E-sky Lama xtreme (update 1 oktober 2007)

FLX zei:
Hoi!

Ik ben nieuw en lees wel vaak het forum, maar sinds ik nu een lama v3 heb gekocht wil ik graag wat actiever participeren ;)

Cade zei:
Welke mensen zijn er geinteresseerd om deze accu's samen met mij te kopen? Ze zijn een stuk goedkoper dan de Xtreme lipo die voor 21,50 dollar verkocht word (en daar komen ook nog verzendkosten bij) en leveren vrijwel dezelfde prestaties. Daarnaast zijn die Xtreme lipo's weer eens uitverkocht dus dit is een goede vervanger voor weinig :)

Ik heb er alleen geen 6 nodig (2 is genoeg voor mij) dus ik vroeg me af wie nog meer 1 of 2 van die accu'tjes wil hebben?

Stuur een PM als je interesse hebt. Dan kan ik ze bestellen en handelen we het verder af.

Ik zou er graag 2 van je willen afnemen, als je ze nog hebt.
Hey FLX,

Ten eerste welkom op het forum en ten tweede: eindelijk iemand die interesse heeft voor deze accu's! Viel me dat even tegen van de gemiddelde forumbezoeker hier, dacht dat er wel meer interesse in zou zijn. Helaas vis je net achter het net. Ondanks dat ik totaal geen respons kreeg op mijn bericht had ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en er 6 besteld, in de hoop deze te kunnen slijten op Markplaats. Daar was de vraag overweldigend en nog voordat ik de accu's ook daadwerkelijk in huis had (gisteren heb ik ze binnen gekregen) waren de overgebleven 4 stuks al gereserveerd. Eentje is er al betaald en die heb ik net op de post gedaan. Voor de andere drie verwacht ik deze week de betaling te ontvangen. Dus helaas... sorry, maar niks aan te doen. Mocht er onverhoopt toch iemand afzien van de koop neem ik even contact met je op.

FLX zei:
ik zoek ook nog ergens 2x Xtreme Motor Silver Brush for Xtreme 180 motor -1pair ESL004 (niet ESL003). Ik vind het namelijk zonde als ik alleen die dingetjes helemaal uit hongkong moet laten shippen. Heb ik eventueel nog heatsinks nodig (zoals EA-007-s)?
Ook zoek ik nog een usb kabel voor de lama v3 afstandbediening, zodat ik hem ook kan gebruiken met simulatoren. Weet iemand waar ik deze onderdelen dichter bij huis kan halen?

Dank je!

FLX
Kijk eens op www.aerotronic.nl, die verkoopt ook E-Sky en Xtreme onderdelen. Uiteraard zijn ze natuurlijk wel duurder dan wanneer je vanuit Hong Kong besteld maar als je perse dichter bij huis wilt bestellen (neem aan dat je hiermee Nederland bedoeld ;)) dan is dit in ieder geval een optie.

Na 2 weken geleden (02-11-07) bij Miracle-Mart ook een Lama V3 (35 Mhz, mode 2) met zo'n beetje alle Xtreme onderdelen besteld te hebben is ie vandaag eindelijk binnen gekomen. EN IK SCHROK ME ROT! Miracle-Mart had op de doos een waarde van 58,30 dollar vermeld maar had dit op zo'n slordige manier gedaan dat het leek alsof er 583 dollar stond! Ik kon dus ook mooi voor omgerekend 410 euro douanekosten betalen wat uitkwam op 94,65 euro! Dit is bijna net zoveel als wat ik voor het totale pakket betaald heb! Ik heb al een mail gestuurd naar TNT Post (zij zijn tegenwoordig door de overheid aangesteld als de douane) en maandag bel ik hier ook nog even voor want ik wil dit natuurlijk wel gecorrigeerd hebben. Sjonge jonge, wat een blunder. Nou maar hopen dat TNT Post een beetje mee wil werken anders gaat dit verhaal nog een staartje krijgen.

Natuurlijk heb ik meteen even met de Lama test gevlogen en wat is dit een verschil wat stabiliteit betreft met mijn verkochte Honeybee FP (ondanks dat ik nog niks afgesteld had en de heli hierdoor vanzelf langzaam een bepaalde richting opwilde)! Echter merkte ik wel op dat de buitenste aandrijfas waarmee de onderste rotorbladen worden aangedreven een beetje krom is. Hoe kan ik dit het beste corrigeren? Ik las ergens dat over een vlakke tafel rollen heel goed werkt dus zal dit binnenkort even proberen.

Morgen ga ik met de Xtreme onderdelen (waaronder de BCX2 Sport canopy, wil kijken of ik deze passend kan maken voor de Lama) even langs m'n ouders. M'n pa kan namelijk airbrushen dus ik ga even kijken of hij een leuk kleurtje heeft waarin ik de canopy's en onderdelen wil laten spuiten. Verder rij ik dan meteen even langs Quartel om een viertal kleurrijke Carson antenne rietjes op te halen (Bedankt voor de tip Ron!) aangezien ik de meegeleverde te kort en niet kleurrijk genoeg vind :D.

Foto's volgen nog.

Onderdelen en kapje zijn gespoten en ik ben op dit moment druk bezig met het ombouwen van mijn Lama. Hieronder een aantal foto's voor een impressie.

IMG_1946.jpg

Mijn Lama in zijn originele staat rechtstreeks uit de doos.

IMG_1977.jpg

Xtreme onderdelen klaar gelegd om gespoten te worden in hun nieuwe kleur.

IMG_1979.jpg

Ik heb ervoor gekozen om mijn Xtreme Lama een matte zilverkleur te geven. Hier zijn de onderdelen voor het Xtreme landingsgestel gespoten.

IMG_1980.jpg

Ook de bladen hebben de zilvere kleur gekregen.

IMG_1981.jpg

Onderdelen van de Xtreme staart in de nieuwe kleur.

IMG_1982.jpg

Het kapje geprepareerd om gespoten te worden. Dit was nog een hele klus aangezien er zoals al eerder is gezegd moeilijk in het puntje te komen is. Het spuiten van de andere onderdelen is een stuk minder lastig.

IMG_1991.jpg

Het resultaat na het spuiten. Niet slecht voor iemand die nog nooit een spuitbus verf in z'n handen heeft gehad.

IMG_1992.jpg

Het kapje in de nieuwe kleur. Ondanks dat ik de meegeleverde afdeksticker voor het cockpitraam zeer goed had aangedrukt is er toch wat verf uitgelopen zoals je ziet. Dit heb ik nadien grotendeels kunnen verwijderen met een wattenstaafje en wasbenzine. De afdeksticker sloot ook niet helemaal netjes aan op het raampje en heb ik nog een beetje bij moeten knippen.

IMG_2000.jpg

Druk bezig met het ombouwen van de Lama naar de Xtreme uitvoering. Doordat je voor het ombouwen de heli compleet uit elkaar moet halen (alleen als je ook de aluminium onderdelen installeert) weet ik nu precies waar elk onderdeeltje zit, tot en met het kleinste schroefje :).

IMG_2002.jpg

Close-up van de aluminium onderdelen.

IMG_2003.jpg

Hier is het kapje helemaal af na de bestickering. Dit was ook een rotklus want de stickers moet je zelf uitknippen en als ze dan eenmaal vastplakten aan het plastic kreeg je ze niet meer los. Voorzichtig aandrukken om te kijken of het goed was en dan eventueel weer lostrekken en opnieuw vastplakken zat er dus niet bij. Op deze manier is het erg lastig om de stickers aan beide kanten symmetrisch vast te plakken maar met een hoop geduld kom je een heel eind. Hierdoor is het kapje voor een absolute beginner zoals ik toch zeer aardig gelukt.

IMG_2007.jpg

Onderkant van het kapje.

Meer foto's volgen binnenkort als mijn Xtreme Lama helemaal af is. Ik ga nu gauw verder met bouwen ;). Dit is stieken toch wel heel leuk om te doen :D ;).

Reacties zijn welkom.

hoi cade

ben in afwachting van de foto van het complete gespoten model. Hou er rekeing mee dat als je iets raakt met de heli (vooral met de rotor bladen) dat je verf er zomaar afspringt. ik heb die van mij namelijk knal geel gemaakt en die heeft er ook last van zelfs met verf die ervoor bedoeldt is.

maar vindt wel dat ie er cool :D uitziet mischien kun je het raam van de canopy ook nog zwart maken vindt dat vaak nog iets mooier er uit zien maar smaken verschillen.

Groeten udo

Hey Udo,

Bedankt voor je compliment. Het grappige is dat ik jouw knalgele Lama Xtreme al kende van de foto's in deze thread en dat deze voor mij de inspiratie waren om mijn Xtreme ook van een kleurtje te voorzien. Nog bedankt daarvoor dus ;) :D. Leuk is nu weer dat jij op mijn Lama Xtreme reageert :). Het raam van mijn Xtreme laat ik vooralsnog doorzichtig, vind ik persoonlijk er sjieker uitzien. Mocht ik toch besluiten om deze te spuiten dan zal ik dit met Tamiya Smoke doen zodat het raam toch doorzichtig blijft.

Mijn Xtreme is trouwens helemaal af en ik vind hem zelf ook zeer mooi gevonden. Ik twijfelde eerst nog om 'm in deze kleur te spuiten omdat je tijdens het uitzoeken van de verf er nog niet echt een voorstelling van kan maken. Nadat ik de verf had gekocht vroeg ik mij dan ook af of ik hier wel goed aan had gedaan. Ergens was ik bang dat die teveel bling-bling zou gaan worden maar dit valt 100% mee. Het zilver staat de Xtreme zeer goed en ik vind het mooier dan wit (ook doet het niet zo'n pijn in de ogen als de witte versie :P).

IMG_2014.jpg

IMG_2019.jpg

IMG_2025.jpg

IMG_2027.jpg

Het probleem wat ik nu echter heb is dat de heli niet goed vliegt. Ik heb deze thread en de anderen die over de Lama V3 gaan van voor naar achter doorgelezen en alle tips toegepast maar het ding vliegt nog niet zoals het hoort. Hoe vaak ik de 4-in-1 controller ook afstel, de heli draait altijd een bepaalde kant op en tijdens het vliegen ben ik dan ook niks anders aan het doen dan continue te corrigeren. Als ik naar voren wil gaat de heli naar linksvoor en als ik naar achteren wil gaat de heli naar rechtsachter. Naar links en naar rechts gaat ook altijd met een voor- of achterwaarste beweging. Zo is de heli niet te besturen! De heli wil altijd diagonaal, waar zou dit aan kunnen liggen? Voor zover ik heb kunnen zien staan de servoarmpjes in nulstand horizontaal en datzelfde geld ook voor de swashplate. Ook de flybar heb ik zo goed als ik kon horizontaal gezet met de rotorhouder waar deze d.m.v. een ballink aan bevestigd zit. Het imbusje in de Xtreme binnenas heb ik vastgezet alsmede de schroefjes in de E-Sky Center Holder. Hieronder een paar foto's, misschien dat iemand toch de eventuele fout(en) ziet want ik ben door m'n ideeen heen. Ik zal wat later ook een videotje plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe m'n Lama Xtreme op dit moment vliegt, ik kan je zeggen dat het alles behalve rustig is.

IMG_2028.jpg

IMG_2029.jpg

Wat mij wel opvalt is dat de bovenste rotorbladen wat omhoog wijzen terwijl de onderste rototbladen gewoon netjes horizontaal hangen, hebben anderen dit ook met de Xtreme rotorhouders en/of Xtreme bladen? Het lijkt erop dat mijn Xtreme A bladen standaard iets meer gebogen zijn dan de B bladen. Met de originele plastic rotorhouders van E-Sky hangen de bladen overigens wel meer naar beneden (afgaande op de foto's in deze thread, heb het zelf nog niet geprobeerd). Maakt dit nog wat uit of doet dit niks aan de vliegeigenschappen af?

IMG_2040.jpg

Dit is alles wat er nog van de originele Lama over is. Iemand nog interesse in nieuwe originele onderdelen? Zelfs het beschermfolie zit er nog op :D.

En last but not least een vergelijkingsfoto van hoe de Lama was en wat er van geworden is na het installeren van de Xtreme upgrades:

compare.jpg

Hoi Randy,

Ziet er leuk uit in het zilver. Ik hou het alleen toch maar bij wit met de mijne.
Het smoke spuiten van het canopy glas is ook een leuk idee alleen heb de mijne al zwart gespoten.
Vind ik mooier dan dat je de 4in1 etc ziet zitten.
Waar je wel om moet denken is dat het verf eraf gaat van diverse onderdelen. Udo heeft dit ook en bij een wat ruwe landing zie je dan soms stukjes verf rondvliegen.
Dit terwijl het met verf voor de canopy gespoten is dus het is flexibel.
Denk persoonlijk dat zwarte bladen mooier staat op je heli...hij is nu wel erg zilver.

Het vreemde vlieggedrag zegt me zo niks, maar je ziet wel dat er veel problemen zijn met die andere binnenas.
Misschien dat je dat ook hebt?
En je kanalen zitten wel goed op de controller? dus de beide servos zijn niet gewisseld?

En wie verzonnen heeft dat die metalen swash etc paars moet zijn moeten ze ook ontslaan...dat weerhoud mij ervan die metalen onderdelen te kopen.
Dat die nou net in het paars zijn....hoe verzin je he :)

Hoi Riconl,

Dank je wel voor je bericht. Wat het vreemde vlieggedrag van mijn heli creeerd weet ik ook nog niet, maar zat er inderdaad ook al aan te denken om eens met de aansluitingen van de servo's en motortjes te gaan spelen. Deze heb ik precies weer zo aangesloten zoals ze origineel zaten (schema'tje gemaakt voordat ik de heli uit elkaar ging halen) maar wie weet. Wat ik ook even kan proberen is de originele innershaft weer terugplaatsen en kijken wat het vlieggedrag dan doet. Er staan inderdaad tegenstrijdige berichten over deze Xtreme innershaft maar eigenlijk zou ik niet weten waarom het niet zou werken. RonW heeft immers ook nergens last van. Ook waren deze problemen veelal te wijten aan de aluminium eerste versie van deze innershaft, terwijl ik de verbeterde donkergrijze variant heb. De meeste problemen die andere mensen hadden met deze innershaft kwam ook door eigen onkunde, omdat ze de ballinkjes niet uit elkaar draaiden i.v.m. grotere afstand tussen kop en rotorbladhouder. Dit heb ik wel gedaan dus of het door deze Xtreme innershaft komt weet ik alleen door weer even de originele terug te plaatsen. Waar ik verder ook nog even mee ga experimenteren is het afstellen van de proportional en de gain van de 4-in-1 controller. Heb tot nu toe alleen maar aan de proportional gezeten om het roteren van de heli om de eigen as tegen te gaan. Schijnbaar moet de gain ook versteld worden omdat proportional en gain op elkaar inwerken. De gain staat bij mij nu precies in het midden, zal 'm eens flink omlaag draaien (naar de -) zoals RonW dat ook adviseerd. Wellicht verbeteren de vliegeigenschappen hierdoor ook. Ik heb in ieder geval weer even genoeg om mee te stoeien ;).

Als ik het goed begrijp heeft Udo dus zijn Lama gespoten met de verf van de canopy? Dat is waarschijnlijk meteen het probleem waarom zijn verf los springt. Toen ik mijn verf ging halen vroeg ik ook of ik de heli niet gewoon helemaal met de canopy verf kon spuiten (aangezien je dan al twee spuitbusjes moest kopen en de kleuren meestal niet op elkaar aansluiten). De verkoper raadde dit af omdat de canopy verf (zogeheten PS verf) speciaal voor Polycarbonate materialen is gemaakt, zoals het frietbakjes plastic van de canopy's. De verf heeft dan als eigenschap in het plastic te trekken, dit heb ik ook wel gemerkt toen ik wat uitgelopen verfrestjes wou verwijderen. Hier heb ik erg lang met wasbenzine op moeten wrijven en nog steeds zie je de plekken waar de verf gezeten heeft, alsof het er inderdaad een beetje ingesmolten is. De verkoper vertelde mij inderdaad dat je er andere plasticsoorten ook wel mee kan spuiten maar bij het minste geringste de verf zou loslaten omdat het bij andere plasticsoorten niet in kan trekken. De body van mijn Lama heb ik dan ook met een TS verf gespoten die voor plastic in het algemeen is. Ik heb al wat ruwe landingen gemaakt (omdat de heli nog moeilijk te besturen is) en bij mij springen er geen stukjes verf af. Wel is het zo dat als ik ergens langsschuur de verf wel slijt omdat het er dan in principe afgekrast word, maar dit is logisch. Tot nu toe vertonen alleen de onderkanten van het landingsgestel wat slijtageplekken. Heb laatst nog met de bovenste rotorbladen een houten kast geraakt, is niks van te zien. Dus misschien toch maar een TS verf gebruiken voor de body in het vervolg en de PS verf alleen voor plastic kappen die je vanuit binnenuit moet spuiten.

En dat paars voor de upgrade onderdelen van E-Sky? Tja, men wil wel duidelijk laten zien dat je upgrades op je heli hebt zitten (het zogeheten pimpen). Als ik kijk naar de upgrade onderdelen voor b.v. een T-Rex heli, deze zijn meestal blauw. Op zich vind ik de paarse kleur wel mooi, ook omdat paars ontzettend mooi met zilver combineert. En het valt op natuurlijk dus je kunt lekker opscheppen dat jij dure aluminium onderdelen op je betrekkelijk goedkope heli'tje hebt zitten hahaha :D ;) :P.

Zoals beloofd hierbij een filmpje van mijn Lama Xtreme in actie. Als je goed kijkt zie je dat ik de staart constant aan het corrigeren ben omdat deze telkens wegdraait, ook al heb ik de proportional op 1/10 mm nauwkeurig afgeregeld. Op een gegeven moment kan ik even de controls loslaten maar zie je dat de heli toch vanzelf weer wegdrijft. Hij vliegt gewoon ontzettend onrustig. Misschien dat iemand bij het bekijken van deze beelden meteen weet waar het probleem zit.

Hieronder heb ik ook even een filmpje geplaatst van de werking van de aluminium swashplate. Als ik de rechter servo namelijk gebruik zie je dat de rotoras heen en weer word getrokken. Dit gebeurt ook met de linkerservo alleen zie je dat niet in dit filmpje i.v.m. de hoek waarin de camera staat. Is dit normaal of staat er teveel kracht op mijn swashplate en zo ja, hoe krijg ik het weg? Misschien dat dit ook iets te maken heeft met het slechte vlieggedrag.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Het is zeker vreemd dat jouw hoofdas zo beweegt als de swash beweegt.
Zitten de lagers goed in het hoofdframe?
Dit zou het rare vlieggedrag wel eens kunnen veroorzaken.
Misschien dat een van de assen ook niet lekker soepel loopt en dus moet je gyro constant bijregelen...dit zou het om de as draaien kunnen veroorzaken.
Heb ook lang moeten zoeken maar uiteindelijk een goede instelling van de gyro kunnen vinden. Alleen als de accu zwakker wordt moet ik ook bijtrimmen op de zender.

Ik dacht juist dat dat canopy verf beter was omdat die flexibel is en blijft.
Eerst bleef het ook prima maar nu na een aantal maanden gaat het er toch makkelijker af.

Dit hieronder is mijn extreme (witte) samen met die van Udo (gele)
show2.jpg

Hoi Riconl,

Dank je wel voor je bericht. Wat het vreemde vlieggedrag van mijn heli creeerd weet ik ook nog niet, maar zat er inderdaad ook al aan te denken om eens met de aansluitingen van de servo's en motortjes te gaan spelen. Deze heb ik precies weer zo aangesloten zoals ze origineel zaten (schema'tje gemaakt voordat ik de heli uit elkaar ging halen) maar wie weet. Wat ik ook even kan proberen is de originele innershaft weer terugplaatsen en kijken wat het vlieggedrag dan doet. Er staan inderdaad tegenstrijdige berichten over deze Xtreme innershaft maar eigenlijk zou ik niet weten waarom het niet zou werken. RonW heeft immers ook nergens last van. Ook waren deze problemen veelal te wijten aan de aluminium eerste versie van deze innershaft, terwijl ik de verbeterde donkergrijze variant heb. De meeste problemen die andere mensen hadden met deze innershaft kwam ook door eigen onkunde, omdat ze de ballinkjes niet uit elkaar draaiden i.v.m. grotere afstand tussen kop en rotorbladhouder. Dit heb ik wel gedaan dus of het door deze Xtreme innershaft komt weet ik alleen door weer even de originele terug te plaatsen. Waar ik verder ook nog even mee ga experimenteren is het afstellen van de proportional en de gain van de 4-in-1 controller. Heb tot nu toe alleen maar aan de proportional gezeten om het roteren van de heli om de eigen as tegen te gaan. Schijnbaar moet de gain ook versteld worden omdat proportional en gain op elkaar inwerken. De gain staat bij mij nu precies in het midden, zal 'm eens flink omlaag draaien (naar de -) zoals RonW dat ook adviseerd. Wellicht verbeteren de vliegeigenschappen hierdoor ook. Ik heb in ieder geval weer even genoeg om mee te stoeien ;).

Als ik het goed begrijp heeft Udo dus zijn Lama gespoten met de verf van de canopy? Dat is waarschijnlijk meteen het probleem waarom zijn verf los springt. Toen ik mijn verf ging halen vroeg ik ook of ik de heli niet gewoon helemaal met de canopy verf kon spuiten (aangezien je dan al twee spuitbusjes moest kopen en de kleuren meestal niet op elkaar aansluiten). De verkoper raadde dit af omdat de canopy verf (zogeheten PS verf) speciaal voor Polycarbonate materialen is gemaakt, zoals het frietbakjes plastic van de canopy's. De verf heeft dan als eigenschap in het plastic te trekken, dit heb ik ook wel gemerkt toen ik wat uitgelopen verfrestjes wou verwijderen. Hier heb ik erg lang met wasbenzine op moeten wrijven en nog steeds zie je de plekken waar de verf gezeten heeft, alsof het er inderdaad een beetje ingesmolten is. De verkoper vertelde mij inderdaad dat je er andere plasticsoorten ook wel mee kan spuiten maar bij het minste geringste de verf zou loslaten omdat het bij andere plasticsoorten niet in kan trekken. De body van mijn Lama heb ik dan ook met een TS verf gespoten die voor plastic in het algemeen is. Ik heb al wat ruwe landingen gemaakt (omdat de heli nog moeilijk te besturen is) en bij mij springen er geen stukjes verf af. Wel is het zo dat als ik ergens langsschuur de verf wel slijt omdat het er dan in principe afgekrast word, maar dit is logisch. Tot nu toe vertonen alleen de onderkanten van het landingsgestel wat slijtageplekken. Heb laatst nog met de bovenste rotorbladen een houten kast geraakt, is niks van te zien. Dus misschien toch maar een TS verf gebruiken voor de body in het vervolg en de PS verf alleen voor plastic kappen die je vanuit binnenuit moet spuiten.

En dat paars voor de upgrade onderdelen van E-Sky? Tja, men wil wel duidelijk laten zien dat je upgrades op je heli hebt zitten (het zogeheten pimpen). Als ik kijk naar de upgrade onderdelen voor b.v. een T-Rex heli, deze zijn meestal blauw. Op zich vind ik de paarse kleur wel mooi, ook omdat paars ontzettend mooi met zilver combineert. En het valt op natuurlijk dus je kunt lekker opscheppen dat jij dure aluminium onderdelen op je betrekkelijk goedkope heli'tje hebt zitten hahaha :D ;) :P.

Zoals beloofd hierbij een filmpje van mijn Lama Xtreme in actie. Als je goed kijkt zie je dat ik de staart constant aan het corrigeren ben omdat deze telkens wegdraait, ook al heb ik de proportional op 1/10 mm nauwkeurig afgeregeld. Op een gegeven moment kan ik even de controls loslaten maar zie je dat de heli toch vanzelf weer wegdrijft. Hij vliegt gewoon ontzettend onrustig. Misschien dat iemand bij het bekijken van deze beelden meteen weet waar het probleem zit.

Hieronder heb ik ook even een filmpje geplaatst van de werking van de aluminium swashplate. Als ik de rechter servo namelijk gebruik zie je dat de rotoras heen en weer word getrokken. Dit gebeurt ook met de linkerservo alleen zie je dat niet in dit filmpje i.v.m. de hoek waarin de camera staat. Is dit normaal of staat er teveel kracht op mijn swashplate en zo ja, hoe krijg ik het weg? Misschien dat dit ook iets te maken heeft met het slechte vlieggedrag.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Ik heb je filmpje net bekeken, en ik zie de volgende dingen:
Ten eerste is er iets niet goed met jou hoofdframe.
Waarschijnlijk is je frame ergens gescheurd zodat de de lagerpunten kunnen bewegen.
En jou gain staat ook te hoog!
Helemaal op de - zetten en dan 1,5mm naar de +.
Eerst zorgen dat jou frame gemaakt wordt, of een nieuwe frame erop.
Dan je swasplate opnieuw stellen en als laatste de gain afstellen.
Je heli moet eerst mechanisch juist zijn.

Die motoren moet je gewoon proberen ,de xtreme motoren zijn ook model 180.

xtreme

Haal je balinkjes van de swasplate eens los.
de swasplate moet makelijk bedienbaar zijn en niet zwaar gaan.
Probeer eens met je met je vingers of hij zwaar loopt.
Kan natuurlijk ook het lager zijn van de swasplate.

Bedankt iedereen voor het meedenken! Ik heb nog eens goed gekeken en mijn hoofdas heeft inderdaad een heel klein beetje speling naar alle kanten en over de gehele lengte (dus aandrijftandwiel onder beweegt ook mee). Waar dit aan zou kunnen liggen? Alle lagers en dergelijke zitten allemaal in hun behuizingen en zitten goed vast. Zo is er bijvoorbeeld absoluut geen speling als ik de hoofdas naar beneden en boven probeer te trekken. Scheurtje in hoofdframe zou kunnen alleen denk ik zelf dat het dit niet is, aangezien hoofdframe spiksplinternieuw is. Natuurlijk wil dit verder niks zeggen, ook dan zou het defect kunnen zijn.

Gain stond inderdaad te hoog bij mij en had ik al flink omlaag geschroefd, het ging toen al iets beter. Alleen blijft de heli altijd diagonaal een kant op gaan. Andere mogelijke oplossingen die ik eerder in een post aangaf maakten allemaal niks uit (behalve dan dat de heli helemaal onbestuurbaar werd, dus de heli zat verder al goed in elkaar).

Swashplate is in orde, deze heb ik los gemaakt van de balinkjes en los met de vingers bewogen. Gaat allemaal soepel en loopt niet aan.

Paar dagen geleden had ik een door mij eigen bedachte mogelijke oplossing uitgeprobeerd, namelijk door weer te gaan vliegen met de originele E-Sky binnenas i.p.v. met de verlengde van Xtreme. Tot mijn verbazing ging de heli inplaats van beter juist slechter vliegen (terwijl dit bij de meeste gebruikers net andersom was en de oplossing was voor rare vliegeigenschappen). Dit heeft geleidt tot een crash waarbij de heli via de leuning van ons bankstel een flinke klapper maakte. Gevolg is dat een aantal tandwieltandjes van de buitenas afgesleten/afgebroken zijn waardoor het even game over is.

Voor de forumgebruikers die mijn verhaal hadden gelezen over mijn probleem met Miracle-Mart en de douane (douanekosten van 95 euro!!): ik heb hier ondertussen met Kim van Miracle-Mart contact over gehad en hij gaf toe dat de fout bij hen lag en stelde mij voor gratis een nieuwe helikopter op te sturen of upgrade onderdelen (aangezien ik er nog een aantal nodig had). Wat een service!! Ik heb meteen mijn winkelwagentje met Xtreme accu's, Xtreme 180 motoren, Xtreme LED fly-bar en nog meer onderdelen die ik nodig had gevuld en kwam op een bedrag uit wat rond de 95 euro (140 dollar) uitkwam. Dit was geen probleem voor Kim en als het goed is zijn deze spullen al onderweg. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb bij deze bestelling meteen twee nieuwe buitenassen besteld. Niet alleen omdat het tandwiel nu kapot is maar omdat de buitenas die bij de Lama geleverd zat niet helemaal recht was. De as zelf was wel recht maar het tandwieltje zat er wat scheef op, dit kreeg ik ook niet recht. Eigenlijk hoop ik met deze nieuwe buitenassen het probleem met het "trekken" van de servo's aan de hoofdas op te lossen. Aangezien de heli dan weer helemaal uit elkaar moet zal ik dan meteen het hoofdframe aan een uitgebreide inspectie onderwerpen voor eventuele scheurtjes.

Als de heli met de nieuwe onderdelen weer in elkaar zit bericht ik jullie over de resultaten, hopelijk positief anders zou ik het toch eens met een nieuw hoofdframe kunnen proberen.

Die super 180 motoren van Robbe kan ik zo ophalen hier bij Krikke Modelbouw. Maar omdat die max 4Amp kunnen trekken ben ik wel wat bang om de 4in1 in rook te zien opgaan. Misschien dat mijn collega ze gaat kopen en testen want zijn motoren zijn niet meer goed.

Wat zijn de meningen over de extreme motoren hier? Zijn die hun geld waard? Mijn motoren worden minder en zit te denken aan deze motoren. Maar zijn ze het extra geld waard of valt de performance wel mee?

Hallo, ik heb er ook extreem motortjes op gezet en de rest ook extreem ze reageren wel wat sneller maar veel verschil merk ik niet
Groeten Menno

Blade racking

Hallo Xtreme vliegers,

Ik zit een beetje met de tracking van mijn nieuwe Xtreme bladen.
Die klopt eigenlijk van geen kanten..
Iemand ideen hoe de tracking aan te passen bij een coax??

Ideen zijn van harte welkon

Ferdy

Je as gaat heen en weer als er een servo beweegd, das niet goed.

Laatst heb ik mijn V3 van basismodel geupped naar wat xtreme onderdelen (verlengde innershaft + swashplate) en nieuwe outer shaft. Dat ging niet helemaal goed. In stilstand draaide de rotoras rond als ik de servo's bewoog en hij helde enorm over naar 1 kant.

Ik heb toen zo'n beetje alle draaiende onderdelen behalve de as eraf gehaald (ook de blades) en vervolgens gas gegeven om te kijken of ie het goed deed (incl. servo's) en vervolgens steeds 1 onderdeel extra erbij geplaatst, gasgeven+sturen, om te kijken of het nog goed ging. Door deze langzaam-opbouw-test manier kwam ik er redelijk snel achter dat de swashplate en de stabilizer bar boosdoener waren. Misschien een tip om achter het issue te komen. Op deze manier kon ook snel zien dat mijn as wel uit zichzelf recht genoeg was (draaiend zonder blades+stabilizer).

hallo,
voor motortjes en nog een paar andere verschillende onderdelen voor de lama kun je kijken op www.rctechnics.eu
is de ikarus lama eigenlijk het zelfde als de e-sky lama dus dan kan ik ook gewoon de tunings onderdelen gebruiken. ik heb er zelf ook. een grrrr. ontvanger doorgebrand. kwam allemaal rook uit en net een dag oud. hopelijk onder garantie anders nieuwe kopen en dan weer vliegen.
mvg

Back