Duralite 4000mah accu nuttig of onzin?

Ik wil in deze post graag het een en ander uitleggen over Duralite.


Duralite is een bedrijf, gevestigd in Amerika, gespecialiseerd op batterijsystemen. Ze maken batterijsystemen voor o.a. Jets, Big scale vliegtuigen, helicopters e.d.

Voor ons als helivliegers is echter 1 setup interessant en dat is de Duralite Plus 4000mah batterij + 5.1v Regulator met Failsafe switch.

De batterij:
De 4000mah batterij bestaat uit 4 Lithium-Ion cellen, welke in 2 pakketjes van 2 cellen verbonden zijn. Kortom 2p2s (geloof ik).
Op deze cellen zit het " Stay Balance Charge Safe Circuitry" wat ervoor zorgt dat de cellen gebalanceerd blijven en NOOIT OVERLADEN kunnen worden. Goed voor de veiligheid dus. De accu kan constant 7,2A leveren zonder problemen en pieken van 19A o.i.d. wat hoogst onwaarschijnlijk is dat dat voorkomt. 7,2A is al onwaarschijnlijk veel.

De Regulator:
Ik gebruik persoonlijk alleen hun Regulators met failsafe switch. In deze regulator zit een electronische schakelaar, welke ingeschakeld word als je de schakelaar die eraan zit UITSCHAKELT..... als het draadje dus breekt of de schakelaar faalt blijft deze altijd ingeschakeld. Erg veilig dus. De Regulator kan constant 7,5A leveren en is getest op 10A.
lg-wiresw.jpg


Voordelen:
- 10/15 vluchten maken met alles digitaal op 1x laden (in sommige gevallen misschien wel 30 vluchten, andere maar 10 afhankelijk van meerdere variabele)
- Batterij loopt niet af (nu laden, over een maand vliegen)
- Dubbele batterij, 1 cell kapot = helft van het vermogen maar geen crash
- Schakelaar kapot = je kan de heli niet meer uitzetten... maar gaat niet zelf zomaar uit
- Laag gewicht/Hoog vermogen

Nadelen:
- De prijs.... het is niet goedkoop


Het gebruik is ook vrij simpel, lader aansluiten, wachten tot het lampje uitgaat... VLIEGEN... elke vlucht even spanning checken met 1A belasting en als deze boven de 6,9v is kun je verder vliegen.
lg-o.jpg

Het gewicht:

afb13118.jpg
afb13116.jpg

Sanyo RC-2400 + Futaba HD schakelaar = 272 gram

afb13119.jpg
afb13117.jpg

Duralite Plus 4000mah + 5.1v Regulator w/failsafe = 238 gram

Het dubbele vermogen bijna en nog lichter ook..... :P

EDIT: nog even vergeten te vermelden: doordat de spanning op 5,1v gereguleerd word heb je constante servosnelheden en altijd maximum kracht. Dit is zeer prettig, daar je helicopter dan altijd hetzelfde reageert.
Ook bijladen op het veld is niet meer nodig.


Voor technische vragen of info over verkrijgbaarheid kun je mij PB'en of mailen naar richard@4rc.nl


Ik heb de accu's overigens op AL mijn helicopters zitten, zo ook op de laatste aanwinst: (deze had het ECHT nodig... zit een KO PROPO 2123 servo op de pitch, 7,2volt 0.06sec/60 graden en 95ncm)

afb13113.jpg

afb13114.jpg

afb13115.jpg

afb13120.jpg

afb13121.jpg

afb13122.jpg
 
Mooie heli Rich 8) . Als het wat betaalbaarder zou zijn zou ik ook 4000 mah nemen. Helaas is dat niet zo :lol: .

Mijn heli is ook bling na de rebuild.
 
Hoe heb je die 7,2V servo gecombineerd met die Duralite Setup? Nog een schakelaar er tussen ofzo.

Er zijn ook onder andere merken van dit soort regelaars op de markt, heb wel eens een threadje gelezen op RR, dat die spanning van die Duralite nogal afhankelijk is van de belasting. Sommige hebben daar minder last van.

Rick
 
Ik ben niet echt overtuigd omdat ik mijn 3300 mAh sub-C pack op een dag vliegen toch niet leeg krijg en zeker omdat volgens mijn ervaring Lipos heel slecht presteren bij lage temperaturen. Als de temperatuur rond het vriespunt ligt, krijg je dan geen problemen :?:
 
Mmmmh, die hebben toch ongeveer dezelfde eigenschappen, niet? Heeft er al iemand in de koude mee gevlogen?
Ik snap overigens niet goed waarom het pack maar zo weinig lichter is, als het nu pakweg 200 gram zou schelen zou ik zeker geinteresseerd zijn.
 
lion accus worden ook gebruikt in laptops.
tot zo ver ik weet vliegt in nederland alleen rich er mee maar als het hier te verkrijgen is denk ik dat ze op op mijn heli's komen omdat ze gewoon meer power en betrouwbaarheid heben dan de nimh packs die ik nu gebruik
 
ik zie het nog niet op z,n site staan,
dus ik ben heel benieuwd wat de prijzen zijn en de verdere ervaringen.
 
Hoe heb je die 7,2V servo gecombineerd met die Duralite Setup? Nog een schakelaar er tussen ofzo.

Op verzoek maken ze de Regulator met een extra uitgang, zodat je deze direct kunt aansluiten zonder extra schakelaars e.d.

Er zijn ook onder andere merken van dit soort regelaars op de markt, heb wel eens een threadje gelezen op RR, dat die spanning van die Duralite nogal afhankelijk is van de belasting. Sommige hebben daar minder last van.

Duralite & Radio South regulators zijn hetzelfde, er zijn idd nog andere ook maar de duralite regulators zijn zo goed dat ze er een levenslange garantie op geven, spanning varieerde overigens maar enkele tienden van een volt.

Trek je eigen conclusies:
http://www.runryder.com/helicopter/t122550p1/?highlight=duralite+voltage


omdat volgens mijn ervaring Lipos heel slecht presteren bij lage temperaturen

Zoals High Flyer al zei zijn het Lion-Ion cellen en uiteraard hebben ze (NET ALS ALLE BATTERIJEN) iets last van de kou. Chemische reacties verlopen bij lagere temperaturen nu eenmaal langzamer.
Het geeft echter geen "echte" problemen, je kan bij extreem koud weer hoogstens 1 of 2 vluchtjes minder maken op hetzelfde batterijpakket.


wat zijn de prijzen hier van en waar is het tekoop rich.

Zoals gerard al aangaf komt het ZEER binnenkort op de website van 4rc.nl te staan, prijzen in amerika kun je zien op de website van duralite zelf en de prijzen in nederland zullen hier niet ver vanaf liggen.
www.duralitebatteries.com

Voor spec`s, maten & prijzen (van ook andere pakketten):
http://www.duralitebatteries.com/batteries-ion.html

Cheers,

Rich 8)
 
Ik ben eruit eind volgende maand heb ik zo een accu set.
ook neem ik een andere servo op de pitch, de KO PROPO 2123 deze schijnt nogal wat stroom te lusten vandaag ook het accupakket.

Groet Dennis
 
waarom zo'n overkill servo op je 50-er dennis ?
de 9252 doet die taak prima.

Dennis leeft voor de overkill.... en hij vind het "gaaf"..... en deze setup kan altijd nog overgezet worden op een 90er later.

Ben ook wel benieuwd wat een servo met 0,06sec/60 graden en 95ncm op een R50 doet.... op mijn R90 doettie het prima.

Cya,

Rich 8)
 
Ik vind het allemaal geweldig!!!
7 amp continu stroom leveren 19 amp piek belasting. Goede elektronica maar:
De stekker verbinding waar ‘’female end to battery’’ bij staat ziet er uit als een gewoon Futaba stekkertje, ook de ENKELE aansluiting op je ontvanger kan amper met twee amp continu overweg. Ook pieken van 19 amp kan de elektronica wel leveren maar het gebruikte draad zal als gloeiplug te gebruiken zijn.

Big scale vliegtuigen en andere stroom verslindende modellen gebruiken een ringleiding en voorzien elke servo van spanning buiten de ontvanger om. De, of één van de twee ontvangers leveren slechts de puls aan elke servo en niets meer.

Ook schrijf je: ‘’Dubbele batterij, 1 cell kapot = helft van het vermogen maar geen crash’’
Als zo’n batterij stuk gaat is het meestal inwendige sluiting. Dus vreet de kapotte cel binnen de kortste keren de parallel staande cel leeg wat betekend dat de regulator nog maar 3,6 volt aangeboden krijgt van die andere twee parallel staande cellen. Dus wel een crash duurde alleen iets langer.

In grote modelvliegtuigen en jets (heli en vliegtuig) bediend men zich vaak van twee accu’ s deze worden middels een stukje elektronica van elkaar gescheiden zodat de ene accu de andere niet kan beïnvloeden.

Een keten is zo zwak als zijn zwakste schakel en hier zijn dat de steker verbindingen van de accu naar de regulator en steker naar de ontvanger. De dubbele accu levert meer capaciteit niet meer veiligheid (eigenlijk minder veiligheid)

M.

en nog een kleine opmerking:
En een quote uit de regels van dit forum:
''Het plaatsen van commerciële informatie op het forum is niet toegestaan en wordt direct verwijderd.''

Voor technische vragen of info over verkrijgbaarheid kun je mij PB'en of mailen naar richard@4rc.nl
 
Ik vind het allemaal geweldig!!!
7 amp continu stroom leveren 19 amp piek belasting. Goede elektronica maar:
De stekker verbinding waar ‘’female end to battery’’ bij staat ziet er uit als een gewoon Futaba stekkertje, ook de ENKELE aansluiting op je ontvanger kan amper met twee amp continu overweg

Mee eens dat die flutstekkertjes nogsteeds een zwakke schakel zijn, meer er is GEBLEKEN IN DE PRAKTIJK dat het prima werkt. Niet alleen bij mij maar ook Alan Szabo en Curtis Youngblood vliegen er mee om maar even met wat grote namen te gooien.


Big scale vliegtuigen en andere stroom verslindende modellen gebruiken een ringleiding en voorzien elke servo van spanning buiten de ontvanger om. De, of één van de twee ontvangers leveren slechts de puls aan elke servo en niets meer.

Klopt, hebben ze ook mooie systemen voor... wat ik hier beschrijf is voor de heli's... voor big scale systemen (met gescheiden voeding e.d.) moet je op hun website zijn.

Ook schrijf je: ‘’Dubbele batterij, 1 cell kapot = helft van het vermogen maar geen crash’’

Dit is gewoon waar, als 1 cell of verbinding kapotgaat hou je nogsteeds 7,4 volt over alleen maar 2000mah ipv 4000mah. Alleen bij NiCd gaat dit niet op, dit geld echter wel voor NiMh & Li-ion


Op de website van duralite (www.duralitebatteries.com) vind je alles over de POWERBOX voor big scale toepassingen en allerhande andere toepassingen. Hier staat alles uitgebreid uitgelegd op dusdanige wijze dat het te begrijpen is voor iedereen die de engelse taal machtig is.

Het Duralite systeem zoals ik het nu gebruik is veiliger door accu die redundant is uitgevoerd en het ontbreken van een mechanische schakelaar waar alle stroom doorheen gaat.

Niets wat ik hier op dit forum zet is een reclamepraatje, alles komt voort uit eigen ervaringen en ik gebruik dit alleen omdat ik er alle vertrouwen in heb en goede ervaringen ermee. Dat er in mijn onderschrift staat dat ik door hun gesponsord ben betekend NIET dat ik alles gratis krijg, ik betaal er genoeg voor.
Je mag me ook mailen op richarddijkgraaf@hotmail.com als je daar gelukkiger van word... ik probeer alleen iets wat ONBEKEND is voor de meeste, iets bekender te maken....


Cheers,

Richard
 
al vrij bekend hier op het forum....
nu nog bekender

Nergens staat concreet wat het is, en wat het doet... wat je voordelen zijn.

Ik gebruik ze en ben er blij mee, mag ik dat niet doorvertellen??

Ik word er NIKS beter van als iemand een setje koopt.

Cheers,

Rich 8)
 
Back
Top