E-flite Stearman PT-17 15e restauratie

Hallo allemaal. Na de PH-OEI ben ik gestart met de restauratie van een E-flite Stearman PT-17 15e met een spanwijdte van 1120 mm.
000.jpg


Een tijdje geleden werd deze te koop aangeboden, echter met enige schade (onder vleugel geknikt, tips en cockpit beschadigd, voorzijde geheel in de kreukels, alle struts en het onderstel krom), zie de Marktplaats foto’s hieronder.
001.jpg


002.jpg


003.jpg


004.jpg


005.jpg


Mijn bedoeling is om hem geheel te strippen en uit te voeren zoals de N4767V.
006.jpg


Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Leuk, gaan we volgen.

(Ben persoonlijk erg op dat geel en blauw uitgekeken, maar dat is een persoonlijk dingetje.)


jan.
 
Jan, leuk dat je meekijkt:)!

Thuis aangekomen met mijn nieuwe “aanwinst”, heb ik de schade maar eens wat beter bekeken. Op het eerste gezicht lijkt het nog wel wat…
007.jpg


008.jpg


…maar hij heeft toch een behoorlijke klapper gemaakt.
009.jpg


010.jpg


011.jpg


En zo te zien is de neus al eerder gekraakt, gerepareerd en met aluminium versterkt.
012.jpg


Groeten, Eddy
 
En zo te zien is de neus al eerder gekraakt, gerepareerd en met aluminium versterkt.

Stearmans staan er om bekend dat ze bij de landing nogal eens op hun neus willen gaan staan . . .

Succes!


jan.
 
Dank je Jan!

Maar eens voorzichtig aan het slopen begonnen. Als eerste het brandschot verwijderd en een deel van de bekleding en de gekraakte onderdelen weggehaald.
013.jpg


Daarna de bodemplaat en het aluminium eraf. Het valt me op dat het hout relatief gemakkelijk loskomt en de onderliggende constructie nauwelijks beschadigd.
014.jpg


Vervolgens de spanten voor het landingsgestel verwijderd. Dat gaat ook relatief gemakkelijk, maar het heeft al een dreun gehad natuurlijk :hammer:.
015.jpg


Er waren wat extra plaatjes in gelijmd voor ondersteunen van de accu, maar die heb ik verwijderd zodat de originele constructie weer tevoorschijn komt. De tussenstand:
016.jpg


Groeten, Eddy
 
Grappig om te lezen dat alles zo makkelijk loskomt.

Ik ben op dit moment bezig met het herstellen van een Porter van VQ models. Toestel is tijdens een midair beschadigt geraakt. Ook bij dat toestel is het zo dat er maar minimaal lijm is gebruikt tijdens de assemblage. Zo moest ik bijvoorbeeld een hoogte roer repareren. De laatste 15 cm was weg. Om een paar nieuwe ribben te maken wou ik 1 van de nog overgebleven ribbetjes er uit halen. Dat ging wel erg makkelijk. Het ribbetje vastgepakt en een paar keer heen en weer gebogen. Klikte een paar keer en ik kon hem er toen zo uitpakken. Geen enkele beschadiging aan het hout. Gewoon losgelaten om de lijmverbindingen. Hetzelfde met de scharnieren. Om straks het toestel opnieuw te folien leek het me makkelijker om het andere nog complete hoogteroer er ook even af te halen. Toen ik de folie verwijderde zag ik dat de kunststof bladscharniertjes alleen maar vastzaten in 3mm triplex. Ongeveer 7mm stak dus gewoon aan de binnenkant door het triplex. Toen ik de scharniertjes aan de binnenkant een paar keer op En neer bewogen had kon ik het hoogteroer er gewoon afpakken.
 
Het nadeel van een ARF of 2e hands model.
Aan de ene kant verontrustend om te constateren dat één en ander niet goed vast zit. Aan de andere kant als het er tijdens vliegen nog niet afgevallen is zat het blijkbaar toch redelijk vast.

De truc is steeds om met een minimum aan gewicht (materiaal en lijm) zo veel mogelijk (flexibele) stevigheid te creëren.

Erik
 
ik vlieg ook met dit kistje, is een heerlijk toestel, ook om heel langzaam mee te vliegen.
Inmiddels zitten er tegen de 200 vluchten op en is nog steeds in zeer goede staat.

Mvg,

Pascal.
 
@Tonnie, ik heb het niet zo op bladscharniertjes en vervang ze liever voor Kavan of soortgelijke scharnieren, met voldoende epoxy verlijmt. Succes met het herstellen van je Porter.
@Erik, door de vele steekverbindingen worden krachten veelal niet meer door de lijm opgenomen; dat is een geruststellende gedachte:rolleyes:. Ik zal er bij de opbouw wel kritisch op zijn.
@Pascal, fijn te horen dat je er zoveel plezier mee hebt en dat hij al zoveel vluchten mee gaat. Aangezien ik hoogstens 1x per jaar vlieg zal hij bij mij dus niet spontaan uit elkaar vallen;).

Een kleine update vanwege het natekenen van de overblijfselen van het brandschot.
017.jpg


018.jpg


Het 2 mm triplex wordt 3 mm multiplex. Wel iets zwaarder, maar dan kan er wat minder lood in het vooronder…
019.jpg


Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde kist.
Gebruikt gekocht, was veel te zwaar (vol met lood) en vloog op 4S
ik heb het lood eruitgehaald en de dummy radial gevuld met epoxy en visloodjes. (dat is het meest voorste punt)
Andere prop en een 3S2200 lipo erin gezet
Vliegt nu prima, langzaam low passes zijn erg mooi.
Gebruik hem veel te weinig (vlieg meer met Brandstof kisten)

Succes Willem
 
Hallo Willem, bedankt voor je tips:thumbsup:!

Inmiddels is het 3mm brandschot uitgezaagd en liggen nieuwe spanten voor montage van het landingsgestel al weer klaar…
020.jpg


021.jpg


022.jpg


Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal,

Het is tijd om met opbouwen te starten, te beginnen met het repareren van de aanbinding voor de onderstel-spanten.
028.jpg


Het beschadigde deel verwijderd…
029.jpg


Een stukje triplex aan de binnenkant en balsa aan de buitenkant met een paar flinke klemmen vastgezet….
030.jpg


Na het bijwerken weer zo goed als nieuw:
031.jpg


Het laatste ontbrekende spantje ligt ook klaar:
032.jpg


Groeten, Eddy
 
Hallo allemaal,

De motorkap is onder handen genomen door mijn vader, die nogal handig is met epoxy en glasweefsel. Het resultaat mag er zijn.
033.jpg


034.jpg


035.jpg


Nu nog verder afwerken en op zoek naar het juiste kleurtje.

Groeten, Eddy
 
Van 3 mm balsa heb ik nieuwe zijschotten gesneden, waar later de struts voor de vleugel midden sectie aan gemonteerd worden. Daarna alles weer even los in elkaar gezet:cool:.
039.jpg


040.jpg


Vervolgens met een antenne pijpje de gaten voor de struts erin geprikt…
041.jpg


…en de bestaande plaatjes met slagmoertjes op de plek gelijmd. Ik zie nu dat ze net verkeerd om zitten:eek:! Maar geeft niks; rechts wordt dan links en links rechts geplaatst:D
042.jpg


Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Eddy,

Wat ben je mooi en goed bezig...Het repareren/restaureren van een kist is soms haast nog leuker..of misschien wel leuker dan nieuwbouw...het schiet zo lekker op en je kunt je fantasie de vrije loop laten om het gewenste resultaat te bereiken. Jouw project is daar een treffend voorbeeld van.

Ik volg je op de voet en geniet van de vorderingen..en doe je pa de groeten!!
 
Oh... nog een dingetje voordat je gekke dingen gaat doen...
Dat geel/ blauw is mijn favoriete kleurenschema (sorry JanB:p:p)...dus doe maar lekker de N4767V...:yes:
 
Hallo allemaal,

Intussen zijn de spanten voor montage van het landingsgestel een stapje verder. De gaatjes zijn geboord en de bestaande inslagmoertjes zitten op hun plek.
043.jpg


Het spant wat achter het brandschot komt, zit vast. Voor de zekerheid heb ik wat witte houtlijm rond de inslagmoertjes gesmeerd.
Ik verwacht niet dat ze tijdens de herstelwerkzaamheden los gaan, maar mocht het zo zijn kom je er minder gemakkelijk bij, vandaar.
044.jpg


En weer even passen.
045.jpg


Groeten, Eddy
 
Back
Top