Een aantal reacties draaien om dezelfde redenering, namelijk het aerodynamisch centrum bevindt zich in de vleugel en grijpt daar dus aan en het zwaartepunt ligt ergens anders.
Bij kanteling zou dan een herstellend koppel (lager zwaartepunt ) of een destabiliserend koppel (hoog zwaartepunt) ontstaan.
Welnu: deze redenering is fout! (dus ik ben nog even niet aan mijn maandje sabbatical toe Dirk!)
http://www.modelbouwforum.nl/forums...rolstabiliteit-picture66633-stabiliteit-6.jpg
Toelichting: bij deze voorstelling wordt er vanuit gegaan dat het vliegtuig als het ware aan een touwtje in het AC hangt, als dat zo zou zijn dan zouden de critici inderdaad gelijk hebben (pendule balans), maar dat is niet zo.
Bij een correcte ontbinding van krachten blijft de kracht L die een vleugel genereerd haaks op de vleugel staan en ook door het zwaartepunt gaan.
Zoals gezegd, om de beweging te begrijpen van een massa dienen de krachten gerelateerd te worden aan het centrum van de massa, het zwaartepunt.
Dus ook de verticaal ontbondene grijpt gewoon in het zwaartepunt aan zolang er geen extra kracht, bijvoorbeeld een vast steunpunt (dat is er dus niet) of asymmetrische liftverdeling geïntroduceerd wordt. (dit geld ook voor de balanceer opmerkingen met satéstokjes en ballpoints)
Hetzelfde geld voor de ‘’ongelijke projectie’’ opvatting bij V stelling.
Ook hier verondersteld de beschouwer dat de twee vleugelmiddens als het ware aan een touwtje opgetild worden.
Ook dit is fout. (plaatje 7a)
Je kunt wel, hoewel dit mathematisch bijzonder onelegant is, de liftkrachten per vleugelhelft apart in een verticale component ontbinden (7b: L1r), maar dan mag je dus ook de horizontale component (Z) niet buiten beschouwing laten!
In 7b zie je dat de vermindering van het koppel a1a*L1r t.o.v. a2*L2 gecompenseerd wordt door de toename van het koppel a1b*Z .
De mechanica achtergrond is dat als je geen nieuwe kracht (of steunpunt) toevoegt de som van alle krachten en koppels gelijk blijven.
http://www.modelbouwforum.nl/forums...rolstabiliteit-picture66634-stabiliteit-7.jpg
Ik weet wel dat dit allemaal erg tegen het ‘’gezonde’’ gevoel ingaat: we hebben het idee dat een vliegtuig ‘’hangt’’ aan zijn draagkracht zoals een gewicht aan een touwtje, maar dat is dus niet het echte plaatje.
NB:
Voor mij is een mooi voorbeeld een glijscherm waarbij het zwaartepunt ver onder het aerodynamisch centrum ligt. Ik weet wel zeker als de piloot boven het scherm zou kunnen hangen dat deze combinatie instabiel zal vliegen.
Hier wil ik nu even niet op ingaan, wellicht later, maar een glijscherm en parachute zijn constructief fundamenteel anders ingericht: de kap/vleugel is nl in tegenstelling met een vaste vleugel flexibel t.o.v. het zwaartepunt en dat geeft een heel andere mechanica.
Overigens valt het me wel tegen dat niemand zo nieuwsgierig is dat hij eens mijn proefmodelletjes echt namaakt: stokje, stukje balsa of depron, secondelijm: zo klaar en er gaat een wereld voor je open.
Wat de opmerkingen hierover betreft: De laagdekker is ook met een hele dunne pylon gemaakt: maakt niets uit maar breekt steeds bij de landing.
De laagdekker heeft ook zonder V-stelling gevlogen evenals de hoogdekker op zijn kop; maakt niets uit.
Extra gewicht om het zwaartepunt nog meer extreem te verleggen heb ik ook aangebracht: maakt niets uit, maar gaat wel harder vliegen en dus sneller kapot. Dus gewoon eens zelf doen?