E-flite Blade mCX & mCX S300

Mijn Blade mCX S300 heeft een tijdje (vier maanden) ongebruikt gestaan, maar nu ik er weer mee wilde vliegen bleek er iets geks aan de hand te zijn dat ik niet begrijp.
Ik kan maar een paar seconden vliegen, en dan begint de LED te knipperen en vervolgens wordt de stroom afgeknepen.
Aan de accu's ligt het niet - ik heb er vier, en bij allemaal hetzelfde; nadat de heli ermee stopt zit er nog een dikke vier volt in. Dus het is de electronica van de heli die iets verkeerd doet.
Iemand een idee? Of zou ik er liever een apart draadje voor openen... (nou ik zal eerst dit even aankijken)

Hoe heb je die 4 akku's opgeslagen? Leeg? Dan kunnen ze misschien door zelfontlading tever leeg zijn geraakt. Wat ook kan is dat het stekkertje is ge-oxydeerd, en dan minder goed contact maakt. Een akku een paar keer los en vast koppelen kan helpen, anders een nieuw aansluitsnoertje proberen.

De accu's waren vol weggelegd. Toen ik er weer mee wilde vliegen en het maar zo kort bleek te kunnen dacht ik natuurlijk dat ze ontladen waren... maar na lading hetzelfde dus, en ook meteen nadat ik er 4,2 volt in had gemeten.
En geöxydeerde stekkertjes... op alle vier de accu's? Trouwens, ik heb inmiddels alle accu's er al wel een aantal keren op aangelsloten gehad... dus dan zou dat wel een beetje schoon moeten zijn.
Ander aansluitsnoertje... tja dan moet ik solderen op die piepkleine printplaat (2 servo's, gyro en ontvanger geïntegreerd op een stukje pertinax zo groot als een postzegel).
Als de heli begint met normaal vermogen maar tussen 5 en 30 seconden afpeigert, dan kan dat toch eigenlijk niet aan een slecht contact liggen? Een enkele keer kon ik een paar keer de kamer op en neer vliegen, andere keren kon hij nauwelijks opstijgen... heli & accu's hebben gewoon in kamertemperatuur gelegen, niet in de schuur of zoiets...

De accu's waren vol weggelegd. Toen ik er weer mee wilde vliegen en het maar zo kort bleek te kunnen dacht ik natuurlijk dat ze ontladen waren... maar na lading hetzelfde dus, en ook meteen nadat ik er 4,2 volt in had gemeten.
En geöxydeerde stekkertjes... op alle vier de accu's? Trouwens, ik heb inmiddels alle accu's er al wel een aantal keren op aangelsloten gehad... dus dan zou dat wel een beetje schoon moeten zijn.
Ander aansluitsnoertje... tja dan moet ik solderen op die piepkleine printplaat (2 servo's, gyro en ontvanger geïntegreerd op een stukje pertinax zo groot als een postzegel).
Als de heli begint met normaal vermogen maar tussen 5 en 30 seconden afpeigert, dan kan dat toch eigenlijk niet aan een slecht contact liggen? Een enkele keer kon ik een paar keer de kamer op en neer vliegen, andere keren kon hij nauwelijks opstijgen... heli & accu's hebben gewoon in kamertemperatuur gelegen, niet in de schuur of zoiets...

Ik zie dat ik het niet helemaal duidelijk heb gezegd, ik bedoelde geen ge-oxydeerde stekkers op de accu's maar de accukabel van de heli, die is immers ook 4 maanden niet gebruikt...

Nou ik kom er niet echt bij in dat stekkertje.... maar ik denk ook niet dat het dat is. Waarom denk ik dat:
Ik heb er nu een accu in zitten. Als ik die aansluit, gaat (zoals gebruikelijk) de LED even knipperen, dan vindt-ie het signaal van mijn zender, en dan brandt de LED continue.
Maar:
Nu geef ik zachtjes gas. Een heel klein beetje gáát nog, de rotors draaien. Geef ik meer gas, dan stoppen de motoren, en de LED gaat uit.
Gooi ik nu het gas dicht, dan gaat na een seconde of zo de LED weer branden.
Het lijkt me dat dat er op wijst dat het niet aan de stekkerverbinding ligt of zo. Hier is iets fijn-electronisch niet in orde...

Dat kan best duiden op een slechte stekkerverbinding. Daardoor verlies je een deel van de spanning. Je houdt net genoeg over om de heli te laten initialiseren, maar zodat je wat meer gaat vragen, door gas te geven, valt de spanning onder het minimum, en reset de heli. Het kan ook wat anders zijn, maar een ontvanger die na een tijdje niet gebruikt te zijn ineens de geest geeft lijkt me nog steeds minder waarschijnlijk.

Hm. De narigheid is, die pennetjes in dat stekkertje daar kom ik niet echt goed bij. Beetje krabben met een mesje gaat misschien, maar ik kom er niet rondom bij... de pennetjes zitten in een hulsje van zo'n 3 mm doorsnee.
Als het zoiets is, dan zou de verontreiniging toch eigenlijk, na X keer accu aansluiten en weer eraf halen, al vanzelf moeten verdwijnen? Nou ja... ik ga wel wat krabben met een hobbymesje.

Hm. De narigheid is, die pennetjes in dat stekkertje daar kom ik niet echt goed bij. Beetje krabben met een mesje gaat misschien, maar ik kom er niet rondom bij... de pennetjes zitten in een hulsje van zo'n 3 mm doorsnee.
Als het zoiets is, dan zou de verontreiniging toch eigenlijk, na X keer accu aansluiten en weer eraf halen, al vanzelf moeten verdwijnen? Nou ja... ik ga wel wat krabben met een hobbymesje.

mCX en mSR vliegers vervangen dit kabeltje met enige regelmaat. Soms is het geen oxydatie maar zijn de miniscule pinnetjes verbogen.

mCX en mSR vliegers vervangen dit kabeltje met enige regelmaat.
Je meent het niet...?! Dat is nieuw voor mij.
Zal ik eens moeten kijken of ik dat los kan kopen. Een nieuw kabeltje op de printplaat solderen lijkt me geen optie, maar afknippen en het nieuwe kabeltje aan het eindje van het oude solderen zou kunnen...

Ik heb wat rond zitten klikken... ik kan voorlopig dat kabeltje nog niet los vinden. Is een onderdeel van het systeem-IC. Kan je me de weg wijzen naar een topic waar het verwisselen van dit kabeltje wordt besproken?

Ik heb wat rond zitten klikken... ik kan voorlopig dat kabeltje nog niet los vinden. Is een onderdeel van het systeem-IC. Kan je me de weg wijzen naar een topic waar het verwisselen van dit kabeltje wordt besproken?

Dit kabeltje, doormidden geknipt, is ook een goed alternatief. In dit topic wordt het zeker wel ergens besproken. Je kan ook de stekker en een stukje kabel van je huidige snoertje afknippen, en de eindjes aan de draden van de nieuwe stekker solderen. Let wel op plus en min!

Edit: Blijkbaar link naar kabeltje vergeten... http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=9727

Laatst bewerkt:
Hey

Ik heb het met die turnigy accutjes al vaker gehad dat ze na een maand of 2 a 3 stil liggen geen power meer geven! De originele e-flite accu's kunnen daar al wat beter tegen, maar ook die zullen na te lang stil liggen maar weinig power meer geven!

Vind de accu's eigenlijk het enige minpuntje aan de mCX!

BTW, die accu snoertjes hebben ze bij HK ;)

Groeten

Ik heb geen Turnigy accutjes, het zijn meerkloze celletjes van Ebay, 150 mah, plus 1 originele van Eflite. Als dat het probleem is kan ik natuurlijk gewoon een stel nieuwe accu's kopen, zo duur is dat niet. Maar mijn accu's tonen aan de multimeter wel plm. 4,2 V... ik weet, dat is onbelast, maar is dit dan wel het probleem? 4,2 V en dan toch meteen afpeigeren als de heli optoert?

Bij HK zie ik wel verlengsnoertjes, bedoel je die? (10 cm met een mannetje en een vrouwtje aan de uiteinden)

Ik heb geen Turnigy accutjes, het zijn meerkloze celletjes van Ebay, 150 mah, plus 1 originele van Eflite. Als dat het probleem is kan ik natuurlijk gewoon een stel nieuwe accu's kopen, zo duur is dat niet. Maar mijn accu's tonen aan de multimeter wel plm. 4,2 V... ik weet, dat is onbelast, maar is dit dan wel het probleem? 4,2 V en dan toch meteen afpeigeren als de heli optoert?

Bij HK zie ik wel verlengsnoertjes, bedoel je die? (10 cm met een mannetje en een vrouwtje aan de uiteinden)

k zou een setje van die kabeltjes bestellen, en wat NanoTech 130 akkuutjes. Dan kun je het wel oplossen, of het nu aan je lipo's ligt of toch de aansluitkabel.

Ik heb het gehad met turnigy 138 en 160 mah. De nano-techs nog niet geprobeert.
Bij mij meet ik dan ook waardes tussen de 4,10 en 4,20 volt! Zelfs na ontladen en terug opladen komt er dan geen power meer in!
Maar als ik dan nieuwe accu's aan de heli hang doet hij het gewoon weer alsvanouds!
En die verlengsnoertjes bedoel ik idd!

Groeten

Precies een week oud, maar wel al 10 vlieguren achter haar naam! Nog helemaal origineel en vliegt nog als nieuw.
Yep ik ben diegene die in 2011 een mCX heeft gekocht, en geen moment spijt ;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
k zou een setje van die kabeltjes bestellen, en wat NanoTech 130 akkuutjes. Dan kun je het wel oplossen, of het nu aan je lipo's ligt of toch de aansluitkabel.
Ik heb inderdaad een stuk of vier van die NanoTech cellen besteld (niet die kabeltjes) en verdomd... het vloog perfect. Hij bleef zelfs erg lang vliegen, duidelijk langer dan ik gewend was, en had erg veel pep. Jammergenoeg crashte ik voor de eerste cel leeg was... en toen was de top van de centrale as gebroken. Die dus maar nieuw besteld, en daar zit ik nu al een paar dagen op te wachten...

Ik had er overigens wél een ander setje kabels bij besteld; zo'n laadboompje, 6 cellen kan je dan tegelijk laden aan een normale acculader. Dat ging dus prima, voor iedereen die meer dan 2 accu's heeft vind ik dat een aanrader.

ps- die NanoTechs zijn wel een beetje langer dan de normale accu's. Je moet ze niet helemaal tot achterin de houder schuiven want anders zitten ze tegen de servootjes. Ietsje terugschuiven, voor het CG is het geen probleem.

Misschien wel handige informatie, de vliegtijd van de mCX in meest hoover:

E-flite 110mAH "origineel" : 6 minuten
Turnigy 138 mAH : 6 minuten
Red Power 150 mAH, "tuning lipo" : 11 minuten!

full

edit: fotootje toegevoegd

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien wel handige informatie, de vliegtijd van de mCX in meest hoover:

E-flite 110mAH "origineel" : 6 minuten
Turnigy 138 mAH : 6 minuten
Red Power 150 mAH, "tuning lipo" : 11 minuten!

Maw, de standaard cell en de Turnigy 138 zijn niet zo best. De 150ers hebben maar 1/3 meer capaciteit en je vliegt bijna 2 keer zo lang.

Naast de 110 mah cel die ik er bij kreeg, had ik al eerder drie merkloze 150 mah cellen gekocht op Ebay. Die vier cellen vlogen allemaal even lang - plm. 6 minuten.
De vier Turnigy Nano-tech cellen die ik nu dus recent heb gekocht zijn 130 mah. Zoals ik hierboven al schreef, heb ik nog maar met één ervan gevlogen - maar dat duurde volgens mij niet alleen langer dan anders, de heli had ook meer energie.
Alleen kan ik dat nu even niet verifiëren, wachtend op een nieuwe centre-as...

Back