Dusseldorf motoren

hallo

hier een foto maar ik kon geen navy compact vinden
ze zitten allemaal ingebouwd en ze zijn ontoegankelijk om er een serieuze foto van te maken
maar hier wel een zelfde motor als op de NC zitten
bild0167g.jpg


beslist geen kleine motor die als vervanger aangeduid wordt
750 rpm per volt dus op 12 volt enorm veel speed
en dat is het probleem wat er zich nu voordoet
de speed
tijdens het varen op vol vermogen was er met de motor niets aan de hand
de boot trok mooi zijn rondjes zonder problemen
maar tijdens het varen op 1/4 van de power bleek dat de motoren warm werden ?????
na opzoeking op het net blijkt dat deze motoren gemaakt zijn om steeds volle power te draaien inplaats van in deel last
je mag maar 20% van de vaartijd in deel last varen anders lopen de motoren warm
de regelaar bleef echter koel (15 amp)
het is dus zaak de motor /accu combinatie zo te kiezen dat je boot op de voor U goede snelheid vaart
een kleinere schroef zetten zoals bij een brushed motor gaat de boot wel langzamer laten varen maar ook je remweg word froter en het verbruik gaat haast niet omlaag

verbruik op het droge 2 amp
belast in het water 2.3 amp
terwijl een brushed motor droog 1.5 amp verbruikte en in het water de amperage opliep tot 10 amp (zelfde boot als waar de motoren nu in zitten en zelfde prop combinatie)

voordelen
direct drive en geen tandwiel gesnerp
minder verbruik met dezelfde prop
nadelen
piepen bij langzaam varen van de motor
weinig in deellast varen anders een warme motor

voor mij is deze motor ideaal wat verbruik aan gaat en prestatie
voor jezelf zal je moeten uit maken of deze nieuwe techniek voldoet aan je eisen

gr raf
 
Laatst bewerkt:
Om alle misverstanden te voorkomen, dit is een " Navy Compact "

full


De motor is een Power 600/24, de schroef is een 45 mm race schroef.

full


Dit is de set samengebouwd. Robbe bestelnummer : 4105

Groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

je hebt diezelfde ook nog maar dan zonder de as
4107.jpg

bestelnummer 4107

zelfde vertraging 3.3/1 zelfde motor maar spijtig genoeg zijn ze bij robbe niet meer op vooraad volgens de robbe site

gr raf
 
:yes::yes::yes:Dank u voor de vele reacties.
Ik heb bij Albatros in Mechelen twee navy compact motoren besteld.
Nu nog nakijken of mijn regelaar de twee motoren samen aankan( V4R+ van GM ax stroom voor 10 sec 60A en continu 32A).
Ik gebruik één regelaar voor de twee motoren en microswitches op de roeren die bij maximum uitslag een motor in tegengestelde richting laat draaien.
:D Bob.
 
hallo Bob

dan krijgt die motor wel een waffel rond zijn oren als dat gebeurt
ineens van links naar rechts om zonder stoppen ???? dat blijft niet goed gaan
je kan beter de buitenste motor uitschakelen bij een scherpe bocht
dan verlies je wel iets aan snelheid maar je spaart zo je motoren en zeker je regelaar

gr raf
 
Raf,
Inderdaad, tot nu toe loopt dat perfect op het droge en met twee printermotoren 24V/ 300mA (welke op 12 V draaien).
Met die Navy compacts zou dat wel wat anders kunnen zijn.
Ik zou electronisch het omschakelen(relais)te laten gebeuren met een vertraging maar eigenlijk waarom?
Dus ik kies voorlopig voor uw oplossing en laat één motor stoppen.
Bob.:yes::eek::yes:
 
Een tussen-oplossing is:
Roeren tot een bepaalde hoek = beide motoren zelfde richting.
Roeren iets verder dan die hoek = binnenbochtmotor stop
Roeren maximale uitslag = binnenbochtmotor achteruit, buitenbochtmotor vooruit.

Is makkelijk te doen met schakelaars en een voorwaardenschijf.
 
Laatst bewerkt:
hallo

hier de vaar proef waar te twee motoren in zitten die ik had voorgesteld
een goeie 20 kilo aan boot ploegd hier door het water met 40 mm P propellers er onder

elke motor duwt dus 10 kilo boot vooruit
hij is normaal nog sneller maar ik had op 1 kant de 40 mm prop en op de andere boot een 35 mm prop
de linkse 40 mm propellers van graupner die besteld waren hadden linkse draad en daar de assen allemaal rechtse draad hebben past dat voor geen meter
de boot trok enorm naar 1 kant maar er viel toch een beetje mee te varen

gr raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

bij de robbe handleiding over de brushless motoren staat wel duidelijk een gewicht wat de boot betreft
Anwendung: E-Segler: bis 8500 g Scale und Sport: bis 4700 g Kunstflug und 3D: bis 3300 g

hier zomaar eentje genomen uit het hele gamma
hier spreekt men ook over het gewicht en de motor moet dit ook helemaal niet omhoog heffen daar zijn de vleugels voor om lift te geven

gr raf
 
Back
Top