E-sky Lama xtreme (update 1 oktober 2007)

Na meer dan een maand wachten is dan eindelijk mijn pakketje met xtreme onderdelen voor de lama binnen gekomen.
Een bekende zaak uit duitsland had het pakket naar noorwegen verstuurd i.p.v. naar nederland.
Hehe,,,, nu snel aan de slag met het ombouwen van mijn al kapote lama.(landingsstel, staart, accubak)

De volgende onderdelen zijn gebruikt om de lama om te bouwen:

*De xtreme A blades
*De xtreme B blades
*2x xtreme 180 motor
*xtreme landingsstel compleet
*xtreme staartstuk compleet
*xtreme canopy

Na alles te hebben opgebouwd was het tijd om de heli te gaan proberen.
1 en al knudde,,,,,,,, roteren,,, roteren en nog eens rote,,,,, meer een centrifuge dan een heli.

Na wat nakijkwerk bleken de beide rotors dezelfde kant op te draaien, toch de stekkertjes goed aangsloten!
Maar na wat kijkwerk zag ik dat bij beide motors de rode draad op dezelfde kant was gesoldeerd, bij de standaard motoren is dit echter anders.
stekkertje omgedraaid op de 4 in 1 unit,,,, en ja hoor nu draait alles goed, maar nog steeds roteren als een gek.
toen de stekkertjes maar omgegooid van boven naar onder en van onder naar boven.
Starten en opstijgen was toen geen probleem,,,, maar te besturen was hij nog lang niet!
Na flink wat stelwerk met de gain en proportion schroef kreeg ik de heli goed in balance.
Ook moest ik de 4 in 1 unit iets verder naar voren monteren om de gewichtsverdeling weer goed te krijgen.
Zal wel te maken hebben met staart, die wat langer is.

ZOOOO,,,,,, nu kan het echte vliegwerk beginnen.
na 5 minuten vliegen kreeg ik de smaak goed te pakken, wat vliegt dat gemakelijk zeg, wat een verbetering ten opzichte van het standaard spul.
De motoren leveren veel meer kracht, en hij is veel stabieler te vliegen.
Volgens mij vliegt hij ook langer op dezelfde lipo, maar dat kan ook aan mij liggen.
met de oude setup was ik meer bezig de lama in de lucht te houden dan te vliegen.

De rotorbladen zijn echt een aanwinst, ik raakte een paar keer een hoek van een muur maar ze bijven gewoon heel.
Met de oude bladen heb ik dat ook een paar keer gehad, direct scheuren erin en de heli is uit balance.
Ik zou een ieder adviseren om de exteme bladen te nemen als de orginele kapot zijn.

Nu een paar foto's van de xtreme lama.
Met dank aan mijn zwager. (bedankt Henri)
Even buiten vliegen, het was echt windstil!
img3059dh3.jpg

img3061rc2.jpg

img3058rr3.jpg

img3056jv4.jpg

img3054ze4.jpg

img3062qx6.jpg

img3052mw0.jpg

Weer een paar update's gemaakt op de xtreme lama:
*carbon tail boom support pipes gemonteerd.
*antenne tube aangebracht (carson tube).
*nieuwe lipo (xtreme 850 mah 18-20c).
img0217ks6.jpg

img0221pd6.jpg

img0220jw0.jpg

img0218ai5.jpg

img0224iy9.jpg

De heli vliegt nog steeds erg goed, de onderdelen van xtreme zijn echt crash bestendig en van zeer goede kwaliteit en perfecte pasvorm.
na weer een keer vanaf grote hoogte een duikvlucht te hebben gemaakt, met als gevolg een crash.
Bleek de buitenas van de rotor weer krom te zijn,deze was nu echter niet meer recht te krijgen.
In deze as zit namelijk een gaatje geboord om de onderste rotor vast te zetten, en precies bij dit punt zit dus een zwake plek.
Na een aantal keer deze weer recht te hebben gemaakt, was dit nu niet meer mogelijk.
Dus maar een nieuwe buitenas incl. tandwiel gemonteerd.

De koolborstels zijn nu ingesleten, en hebben de vorm van de as van de motor aangenomen.
vervanging is nog lang niet aan de orde.
Wel gaat de motor iets meer lawaai maken, hoe dat kan ik weet het niet.
Ik zal dit eens in de gaten houden, ook bij iemand (mijn zwager) die deze set net heeft gemonteerd.
prestaties zijn er niet minder op geworden.
Dezez motortjes zijn nog steeds een zeer welkome aanvulling op deze lama v3.

Bij extreem vliegen kunnen de onderste en de bovenste rotorbladen elkaar raken, dit is dan ook enkele malen gebeurd.
Xtreme heeft daar nu ook de oplossing voor, een langere aluminium binnenas zodat de onder en boven rotorbladen iets verder uit elkaar staan.
Deze wil ik ook gaan proberen (heb ik echter nog niet).

Ook de nieuwe accu van xtreme geprobeerd, geweldig wat een power!!!!!
Deze accu lijkt mij niet geschikt voor beginners, bij elke kleine beweging schiet de heli de lucht in.
Ik zelf had hem al een paar keer tegen het plafond aan zitten.
vliegtijd is ook wat langer met deze accu.
Eenmaal gewend is de heli makelijker op de juiste vlieghoogte te houden bij het sturen, bijv rondjes of achtjes vliegen.
landen gaat ook makelijker met deze accu, je kunt hem zachter laten neerkomen, komt ook weer door de extra power.

voor optisch perfectie nog een setje xtreme carbon tailboom support pijpjes gemonteerd, deze hebben naar mijn idee niet veel nut.
Staat alleen wel erg mooi.
Zonder deze set is de staart stevig genoeg.
Het is een carbon holle buis met twee losse ophangings eindstukjes
Ik heb deze ophangings eindstukjes echter niet gelijmd, dit i.v.m. een mogelijke crash.
Zou je dit wel doen dan breekt waarschijnlijk dit eindstukje, want deze zijn wel erg dun en kwetsbaar uitgevoerd.
Nu kunnen ze bij een crash uit elkaar schuiven.

Ook heb ik een antenne tube aangebracht, deze is van merk carson, en op deze manier werkt het allemaal erg goed.
Nog geen storing gehad, ook niet op grote afstand.

Verder ook al bij iemand anders gezien(mijn zwager) die de xtreme set heeft gekocht, dat er alweer verbeteringen zijn doorgevoerd door xtreme.
De nieuwe rotorbladen zijn iets gebogen, de uiteinden lopen nu iets naar beneden.
Deze hebben nu iets minder problemen met het elkaar raken.
Bij het vliegen gaan deze vlak liggen.
Bij de mijne buigen deze aan de uiteinden iets door naar boven.(zie mijn foto's)
kwa vliegen merk je hier echter niets aan.
Ook zag ik dat het kunstof plaatje waar de 4 in 1 controller op zit ook licht is gewijzigd.
De nieuwe versie heeft een opstaand randje waardoor er meer stevigheid is, de mijn buigt door naar beneden.
Het landings gestel heeft nu ook een mini antenne tube in de verpakking, maar volgens mij is deze echter aan de kleine kant.
Ook zit er bij het nieuwe landings gestel meer speling op de carbon pootjes, deze schuiven en draaien constant heen en weer.
Deze zijn dan ook vast gezet met een beetje lijm.

Zo dat was de update met kleine review erbij (1 juli 2007)

De twee lama's
img0237jt4.jpg

img0236oy8.jpg

(update 2 juli)
_____________________________________________________________________________________________________

Update 5 augustus

Zo het is weer tijd voor een kleine review.

Na heel wat vlieguurtjes zowel binnen als buiten, zijn we flink wat keren gecrashed.
Vooral het buiten vliegen op hogere snelheid, dit kan de lama niet aan.
Als de heli te ver op zijn kant of te ver voorover helt is dit niet meer terug te sturen en crashed de heli.
De xtreme kit is dan ook zeer crash bestendig.
Nog niks kapot gevlogen, en de xtreme rotorbladen zijn ook nog steeds heel.
Wat een kwaliteit!!!!!!!!!!
Waarschijnlijk kan dit extreem vliegen wel gecorrigeerd worden door de ballinkjes verder naar buiten zetten op de servo armpjes.
Zodat er meer uitslag via de armpjes gemaakt kan worden.
maar dit wil ik pas gaan proberen als de verlengde binnenas er in zit.

Momenteel zijn de koolborstels van de 2 xtreme 180 motoren zo goed als op.
De heli wou met volle lipo's maar 2 minuten vliegen de fut was er zo uit.
Het opstijgen was al een probleem, de motoren konden het niet aan.
Ik dacht eerst dat de lipo's kapot waren, maar na montage van de originele motoren vloog de lama weer als vanouds.
Ben toen de xtreme motoren maar eens gaan bekijken.
Koolborstels zijn echt op, zie foto,,,,,,
lama180motorry8.jpg

Hieronder de nieuwe xtreme koolborstels carbon.
Deze worden verkocht per 4 voor de prijs van 2,70$
Er zijn ook xtreme koolborstels silver
Deze worden verkocht per 2 voor de prijs van 2,70$
De silver schijnen meer kracht te leveren maar zijn 2x zo snel versleten.
Dus de voorkeur gaat uit naar de carbon koolborstels.
De xtreme motoren met de xtreme lipo geven meer dan genoeg kracht.
Eigenlijk al meer dan nodig is, de silver is daardoor naar mijn idee overbodig.
koolborstelsdj7.jpg

Ben nu met de originele motoren aan het vliegen en ben een beetje aan het testen gegaan.
Ik heb nu de standaard motoren gevlogen met de xtreme lipo.
Dit is ook nu een verbetering in kracht en vliegtijd ten opzichte van de standaard lipo.
Ook maar even geprobeerd met de originele (zwarte) rotorbladen.
Vliegtijd is hiermee zelfs iets meer, wel gevoeliger met corrigeren.
Voor een ongeoefende piloot zou ik zeggen de xtreme bladen, veel stabieler en makelijker te vliegen.
Voor een geoefende piloot zou ik zeggen de origineel bladen iets meer response, en bij het vliegen op hogere snelheid iets minder bladestrikes.

De grootste aanwinst is dan ook de xtreme lipo na deze test.
Ik denk dat je niet eens de xtreme 180 motoren nodig hebt.
Met deze lipo is het al meer dan voldoende.

Als de koolborstels vervangen zijn geef ik weer mijn oordeel hierover. :wink:

[b
Zo weer een kleine review

Koolborstels zijn vervangen maar bij het afstelwerk vloog de flybar eraf en precies tegen de 4 in 1 controller.
De controller is dus naar de galamiesen.
TIP! vlieg altijd met je canopy erop.
Shit happens,,,,,
En opeens begon de xtreme lipo op te zwellen, deze is nu zo dik dat ik hem niet meer durf te laden of te gebruiken.
Ik heb toen maar eens contact opgenomen met KIM van miracle-mart.
Was geen probleem zei KIM, ik stuur wel een nieuwe op.
Wat een service van dit bedrijf,,,,,,,, echt een complement waard!!!!!!
Naar weer wat gespaard te hebben dus maar weer een bestelling gedaan bij miracle-mart en gecombineerd met de nieuwe gratis lipo.
Volgende onderdelen als upgrade voor de lama besteld:

xtreme aluminium short flybar
xtreme aluminium rotorkop met binnenas
xtreme setje balinks voor de flybar (2 stuks)
xtreme aluminium lagerbus met lager voor de buitas
xtreme aluminium rotorblad houders (A en B)
xtreme blade cx canopy

E-sky aluminium onderste rotorkop (paars)
E-sky aluminium swashplate (paars)
E-sky 4 in 1 controller
E-sky buitenas met tandwiel

En een nieuwe gratis xtreme lipo!!!!!

Een aantal dingen direct gemonteerd en een aantal dingen zijn voor mijn zelfbouw coaxial heli.
Deze onderdelen komen dus later aan bod!

Verder vind ik dat deze 4 in 1 controller beter werkt dan de oude, ik heb natuurlijk de gain weer een flink stuk terug gezet.
De heli vliegt daardoor een stuk stabieler en is op de kleinste plaatsen te landen en daar vandaan weer op te stijgen.
ik land bijvoorbeeld op de leuning van de stoel of in de zitting van een stoel tussen de leuningen.
Wij vliegen hier met 3 xtreme omgebouwde lama's, maar daarbij vliegt geen enkele lama het zelfde.
De verschillen tussen de 4 in 1 controllers zijn daarbij zeer groot.
ook is de 1 zeer makelijk af te stellen, terwijl de andere met de exact dezelfde onderdelen bijna niet goed te krijgen is.
Zeer gevoelig bij elke kleine verandering aan deze controller.

Ook zie ik dat de heli met al deze aluminium onderdelen veel mindere beweegt bij opstarten en veel beter trilingsvrij draait dan met de kunstof onderdelen.
De aluminium swasplate heeft een andere positie voor de servo balinkjes.
Deze balinkjes moet je bijna tot het uiterste uitdraaien om de swasplate horizontaal te krijgen.
De kogelkopjes van de swasplate zitten allemaal op dezelfde hoogte, terwijl de kogelkopjes (voor de bediening van de servo balinkjes) van de kunstof uitvoering lager zitten.
Vreemd,,,,, heel vreemd.

Na al deze upgrade's vliegt de heli weer een heel klein stukje beter dan daarvoor maar het verschil is niet veel.
Als beginneling zul je hier niks van merken, en zal het goedkoper zijn om te crashen met de standaard onderdelen.

Ik vind dan ook nog steeds de xtreme lipo en de xtreme rotorbladden de beste upgrade voor het vliegen.
Voor crashbestendig vind ik de bodykit de beste upgrade.
Want van dit alles is na vele en soms harde crashes nog steeds niks kapot, gewoon super!!!!!!!

De xtreme motoren zijn zeer gevoelig voor slechte koolborstels, bij ons is de tweede lama al aan zijn nieuwe koolborstels toe.
Als deze zo snel vervangen moeten worden als bij ons, dan vind ik dit de slechtste meerwaarde voor de heli.
Maar goed meer kracht leveren ze wel.

Tevens is nu de bedoeling om zelf uit carbon en aluminium een zelfbouw coaxial heli te gaan bouwen.
Uiterlijk moet dan lijken op een align T-rex.
Maar daarover later meer.

IMG_0423.jpg

IMG_0421.jpg

IMG_0420.jpg

IMG_0419.jpg

IMG_0538.jpg

IMG_0540.jpg

IMG_0541.jpg

IMG_0544.jpg

IMG_0422.jpg

_____________________________________________________________________________________________________
Update 9 september

Filmpje :!:

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb die motortjes ook op m'n Lama zitten, en de zachte extreme blaadjes evenzo. ---> onverwoestbaar spul.

Motortjes zijn zuiniger met stroom (beter rendement), en je kan er nieuwe koolborsteltjes voor bestellen ook, ze zijn vervangbaar. Deze Lama is nu goed voor jaren plezier.. :music:

Ziet er zeker gaaf uit, ik vroeg me af of ik voor mijn mod ook een nieuw topic moest openen maar vond die van mij wel erg afgezaagt:
Lama waterproof
[GVideo]http://video.google.nl/videoplay?docid=651247137206995960 [/GVideo]
Commentaar en reacties zijn welkom :)

Ziet er top uit Ron,

Ik heb het ding in het echie mogen aanschouwen en uitproberen,
en moet eerlijk zeggen, dit vliegt echt lekker,
mensen als je wat verbeteringen wilt doorvoeren aan het
kleine beesie zijn dat de beste.
De Mods zijn zeer flexibel dus echt crashbestendig.

Mooi gedaan Ron, en hou em heel

Ronny Kruissen zei:
Ziet er zeker gaaf uit, ik vroeg me af of ik voor mijn mod ook een nieuw topic moest openen maar vond die van mij wel erg afgezaagt:
Lama waterproof

*filmpje*

Commentaar en reacties zijn welkom :)

Hahahaha :lol: Vet cool man 8)

Ben ook heel erg blij met mn complete Xtreme conversion van 1 van mn Lama's!!

Er mooie foto's zeg RonW :!:

He Ronnie

Ik ben ook vanaf nu modelbouw bezoeker.

Was weer ff gezellig he vanavond even vliegen met de xtreme. Weinig wind ging perfect.
Mooie foto's heb je erop gezet vooral die eerste paar foto's. :lol: :lol: :lol:

Deze week zal beetje lastig worden met vliegen je hebt late toch.
Nou ja we zien wel weer.

Groeten Henri

welke van deze onderdelen is toepasbaar op de miskoop van het jaar: de helixx? en waarmee is het makkelijkst bestellen met pay pall of anders, en hoe lang duurt het gewoonlijk?

groetjes een gefrustreerde propech eigenaar :wink:

kopen via paypal is het makelijkst en het veiligst.
Vanaf de betaling duurt het 11 dagen voordat je het in huis hebt.

Wat je zo kunt monteren zijn de binnenas, bladhouders en rotorbladen.
180 motor moet ook te doen zijn.
Wil je het zeker weten, meet dan even exact de diameter van de grote tandwielen, dan zal ik ze vergelijken met die van de lama v3

Het probleem is echter de swashplate en de montagepunten voor de xtreme landings skid, xtreme taiboom en canopy.

Je zou natuurlijk ook een lama v3 hoofdframe en lama swash plate kunnen bestellen.
Deze onderdelen kosten je nog geen 10 euro extra.
Met deze basis kun je dan met je eigen helixx onderdelen en de xtreme onderdelen een xtreme helixx kunnen opbouwen.
Je kunt in het frame van de lama v3 jou eigen onderdelen bouwen.
Zoals:
servo's
4 in 1 unit
binnenas
buitenas
motoren (of eventueel de xtreme motoren)
bladhouders
stabilisator

Dit moet te doen zijn! :wink:

mooi zo, nou even op google kijken hoe dat pay pal systeem werkt (tot nu toe alleen ideal betalingen gedaan) kan iemand voor mij de onderdelen (plus nummers denk ik) opsommen wat ik allemaal kan gebruiken, ook van de extra lama v3 hoofdframe en lama swash plate , alvast bedankt

EK1-0320
EK1-0320_MED.gif

EK1-0319
EK1-0319_MED.gif

De rest kun je zelf wel opzoeken denk ik!

*xtreme landingsskid+ accubak compleet
*xtreme grapith tailboom compleet
*xtreme blades type a en type b
*xtreme motor a en motor b
*xtreme canopy

tank u very t muts, wacht nu op aerotronic parts dat ik weer kan vliegen daarna dit maar eens bestellen, ga ook het regelaar afstel topic maar eens doorlezen, de ene motor wordt een stukkie warmer als de andere (of is dit normaal?)

Dit hoeft geen probleem te zijn of het moet een extreem verschil zijn. Het kan ook zijn dat je de ene motor meer gebruikt dan de andere. Dat wil zeggen stuur je vaker naar links dan naar rechts of net andersom ? dan kan er verschil in zitten.

ik ben hem nog alleen maar aan het proberen in de lucht te houden, dat ding gaat eerst naar links dan naar rechts, hij is niet te trimmen volgens mij blijven de servo's steeds op de uitslag hangen.

Staat de swashplate recht wanneer je je heli aan hebt staan? Eerst zender aan dan heli aan en dan kijken of de swashplate recht staat van alle kanten gezien. Is dit niet het geval zorg dan dat dit eerst goed is.

Succes

Mvg Henri

jep, deze was na een chrash na een buitenvliegpoging wel verschoven inderdaad, toen was er idd niks meer mee te vliegen, maar kwam ik gelukkig snel achter

Is je main shaft nog wel recht dan ? Als deze krom is gaat je heli ook schommelen. En staan de armpjes van de servo's ook horizontaal wanneer je je heli aan hebt ?

jazeker die had ik als eerste gechecked 8) maar die plate kwam ik later achter doordat het wel erg moelijk vliegen was

Back