Duitsland: Man overlijdt nadat RC-zwever tegen z'n hoofd vloog

Ik zie weinig gevaarlijks gebeuren. Het veld is enorm groot. De vlieger vliegt relatief dicht bij, komt dus niet bij de bebouwing. Hij vliegt wel steeds pittiger maar laat ook zien dat hij dit onder controle heeft.

Kortom weinig riskants
groet,

Erik
 
Zo vermoeiend dit. Kan je heel youtube wel gaan afspeuren naar zogenaamde gevaren, bijna rampen, en dwaze piloten. Dwaalt wel erg ver af van het daadwerkelijke ongeval waarover dit topic ging.
 
Een fimpje geeft doorgaans niet meteen heel de kennis en kunde van de piloot weer, ook vertekenen "gevaren" zich best vaak

Persoonlijk vind ik mensen die zich niet van de gevaren bewust zijn niet zo erg.
Zij weten het stomweg niet, en hun kan je uitleggen wat voor situatie zij zich in bevonden
De mensen die de gevaren wel kennen, en alsnog anderen moedwillig in gevaar brengen, daar krijg ik jeuk van..
Dat zijn ook meestal altijd dezelfden, en meestal is er geen zinnig wordt over veiligheid mee te wisselen
 
[URL="
lazy bee maiden flight - YouTube[/URL]

Ja, echt waar op het Malieveld in Den Haag.
Dit is dus een hele verkeerde plek om te gaan vliegen.
Heel dom en en totaal niet bewust van de gevaren.

Groet Arthur.

Zo vermoeiend dit. Kan je heel youtube wel gaan afspeuren naar zogenaamde gevaren, bijna rampen, en dwaze piloten. Dwaalt wel erg ver af van het daadwerkelijke ongeval waarover dit topic ging.

Inderdaad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo vermoeiend dit
mee eens, ook op de Duitse fora zie je dat zo'n draadje ontspoort in het elkaar de maat nemen over vermeend onveilig vlieggedrag, meningen over wildvliegen, over hoe goed het op een bepaalde club wel geregeld is en hoe veilig iemand zelf wel vliegt etc.
Allemaal niet ter zake: ik heb al meer betoogd: hellingvliegen heeft zo zijn eigen mores, mogelijkheden en veiligheidsaspecten die maar weinig van doen hebben met het ''normale'' clubvliegen.
robertboxhoorn De verhalen die ik hier lees vind ik eigenlijk best gek,
spreekt hier zijn verbazing uit en dat neem ik hem niet kwalijk, maar de konklusie moet dan ook zijn: weet je niks van zwevers en hellingvliegen dan heb je eigenlijk hier niets te melden, desnoods wel vragen te stellen.
Dit draadje hoort dan ook meer thuis in het hellingzweefgedeelte van het forum want ik vind wel dat het een aanleiding zou moeten zijn tot een groter veiligheidsbewustzijn voor de specifieke condities aan de helling en geen uitwisseling over de al of niet wenselijkheid van wildvliegen.
Het door Vincent aangedragen krantenartikel is nu juist wel zeer relevant en daar valt weer op: we weten over de toedracht eigenlijk niets: het hele verhaal van Hans Husak vind ik, hoe begrijpelijk ook uit het oogpunt van damage control van de lokalen eigenlijk beneden peil, ofwel: ik geloof er niets van. Ook opvallend om er een plaatje bij te zetten van een vriendelijke en onschuldig ogende vintage zwever: de praktijk van de moderne 2.5mtr 2 tot 4kg zwevers is wel een beetje anders.
Als er nog eens iemand wil reageren kan het dan een beetje over de zaak gaan: laten we vooral niet vergeten, de aanleiding is ernstig genoeg.:(

De verleiding voor mij blijft echter groot (ook als Hagenees) om toch kommentaar te leveren op het Malieveldfilmpje, maar om bovengenoemde reden doe ik dat niet .(misschien in een ander draadje wellicht over wildvliegen versus clubvliegen)
 
Mooi initiatief.

Als die windstoot inderdaad de oorzaak is, is het dus niets meer dan een tragisch ongeval...
 
Wat maken wij ons zorgen over wat elders over de landgrenzen gebeurd.
Heb de link van prob-er op een Duits forum geplaatst, komt nog niet eens een reactie op.
De famillie Graupner verloor een zoon in Harsewinkel, modelbouw bladen stonden er vol van, ook een toestel tegen het hooft aan.
Maar dat was ergens in de 60ér jaren, slachtoffers zullen er altijd wel zijn, om het even bij welke hobby ook.
Nu betreft het een ongeval met zwever, maar het ongeval van een goede vriend met zijn auto door gladheid op de weg hoor ik niets, mogelijk haalt deze eens eventjes het nieuws, daar blijft het dan bij.
Een ongeval blijft altijd ernstig, niemand wilt dit, maar een meteoor zorgt inmiddels voor 500 mensen letsel in Rusland, wiens fout is dit dan?
Je hebt geluk of ongeluk.
Dat is het leven.

Johan.
 
Heb de link van prob-er op een Duits forum geplaatst, komt nog niet eens een reactie op.
niet zo gek denk ik als dat draadje op het Duitse forum ongeveer met eenzelfde persbericht begint.(en de discussie ook daar al vele malen op niet ter zake doende wijze ontspoort is)
en ja als je er van uit gaat dat shit happens en leren doen we nooit dan is elke diskussie hier verder overbodig.
Relativering, al is het maar voor je eigen gemoedsrust is prima maar lost verder niets op.
Als die windstoot inderdaad de oorzaak is, is het dus niets meer dan
een tragisch ongeval...
Ja en dat geloof ik dus niet; dit is me iets te makkelijk naar voren gebracht en strookt niet met mijn ervaring hoe er op populaire hellingen in Duitsland gevlogen wordt.
Als ik mij indenk hoe mogelijke ongevallen van deze impact plaats kunnen vinden staat een windstoot niet direct bovenaan als oorzaak.
Mijn ervaring: Wasserkuppe, een paar vliegers vliegen konstant heel kort op de helling met zeer hoge aanduiksnelheden vlak voorlangs.
Kennelijk geen enkel benul dat hun overzicht en uitwijkruimte heel beperkt is.
Aangezien ze kennelijk tot de ''alte kameraden'' behoren hoor je hier geen flugleiter over, nee dit wordt kennelijk als erg stoer gezien.
Ze veroorzaken oa dat uitvliegen van anderen ernstig belemmerd wordt en veroorzaken tevens nogal wat aanvliegingen en schaden, vooral bij anderen.
excuses bij schade aan anderen zijn ver te zoeken.
kennelijk is deze manier van vliegen daar in de mode maar ik hoop van harte dat dit hersenloze imponeervliegen hier niet overgenomen wordt.(Tegen dynamisch vliegen aan de helling is op zich niets en kan erg mooi zijn maar dient wel in het volle besef te gebeuren van je verantwoordelijkheid; dit betekent bv dat als je zo hard zo en dichtbij vliegt je een meekijker zou moeten hebben)
Een ongeluk op deze wijze veroorzaakt waarbij een medevlieger wordt getroffen lijkt mij dan ook veel waarschijnlijker dan ''kontroleverlies door een bui'' maar dan vind ik het ook veel begrijpelijker dat de toedracht door partijen verhult wordt.
 
Back
Top