Duyfken Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 23 nov 2016.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Henk,
    In mijn geval heb ik voor de spinnekop een blok genomen. In je bouwbeschrijving staat een alternatief omdat deze uitvoering met blok niet goed is. Je zou de spinnekop kunnen maken door wat overmaats hout te nemen en van te voren de gaatjes er in te boren. Hierna naar de gewenste dikte terug schuren. Ik weet niet de dikte van het touw meer maar daar stem je uiteraard de diameter van de gaten in het spinneblok op af. Bij mij hangt het blok gemeten vanaf bovenzijde bazaansmast tot onderzijde blok rechtsstandig gemeten op 28mm. 20190321_184631.jpg
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Freubel heeft dit wel correct uitgevoerd zie ik op zijn foto. Hier zie ik de spinnekop afgebeeld. 20190224_141838.jpg
     
    JDS73, Heinrich en hgb1967 vinden dit leuk.
  3. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Het was inderdaad een uitdagend klusje. Ik had geen passend boortje. Ik hen een speld gebruikt die ik een beetje plat heb geslepen. Die in de accuboormachine en langzaam boren. Het latje wel wat langer laten en later inkorten, het latje splijt heel makkelijk.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Henk Swiers

    Henk Swiers

    Lid geworden:
    22 jul 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Emmen
    dank voor jouw reactie , mooie foto overigens
     
    Freubelaer vindt dit leuk.
  5. Henk Swiers

    Henk Swiers

    Lid geworden:
    22 jul 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Emmen
    zie ik het verkeerd? het 4-1blok voor het anker moet toch aan de voorste dwarszaling en niet zo als op de foto op de voorste overlangse zaling?
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat klopt Henk. Dit blok komt aan de voorste dwarszaling. Het touw loopt dan terug naar het blok met de haak en weer terug naar het 4-1 blok waarna het wordt belegd aan de railing.
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    In japan maken ze heel kleine figuurtjes van steen of hout, ook stempels maken ze daar. Ze gebruiken daar een heel fijn beitel setje voor. Op internet ziet dat er zo uit : https://nl.aliexpress.com/item/3281...000&pvid=1ebc3800-7ef4-46eb-b6d8-5e899ee3eedf
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. OudeBeginner

    OudeBeginner

    Lid geworden:
    22 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Wognum
    Hallo beste mensen,
    Zal me even voorstellen, ik ben Jan Burger, 67 en pensionado, ooit begonnen met plastic werkjes en ook eens de "Sancta Maria" aangeschaft maar door diverse verhuizingen gesneuveld en nu wil ik weer het eea oppakken.
    heb me een tijdje geleden ingeschreven op dit héél leuke forum en met grote belangstelling het bouw verslag gelezen van Hans Groenenberg over de bouw van de "Duyfken", ben zeer onder de indruk!:thumbsup::worship: zal veel moeten bouwen om dat niveau te halen.
    Ook van Hans "Kolderstok" met zijn raadgevingen, adviezen en naleveringen. Chapeau. Kom er om tegenwoordig bij een leverancier!
    Trouwens ook van de andere leden die de vinger aan de pols hielden, geweldig!!
    De Duyfken lijkt mij een mooi project om te beginnen, mijn voorkeur trouwens wel gaat wel uit naar de historische Hollandse schepen. Een Zuiderzee botter lijkt me ook erg leuk om te bouwen.
    Hartelijke groeten
    Jan Burger
     
    Hans Groenenberg, Hoosterw, pietsan en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Van harte welkom Jan op het forum en veel bouwplezier.
    Je hebt een mooie keuze gemaakt en er ook voor gezorgd dat dit verslag naar de eerste pagina is gezet.
    Inmiddels zijn er aardig wat bouwers die dit prachtige schip aan het bouwen zijn, er is dus voldoende kennis hier inmiddels:)
    En die *Hans* van Kolderstok heet gewoon hier op het forum de Admiraal.. hij doet het best aardig hoor;)
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  10. OudeBeginner

    OudeBeginner

    Lid geworden:
    22 dec 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Wognum
    Hallo Hans,
    de namen zal ik tzt wel onder de knie krijgen, goed dat ik weet dat er een Admiraal is! :thumbsup:
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mischien vindt je het ook wel leuk om een verslag te plaatsen. Niet enkel het plaatsen is leuk maar ook feedback ontvangen is leuk.
    En je bent nooit te jong om iets te leren oudeBeginner.....
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou ook namens mij welkom hier Jan (hmmmm, word ook weer wat met al die Jannen..) en inderdaad zoals Hans (Gr) al schreef de feedback is hier in de verslagen ruimschoots aanwezig hoor.
    Succes met de bouw van dit mooie model..
    Gr Koos.
     
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom Jan. En ja naast die fijne admiraal hebben we ook allemaal directeuren. Wie dat zijn daar kom je snel genoeg achter. Succes met de bouw.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb je wel je zaagsel opgeruimd, Stephan?
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik zal je vertellen, ik heb een extra kamer naast de woonkamer, daar mag ik alles. Maar ja ik loop nog wel eens naar de koelkast of naar de bank. En dan sleep ik stof en splinters mee. En daar gaat de directeur niet goed op. :):):stout:
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Pils....
    Chips....

    En dan vergeet je natuurlijk dat bakje olijven voor de vrouw.

    Ja, en als je dan zaagsel maakt....
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Hoe raad je het
     
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    welkom jan
     
  19. jeanco

    jeanco

    Lid geworden:
    5 feb 2015
    Berichten:
    6
    Prachtig werk hoor! Ik begin nu ook aan de Duyfken, maar dan van papier (Seahorse). Ook een hele kluif!
     
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Van harte welkom hier Jan, het zijn mooie schepen waar je voorkeur naar uitgaat.:):)
     

Deel Deze Pagina