E-flite Blade mCX & mCX S300

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Voor zover ik kan vinden was er geen draadje specifiek over dit speeltje, er zullen toch best wat mensen zijn die er een hebben en misschien is het aardig om ervaringen te kunnen delen.
Blade%20mCX%202.jpg
EFLH2300-GAL7.jpg

Ik ben niet echt een helimens, maar een clubgenoot liet me zijn Blade mCX zien en dat vond ik wel verbazend strak vliegen. Omdat ik al een DX6i zender heb kon ik toe met een BNF (bind 'n fly) versie. Voor zover ik weet zijn de twee modellen technisch identiek; ik heb op ebay een MCX S300 gevonden die 62 euro kostte incl. verzending vanuit Duitsland. Meteen een drietal lipootjes extra besteld uit HongKong. De Blade kwam vandaag aan, de lipootjes gaan er wat langer over doen.

Voorlopig maakt dat kleine ding alles waar. Zonder enige heli-ervaring vlieg ik de huiskamer rond. Ja ik ben ook wel een paar maal gestrand in een hoek of zo... maar daar lijkt het ding weinig schade van te ondervinden.

Laatst bewerkt:
ik heb ook een E-flite Blade mCX het is een super leuk ding om binnen mee te vliegen. ik heb er ook extra li-pos voor hij gaat zeker niet snel stuk ik raad je wel aan om het schroefje van het balans asje er uit te halen het bovenste schroefje.
je kan er ook glow in de dark onderdeelen voor krijgen

laatst was het wind stil buiten dus dacht ik laat ik heb buiten even proberen. NIET DOEN ik kwam in wat plantjes terecht en toen brak er dus een steuntje af wan het balans asje. en dat konden ze dus niet bestellen. mischien ondertussen wel maar toen niet. als iemand een adres heeft die dit kan leveren laat het dan aub even weten

ik raad je wel aan om het schroefje van het balans asje er uit te halen het bovenste schroefje.
Je bedoelt boven de flybar... waarom moet dat los? Hij vliegt prima mét schroefje... (heb al wel gemerkt dat het schroefje niet moet worden aangedraaid)
...en toen brak er dus een steuntje af wan het balans asje. (...) als iemand een adres heeft die dit kan leveren laat het dan aub even weten
Ik ben op Ebay handelaren tegengekomen die alle mogelijke onderdelen los verkochten... misschien moet je nog even zoeken. Ik wil wel meezoeken maar dan moet je iets duidelijker uitleggen wat er precies stuk is... steuntje van het balans asje... bedoel je de verbinding van de flybar met de bovenste rotor?

Heb je geprobeerd het gebroken onderdeel te lijmen met CA?

Laatst bewerkt:
Verkooppunten

Zijn er ook E-flight verkoop punten in Nederland?

ik wil er 1 aanschaffen...

Zijn er ook E-flight verkoop punten in Nederland?

ik wil er 1 aanschaffen...
Jawel hoor. Google maar eens en kies dan voor pagina's uit Nederland.
Meestal wel duurder dan bij onze zuiderburen......
Waarom de Nederlandse verkopers zomaar 30 euro per helikopter duurder zijn weet ik niet. Ik zou zeggen koop voor dat verschil wat reserve accu's en onderdelen.....

Peter

Maar, waarom zou je je beperken tot Nederland? De EU is groter dan Nederland, bankzaken gaan net zo makkelijk (zeker met Paypal), de verzending gaat vrijwel net zo snel (ik had 'm in twee dagen thuis) en de douane heeft er niks mee te maken. Ik heb een Duitse firma € 62,- betaald voor mijn blade, inclusief verzenden. Ik zie nog geen Nederlandse firma die dat haalt.

Maar, waarom zou je je beperken tot Nederland? De EU is groter dan Nederland, bankzaken gaan net zo makkelijk (zeker met Paypal), de verzending gaat vrijwel net zo snel (ik had 'm in twee dagen thuis) en de douane heeft er niks mee te maken. Ik heb een Duitse firma € 62,- betaald voor mijn blade, inclusief verzenden. Ik zie nog geen Nederlandse firma die dat haalt.

en welke Duitse firma mag dat wezen?

Ik twijfel tussen deze en de solo...

solo is wel 40 euro goedkoper! en zou hetzelfde zijn van kwaliteit, alleen van china (= stuk goedkopere lonen).

wat denken jullie?

en welke Duitse firma mag dat wezen?
Slotcase in Hamburg.
Maar je moet gewoon E-flite Blade mCX S300 intikken op Ebay, Alleen Nu Kopen aanbiedingen (tenminste dat vind ik persoonlijk prettiger voor dit soort objecten) en dan sorteren op: laagste totaal prijs & verzendkosten. Toen ik dat van de week zo deed kwam Slotcase bovenaan.

Laatst bewerkt:
Ik twijfel tussen deze en de solo...
solo is wel 40 euro goedkoper! en zou hetzelfde zijn van kwaliteit, alleen van china (= stuk goedkopere lonen).
wat denken jullie?
Uiteindelijk worden de Blades ook in China gemaakt. Alleen worden ze verkocht via een Amerikaanse firma (Horizon Hobbies).
Ik ken persoonlijk de Solo helemaal niet, maar had wel iemand met de Blade mCX zien vliegen en vond die onwaarschijnlijk rustig in de lucht.

Ik heb niet de bedoeling mezelf hiermee voor te bereiden op een belt heli of zo, ik wilde een leuk speeltje voor binnenshuis, en dat is het.

Ik heb hem ook. Ik vind het een geweldig apparaat ! Maar zoals bij vele is het bovenste rotorbladen klemmetje gescheurd. Zijn die ook los te koop ?

Ik heb op RC groups een tip opgevolgd en van die alluminium clipjes besteld, maar dat gaat niet helemaal goed, origineel lijkt me beter ( wel zwakker )

Een andere vraag, ik heb mijn Graupner MX 12 zender omgebouwd tot een 2.4 Ghz. zou die nu ook te vliegen moeten zijn met de MCX ?

...Maar zoals bij vele is het bovenste rotorbladen klemmetje gescheurd. Zijn die ook los te koop ?
Dat heb ik nog niet uitgezocht, maar ik heb al verschillende firma's gevonden die alle denkbare onderdeeltjes los verkopen dus...
Bij mij is die top ook al gescheurd, ik heb het gelijmd met CA en het werkt goed (er komt normaal gesproken ook vrijwel geen kracht op t staan). Maar er komt misschien nog wel eens een dag dat het ernstiger kapot gaat...
Een andere vraag, ik heb mijn Graupner MX 12 zender omgebouwd tot een 2.4 Ghz. zou die nu ook te vliegen moeten zijn met de MCX ?
Nee dat zal niet lukken, het moet een zender zijn met het Spektrum DSM2 systeem. (Spektrum en E-flite horen allebei onder Horizon Hobbies...)

Als er nog iemand meekijkt met een mCX S300...
Ik heb een tijdje terug de binnenste as vervangen omdat het topje waar de flybar in vast zit toch uitgelubberd was (dat topje zit aan de binnenste rotor as, en is nu dus vernieuwd).
Sindsdien is de trimming ernstig ontregeld... er is duidelijk iets verkeerd met de swashplate. Ik kan hem met de trim wel goed krijgen, maar met name de elevator trim staat dan zó ver offcentre dat hij nog maar heel langzaam vooruit vliegt. Wat ik ook zit te puzzelen, ik zie niet wat er verkeerd aan zit... ik kom er niet uit.
Iemand een idee?

Als er nog iemand meekijkt met een mCX S300...
Ik heb een tijdje terug de binnenste as vervangen omdat het topje waar de flybar in vast zit toch uitgelubberd was (dat topje zit aan de binnenste rotor as, en is nu dus vernieuwd).
Sindsdien is de trimming ernstig ontregeld... er is duidelijk iets verkeerd met de swashplate. Ik kan hem met de trim wel goed krijgen, maar met name de elevator trim staat dan zó ver offcentre dat hij nog maar heel langzaam vooruit vliegt. Wat ik ook zit te puzzelen, ik zie niet wat er verkeerd aan zit... ik kom er niet uit.
Iemand een idee?

Hoi,

Wat er helaas veelal gebeurt met de s300, is dat de swashplate loskomt (zodat je 2 delen hebt), je hebt 2 mogelijkheden,
1:bovenste onderdeel van de swashplate vastlijmen in het lager,(gebruik heel weinig ca,) en alleen een klein beetje op de binnenkant van het lager, bovenste stukje van de swash erin duwen en klaar is kees!
2: de swashplate kan je in elkaar "drukken", maar achter 5 min komt die terug los, dit kan je ook oplossen (als je liever niet wenst te lijmen) met een stukje papier er tussen te plaatsen.

mvg

Danny

Nou dat heb ik nog niet gehad... losse onderdelen zijn zo goedkoop dat ik daar maar niet moeilijk over doe. Mijn Blade vliegt nu rond met een halve staartrotor, maar ik wacht wel even tot er iets anders kapot gaat, dan bestel ik alles tegelijk...

Nadat ik de binnen-as had vervangen, was er opeens iets aan de swashplate ontregeld. Heeft me heel wat gepiel gekost om de pushrods van de beide servo's weer goed te krijgen (hij had een stevige afwijking naar rechtsachter).
Ik heb meteen in het menu van mijn DX6i de uitslag voor elevator voorwaarts naar 125% vergroot, in de hoop dat hij ietsje sneller zou worden. Het verschil is minimaal...

http://www.modelbouwforum.nl/forums/20522Sebasss,

Bij mij zijn er 2 gesneuveld op de eerste dag.

Bij de ene brak een gewichtje af. Die probeer ik nu te lijmen in afwachting van een nieuwe.

Sommigen adviseren om het schroefje boven de stabilisator te verwijderen. Dan breekt het gewichtje niet zo snel af, maar schiet de stabilisator eerder los. Zo zijn we helaas ook een stabilisator verloren.

Gelukkig kan je ze bij diverse firma's nabestellen:
Nederland http://www.modelsport.nl/catalog/product_info.php?products_id=1039&osCsid=h8iiakqit5ffq5q93ubu8ppk24
Slotcase in Duitsland E-flite Paddelstange für Blade mCX und Blade mCX S300 - SLOTCASE - Wir sind Rennbahn.
RcKIX in Belgie Stabilizer Flybar set MCX
VS Stabilizer Flybar for E-Flite Blade mCX Electric RC Helicopters

Probleem...

Omdat bij het uittrimmen van een afwijking, een van de twee balletjes (waar de pushrods op geklikt worden) van de swashplate was afgebroken, heb ik een nieuwe swashplate besteld. (Meteen ook nog een paar kleinigheden besteld die minder urgent waren en al langer kapot.)
Maar... hoe wissel ik de swashplate? De binnen-as is makkelijk genoeg te demonteren, die had ik al eens vervangen. Maar de buiten-as? Bovenop zit een cylindertje, dat lijkt erop gelijmd. (Ik denk dat het een naaldlager is voor de binnen-as) Onderop zit een tandwiel, daar zie ik ook niks aan hoe hij eraf zou kunnen. Maar één van die twee zal eraf moeten om de swashplate te verwisselen!

Iemand dat al gedaan, of weet hoe?

Hey

Het tandwiel zit er op geklemd! Met een klein beetje kracht duw je hem er zo vanaf!
En is het nog geluk hem sneller te laten vliegen?

Groeten

Pfff... ja inmiddels had ik ook al ontdekt dat het gewoon geklemd zat. Als je dat niet weet wil je er niet als een idioot aan gaan trekken hè...
Inmiddels zit alles weer in elkaar en ik ben even bezig geweest met trimmen, maar daar moet ik nog wat meer tijd aan besteden. Hij vliegt al wel maar niet zo goed rechtuit als-ie kan.
Ik geloof niet dat er noemenswaardig snelheid gewonnen is...

Mijn Blade mCX S300 heeft een tijdje (vier maanden) ongebruikt gestaan, maar nu ik er weer mee wilde vliegen bleek er iets geks aan de hand te zijn dat ik niet begrijp.
Ik kan maar een paar seconden vliegen, en dan begint de LED te knipperen en vervolgens wordt de stroom afgeknepen.
Aan de accu's ligt het niet - ik heb er vier, en bij allemaal hetzelfde; nadat de heli ermee stopt zit er nog een dikke vier volt in. Dus het is de electronica van de heli die iets verkeerd doet.
Iemand een idee? Of zou ik er liever een apart draadje voor openen... (nou ik zal eerst dit even aankijken)

Back