Ik wil in deze post graag het een en ander uitleggen over Duralite.
Duralite is een bedrijf, gevestigd in Amerika, gespecialiseerd op batterijsystemen. Ze maken batterijsystemen voor o.a. Jets, Big scale vliegtuigen, helicopters e.d.
Voor ons als helivliegers is echter 1 setup interessant en dat is de Duralite Plus 4000mah batterij + 5.1v Regulator met Failsafe switch.
De batterij:
De 4000mah batterij bestaat uit 4 Lithium-Ion cellen, welke in 2 pakketjes van 2 cellen verbonden zijn. Kortom 2p2s (geloof ik).
Op deze cellen zit het " Stay Balance Charge Safe Circuitry" wat ervoor zorgt dat de cellen gebalanceerd blijven en NOOIT OVERLADEN kunnen worden. Goed voor de veiligheid dus. De accu kan constant 7,2A leveren zonder problemen en pieken van 19A o.i.d. wat hoogst onwaarschijnlijk is dat dat voorkomt. 7,2A is al onwaarschijnlijk veel.
De Regulator:
Ik gebruik persoonlijk alleen hun Regulators met failsafe switch. In deze regulator zit een electronische schakelaar, welke ingeschakeld word als je de schakelaar die eraan zit UITSCHAKELT..... als het draadje dus breekt of de schakelaar faalt blijft deze altijd ingeschakeld. Erg veilig dus. De Regulator kan constant 7,5A leveren en is getest op 10A.
Voordelen:
- 10/15 vluchten maken met alles digitaal op 1x laden (in sommige gevallen misschien wel 30 vluchten, andere maar 10 afhankelijk van meerdere variabele)
- Batterij loopt niet af (nu laden, over een maand vliegen)
- Dubbele batterij, 1 cell kapot = helft van het vermogen maar geen crash
- Schakelaar kapot = je kan de heli niet meer uitzetten... maar gaat niet zelf zomaar uit
- Laag gewicht/Hoog vermogen
Nadelen:
- De prijs.... het is niet goedkoop
Het gebruik is ook vrij simpel, lader aansluiten, wachten tot het lampje uitgaat... VLIEGEN... elke vlucht even spanning checken met 1A belasting en als deze boven de 6,9v is kun je verder vliegen.
Het gewicht:
Sanyo RC-2400 + Futaba HD schakelaar = 272 gram
Duralite Plus 4000mah + 5.1v Regulator w/failsafe = 238 gram
Het dubbele vermogen bijna en nog lichter ook.....
EDIT: nog even vergeten te vermelden: doordat de spanning op 5,1v gereguleerd word heb je constante servosnelheden en altijd maximum kracht. Dit is zeer prettig, daar je helicopter dan altijd hetzelfde reageert.
Ook bijladen op het veld is niet meer nodig.
Voor technische vragen of info over verkrijgbaarheid kun je mij PB'en of mailen naar richard@4rc.nl
Ik heb de accu's overigens op AL mijn helicopters zitten, zo ook op de laatste aanwinst: (deze had het ECHT nodig... zit een KO PROPO 2123 servo op de pitch, 7,2volt 0.06sec/60 graden en 95ncm)
Duralite is een bedrijf, gevestigd in Amerika, gespecialiseerd op batterijsystemen. Ze maken batterijsystemen voor o.a. Jets, Big scale vliegtuigen, helicopters e.d.
Voor ons als helivliegers is echter 1 setup interessant en dat is de Duralite Plus 4000mah batterij + 5.1v Regulator met Failsafe switch.
De batterij:
De 4000mah batterij bestaat uit 4 Lithium-Ion cellen, welke in 2 pakketjes van 2 cellen verbonden zijn. Kortom 2p2s (geloof ik).
Op deze cellen zit het " Stay Balance Charge Safe Circuitry" wat ervoor zorgt dat de cellen gebalanceerd blijven en NOOIT OVERLADEN kunnen worden. Goed voor de veiligheid dus. De accu kan constant 7,2A leveren zonder problemen en pieken van 19A o.i.d. wat hoogst onwaarschijnlijk is dat dat voorkomt. 7,2A is al onwaarschijnlijk veel.
De Regulator:
Ik gebruik persoonlijk alleen hun Regulators met failsafe switch. In deze regulator zit een electronische schakelaar, welke ingeschakeld word als je de schakelaar die eraan zit UITSCHAKELT..... als het draadje dus breekt of de schakelaar faalt blijft deze altijd ingeschakeld. Erg veilig dus. De Regulator kan constant 7,5A leveren en is getest op 10A.

Voordelen:
- 10/15 vluchten maken met alles digitaal op 1x laden (in sommige gevallen misschien wel 30 vluchten, andere maar 10 afhankelijk van meerdere variabele)
- Batterij loopt niet af (nu laden, over een maand vliegen)
- Dubbele batterij, 1 cell kapot = helft van het vermogen maar geen crash
- Schakelaar kapot = je kan de heli niet meer uitzetten... maar gaat niet zelf zomaar uit
- Laag gewicht/Hoog vermogen
Nadelen:
- De prijs.... het is niet goedkoop
Het gebruik is ook vrij simpel, lader aansluiten, wachten tot het lampje uitgaat... VLIEGEN... elke vlucht even spanning checken met 1A belasting en als deze boven de 6,9v is kun je verder vliegen.

Het gewicht:


Sanyo RC-2400 + Futaba HD schakelaar = 272 gram


Duralite Plus 4000mah + 5.1v Regulator w/failsafe = 238 gram
Het dubbele vermogen bijna en nog lichter ook.....

EDIT: nog even vergeten te vermelden: doordat de spanning op 5,1v gereguleerd word heb je constante servosnelheden en altijd maximum kracht. Dit is zeer prettig, daar je helicopter dan altijd hetzelfde reageert.
Ook bijladen op het veld is niet meer nodig.
Voor technische vragen of info over verkrijgbaarheid kun je mij PB'en of mailen naar richard@4rc.nl
Ik heb de accu's overigens op AL mijn helicopters zitten, zo ook op de laatste aanwinst: (deze had het ECHT nodig... zit een KO PROPO 2123 servo op de pitch, 7,2volt 0.06sec/60 graden en 95ncm)





