Halllo Bob,
Hoog toerental borstelloze motor? RAF hoe kom je daar nu weer bij? Of.. bedoel je gewoon 'te hoog' voor het beoogde doel bij directe aandrijving?
Want... m'n AXI 2217/D9 PG3 (buitenloper) draait 25.000 rpm, reductiekast 1:3 (rendement -90%).
Het kan nog een flink stuk hoger in toerental voor een binnenlopers (Hacker, Neu, Kontronik etc). Toepassing modelzwever... Keerzijde... heftige prijs. Je wilt het niet weten.
Met HobbyKing brushless motortjes kan je eventueel ook goed uit de voeten komen. Zeer schappelijke prijzen.
En een enorme keuze.
Door de hogere Kv's kan je dan gedwongen worden tot een reductiekast. Nadeel bij tandwieloverbrengingen is het turbine geluid of lawaai, niet altijd gewenst door de RC-varenspersoon. Robbe Navy Getriebes gieren. Een tandriemoverbrenging is stiller en zou prima met een brushless kunnen samenwerken.
Het hogere toerental van de motor kan je delen door toerental van de schroef (factor reductie), waardoor de schroef langzamer draait bij het laagst mogelijke toerental van de motor.
Ik ben een fan van reductiekasten, omdat je het sap uit de accu beter benut als je de juiste schroef er aan hangt. Ongeacht brushless of brushed.
Robbe Roxxy's hebben niet de hoogste rendementen in brushless-land. Er zijn merken die het beter doen. Moet ik er wel bij stellen dat het er bij een scheepsmodel niet zo exact op aan komt, dat juist wel bij een vliegend model wel sterk tot uiting komt in vliegduur.
Er is best wel veel keus aan brushless motoren op het moment. Roxxy prijzen? Kan je niks van zeggen.
Overigens... Rendement wordt geleverd bij een bepaald toerental, stroom en belasting.
Helaas zijn er voor de scheepsmodelbouw geen toegewijde motor-calc programma's.
Wel kan je een van de beschikbare freeware electromotor power-calculatie programma's als Drive Calc of de online eCalc en Brantuas Calc handig 'misbruiken'... (zoek via Google, heb je ze zo!) Programmaatjes die eigenlijk bedoeld zijn voor de vliegtuigmodelbouwmotor, propeller aangedreven electro combinaties.
Om tot een redelijke inschatting van een geschikte motor te komen is het een beetje creatief pielen met de grootte van de motoren, de props om de motor af te remmen tot een gewenst schroeftoerental (voor schaalsnelheid/oversnelheid) en benodigde vermogensafgifte in watts.
Om achter het vermogen van een bestaande motor te komen wordt deze in z'n algemeenheid afgeremd.
Dat kan in de modelbouw bijvoorbeeld via een vliegtuig propeller of in d.m.v. een vermogens-rembank.
Bij zowel brandstof motor of electro test men onder laboratorium omstandigheden... hydrostatische remmen of magneetschijven? Naja, een ander verhaal... Hierover is overigens heel wat te vinden op het internet.
In de genoemde calculatieprogramma's is al een flink aantal in de handel verkrijgbare motoren ingevoerd.
Dat is verrekte handig.
Zijn de Kv waarden bekend, weerstand ect. Alles wat je moet weten.
Alle reeds gemeten waarden in een prachtige databank.
Schroeftoerental en het vermogen zijn belangrijk! Daar ga je straks mee varen.
Schroeftoerental is aan de hand van de vaarsnelheid van het echte schip terug rekenen naar schaal.
Vanuit schaal terug te rekenen naar de schroef, aan de hand van een beschikbare schroefdiameters en spoed. Per omwenteling legt de schroef immers een bepaalde afstand af.
Al dan niet met een reductiekast in de berekening voor een uiteindelijk te kiezen motortoerental. Zie verder sheets van Lex verkuil.
Bijzonder handig om dan te weten hoeveel het echte schip aan voortstuwend vermogen aan boord had. Mocht je schip schaal zijn, kan er een vertaling worden gemaakt. Via de spreadsheet van Lex kan je dan weer tot een benodigd geschat schaalvermogen komen... uitgedrukt in Watts... Lex heeft de berekeningen in de sheet ingevoerd. Donders handig.
Een uitslag die prima in de buurt lijkt te komen voor je model... en mogelijk je model heerlijk gaat laten varen.
Vervolgens kan je de potentieel geschikte motor(en) virtueel gaan afremmen in een van die Calc programa's tot het aantal watts en samenhangende toerental is bereikt, dat je dus nodig lijkt te hebben om je vaarsnelheid te halen (alles bij een zo mooi mogelijk rendement). Robbe Roxxy's staan vermeld bij een aantal. (Niet bij de Brantuas Calc) Dat vinden van een motor is dan een beetje 'trial en error'
Hoe hoger dat rendement is, hoe minder er aan nutteloze warmte verstookt wordt.... ook wel in uitersten; doorfikken of roosteren genoemd. En... een brushless regelaar het voor de kiezen krijgt.
Met een avondje inzichten vergroten heb je het spelletje door.
Een reductiekast helpt je meer dan uitstekend om betere rendementen te halen. Mij goed gelukt... bij een brushed motor... met een reductiekast (1:3)... en daarmee hele lange vaartijd bij een relatief compacte accu/stroomvoorraad die ik kon herbergen in de boot.
Volgens het boekje... had de Dusseldorf 2 motoren, geen drie. Robbe heeft er drie in staan, niet?
- Vaarsnelheid 30 km/h, zeg maar 16 knoop (vlak water, diepte 3,5 meter)
- 2x 630 PK, bij 2.000 rpm. Met die snelheid draaiden niet de propellers. Er zat een (natuurlijk) reductiekast tussen.
Men had de schepen (er waren nog twee zusterschepen) verlengd met iets van 4 meter, voor meer pompcapaciteit, schuimtanks etc.
- Waterverplaatsing 97.2 ton
- Diepgang 1.28 m
- Schoefdiameter mogelijk rond de 1,1 meter.
Schip was geen speedboot, maar had bijzonder krachtige pompen.
2x 80 watt ingaand vermogen, wat ik voor mijn 115 cm lange schip gebruik, maakt van een FLB een speedboot.
Zoveel heb je niet nodig. De ruductiekasten heb ik zelf gemaakt met behulp van Graupner reductiesetjes. De tandwielen. De Navy's heb ik getest, gieren inderdaad. De zelfbouw zijn iets stiller, maar nog steeds lawaaierig. De Navy's kon ik niet gunstig inbouwen maar voldeden prima in de testfase. De setup zat in de weg met m'n accuplaatsing. Dat was het enige. In combinatie met een Raboesch kan je bijzonder lange vaartijd halen... en er wordt niets heet of raakt overbelast. Met speedschroeven ga je amperes trekken en hard varen... als de romp dat toelaat. Maar het kost je dan wel vaartijd.
Ik heb heel wat motoren afgetest voor mijn set up. Uitgangspunt was schaalsnelheid. Die was verschrikkelijk lang, naar bleek en berekend. Uiteindelijk heb ik gekozen voor ruime overspeed, omdat de scherpe FL-8 romp dat prima aan kon... en toch een beetje overbodige fun-factor er in wilde houden.
Trekt iedere motor 7 ampère (x 12v), bij een rendement van iets van 72% en dat is niet slecht voor een borstelmotor.
Grote kans dat een vermogen van +40 Watt al prima schaal prestaties levert. Maar dan ik zou het tot in de diepte moeten uitrekenen of dat ook werkelijk zo is.
Jongens heel verhaal... flink wat editen... hopelijk leesbaar en wellicht kunnen jullie er iets mee!
Gr Bas