Hoi Riconl,
Dank je wel voor je bericht. Wat het vreemde vlieggedrag van mijn heli creeerd weet ik ook nog niet, maar zat er inderdaad ook al aan te denken om eens met de aansluitingen van de servo's en motortjes te gaan spelen. Deze heb ik precies weer zo aangesloten zoals ze origineel zaten (schema'tje gemaakt voordat ik de heli uit elkaar ging halen) maar wie weet. Wat ik ook even kan proberen is de originele innershaft weer terugplaatsen en kijken wat het vlieggedrag dan doet. Er staan inderdaad tegenstrijdige berichten over deze Xtreme innershaft maar eigenlijk zou ik niet weten waarom het niet zou werken. RonW heeft immers ook nergens last van. Ook waren deze problemen veelal te wijten aan de aluminium eerste versie van deze innershaft, terwijl ik de verbeterde donkergrijze variant heb. De meeste problemen die andere mensen hadden met deze innershaft kwam ook door eigen onkunde, omdat ze de ballinkjes niet uit elkaar draaiden i.v.m. grotere afstand tussen kop en rotorbladhouder. Dit heb ik wel gedaan dus of het door deze Xtreme innershaft komt weet ik alleen door weer even de originele terug te plaatsen. Waar ik verder ook nog even mee ga experimenteren is het afstellen van de proportional en de gain van de 4-in-1 controller. Heb tot nu toe alleen maar aan de proportional gezeten om het roteren van de heli om de eigen as tegen te gaan. Schijnbaar moet de gain ook versteld worden omdat proportional en gain op elkaar inwerken. De gain staat bij mij nu precies in het midden, zal 'm eens flink omlaag draaien (naar de -) zoals RonW dat ook adviseerd. Wellicht verbeteren de vliegeigenschappen hierdoor ook. Ik heb in ieder geval weer even genoeg om mee te stoeien

.
Als ik het goed begrijp heeft Udo dus zijn Lama gespoten met de verf van de canopy? Dat is waarschijnlijk meteen het probleem waarom zijn verf los springt. Toen ik mijn verf ging halen vroeg ik ook of ik de heli niet gewoon helemaal met de canopy verf kon spuiten (aangezien je dan al twee spuitbusjes moest kopen en de kleuren meestal niet op elkaar aansluiten). De verkoper raadde dit af omdat de canopy verf (zogeheten PS verf) speciaal voor Polycarbonate materialen is gemaakt, zoals het frietbakjes plastic van de canopy's. De verf heeft dan als eigenschap in het plastic te trekken, dit heb ik ook wel gemerkt toen ik wat uitgelopen verfrestjes wou verwijderen. Hier heb ik erg lang met wasbenzine op moeten wrijven en nog steeds zie je de plekken waar de verf gezeten heeft, alsof het er inderdaad een beetje ingesmolten is. De verkoper vertelde mij inderdaad dat je er andere plasticsoorten ook wel mee kan spuiten maar bij het minste geringste de verf zou loslaten omdat het bij andere plasticsoorten niet in kan trekken. De body van mijn Lama heb ik dan ook met een TS verf gespoten die voor plastic in het algemeen is. Ik heb al wat ruwe landingen gemaakt (omdat de heli nog moeilijk te besturen is) en bij mij springen er geen stukjes verf af. Wel is het zo dat als ik ergens langsschuur de verf wel slijt omdat het er dan in principe afgekrast word, maar dit is logisch. Tot nu toe vertonen alleen de onderkanten van het landingsgestel wat slijtageplekken. Heb laatst nog met de bovenste rotorbladen een houten kast geraakt, is niks van te zien. Dus misschien toch maar een TS verf gebruiken voor de body in het vervolg en de PS verf alleen voor plastic kappen die je vanuit binnenuit moet spuiten.
En dat paars voor de upgrade onderdelen van E-Sky? Tja, men wil wel duidelijk laten zien dat je upgrades op je heli hebt zitten (het zogeheten pimpen). Als ik kijk naar de upgrade onderdelen voor b.v. een T-Rex heli, deze zijn meestal blauw. Op zich vind ik de paarse kleur wel mooi, ook omdat paars ontzettend mooi met zilver combineert. En het valt op natuurlijk dus je kunt lekker opscheppen dat jij dure aluminium onderdelen op je betrekkelijk goedkope heli'tje hebt zitten hahaha

.
Zoals beloofd hierbij een filmpje van mijn Lama Xtreme in actie. Als je goed kijkt zie je dat ik de staart constant aan het corrigeren ben omdat deze telkens wegdraait, ook al heb ik de proportional op 1/10 mm nauwkeurig afgeregeld. Op een gegeven moment kan ik even de controls loslaten maar zie je dat de heli toch vanzelf weer wegdrijft. Hij vliegt gewoon ontzettend onrustig. Misschien dat iemand bij het bekijken van deze beelden meteen weet waar het probleem zit.
Hieronder heb ik ook even een filmpje geplaatst van de werking van de aluminium swashplate. Als ik de rechter servo namelijk gebruik zie je dat de rotoras heen en weer word getrokken. Dit gebeurt ook met de linkerservo alleen zie je dat niet in dit filmpje i.v.m. de hoek waarin de camera staat. Is dit normaal of staat er teveel kracht op mijn swashplate en zo ja, hoe krijg ik het weg? Misschien dat dit ook iets te maken heeft met het slechte vlieggedrag.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!