E-REVO topic

volgens mij RTFM

in het kort zwarte kapje dat over de spur zit er af. Spur los halen andere er op de zelfde manier weer op zetten pinion afstellen op de spur en kapje weer terug maar staat zeker in de manual
 
Inderdaad, het meeste staat in de manual:
E-Revo 5605 manual
E-Revo Brushless Edition 5608 extra manual

In het kort voor de Brushless Edition met gebruik van het plaatje in deze extra manual:
-Schroefje 5677X losdraaien en kapje 5677X verwijderen.
-Schroef 5611 losdraaien en de Castle Mamba Monster Motor naar rechts kantelen (richting de ontvanger box)
-De drie schroefjes 2554 van het grote tandwiel 3961 losmaken en het tandwiel eraf trekken
-Nieuwe tandwiel 3956 erop en weer vastschroeven met de drie kleine schroefjes 2554
-De motor weer terug draaien en schroef 5611 weer met de hand iets vastdraaien (zodat je nog wel de motor kunt bewegen)
-Stukje (dun) A4 papier dubbel vouwen (of 1 iets dikker papiertje) en dit tussen beide tandwielen doen
-Motor aanduwen zodat het papier goed tussen de tandwielen geklemt zit en de schroef 5611 stevig vastdraaien.
-Papier er weer tussen vandaan trekken
-Kapje 5677X weer terug zetten en vastzetten met de schroef.
-Have fun!!!
 
Laatst bewerkt:
het zijn andere dat ik heb gekocht winforce 30c 5000mah die kunnen tot 150 amp,

dan moet ik vertanden denk ik,maar ik weet niet hoe! of waar, ik heb a eens youtube afgezocht maar nergens een video of info te vinden hoe je dit moet doen,
geeft er iemand hier wat meer info of vidio over hoe ik dat moet doen?

dan zou ik hem inderdaad vertanden naar 18/54 (zit standaard 18/65 op)
Het zwarte kapje welke bovenop de auto (op de motor-plaat.) zit, zit maar met 1 schroefje vast. als je die weg hebt gehaald zul je 2 tandwielen zien. (een de slipperclutch)
het grote zwarte tandwiel zit met 3 inbus boutjes vast, deze moet je vervangen door het andere tandwiel welke bij de ERBE zit.

als je het tandwiel gemonteerd hebt, meot je de motor houder weer schijven zodat de tanden goed in elkaar zitten. een handige mannier om dit goed af te stellen is een (dun) papiertje tussen de tandwielen te drukken, ze dan tegen elkaar aan te drukken en dan het bouje aandraaien. als je het papier er dan tussen weg haalt, heb je minimale ruimte tussen de tanden van de tandwielen. werkt perfect. :)
 
Zat net nog ff te lezen in de manual.

Traxxas geeft aan bij 2x2s 18/54 bij alle andere 2x6 nimh, 2x7 nimh en bij 2x3s 18/65. die 18/65 is toch een zwaardere vertanding? bij die 3s snap ik dat wel maar hoe zit dat dan met die nimh?? Niet dat ik die gebruik maar is 18/65 nu zwaarder of lichter????
 
erevo_speed_chart_461.jpg

dit is wat traxxas aangeeft. (echter is de vertanding die ze heir aangeven voor 6s alleenmaar geschikt voor speedruns)

18/54 is een zwaardere vertanding dan 18/65
 
Hoe kleiner je de pinion maakt (die op de motor) en hoe groter de spur. Hoe lichter de vertanding wordt.
Is net zoals met een fiets. Het kleinere tandwiel moet meer rondjes draaien om het grote tandwiel 1x rond te krijgen.
Met bijvoorbeeld 18-65 moet het kleine tandwiel 3,61x ronddraaien om de grote 1x te laten draaien.
Met 18-54 moet het kleine tandwiel maar 3x ronddraaien om het grote 1x te laten draaien. De auto gaat dus sneller, maar de motor krijgt het zwaarder.

Ga je de pinion zo groot maken en de spur zo klein dat ze beide evenveel tandjes hebben, dan hoeft de pinion maar 1x rond te draaien om de spur 1x rond te draaien. Dat is dus behoorlijk zwaar.

Zo werd met de snelste e-revo (91.2mph) een vertanding van 24-36 gebruikt (mod1). De pinion hoeft dan maar 1,5x rond te draaien om de spur 1x te laten draaien. Dat is dus een vertanding die 2x zo zwaar is als de 18-54!!!!
 
Laatst bewerkt:
Als je nog een brushed versie hebt, deze wordt met 65T spur gelverd. Deze wil er niet zomaar af, blijft haken op het chassis. Truc is de slipperclutch dan los te halen, en met een beetje wrikken het centreerlagertje eruit te wippen. Dan kan de spur er zo afgepakt worden.
(de eerste keer heb ik de hele tranny losgehaald, bult werk. Lagertje eruit halen is even een handigheidje)
 
de cellen van de turningy zijn beter, omdat bij de zippy's 2 cellen parallel moeten staan om dezelfde stroom te krijgen. (hebben ze in de accu al gedaan.)
Hierdoor zullen de productie kosten van de Zippy ook hoger liggen.

De Turningy is volgens mij de betere accu. (mja,.. voor die bedragen zijn ze allerbij erg goed. :) )
 
Idd.
Vind het ook altijd wat ingewikkeld.
Even kijken of ik het goed zeg:
Een 5200mAh 2S1P zijn twee cellen van 5200mAh in serie om zo 2x3.7=7.4V te krijgen.

Een 5200mAh 2S2P zijn vier cellen van 2600mAh. Twee in serie om 7.4V te krijgen en daaraan nog twee parallel om 5200mAh te krijgen.
Ballanceren van dit pakket gaat gewoon als 2S pakket aangezien door het parallel schakelen de andere twee automatisch geballanceerd worden (binnen het pakket).
 
yup, klopt precies. en die cellen van 2600mAh zijn ook 'maar' 30C, maar omdat ze paralel staan heb je dus ook weer 5200mAh 30C :)
 
..................................................
Wat yoshimura zegt klopt niet helemaal (de esc kan 1080A aan???).
Het gaat er niet om wat je esc aan kan, maar wat ie trekt en of je accu dat kan leveren.

Hmm wat jij zegt klopt ook niet helemaal. Een ESC trekt namelijk geen vermogen dat doet de motor namelijk. Het gaat er volgens mij wel degelijk om wat je ESC aan kan. (kijk maar naar een ESC die max 19T aan kan, sluit er een 10T op aan en het vermogen dat de motor trekt is gewoon teveel voor de ESC).

1200Watt nominaal vermogen ja. Ik weet niet of de term boven nominaal vermogen iets voor je betekend. (bij acceleratie normaal gesproken)
Dit boven nominale vermogen is maar kortstondig, maar (zo uit het hoofd) kan het tot wel 2x het normale vermogen zijn.
Dan zou je op 2400 Watt zitten. :)

Als ik mijn verhaal zo terug lees dan zeg ik toch ook dat de motor tijdens acceleren meer vermogen trekt, vandaar dus ook de hoge piek die de MMM aankan van 1080A (heb ik van Joe Ford van CC) continu kan de regelaar 120A aan (dit is bij Full Throttle continu). Ik zeg volgens mij niet veel anders dan dat jij nu probeert uit te leggen.
iik heb overigens een data sheet gezien waar een 2200Kv met een 6S een piek van 3000 Watt trekt! (over het algemeen 2600 Watt dus je zat er aardig dichtbij).
http://www.beatyourtruck.com/images/monstercombo/6SAS.jpg


Overigens raadt CC (onofficieel maar als je Joe Ford mailt dan hoor je het wel) het gebruik van Zippy LiPo's af aangezien deze vaak piekspanningen afgeven waardoor de condensatoren het begeven.
Ze raden zelfs LiPo's aan die tenminste 150A kunnen leveren.
Mail die lui van CC maar eens, echt goede support!!
 
Laatst bewerkt:
Hmm wat jij zegt klopt ook niet helemaal. Een ESC trekt namelijk geen vermogen dat doet de motor namelijk. Het gaat er volgens mij wel degelijk om wat je ESC aan kan. (kijk maar naar een ESC die max 19T aan kan, sluit er een 10T op aan en het vermogen dat de motor trekt is gewoon teveel voor de ESC).
Waar heb jij mij zien schrijven dat een esc vermogen trekt??? Dat heb ik nooit proberen te beweren.
Het is inderdaad wel waar dat je motor dat doet.

Maar aangezien het hier om de accu gaat heb ik het zo beschreven. Maar ik had het iets beter kunnen formuleren in de trand van: "Het gaat er niet om wat je esc aan kan, maar wat de motor, via de esc, uit je accu trekt en of je accu dat kan leveren."
De esc en motor zijn bij de mmm op elkaar afgestemt, dus die motor kan de esc makkelijk "aan". Maar daar ging het hier niet over, vandaar mijn reactie.
 
Waar heb jij mij zien schrijven dat een esc vermogen trekt??? Dat heb ik nooit proberen te beweren.
Het is inderdaad wel waar dat je motor dat doet.

Maar aangezien het hier om de accu gaat heb ik het zo beschreven. Maar ik had het iets beter kunnen formuleren in de trand van: "Het gaat er niet om wat je esc aan kan, maar wat de motor, via de esc, uit je accu trekt en of je accu dat kan leveren."
De esc en motor zijn bij de mmm op elkaar afgestemt, dus die motor kan de esc makkelijk "aan". Maar daar ging het hier niet over, vandaar mijn reactie.

De erbe heeft goede accus nodig.
20C is aan de lage kant. Met ...............................
Wat yoshimura zegt klopt niet helemaal (de esc kan 1080A aan???).
Het gaat er niet om wat je esc aan kan, maar wat ie trekt en of je accu dat kan leveren.
100A zit je met de mmm zo aan...............................

Volgens mij staat het er toch echt!

Maar ik wil geen oorlog of zo dus houden we het erop dat ik je verkeerd begrepen heb! :-D We zijn er immers niet om elkaar af te bekken maar om elkaar te helpen en wijzer te maken!
 
Volgens mij staat het er toch echt!

Maar ik wil geen oorlog of zo dus houden we het erop dat ik je verkeerd begrepen heb! :-D We zijn er immers niet om elkaar af te bekken maar om elkaar te helpen en wijzer te maken!
Zo is het, we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.
(het ging om 1 woord, vermogen, dat heb ik nooit genoemd. De motor trekt vermogen. De accu moet kunnen leveren, maar aangezien de esc er nog tussen zit heb ik het simpel opgeschreven)
 
Laatst bewerkt:
Los van de hele discussie lees ik nu al een paar keer het volgende:
Als ik mijn verhaal zo terug lees dan zeg ik toch ook dat de motor tijdens acceleren meer vermogen trekt, vandaar dus ook de hoge piek die de MMM aankan van 1080A (heb ik van Joe Ford van CC) continu kan de regelaar 120A aan (dit is bij Full Throttle continu).
Dus de MMM kan 1080 Ampere piek aan?

1080A / 5A = 216C ?
 
Los van de hele discussie lees ik nu al een paar keer het volgende:
Dus de MMM kan 1080 Ampere piek aan?

1080A / 5A = 216C ?

Die 1080A piek is een piek van een nano seconde eigenlijk de piek waarbij de regelaar overleidt! Natuurlijk kunnen de meeste accu;s geen piek van 200+C leveren de condensatoren van je regelaar vangen deze hele korte pieken op.

Zie het als benaming PMPO bij eindversterkers ... de piek waarbij de eindtrap eigenlijk het loodje legt :)
 
Back
Top