Dusseldorf motoren

Ik heb deze vraag hier ooit al eens gesteld; welke motor voor de Dusseldorf?
Ik begrijp echter niet goed het volgende:
De door Robbe aangeraden motor Navy compact wordt door julie afgeraden voor zijn overdreven lawaai. Hier zit echter een reductie in.
Kan ik deze motoren dan zo maar vervangen door bijvoorbeeld een Speed 720 BB van Graupner en zo ja welke schroeven gebruiken?
Andere motoren bij mijn leverancier:
Albatros modelbouw - brushed
Graag een antwoordje en met dank bij voorbaat.
Bob.
:yes::yes::yes:

Volgens mij heeft de Graupner ingebouwde ontstoring en als dat zo is, een uitstekende reden om die te nemen. Een motor die veel toeren maakt moet u vertragen lijkt me. Mss kan iemand die hier meer ervaring mee heeft u verder op weg helpen.

Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad gewoon voor de Speed 720 BB gaan, dit zijn mooie motoren welke niet al te veel stroom verbruiken.
Deze kunnen de standaard schroeven van de Dusseldorf gewoon aan.

Mijne Heren, wat jullie toch tegen die " Navy Compact met reductie " hebben begrijp ik nu echt niet. Als je boot twee meter van de kant is hoor je die motoren gewoon niet meer. Ik heb twee van deze " Compacts " al vele jaren in mijn " Schutze " zitten en ben daar heel tevreden over. Of willen jullie deze motoren aan de wal op vol vermogen laten draaien om toch ergens over te kunnen klagen. Er zijn anders heel wat andere dingen in een boot die heel wat meer herrie maken. Denk maar aan de koppelingen of de resonantie van je romp.
Groetjes, Jos

hallo

eens eventjes de robbe site opzoeken
ze hebben brushless motoren die een vervanger zijn van de navy compact
direct drive ;zeer weinig verbruik en geen lawaai

ik ga er ook zo een in mijn orka bouwen dan ben ik ook van het lawaai vanaf
in open water moet ik jos gelijk geven wat de afstand betreft maar met een duikboot vaar je niet ver weg en het resoneren van de romp daar kan ik niets aan verhelpen
en een orka die zo veel kabaal maakt is niet echt geloof waardig dus de vertraging gaat er uit en de BL motor komt er in

Moderner 14-poliger ROXXY®-BL-Außenläufer-Motor für Schiffsmodelle.
Artikel-Nr. 1-4987

Dieser Artikel ist bei robbe lieferbar. Er kann von Ihrem Händler, falls dort nicht vorrätig, sofort bezogen werden.

UVP: 37,50 €
Inkl. Steuern

Dieser Motor benötigt Bauartbedingt kein Getriebe. Es ist ein drehmomentstarker Motor mit hohem Wirkungsgrad mit einem weiten Leistungsspektrum, welcher größere Schiffsschrauben antreiben kann.

Ideal für den Direktantrieb.
• Hoher Wirkungsgrad durch maximalen Kupferfüllungsgrad und Verwendung hochwertiger Neodym-Magnete.
• Leichter Lauf durch Präzisions-Kugellager.

Anwendung:
Schiffsmodelle bis ca. 1500 g

Ersetzt Getriebemotor Mini-Navy Kompakt
gr raf

Laatst bewerkt:
De " ROXXY " is waarschijnlijk wel een goede motor, maar dan zou je er al zes moeten inbouwen in je " Dusseldorf ". De " ROXXY " is geschikt voor modellen tot 1500 gram of 1,5 kg. De " Dusseldorf " brengt 9 kg op de weegschaal. Zo je een alternatief zoekt voor de " Navy compact ", dan zal dat moeten gebeuren in de klasse van 600 tot 700 motoren of equivalent ( gelijkwaardig ).
Groetjes, Jos

hallo jos

ik kan niet meer posten dan dat robbe op zijn site zet
ik ga deze motoren in een romp inbouwen en dan kijken we wel hoe veel power ze geven
er komen er drie in te zitten en de boot heeft een gewicht van rond de 20 kilo
als ze deze romp met een behoorlijke snelheid door het water krijgen dan zullen ze ook de dusseldorf voldoende snelheid kunnen geven

een andere motor voor direct drive kan dan deze zijn

ROXXY BL Outrunner 4260/05
Anwendung: E-Segler: bis 7500 g Scale und Sport: bis 4000 g Kunstflug und 3D: bis 2700 g
Technische Daten
Spannung: 10-20 Volt
Umdrehung / Volt: 710
Abmessungen: Ø 42,5 x 56,5 mm

het probleem om een borstel motor om te rekenen naar een BL motor is niet makkelijk
er zijn twee zaken die een rol spelen
dat is het minimum voltage en de toeren per volt
robbe is nu met een nieuwe serie motoren aan het uit komen die reeds vanaf 7 volt beginnen te draaien
zoals je ziet begint de boven voorgestelde motor maar van 10 volt te draaien

het tweede probleem is het toerental
boven genoemde motor maakt per volt 710 rpm
dan zit je bij 10 volt reeds aan 7100 rpm wat reeds een hoog toerental is voor een borstelloze motor

de kracht die een BL levert kan je niet vergelijken met een standaard motor
deze is enorm omdat de motor steeds optimaal kan werken en de nieuwe regelaars programeer baar zijn
(programmer nodig)
je kan zelfs een reductie programeren in de regelaar zelf
je kan het max rpm bepalen in de regelaar en hoe je de aanloop en het stoppen wilt hebben
hardt off of soft off bij soft off loopt de motor nog een beetje uit bij hardt off is het snok en hij staat stil (niet aan te raden of je moest een klapschroef hebben)
die gene die een vergelijkings lijst kan maken mijn hoed daarvoor af en er zitten er veel op te wachten

gr raf

Laatst bewerkt:
Hallo Raf, we zijn echt nieuwsgierig of deze motortjes zulke zware romp door het water getrokken krijgen zonder in rook op te gaan. Hou ons maar op de hoogte.
Groetjes, Jos

Halllo Bob,

Hoog toerental borstelloze motor? RAF hoe kom je daar nu weer bij? Of.. bedoel je gewoon 'te hoog' voor het beoogde doel bij directe aandrijving?
Want... m'n AXI 2217/D9 PG3 (buitenloper) draait 25.000 rpm, reductiekast 1:3 (rendement -90%).
Het kan nog een flink stuk hoger in toerental voor een binnenlopers (Hacker, Neu, Kontronik etc). Toepassing modelzwever... Keerzijde... heftige prijs. Je wilt het niet weten.
Met HobbyKing brushless motortjes kan je eventueel ook goed uit de voeten komen. Zeer schappelijke prijzen.
En een enorme keuze.

Door de hogere Kv's kan je dan gedwongen worden tot een reductiekast. Nadeel bij tandwieloverbrengingen is het turbine geluid of lawaai, niet altijd gewenst door de RC-varenspersoon. Robbe Navy Getriebes gieren. Een tandriemoverbrenging is stiller en zou prima met een brushless kunnen samenwerken.

Het hogere toerental van de motor kan je delen door toerental van de schroef (factor reductie), waardoor de schroef langzamer draait bij het laagst mogelijke toerental van de motor.
Ik ben een fan van reductiekasten, omdat je het sap uit de accu beter benut als je de juiste schroef er aan hangt. Ongeacht brushless of brushed.

Robbe Roxxy's hebben niet de hoogste rendementen in brushless-land. Er zijn merken die het beter doen. Moet ik er wel bij stellen dat het er bij een scheepsmodel niet zo exact op aan komt, dat juist wel bij een vliegend model wel sterk tot uiting komt in vliegduur.
Er is best wel veel keus aan brushless motoren op het moment. Roxxy prijzen? Kan je niks van zeggen.

Overigens... Rendement wordt geleverd bij een bepaald toerental, stroom en belasting.

Helaas zijn er voor de scheepsmodelbouw geen toegewijde motor-calc programma's.
Wel kan je een van de beschikbare freeware electromotor power-calculatie programma's als Drive Calc of de online eCalc en Brantuas Calc handig 'misbruiken'... (zoek via Google, heb je ze zo!) Programmaatjes die eigenlijk bedoeld zijn voor de vliegtuigmodelbouwmotor, propeller aangedreven electro combinaties.

Om tot een redelijke inschatting van een geschikte motor te komen is het een beetje creatief pielen met de grootte van de motoren, de props om de motor af te remmen tot een gewenst schroeftoerental (voor schaalsnelheid/oversnelheid) en benodigde vermogensafgifte in watts.

Om achter het vermogen van een bestaande motor te komen wordt deze in z'n algemeenheid afgeremd.
Dat kan in de modelbouw bijvoorbeeld via een vliegtuig propeller of in d.m.v. een vermogens-rembank.
Bij zowel brandstof motor of electro test men onder laboratorium omstandigheden... hydrostatische remmen of magneetschijven? Naja, een ander verhaal... Hierover is overigens heel wat te vinden op het internet.

In de genoemde calculatieprogramma's is al een flink aantal in de handel verkrijgbare motoren ingevoerd.
Dat is verrekte handig.
Zijn de Kv waarden bekend, weerstand ect. Alles wat je moet weten.
Alle reeds gemeten waarden in een prachtige databank.

Schroeftoerental en het vermogen zijn belangrijk! Daar ga je straks mee varen.
Schroeftoerental is aan de hand van de vaarsnelheid van het echte schip terug rekenen naar schaal.
Vanuit schaal terug te rekenen naar de schroef, aan de hand van een beschikbare schroefdiameters en spoed. Per omwenteling legt de schroef immers een bepaalde afstand af.
Al dan niet met een reductiekast in de berekening voor een uiteindelijk te kiezen motortoerental. Zie verder sheets van Lex verkuil.

Bijzonder handig om dan te weten hoeveel het echte schip aan voortstuwend vermogen aan boord had. Mocht je schip schaal zijn, kan er een vertaling worden gemaakt. Via de spreadsheet van Lex kan je dan weer tot een benodigd geschat schaalvermogen komen... uitgedrukt in Watts... Lex heeft de berekeningen in de sheet ingevoerd. Donders handig.
Een uitslag die prima in de buurt lijkt te komen voor je model... en mogelijk je model heerlijk gaat laten varen.

Vervolgens kan je de potentieel geschikte motor(en) virtueel gaan afremmen in een van die Calc programa's tot het aantal watts en samenhangende toerental is bereikt, dat je dus nodig lijkt te hebben om je vaarsnelheid te halen (alles bij een zo mooi mogelijk rendement). Robbe Roxxy's staan vermeld bij een aantal. (Niet bij de Brantuas Calc) Dat vinden van een motor is dan een beetje 'trial en error'

Hoe hoger dat rendement is, hoe minder er aan nutteloze warmte verstookt wordt.... ook wel in uitersten; doorfikken of roosteren genoemd. En... een brushless regelaar het voor de kiezen krijgt.

Met een avondje inzichten vergroten heb je het spelletje door.
Een reductiekast helpt je meer dan uitstekend om betere rendementen te halen. Mij goed gelukt... bij een brushed motor... met een reductiekast (1:3)... en daarmee hele lange vaartijd bij een relatief compacte accu/stroomvoorraad die ik kon herbergen in de boot.

Volgens het boekje... had de Dusseldorf 2 motoren, geen drie. Robbe heeft er drie in staan, niet?
- Vaarsnelheid 30 km/h, zeg maar 16 knoop (vlak water, diepte 3,5 meter)
- 2x 630 PK, bij 2.000 rpm. Met die snelheid draaiden niet de propellers. Er zat een (natuurlijk) reductiekast tussen.
Men had de schepen (er waren nog twee zusterschepen) verlengd met iets van 4 meter, voor meer pompcapaciteit, schuimtanks etc.
- Waterverplaatsing 97.2 ton
- Diepgang 1.28 m
- Schoefdiameter mogelijk rond de 1,1 meter.

Schip was geen speedboot, maar had bijzonder krachtige pompen.

2x 80 watt ingaand vermogen, wat ik voor mijn 115 cm lange schip gebruik, maakt van een FLB een speedboot.

Zoveel heb je niet nodig. De ruductiekasten heb ik zelf gemaakt met behulp van Graupner reductiesetjes. De tandwielen. De Navy's heb ik getest, gieren inderdaad. De zelfbouw zijn iets stiller, maar nog steeds lawaaierig. De Navy's kon ik niet gunstig inbouwen maar voldeden prima in de testfase. De setup zat in de weg met m'n accuplaatsing. Dat was het enige. In combinatie met een Raboesch kan je bijzonder lange vaartijd halen... en er wordt niets heet of raakt overbelast. Met speedschroeven ga je amperes trekken en hard varen... als de romp dat toelaat. Maar het kost je dan wel vaartijd.

Ik heb heel wat motoren afgetest voor mijn set up. Uitgangspunt was schaalsnelheid. Die was verschrikkelijk lang, naar bleek en berekend. Uiteindelijk heb ik gekozen voor ruime overspeed, omdat de scherpe FL-8 romp dat prima aan kon... en toch een beetje overbodige fun-factor er in wilde houden.
Trekt iedere motor 7 ampère (x 12v), bij een rendement van iets van 72% en dat is niet slecht voor een borstelmotor.
Grote kans dat een vermogen van +40 Watt al prima schaal prestaties levert. Maar dan ik zou het tot in de diepte moeten uitrekenen of dat ook werkelijk zo is.

Jongens heel verhaal... flink wat editen... hopelijk leesbaar en wellicht kunnen jullie er iets mee!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
hallo bas

ik bedoelde dat de 7100 rpm reeds hoog zijn tegenover de navy motoren met reductie die er nu in zit
dus de rpm gemeten aan de schroef
daar ik geen navy motor beschrijving meer heb weet ik dus ook niet hoeveel rpm er op de uitgaande as geproduceerd wordt bij het genoemde voltage
maar met die 7100 zit het er toch dik boven mijn gedacht

een BL kan meer toeren maken dacht iets van rond de 60.000 of dat is het max dat de regelaar aan kan

gr raf

Hallo RAF,

Helder RAF. Ik heb er nog wel eentje liggen. Ik meen dat de EF zelfs gelijk was aan de Speed 600 BB Turbo 12V.
Maar ik gooi em wel aan de labvoeding. Ik weet het niet uit m'n hoofd. Meet het tempo dan wel bij 12v op de motor. Verder waren het soms Mabuchi's dan weer Johnson's

De Speed 600 BB Turbo is ook te vinden met FG3 reducties. Je hebt ze als 1.5, 2 en 3. Lopen iets stiller, maar gieren ook hoor. Met een beetje handigheid zal het vast te dempen zijn.

Maar je had er twee... de EF 76 II en de EF 76 II S
Eerste draait 12.800 rpm bij 10 volt en de S 16.000 (onbelast) Vrijloop trek de motor iets tussen de 1,1 en 1,5 ampere

Met de eerste is al een prima rendement te halen, mits aan reductiekast 1:3 of 1:5
Beiden kunnen dan op overspanning draaien, maar dan moet je niet gaan blokkeren of overbelasten. Hoewel.. in de jaren 70 werd er electrospeed mee gevaren... en met enorm succes (door die reductiekast). Heb nog wat verslagen daar van in oude HMBC clubblaadjes die ik al die jaren heb bewaard.
Een zekere heer Erik Bakker was er in die jaren erg gedreven en handig in.

Blokkeerstroom zal iets van 57 ampere zijn (684 Watt!!!), vergelijkbaar met een Mabuchi RS550 PF (wat een beul van een motor is)
Uit de motor is zonder probleem 100 Watt vermogen te sleuren.

Bij mij draait de BB 14.4V Turbo op 12 volt iets van +5.250 op de aandrijfassen (reductie 1:3) met speedschroeven van 42 mm en spoed 1.6

Ik ben wachtende op m'n Jeti expander. Dan kan ik eindelijk eens snelheid (GPS), stroomverbruik en toerental aflezen op m'n 2.4 Ghz zender Multiplex EVO9 met Jeti module. Wat een luxe! Meten is weten.

Dan zal ik het zaakje een filmen op snelheid, en op JoepTjoep plaatsen.

motoren Dusseldorf

Nu zie ik helemaal tussen het bos de bomen niet meer.
Durf ik gaan voor twee speed 720 BB motoren, zo ja, moet hier dan een reductie tussen en welke diameter van schroef?
Of kies ik toch maar voor de eenvoud de navy compact motoren.
Bob

Beste Bob, als je het eenvoudig wil houden, gebruik dan gewoon de " Navy compact " motoren met reductie en vaste schroefaskokers. Je assen zijn dan tevens automatisch mooi uitgelijnd. Ik gebruik deze motoren met reductie al vele jaren zonder problemen in mijn Robbe " Schutze ". Op de assen zitten elkaar tegengesteld draaiende speedschroeven van 42 mm. De twee motoren worden samen door een accupak 7,2 volt van 8 ampère gevoed. De reductie wordt lichtjes gesmeerd ( heel weinig ) met plastilube, een stof die gebruikt wordt in modeltreintjes. Geloof me vrij, als je boot twee meter van de kant is hoor je niets meer.
Groetjes, Jos

hallo

zoals jos reeds schreef ga voor de eenvoudige aanpak en zet er twee navy compact sets in
dan heb je de minste problemen en zijn boot gaat werkelijk goed vooruit
al de rest is gissen of hij er mee gaat varen
robbe zegt dat die twee motoren Brusheless wel kunnen maar dan moet je twee regelaars er bij kopen plus een programmer
dan zit je aan een redelijk hoog bedrag om het minimale lawaai dat je hoort tijdens het langs varen niet te horen
maar dan kan je weer beginnen over de piepjes die je hoort als deze motoren langzaam draaien
want dan hoor je de regelaars piepen het zijn wel de motoren maar men zegt dat het de regelaar is (motor werkt dan als een luidspreker spoeltje)

gr raf

Laatst bewerkt:
hallo

ik heb de motoren binnen gekregen en zal er straks een foto van maken
als ik nog een navy compact los ergens heb liggen
ik zal ze naast elkaar zetten dan zie je het verschil

en jos het zijn geen kleine motoren maar erg dikke kereltjes met veel power
trekken een 400 ma vrij loop en vast gehouden gaan ze tot een amp of 3
stop houden lukte niet ook niet met de koppeling er op
wel werden mijn vingers warm van het doordraaien van de nylon koppeling
wat ze in een boot gaan doen is afwachten tot de motor steunen klaar zijn
de test was op 7 cellen en je kan tot 15 volt gaan met de regelaars
61.000 toeren is de max dat de regelaar aan kan wil je meer moet er een andere en duurdere gekocht worden

het inbouwen in een niet afgewerkte boot gaat makkelijk gaan maar als de romp reeds klaar is en het dek licht er op dan zijn er wel degelijk problemen en kies ik nog voor de eenvoudige opstelling van de navy compact motoren

gr raf

ik heb de Graupner 600bb erin liggen en die doen het perfect hoor..
Dus de 720 moet zeer zeker goed zijn.
Veel groter hoeft niet.. schroeven weet ik eigenlijk niet zo 1-2-3...

Beste Cotjuh,
De " Navy Compacts " zijn 600 motoren. Naargelang de jaargang zitten er Power 600/24 motoren of de gelijkwaardige EF 76 II S motoren in de set.
Groetjes, Jos

Back