E-flite Stearman PT-17 15e restauratie

Hallo allemaal, de laatste update is al weer een hele tijd geleden, vanwege bouwplannen voor een nieuw huis. Dat zal dit en komend jaar nog wel enige vrije tijd vergen, maar ik probeer tussendoor nog wel e.e.a. aan ontspanning te doen;).

Hieronder de actuele status. Een nieuwe bodemplaat is gemaakt.
085.jpg

086.jpg

En op z’n plek.
087.jpg

088.jpg

Vervolgens de motordrager vernieuwd.
089.jpg

090.jpg

Stap 1 t/m 4.
091.jpg

092.jpg

093.jpg

094.jpg

...

...
En het resultaat.
095.jpg

096.jpg

Dan de beplanking vastzetten.
097.jpg

098.jpg

Zo staat de romp er nu bij. Volgende stap is het deksel met de cockpits, wordt vervolgd...
099.jpg

Groeten, Eddy

.
Fraai stuk reverse engineering!
Wordt erg mooi :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Hallo allemaal,

Mijn laatste update van de E-flite Stearman restauratie was 2019. Door andere bezigheden heb ik toen weinig tijd besteed aan het forum (behalve het lezen van jullie belevenissen natuurlijk;)), maar ben nog wel een tijdje met de bouw door gegaan. Die voortgang hoop ik de komende tijd te laten zien.

Eerst is de midden sectie van de boven vleugel onder handen genomen. De trailing edge van de echte Stearman is afgerond en dat wil ik op z’n minst nabootsen.
100.jpg

De cap strips en een deel van de beplanking is verwijderd, net als beschadigingen rondom de uitsparingen waar de struts invallen.
101.jpg

102.jpg

De constructie heeft meer body gekregen (om hem voldoende rond te kunnen maken), door aan de boven- en onderzijde een extra lijst te plaatsen.
103.jpg

104.jpg

105.jpg

Dan is een 3 mm brede (0,8 mm) triplex strip in het midden gelijmd, als “stabiele basis” waarlangs ik straks kan schuren.
106.jpg

Vervolgens de beplanking weer afgewerkt, inclusief nieuwe uitsparingen voor de struts, en de eerste rondingen met het mes aangebracht.
107.jpg

108.JPG

Later meer.

Groeten, Eddy

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Nu is de cockpit deksel aan de beurt. Het spant aan de voorzijde wordt vernieuwd.
109.jpg

Het achter-spant en basisframe blijven behouden.
110.jpg

Om de tussenspanten te bepalen heb ik enkele secties uit het kunststof gezaagd, en zo de contour overgenomen.
111.jpg

112.jpg

Dan het kunststof geheel verwijderd.
113.jpg

En weer gestart met de opbouw.
114.jpg

115.jpg

Het tussenresultaat even passen. Sorry van de Piper: deze bepaalde in 2019 nog prominent de achtergrond.
116.jpg

117.jpg

Binnenkort meer.

Groeten, Eddy

Hallo allemaal,

Nou, januari is al weer bijna voorbij :frustie:! Hoog tijd voor een update. Voordat de cockpit deksel van beplanking wordt voorzien, wordt het binnenwerk afgemaakt.
Het voorspant vastgezet.
118.jpg

Aan de voorzijde heeft de beplanking ook in lengterichting een lichte kromming, die met dit tussenspant wordt ondersteund. De basis is een 2 mm bodem van de verpakking van een Frans kaasje, bijzonder licht (net als het kaasje als ik het me goed herinner:weetnie:).
119.jpg

120.jpg

Voor de vleugelsteunen zijn uitsparingen van scrap balsa nodig.
121.jpg

122.jpg

123.jpg

Nu kan alles bijgewerkt worden en is de deksel klaar voor de beplanking.
124.jpg

Groeten, Eddy

Hallo allemaal,

Vandaag eindelijk weer een update. Sinds mijn laatste post, zijn de winter en zelfs de lente al weer voorbij.
In de tussentijd heb ik echter niet stil gezeten, en is onze tuin een houten overkapping rijker en de afkort- en tafel-zaag weer verder versleten. Met hout (be-)werken, blijft mooi:)! En, omdat geen dakdekker op "korte termijn" zin had in extra werk, kan ik nu ook EPDM plakken. Ondanks het gesmeer met contactlijm :mad:, ben ik tevreden met het resultaat.
Maar nu terug naar de vliegtuigbouw.

Het richtingsroer heeft een upgrade gehad. De bedoeling is een scherpe trailing edge, door de bestaande balsa randen te versterken met een dun strookje triplex. Eerst nat maken en tijdelijk om het roer trekken.
130.jpg

De foto links is na het drogen en rechts tijdens het drogen met lijm.
131.jpg

Nu kan de binnenste constructie eruit en wat fragieler worden…
132.jpg

…en kunnen de nieuwe ribben erin. Elke ribbe heeft een klein nokje, zodat ik vlak op de bouwplak kan bouwen.
133.jpg

134.jpg

Tussenresultaat.
135.jpg

Voor de zekerheid nog wat hoekjes toegevoegd.
136.jpg

Alvast wat balsa weggeschaaft en kijken hoe het staat.
137.jpg

Het kielvlak hier en daar wat opvullen.
138.jpg

En zo ziet het er nu uit: klaar om te schuren :yes:.
139.jpg

Groeten, Eddy

Laatst bewerkt:
Back