Duralite 4000mah accu nuttig of onzin?

Dus als Alan Szabo en Curtis Youngblood er mee vliegen is het goed?
Of krijgen hun de spulletjes wel gratis?

Voor zover ik weet zijn de VIER accu’s binnen de folie eenvoudig aan elkaar gezet.( Ook gezien er uit het accu pakket slechts 2 draden komen)
ALS dit zo is zal deze opstelling nimmer bijdragen aan verhoogde veiligheid.
Ze moeten op z’n minst met twee diodes aan elkaar gezet zijn. En dat is een ruwe oplossing want dan zijn ze niet te laden en ontladen de accu’s zich ongelijk.
Zijn ze elektronisch gescheiden geeft het inderdaad meer zekerheid.
Uit jou verhaal denk ik dat er twee serie gezet zijn en vervolgens parallel.
Ook als er dan één accu uitvalt heeft dit invloed op het andere accupaar.
Duralite gaat er van uit dat er een accu uitvalt zodat deze GEEN inwendige sluiting veroorzaakt maar geen spanning meer levert. Helaas gaan accu’s BIJNA altijd stuk door inwendige sluiting. Hoe kom je erbij dat dit alleen voor Nicad zou gelden en niet voor NiMh en Li-ion????? Mechanisch hebben deze accu’s toch dezelfde opbouw? Twee elektroden en een elektrolyt opgerold in een zo’n klein mogelijke behuizing. Dus als een accu gaat is er kontact van een andere elektrode tegen de behuizing of het overbruggen van het elektrolyt en zo kontact maakt tussen de beide elektrode.

Eigenlijk zou je de twee accu’s moeten gebruiken en verder niet. (dus 2x3,6 v =7,2v 2000mAh) Bij het gebruik van Nicad accu’s gebruik je er 4. Dus als je kansberekening doet is de kans dat je met twee accu’s uitval hebt de helft kleiner dan met 4. Dus waarom nu weer 4 accu’s?

Ik roep niet dat het een bijzonder slecht systeem is, het is alleen niet af, en daardoor tegenstrijdig.
Dubbele accu foutief gekoppeld, slechts enkel uitgevoerde aansluitingen, veel vermogen kunnen leveren maar het niet duurzaam kunnen aanbieden aan de rest van het systeem.

De schakelaar zo gebruiken dat als hij uit staat het systeem is ingeschakeld is TOP en niets op aan te merken.

Groet,
M.

No ze hebben mij niet kunnen overtuigen.
Wel naar serieus naar gekeken voor mijn grotere projecten. Ook omdat enkele collega modelvliegers deze spullen wel gebruikte. Dus ik heb wel enige ervaring met de geboden techniek van Duralite.
Duralite maakt best behoorlijke systemen maar het beschreven systeem heeft veel te veel SPOF = Single Point Of Failure
Ik heb in het verleden militaire installaties gebouwd en getest en zo geleerd om allerlei leuke schijnbaar goede ideeën tegen het ligt te houden.

Groet,
M.

P.S. Is deze vraag relevant? Of mag ik een systeem niet tegen het licht houden. Zo niet bij voorbaat mijn excuus.

je mag het wel tegen het licht houden maar onder bouw het dan ff goed en ga niet zo maar dingen zegen zonder ook echt te weten hoe iets in elkaar zit
want ik heb zelf nog geen duralite gezien die kompleet ontmanteld is om te zien hoe die beveiligd is

je mag het wel tegen het licht houden maar onder bouw het dan ff goed (wat is er mis met mijn betoog? Gewoon lezen) en ga niet zo maar dingen zegen zonder ook echt te weten hoe iets in elkaar zit (KE??)

Wel wat snel gereageerd dus nog een kleine aanvulling.

De elektronica van Duralite is goed wat ik ook aangeef in mijn vorige berichten.
Dit is het aan/uit schakelsysteem met de BEC regelaar om van 7,3 naar 5,1 te komen is prima.
Wat ik schrijf is dat het niet af is. Ze hadden twee separate accu’s moeten maken en deze elektronisch scheiden zodat ze elkaar niet kunnen beïnvloeden.
De rest vind je in voorgaande berichten en heeft NIETS te maken met de elektronica maar met de mechanische uitvoering daar omheen.

Groet,
M.

Dus als Alan Szabo en Curtis Youngblood er mee vliegen is het goed?

Het ging erom dat deze STEKKERTJES (waar het om ging) de stromen dus kennelijk toch met gemak kunnen hebben. Of het daardoor goed was, omdat hun het gebruiken, was niet aan de orde!

Hoe kom je erbij dat dit alleen voor Nicad zou gelden en niet voor NiMh en Li-ion?????

Van Li-ion was het een veronderstelling, maar van NiMh weet ik zeker dat ze vaak OPEN falen...

Ok, om mijn argumenten kracht bij te zetten heb ik net even een Duralite pakket uitelkaar getrokken....
Eerste wat opvalt is dat er dubbel krimpfolie omheenzit met foam om de hoeken/soldeerverbindingen te beschermen, ook zijn de cellen netjes aanelkaar geplakt met superlijm. Het ziet er gewoon netjes uit.

De bovenste draad is diegene waar de regulator aangesloten word, hier zit alleen een ompoolbeveiliging tussen. De onderste (gele) draad zit een circuitbordje aan die ervoor zorgt dat het laden veilig verloopt.
afb14297.jpg

Hier zie je een dun draadje wat beide pakketen verbind, in het midden wat soldeertin waar het mee verbonden is. Hier zit ook 1 draad vd "safe charge circuitry" op aangesloten...
afb14298.jpg

Hier zie je links de draad die naar de Regulator gaat, met ompoolbeveiliging. Rechts zie je de "safe charge circuitry", ook aangesloten op de accu.
afb14300.jpg

Ik snap nog niet exact hoe het werkt.... ik heb een paar ideen, maar die hou ik even voor mezelf. Ze maken waarschijnlijk niet voor niks reclame met teksten als: "Built in Pack Redundancy - Available In all 4 Cell Packs" En waarschijnlijk falen Li-ion`s dus open of dat dunne draadje heeft er iets mee van doen.

Ben, als je er op staat wil ik het nog wel aan Jack Price vragen hoe het exact zit (eigenaar van Duralite).

Cheers,

Richard

Volgens mij gaan ze bij storing idd uit van sluiting. Over het dunne draadje tussen de cellen loopt dan een te hoge stroom waardoor het draadje doorsmelt en je hebt 2 gescheiden packs.

high flyer zei:
je mag het wel tegen het licht houden maar onder bouw het dan ff goed en ga niet zo maar dingen zegen zonder ook echt te weten hoe iets in elkaar zit
want ik heb zelf nog geen duralite gezien die kompleet ontmanteld is om te zien hoe die beveiligd is

Marco,

Mantra z'n verhaal lijkt me toch best wel onderbouwd hoor.

Niet boos worden hoor, Das nergens voor nodig!! :?

Als we je laatste 2 foto’s goed bekijken en het laadt circuit weg denken zie je dat de accu in twee paar in serie geschakelde accu’s zijn die vervolgens weer parallel gezet zijn om de capaciteit te verhogen. Maar er is ook een verbinding gemaakt tussen de twee in serie staande accu’s (die dunne draadjes) Mocht één accu zo als jij het zo duidelijk zegt niet open maar gesloten falen is het echt einde oefening. Wat er dan gebeurd is dat er een 3,6V accu aan een gesloten circuit lees ‘’gesloten accu’’ aangesloten wordt. De ontlaadstroom wordt heel hoog en je weet de rest. Mocht hij OPEN falen gaat Duralite verhaal op.

Die dunne draadjes die de accu’s verbinden gebruiken ze om het boeltje netjes te laden.
Zo meten ze exact de spanning over een parallel staand accupaar. Laden met de juiste spanning is bij li-ion cellen bijzonder belangrijk.
Bij lomp overladen kun je een zo genaamde ‘’thermal runaway’’ krijgen.
Dan wordt de accu onder het laden heel heet en als je dan stopt met laden heeft dit geen zin meer omdat de accu met zijn eigen vermogen zichzelf blijft opwarmen. Had je enkele jaren geleden nog wel eens met videocameraaccu's die op een ongeschikte lader geladen werden. Maar dat heeft Duralite netjes met de elektronica opgevangen

Betreft het falen van een accu:
Als hij open de geest geeft is vaak de punt lasverbinding onder in de behuizing de schuldige.
Meestal als een accu gaat, schuurt hij door trilling aan de binnenzijde door het elektrolyt of door een dunne isolatie laag heen. En is hij dicht. Maar om alles binnen proportie te zien:
Hoe vaak heeft iemand last van een accupack dat er mee stopt??

Groet,
M.

ik dusdanig vaak dat ik zeker geen accu + lader van 170 euro ofzo aan ga schaffen. :wink:
ik doe het wel met nicd, en als ik meer wil vliegen, effe de lader eraan en bakkie koffie :D

ik dusdanig vaak dat ik zeker geen accu + lader van 170 euro ofzo aan ga schaffen. :wink:
ik doe het wel met nicd, en als ik meer wil vliegen, effe de lader eraan en bakkie koffie :D

Rest my case

groet,
M.

Betreft het falen van een accu:

Ik heb net Jack Price even gemaild om te vragen hoe het nu zit, ik ben er 100% zeker van dat de Claim dat de accu Redundant is uitgevoer niet uit de lucht gegrepen is.

ik doe het wel met nicd, en als ik meer wil vliegen, effe de lader eraan en bakkie koffie

Dat is ieder zijn keus natuurlijk, ik persoonlijk MOEST wel aan de Duralites want mijn KO PROPO trekt er zo hard aan dat de NiCdtjes hun spanning teveel lieten dippen.

Ik heb ze nu op al mijn heli`s en heb er absoluut geen spijt van!

Cheers,

Richard

Mantra zei:

Rest my case

groet,
M.

Idd!!
Dit is gewoon een beetje overdreven vind ik..
En die prijs al helemaal..

Tuinkabouter zei:
high flyer zei:

Marco,

Mantra z'n verhaal lijkt me toch best wel onderbouwd hoor.

willem jan

onderbouwd bedoel ik mee of mantra
ooit wel eens gekeken heeft naar de accu zonder folie er om heen nu dus wel maar er voor nog niet en dus wist hij toen ook nog niet hoe hij beveiligd was en kon imho dus niet voledig onderbouwd vertellen dat het niet goed beveiligd was (nu kan hij het alleen als de lion accu ook gesloten faalt) en dat is de duralite accu tot zo ver wel.
(ik heb veel dingen die ik weet van het internet dat geef ik toe maar laten we eerlijk zijn wie heeft dat niet. iedereen kan tegen woordig over alles wat weten door het op te zoeken op het net en dus zal er ook best wel staan hoe lion's werken maar rich is al zo goed geweest om ff bij jack aan te klopen voor meer info)

tieske zei:

Een zender accu 8 cellen nc en een ontvangeraccu 4 cellen nc in plusminus 5 jaar. Ik doe nooit zelf ontladen en laad met 1/10.

tieske

Dat is zeker wel netjes.. Komt denk omdat je maar met 1/10 laad.. Opzich wel beter voor de levensduur..

Bij mijn is ooit een keer ook men accupack kapot gegaan.. Niet echt kapot maar 1 cel raakte los (door de goed gesoldeerde lipjes van Q :evil: )
Gelukkig stond de heli toen op de grond..
Maar verders nooit echt problemen gehad met Nc accu packs..

Richard, wat ik nog wou vragen, zo'n zware servo gebruik je die omdat je gewoon het beste van het beste wil of trekt een normale servo het bij jouw vliegstijl niet meer?
Even voor de duidelijkheid, dit is geen kritiek. Ben alleen beniewd.

tieske

Back