E-flite Stearman PT-17 15e restauratie

Hallo allemaal, de beste wensen voor 2019!

Het was een tijdje rustig, maar schijn bedriegt. Toevallig (wat heet) kwam ik erachter dat de R&D afdeling van mijn werkgever een Ultimaker 3D printer heeft. Na afstemming met de beheerder, is afgesproken dat ik daar gebruik van kan maken om een radiaal motor te printen:kwijl:. Ik ben direct op zoek gegaan naar een model van de N4767V - Continental W670. Door PM3D is in Sketchup een complete 1:1 Stearman met deze motor getekend. Ik heb met een probeerversie vanuit zijn model een aantal 2D aanzichten van de motor gemaakt die ik in A9CAD heb aangepast naar de juiste schaal. Om hem te kunnen printen zijn kleine details zoals boutjes verwijderd en is de rib dikte vergroot naar 0,8 mm. De buitendiameter is 125 mm.
046.jpg


Vervolgens kon ik van mijn werkgever een SolidWorks licentie gebruiken. Dus heb ik de afgelopen 4 weken met enkele tutorials 3D leren tekenen en staat de motor nu geheel in SolidWorks.
Ik ben begonnen met de kleppendeksel en de uitlaat:
047.jpg


Vervolgens de cilinderkop. De constructie van en rondom de klepbehuizing was het meeste werk:hammer::
048.jpg


Daarna de componenten voor de cilinderkop samengevoegd en gefinetuned. Deze samenstelling wordt als laatste gekopieerd en gelijkmatig verdeeld.
049.jpg


Toen begonnen aan het huis en het carter:
050.jpg


En dit is het totaal resultaat….op naar de printer:):
051.jpg


Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Ja...daar sluit ik me bij aan...eerst "fff" leren tekenen...en dan gelijk in het diepe....
We hebben als TFA voor onze Kanaal Blériot o.a. de stuurkolom met alles er op en aan geprint en dat zit nu gelakt en wel in de kist...net echt...kun je in metaal en hout niet tegen op...wat een details..

Dat krijg jij nu dus ook in jouw kist...nogmaals...knap werk...de rest van de middag heb ik de pet af voor je!!!
 
Inderdaad zeer mooi gedaan
Nog een advies voor wat het is, ik heb 3 Stearmans (nummer vier schaal 1:3,3 zit nog in de doos) en allemaal hebben ze lood in de neus nodig.
Maak de motor dus maar goed degelijk en vul de holle ruimtes met loodkorrels
Toen ik mijn E-flite Stearman (gebruikt) kocht zat er 360 gram lood achter de firewall
Ik heb dat weggehaald en vervangen door 140 gram lood in de dummy motor (dus veel verder naar voren)
Als jouw Dummy motor straks 150 gram weegt heb je denk ik geen lood nodig voor een goed zwaartepunt.
Met een 3S2200 accu zit ik nu op 1730 gram vliegklaar gewicht

In de manual staat gewicht 1400 tot 1500 gram zonder accu, dat kan net lukken
maar in dezelfde manual staat ook 1500 tot 1700 gram met accu van 3S3200
Dat gaat echt niet lukken, ik begrijp niet hoe die ARF manuals aan die gewichten komen.
Zij rekenen met een accu van 100 tot 200 gram maar de aanbevolen accu is 300 gram ?????

Even wat verdere info
Motor Turnigy D3548/4 1100kv
Prop 13x4 APC
Max power 500 watt (46 amp op 3S) op de grond
Static thrust is 2100 gram, dus volgas is echt teveel power voor schaal vliegen.
Met de 3S2200 vlieg ik maar 7 minuten halfgas, dus 3S3200 zou wat meer reserve geven, maar heb ik niet voorradig.

Goed bezig zo!
Groeten Willem
 
Hallo allemaal, vandaag is het zover: het model kon ingeladen worden:yes:. Grappig is dat meteen bekend is hoe lang de print duurt: 2 dagen en 14 minuten. Ook zijn de materiaalkosten al bekend: 11,22 Euro.
052.jpg


Er wordt eerst een basis om het model gelegd om een goede hechting op de glasplaat te garanderen: dat is de zwarte buitenrand. Het glas word met een Pritt stift voorbewerkt voor extra hechting. De cilinders worden geheel ondersteund door in water oplosbaar materiaal: dat is de witte structuur…
053.jpg


…en zo moet het eind resultaat er uit gaan zien.
054.jpg


Na een paar minuten laden en referenties aflopen, start de printer. Eerst wordt een propje “oud” materiaal in een hoekje afgelegd waarna hij begint met printen.
055.jpg

Na een uurtje is de basis laag klaar en kan het opbouwen starten. De materiaalwissel gebeurt in een andere hoek, zodat de printkwaliteit niet nadelig beïnvloed wordt.
056.jpg

Na nog een uurtje zit de eerste millimeter erop:thumbsup:.
057.jpg

Nu is het tijd om weekend te vieren. Als alles goed verloopt kan ik het resultaat maandag bekijken, spannend:)!

Groeten, Eddy
 
Fantastisch Eddy! Dit wordt de kroon op je werkstuk.
11,22 aan materiaalkosten :yes:, enig idee wat deze print zou kosten als je hem bij Shapeways of een andere firma zou printen?
Ik zie op het scherm PLA, waarom hebben jullie voor dit materiaal gekozen? Ik ben wel nieuwsgierig wat het beste materiaal voor een dummy zou zijn.
Het moet immers niet te bros zijn en ook bestand zijn tegen trillingen (bij brandstof dan).
Jij gaat in ieder geval maandag met een grote smile naar je werk :banana:
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Mooi werk!

Groeten, Ralf
 
Ben benieuwd hoe de print eruit komt.
Spannend.

We printen op het werk vrij veel.
Bij grotere onderdelen delen we file op in een aantal stukken.
Als er iets mislukt ben je niet alles kwijt en als de print in verschillende kleuren afgewerkt moet worden is dat ook makkelijker.
Met onze filament printer gebruiken we Pet-G.

Veel geluk morgen met lossen.

Ton
 
Hallo allemaal, de print is klaar en vooralsnog waanzinnig goed gelukt:)!
058.jpg


059.jpg


Zelfs de zeskant van de olie aftapplug is te zien, terwijl de sleutelwijdte maar 2 mm is.
060.jpg


@Ralf, de reden voor PLA is vooral de goede printkwaliteit. Het zal in volle zon op lange termijn bros worden, maar gezien mijn vliegfrequentie zal hij “gelukkig:hammer:” weinig zon zien. Verder moet onze R&D afdeling nog meer ervaring met materialen op doen.

@Ton, het was ook mijn voorstel om de file in delen te printen, maar mijn collega wilde het eerst in 1 stuk proberen om de mogelijkheden van de printer te testen en dit als ervaring mee te nemen.

Vanavond gaat ‘ie in een bak lauw water om de PVA op te lossen. Ik ben erg benieuwd hoe de achterkant is geworden. Wordt vervolgd...
061.jpg


Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, na een avond weken in een afwasbak met lauw/warm water en wat gepruts met een tandenstoker is de PVA er zo goed als af:yes:.
062.jpg


Dit is het resultaat:
063.jpg


De achterzijde is minder mooi dan de voorkant, maar ik ben tevreden met het resultaat:).
064.jpg


Zelfs de kleppendeksels (maar 17 mm lang), zijn goed gelukt.
065.jpg


066.jpg


De volgende stap is de uitlaatspruitstukken en het huis een kleurtje te geven. Wordt vervolgd….

Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, het is weer tijd voor een kleine update :).
De spanten voor montage van het landingsgestel zijn gelijmd...
067.jpg


...evenals de zijschotten...
068.jpg


069.jpg


...en het ontbrekende spant.
070.jpg


Als laatste de nieuwe (ik noem het maar) “overbrugging”. Het brandschot helpt mee voor de positionering, maar zit nog niet vast.
071.jpg


En hier het resultaat.
072.jpg


Groeten, Eddy
 
.
Knap werk Eddy, reverse engineering op deze manier.
Wordt in ieder geval ook mooier dan het origineel was! :thumbsup:
Niks weggooien, opnieuw maken en dan beter, ik hou ervan!

Groeten, Ramses
.
 
Dankje Ramses:)!
Er is weer tijd voor een update.
073.JPG


De kleding geheel verwijderd:cool:.
074.JPG


075.JPG


Even bijwerken.
076.JPG


077.JPG


Dan het brandschot op z’n plek.
078.JPG


079.JPG


En als laatste de stringers, waarna de beplanking erop kan.
080.JPG


De tussenstand:
081.JPG


Het stabilo heb ik verwijderd om het gemakkelijker te kunnen voorzien van een vleugelprofiel, zoals de 1:1.

Groeten, Eddy
 
Ha Jan, ik heb daarvoor helaas geen ruimte, maar het uitzicht stoort mij persoonlijk niet;). Helemaal als je bedenkt wat er nog meer op de bouwplank staat:yes:.
082.JPG


Groeten,
Eddy
 
Laatst bewerkt:
Hoi Eddy,

Heb je nog feedback van het lab gekregen over de 3D print van je dummy motor?
Welke wanddiktes heb je aangehouden, wat maakt het dat een print sneller klaar is, wat zou je kunnen doen om de kosten te kunnen drukken,
(b.v. onderverdelen in meerdere losse onderdelen?)
En wat weegt jouw motor nu?

Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf, ik heb het lab geen verdere vragen gesteld. Tijd en kosten waren voor mij niet bepalend.
De minimum wanddikte die geadviseerd werd, is 0,8 mm voor de ribben.
De massa op basis van onze analoge keukenweegschaal is 95 gram.
084.JPG


Groeten, Eddy
 
Back
Top