Dynamic Soaring

• Topicstarter Topicstarter Bob
  • Startdatum Startdatum
Met dank aan de westenwind hebben GJVO en ondergetekende de afgelopen dagen ruim kunnen experimenteren met DSing.

Het is een uitermate fascinerende bezigheid. Lastig om continue de juiste "loop" te vliegen. Maar als dit dan ook lukt...
Bijzonder spannend om een model continu fluitend door de loop te jagen, waarbij deze regelmatig binnen enkele meters van je passeert.

Groeten,
Gerben

Het probleem is ook dat de kisten (nurflugeltjes E186 profiel) te weinig energie overhouden om uit het dal omhoog te komen.
Een rompkistje gaat te snel stuk (ervaring).
Wat is het profiel van een Bluto of M60?

Bij DSing, of welke andere manier van werkelijk hard zweefvliegen dan ook, wordt bij een heel lage liftcoefficienten gevlogen. E186 is een profiel dat voor relatief hoge liftcoefficienten getekend is. (relatief voor S-slagprofielen dan)

Ik weet niet exact te vertellen wat men gebruikte voor de Bluto of M60, maar weet wel dat je moet denken aan dunne profielen met weinig camber. 6-7% dikte en niet meer dan 1 % camber. Verder is een betrekkelijk volle neus van belang omdat het omslagpunt laminair > tubulent anders te ver naar voren komt. En je wilt liever laminaire stroming dan turbulente stroming, weerom om zoveel mogelijk energie retentie te hebben.

Voor mijzelf ga ik een dezer dagen aan de slag met een vleugeltje uit een gemodificeerd E 186 profiel, als volgt:

Dikte 6%
Camber 0,78%
LE radius 0,66%

De rest van het profiel is ongemodificeerd. Voordeel van een wat grotere LE radius is dat de 'low drag bucket' (die kuil in weerstand aan de linkerkant van de poliare Cd/Cl) wat breder wordt en het profiel dus een iets meer spreiding in min. /max. Clift krijgt, dan met een erg geringe radius, die het gevolg zou zijn van uitsluitend modificeren van dikte en camber.

Nodeloos te zeggen dat je er geen garantie bij krijgt, maar zelf heb ik er hoge verwachtingen van 8O

Verder moet je er mee rekenen dat parasitaire weerstand een heel grote rol speelt bij hoge snelheden. Probeer dus een glad oppervlak en goed aerodynamisch ontwerp te combineren. Ook over elkaar geplakt oracover geeft een verstoring van de stroming, en die wordt bij deze snelheden wel degelijk relevant. Dikke stukken tape over elkaar is dramatisch. Het vliegt nog heel lang maar je gooit bakken energie weg, en daar was het nou juist om te doen.
Naarmate je kist beter in elkaar zit kun je bij geringere condities DSen.

Peytr,

De modellen met E186 warenvliegende vleugels met behoorlijk wat pijlstelling. Leuk om recht uit te vliegen. Slechty om de bocht om te gaan. Veel te veel weerstand in scherpe bochten en daarmee ongeschikt voor DS.

Inmiddels vliegen we met andere modellen.
Voorlopig werkt een vliegende "plank"het beste. Met als basis het ontwerp van de Moth. Rechte voorlijst, naar voren lopende achterlijst. Profieldikte iets van 9.5% uit het hoofd.

Probleem van 6% dikte is om de vleugel voldoende sterk te maken voor de krachten die optreden bij DS vliegen.

Een van de beste profielen voor romp-kisten bij DS toepassingen is overigens nog altijd RG-14.

Groeten,
Gerben

De modellen met E186 warenvliegende vleugels met behoorlijk wat pijlstelling

Tweede nadeel van pijlstelling is het feit dat er minder liftend vermogen overblijft, ondanks betrekkelijk hoge Cl van het gebuikte profiel. De +/- noodzakelijke winglets werken ook al niet mee, gezien de hoge weerstand die daar in dit geval mee ontstaat.

Voorlopig werkt een vliegende "plank"het beste

Ook weer mee eens, zie hierboven.

Probleem van 6% dikte is om de vleugel voldoende sterk te maken voor de krachten die optreden bij DS vliegen

Ja, maar beslist de moeite waard. Gewicht is niet zo'n geweldig issue, dus CF, glas en epoxy kunnen ingezet worden! Verder kun je zorgen dat de belasting vermindert door gewicht enigzins te spreiden. Alles in het midden trekt nogal een wissel op de belasting van de vleugel. Anderzijds is de traagheid om de langsas (roltraagheid) een limiterende factor bij het spreiden van het gewicht.

Probleem van 6% dikte is om de vleugel voldoende sterk te maken voor de krachten die optreden bij DS vliegen

Ja, maar jullie schreven het zelf al: staartkistjes zijn een beetje gauw kapot.

Profiel experiment

Ik lees dat je 6% dikte gaat gebruiken.
Een Moth heeft zoals GVB al zei een dikte van 9%.
Een Opus heeft volgens mij RG14 met een dikte van 9%
Ik ben nu bezig met een F3B profiel en dat te modificeren.
Profieldikte is 8,5 %.
Dunner dan een % of 7,5 lijkt me onhaalbaar omdat je dan echt geen sterkte meer in je vleugel kan krijgen (of je moet hem massief maken).
Een ander probleem worden dan ook je servo's, de dikte..

Je krijgt pas een idee hoe sterk de vleugel moet zijn als je ook daadwerkelijk ge DSt hebt.
Je kan je niet voorstellen hoe hard het gaat en wat voor klappen het krijgt.
Mocht iemand nog een goede DS stek weten.. post het dan even (het moet wel legaal zijn, dus niet door de duinen heen banjeren.)

De zeedijk in Fryslan!

ben laatst ook een paar keer wezen dynamic soaren op de friese zeedijk...
Helaas waaide het niet hard genoeg toen ik mn camera-tje bij me had..

Hier iig een kleine preview:

www.extremeflight.nl/images/dynamic.avi

(btw: het worldrecord ligt alweer hoger dan 232mp/h, volgens mij
is het nu iets van 249mp/h... www.gliderking.com)

Yow Wouter!

Dat filmpje ziet er al best aardig uit.
Ik wil het zelf ook nog eens gaan proberen als we weer op vakantie gaan in Frankrijk.
Met wat voor kisje vloog je trouwens op het filmpje?

tsja, zelf wat gemaakt...

ga geen kist van E300+ kopen voor zoiets als dit, 1 klap met zo'n
snelheid en je hele kist is aan puin.. Filmpje is niet zo bijzonder, je moet
t eens zien als het hard genoeg waait 8)

Maar daar komt binnenkort wel wat meer filmpjespul van..

Hoi hoi,

heb eindelijk ook een filmpje weten te maken van mijn eerste echte DS pogingen! Bij NCFM, waar de Bluto vandaan komt, heb ik hem op de server kunnen zetten... DS Filmpje (waar verder nog veel meer leuke DS filmpjes met Bluto's te vinden zijn).

Groetjes,

Bob

Bob!
Ziet er goed uit man! Leuk om eens te zien
dat mensen hier op het forum ook daadwerkelijk
met DS bezig zijn, en er niet alleen maar over groot-praten :lol:

Toch jammer dat we in nederland wonen met eigenlijk
te weinig mogelijkheden om goed te kunnen DS-en...

Keep up the good work!

Wouter

Hoi Wouter,

het was ook echt een top ervaring! 8)

Maaruh met die fimpjes van jou en de geoefende duitsers: Duitse DS site lijkt het me toch duidelijk dat achter dijk of boomrij ook veel mogelijk is :wink:

Helaas te weinig tijd om mijn katapult eens op een van de weilanden hier in de buurt uit te leggen en achter boomrijen te proberen....

naja we zien wel of we er eens toe komen.

Groetjes,

Bob

Gerben zei:
Een van de beste profielen voor romp-kisten bij DS toepassingen is overigens nog altijd RG-14.
Hoi, vandaag op de dijk ten zuidoosten van borselle met 18knopen wind (pal op de dijk) gestaan met m'n soarus (flink opgepepte e-zwever RG14profiel), en ik heb voor het eerst aan de Lij(polder)zijde (h=8mtr) een aantal manoevres gemaakt waar bij het model net over de dijk scheert om dan in een schroef weg te draaien. Het ging als een komeet en ik verbaasde me erover met wat voor een noodgang het model zich van de dijk verwijderd: nog sneller als met volgas van 100mtr verticaal naar beneden!! Sick!! :twisted:

Alles nog heel, iets verderop in de juun geland.

:) robert

dynamic

Iemand nog dynamic gevlogen met de storm van de laatste tijd?

Yup.
Gister nog. Windkracht 8, west, die kans kun je je niet laten ontgaaan.
Lift aan de voorzijde was enorm.
Combinatie van de harde wind en daaraan gekoppeld grote turbulentie aan de achtererkant, het feit dat de wind iets te zuidelijk stond voor de helling (en er "omheen" waait) en een steile learning curve, maakten het een moeilijke dag voor dsen. Maar goed, het is geprobeerd.

Groeten,
Gerben

WOW! Vet man. Nog nooit gezien dat dit kan. Ga het misschien ooit proberen... als mijn budget wat hoger ligt... :lol:

't Gaat wel vet hard... en nog harder als-ie de grond in boort... is er iemand hier die wel eens flink de grond in geboord is tijdens DS-sen? Als je aardig zware elektronica erin hebt zitten kan ik me voorstellen dat je maar een schop mee moet nemen alvorens te gaan DS-sen... :lol:

Hoi,

EPP is een goede manier om mee te beginnen, kan een leuke crash doorstaan... ;)

Heb zelf weer een nieuw model bijna vliegklaar als opvolger van mijn Opus, de SRTL:

snow%202.jpg

van www.thono-fly.de

Deze wil ik komende zomer eens in het diepe gooien ;) Hij kan het aan, volgens de boekjes....

Groetjes,

Bob

dynamic soaring topic is niet erg populair hier.. jammer.

Net terug van vakantie in zuid frankrijk, paar leuke dynamic
spots gezien en gevlogen. Filmpjes volgen so spoedig mogelijk.

Bob, hoest met jou dynamic carriere? ;)

Bob,

Je bent jezelf toch niet tegen je kop gevlogen met ds?

Kijk ff op www.extremeflight.nl
staat een filmpje op van onze dynamic ervaringen
in zuid-frankrijk. Ideale plaats alleen moest
het eigenlijk nog net iets harder waaien..

greetz

Back