E-Firestorm warme motor :O

Hoi,
Ik heb een heel erg warme motor word wel 100 graden celcius.
Ik zit nu dus te malen waar het aan zou kunnen liggen, ik heb dus een 5700kv motor en een 100a Hobbyking ESC die functioneert erg goed met mijn
Turnigy 7.4v 5000mah 20c - 30c LiPo. Voordat ik deze ESC had van hobbyking had ik dus een Flux motiv ESC van HPI, deze ging kapot en ik zit nu dus te denken of het de ESC is die het probleem veroorzaakt, ik heb nu een tandwiel gesmolten een plastic tussenstukje van de veer die je aandraait etc.
Ideeën? of ervaringen of oplossingen?

Meld het ff ;)

Groetjes, Jonathan;)
 
Moet zeggen toen ik met m'n rustler speedruns had gereden was het toch wel lekker warm hoor( om je vingers te verbranden :D) Ik weet niet of 100 graden normaal is...
 
Anders gearen. Maar ik denk dat je motor al gaar is. Als je motor(rotor) eenmaal gedemagnetiseerd is, dan blijft de motor ook zo warm lopen. Dus hoe erger je rotor gedemagnetiseerd is hoe warmer de motor wordt.

Edit: Heb je je temps gemeten met een temp gun? Want als je alleen met je vinger meet (pijngrens 50 graden) dan kan je niet duidelijk zeggen wat de temperatuur is geweest.
 
Met een 7.4 kan je toch nooit 100 graden halen!... Wel raar

Op warme dagen toen ik speedruns ging doen nam ik gewoon een vochtige doek mee...
En dan hoor je TSSSS.... :)
 
Even een betere uitleg.
Ik heb dus deze opstelling:
Boutje -> Plastic plat stukje -> Veer -> Plastic stukje steekt met < in de veer, > plat tegen ijzeren schijven -> ijzeren schijf -> 87t tandwiel(standaard al een x vervangen) -> ijzeren schijf.

Zo ziet het eruit, ik hoop dat jullie 't kunnen volgens. Ik zal anders wel een foto maken en dan ff met paint aanwijzen wat is gesmolten toen ik hem niet strak had staan en 't een beetje smolt, dat stukje is dus van hierboven met de naam: ''plastic stukje steekt met < in veer''. Ik heb er toen een blauw stukje dat ik vond in de tuin ertussen gedaan, maar dat was voor korte duur.. Hij ging weer slippen en moest dus uit en wachten opnieuw aandrijen etc. etc. Maar, ik denk dat hij wel flink heet word, ik kan brandblaren op mijn vingers krijgen als ik hem eventjes aanraak.

Groetjes, Jonathan (ben aan 't uitvogelen wat het is)
 
dit probleem heb ik ooit ook gehad en dit bleek idd mijn slipper te zijn, die te los stond!

welke vertanding gebruik je ?
 
Nee denk ik niet. Kan die firestorm 3s aan?.. Als die dat kan is de auto er ook op gemaakt. Dus met een 2s met die vertanding.. Nee dat maakt niks uit
 
Een motor die te heet word is gewoon te zwaar belast.
Oftewel, neem een kleinere pinion;) 5700kv is best een hoge rating, ik rij namelijk 3800kv (Veel minder toeren, maar wel een stuk sterker dus daarom kan ik met een grotere pinion rijden dan jij) met een 21t pinion en op 2s lipo word hij hand warm.
Ik zou als ik jou was een 16T pinion nemen, dan zou hij het prima moeten doen.
En het tandwiel dat je gesmolten hebt is waarschijnlijk je slipperclutch die te los staat. Draai hem wat strakker aan, zodat hij niet meer slipt.
 
doet me ook denken aan het verhaal van iemand die wat steentjes in z`n aandrijflijn had zitten. Dat blokkeerde het ronddraaien behoorlijk. Ik weet alleen niet hoe heet die toen werd. Verder succes er mee. probeer inderdaad eens een kleinere pinion.

dit heeft Emil een tijd geleden ergens vandaan geplukt en hier gepost:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Although not always true, a rule of thumb is:
Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components

Hot, warm, and cool vary as well, so here's another general rule:
Hot for a motor = generally over 160F (71C)
Hot for a controller = generally over 150F (66C)(or "thermal" range for the controller)
Hot for batteries = generally over 150F (66C) for nimh, 130F (54C) for lipo
Warm for a motor = generally 100F (38C) through 150F (66C)
Warm for a controller = generally 100F (38C) through 130F (54C)
Warm for batteries = generally 100F (38C) through 130F (54C) for nimh, ambient temp through 120F (49C) for lipo
Cool for all components = generally ambient temp and up to 10 degrees F (5.6C) more


The reasons the above are not always true are numerous, but may include:
Sticky drivetrain - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.
Poor quality batteries - batteries will heat up regardless of gearing.
Wrong motor for the application - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.
Wrong controller for the application - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.

vervolgens poste pasqual dit er nog acheteraan:
Hot motor, cool controller, cool batteries = overgeared (Is ook een optie)
Cool motor, hot controller, cool batteries = undergeared (Is ook een optie bij Burshless)
Cool motor, hot controller, hot batteries = Motor te zwaar voor regelaar en accu. Of op het randje van de Specs
Hot motor, hot controller, hot batteries = overgeared (+Motor op randje specs regelaar en accu)
Warm motor, warm controller, cold batteries = happy components (Voornamelijk bij Lipo)
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components (Voornamelijk bij NiMh)
Warm motor, cold controller, cold batteries = happy components
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de temperatuur gegokt, maar ik kan 'm wel 's meten met een thermometer.
Dat kan dus alleen als ik weer een tandwiel heb en eventjes los ga ;P
Maar, ik bedoelde als ik er nou niet vanuit ga dat de motor is gedemagnetiseerd.

Groetjes, Jonathan
 
Back
Top