Ad Bakker
In Memoriam
Ad: Ik ben er ook nog niet uit wat de mogenlijkheden zijn in de windtunnel, maar hoop daar snel genoeg achter te komen.
Davy, zo maar weer even wat gedachten die me tebinnen schoten.
Ik ga ervan uit dat je in eerste instantie kijkt naar statische stabiliteit gaat kijken, dat betekent de krachten die een stabiel toestel ervaart als het aan een verstoring wordt onderworpen. Dat is veel minder complex dan dynamische stabiliteit, waarbij je ook kijkt naar de daadwerkelijke bewegingen die het toestel onder invloed van een verstoring maakt.
Voor de statische stabiliteitsmetingen zijn dan twee dingen belangrijk:
- de constructie waarmee het toestel gefixeerd wordt, die de luchtstroming rond het toestel zo min mogelijk mag beïnvloeden.
- nauwkeurige krachtmeting van de krachten op de ondersteuning, zodanig dat daaruit alle ondersteunings krachten (3 stuks) en momenten (3 stuks) bepaald kunnen worden.
Groet,
Ad Bakker
PS, misschien een leuk detail. De eerste rekstrookmeting die ik mee heb mogen maken was die tijdens de proefpersing van het kernreactordrukvat voor de Dodewaard centrale bij de RDM, ik dacht in 1968. Daar waren honderden rekstrookjes op aangebracht, waaruit een schat aan informatie beschikbaar kwam.