werk te krijgen

het is voor mij een hobby en niet een "vak"en bij een hobby kan er al eens iets mis lopen of niet ????????
en niet alleen het melden van een defecte servo maar het melden van al de keren dat je model het eens niet gedaan heeft zou dit forum inderdaad wel eens heel erg vol geraken

ik post de keren dat het goed gaat maar ook de keren dat het fout loopt

groetjes raf die opzoek is naar een boor van 2.2 mm in dit hopeloze gat van belgië

Hoi Raf,

volgende keer beter zo moet je maar denken,als je er maar er wat van leert dat is mij altijd verteld.

Ik heb al een keer gehad met de fg marder alles mee genomen ben op plek waar ik wel rijden kom tot ontdekking dat ik mijn zender was vergeten dat is helemaal stom :oops: :oops: .

wat betref je boor gewoon naar de praxis of een speciaal zaak moet toch lukken.

veel succes er mee

hallo harrie

praxis voor een boortje van 2.2 ???????

het is hier belgië hoor

2 mm 2.5 mm 3 mm en zo verder maar tussen liggende maten ho maar

ik moet en koppeling maken voor een speed 380 en die heeft een asje van 2.2mm

dus het moet 2.2 zijn en niet meer daar anders de koppeling gaat slaan en dat is niet de bedoeling

ps zondag gaat de u47 en de u2524 en de orka terug mee
dan varen we in kelmis (la calamine) en hoop ik dat het daar wel allemaal goed gaat gaan

want de vijver heeft daar pa zijn titanium bril reeds opgeslokt en ik wil daar zeker geen duiboot gaan verspelen

groetjes raf

raf zei:
hallo harrie

praxis voor een boortje van 2.2 ???????

het is hier belgië hoor

2 mm 2.5 mm 3 mm en zo verder maar tussen liggende maten ho maar

ik moet en koppeling maken voor een speed 380 en die heeft een asje van 2.2mm

dus het moet 2.2 zijn en niet meer daar anders de koppeling gaat slaan en dat is niet de bedoeling

ps zondag gaat de u47 en de u2524 en de orka terug mee
dan varen we in kelmis (la calamine) en hoop ik dat het daar wel allemaal goed gaat gaan

want de vijver heeft daar pa zijn titanium bril reeds opgeslokt en ik wil daar zeker geen duiboot gaan verspelen

groetjes raf

He Raf,

Ik heb gisteren nog een boortje gekocht 4mm en 4.2mm en als ik me niet vergis dan lag er ook een boortje 2mm 2.2mm maar goed ik vergis me wel eens dus mij er niet op pakken hoor.

en voor zondag alles goed nakijken zal ik wel doen ik vergeet ook van alles.

veel succes zondag en maak een paar foto`s kan ik je onderzeeer bewonderen dat lukt op moment niet met mijn boot ik wordt gek van dat ding.

Hallo Raf een gat boren met een boortje van 2.2 gaat wel maar mooier is een gat boren van twee mm en dan met en ruimertje van 2,2 ruimen gat mooier en beter
Ruimertje van 2.2 bij buitelaar te koop :idea:

hallo

inderdaad is een geruimd gat mooier rond dan een geboort
maar heren ik heb zowiezo reeds problemen om een boortje van 2.2 te vinden
wat denk je dan wat een probleem ik ga hebben als ik om een ruimer van 2.2 ga vragen
in antwerpen is er geen probleem om aan zulke zaken te geraken maar dat is dan wel 100 km hier vandaan
de enige dag dat ik daar geraak is op maandag
(voel je hem al komen ,voel je reeds nattigheid) maar dan zijn die zaken allemaal gesloten daar ze op zaterdag open zijn
de enige manier om aan redelijk wat materiaal te komen is voor mij in dortmund of op andere beurzen waar ze met materiaal staan
meestal gaat het tegenwoordig om sets die je kan kopen
waar is de goede oude tijd dat je een zakje boortjes kocht nu zit je met boren die je nooit gaat gebruiken om dat ene boortje dat je echt nodig hebt
hier een paar foto's zoals gevraagd
dit is de u47

Dsc_0785.jpg

Dsc_0787.jpg

Dsc_0798.jpg

Dsc_0797.jpg

Dsc_0800.jpg

Dsc_0809.jpg

Dsc_0810.jpg

Dsc_0783.jpg

Dsc_0784.jpg

mijn boten doen het dus wel maar zoals je ziet is het water nogal donker
in de vijver waar we normaal in varen
en dus neem ik liever geen risico en blijf ik als alles niet 100% werkt met mijn model aan de kant
in hengelhoef is het water van een betere kwaliteit maar het is daar zo groot dat het ook daar een risico is om je model kwijt te geraken
als duikers 24 uur nodig hebben om een kind dat verdronken is terug te vinden hoelang gaan ze dan niet nodig hebben om een duikboot terug boven te halen

op het duikboot weekeinde hebben we de zinnia (2.45 lang ) en een duiboot (2.20 lang) en nog wat toestanden in het water gelegd
dit om de boten uitgerust met camera's wat speelgoed te geven
er werdt geen een van de voorwerpen gevonden
tot op heden licht daar ergens op de bodem nog een anfora die we nogaltijd niet hebben terug gevonden
we hebben het kleine gebied waar alles in lag met een man of 6 afgezocht maar niets gevonden
ik hoop dat je de foto's mooi vind want echt onder water is tot opheden nog niet gelukt
daar heb ik alleen maar een dvd van en die is te groot om te posten

groetjes raf

Hoi Raf,
ik ben niet aan je zender geweest hoor :lol: :lol: :lol:
mijn boten zijn in orde maar de nieuwe zender heb ik nog niet helemaal onder de knie ik kom zoals hein nog van die generatie waar je niets op je zender kon programeren
Die computer zenders vindt ik ook niet altijd makkelijk.
Ik heb van de belangrijste programma punten een uittrekssel gemaakt en dat zit altijd in mijn koffer.
Dus hoef ik die hele gebruiksaanwijzing niet altijd door te spitten.
Bv ompolen van servo, stelweg, welke boot en zo staan er nog meer dingen op dat kaartje.
Ik ben ook wel eens met een auto gaan rijden zonder snelheids regelaar.
Je pakt het model van de plank en dan wil je rijden......
Voor zo'n boortje rijd dan naar Geleen, achter MacDonalds ligt een grote materialen zaak, ik meen Hoens, die heeft alle maar dan ook alle maten op voorraad.
En gekke dingen bestellen ze ook voor je maar weet niet of die op zaterdag middag open is.
En in die omgeving is ook een bedrijf waar je plexiglas op maat kunt kopen, plaat, buis en staf en ook ander kunsstoffen.
En verder op de rijksweg vlak bij Albert Heijn ligt Martens die heeft ook heel veel.
Hein

hallo hein

het programeren bij mijn modellen is dus zeer belangrijk
daar ik voor de u2524 heel veel uitslag heb op de roer servo
zowel bak als stuurboort kan als de zender verkker geprogrameerd wordt de koppeling los schieten aan het roer
niet zo handig als je aan het varen bent
de kanalen zijn mix baar op de zender en ik heb nog geprobeert de pomp terug te zetten op kanaal 7 (wordt in de club weinig gebruikt bij ons)maar dat lukte niet hij reageerde op kanaal 5 op de zender maar schakelde niet door (de relais trilde wel maar klikte niet)
dus daar wil je zeker niet mee gaan varen laat staan duiken
ook de hoogte roer stelweg is link daar de kogelkoppeling helemaal onder in de achterkant van de romp zit
ik heb veel uitslag naar onder en wat minder naar boven (boven 105% naar onder 150%)anders gaat niet want dan raakt de stuur stang.

ik zal eens in de week gaan kijken daar in die winkels
en ik hoop dat ze me kunnen helpen
hier is het echt niet te doen 30 dagen wachten op een snijkussen van 2 mm is geen aardigheid
ik heb eens 3 maanden gewacht op lipdichtingen van 4 mm
zo kan je wel jaren aan een duiboot bouwen

goeie tip ik ga er volgende week vrijdag naar toe proberen gaan

groeten raf

je hebt groot gelijk Raf,

beter veilig je boot op de wal dan vast in de blubber omdat je zo graag wil varen terwijl je schip / besturing niet 100 % is ......

het is wel puur pech hebben dat je op je eigen evenement niet kan varen, heb je er zoveel tijd en energie in gestoken om alles te regelen en dan blijft jou boot op de wal ........

heb je nog wel een goede score kunnen halen bij het parcourvaren ???!!

groeten, jeroen

Raf
Hoens licht in Geleen op de Hofkamp.
Autoweg van Belgie uit richting Heerlen, Geleen er af, na DSM.
Einde afrit links, volgende verkeerslichten links. (Kerenshofweg?)
Volgende lichten kun je links en meteen naar links naar Hoens, de Hofkamp.
Bij die lichten kun je ook rechts en dan weer rechts, links en dan in de bocht aan de linkerkant licht die zaak die plexiglas enzo verkoopt.
Dus beide bij elkaar.

Als je de autoweg afgaat en dan links ben je op de Rijsweg Zuid, en Rijksweg Centrum licht Martens op een hoek.
Stuur je een platte grond

Hein

hallo hein

bedankt voor de platte grond maar een adress was reeds voldoende ik heb gps in mijn auto

ik ga zien of ik er vrijdag kan geraken
alle andere dagen zijn reeds volzet

wat de score betreft heb ik nul gehaald op 200
op dit evenement vaar ik dus nooit
ik doe frequentie scheiden en score intypen en dies meer
laat me het zo omschrijven dat ik de tent alleen verlaat om een hoognodige behoefte te doen

morgen hebben we belgische kampioen schappen en dan ben ik dus weer de pineut
en ik durf nog niet aan volgend weekeinde denken
hahahahaha
maar ik doe het graag en als alles verloopt zoals gepland dan ben ik een tevreden mens.
en daar kan ik best mee leven
ik sta op een gedeelde 1ste plaats met 392 punten op 400 niet slecht al zeg ik het zelf
als het morgen goed gaat dan ben ik dus belgisch kampioen dit jaar
maar niet vooruitlopen er kan nog vanalles verkeerd gaan de tweede op de lijst met evenveel punten speelt een thuis wedstrijd

groetjes raf

Beste Raf,
Probeer eens het tijdschrift "onder stoom" te kopen dit blad staat vol met advertenties van bedrijven welke onderdelen en gereedschap verkopen welke je zou kunnen gebruiken.
De bewuste "herman buitelaar" staat hier ook in maar waar ik zelf alles vandaan haal is bij "Rob Saurerbier" deze zit in de Vlakestraat 25 te
Zierikzee tel: 0111-414146.
Bij Rob kun je alles bestellen en later als je het hebt ontvangen betalen via overboeken.
Hij heeft zelfs een mooie katalogus met die bewuste madeschroeven,
boren en ruimers.

groeten van Rene

Back