Ik heb toch besloten om de pennetjes direct op het bordje te zetten, je kunt dan makkelijk met een standaard servo-verlengsnoertje de start/stop stekker ergens buiten het vliegtuig in dat verlengsnoer steken. Of natuurlijk een zelfgemaakt verlengsnoertje zoals op de foto te zien is. Het aansluitschema, de potmeter is in het definitieve ontwerp een gaatje verschoven:
Nu met een "dodemansknop" om de motor te kunnen stoppen bij een voortijdige "landing".... Frans heeft daar voor de test een schakelaartje aan gesoldeerd, maar de bedoeling is natuurlijk een microswitch die uitschakelt in geval van een schok. Ook is te zien dat de aansluitingen voor de ESC precies andersom zitten als bij mijn ProMini bordje.
Mijn F2B timer/controller (gebouwd door Keith Renecle) heeft een governor functie en een motopstop bij geblokkeerde prop. Dat doet hij door het toerental te meten met een aftak van één van de motordraden.
dit is wel goed te doen op zich! ik kom er zomaar langs rollen. maar, ik heb wel enkele ideetjes, over hoe je een 1 (of 0) kunt krijgen welke kort nadat de motor stopt met draaien, verandert. 0 naar 1, of 1 naar 0. of een "doorverbinding" (een doorverbinding is handig, dan kun je een ander signaal schakelen met deze functie) bijvoorbeeld een servo signaal. deze "doorverbinding" kan ook een momentane schakelaar overbruggen. met de schakelaar schakel je dan de motor functie naar draaiend, en als de motor stopt stopt het motor-aan signaal. ik ga hier nog over nadenken (dit soort technische vraagstukjes is nou echt een trigger voor me waar ik dan heel lang over na ga denken)
Eén van de problemen zal zijn dat, als de motor vastloopt door een oorzaak van buiten (ook wel crash genoemd ), deze nooit helemaal stil zal staan omdat de ESC probeert om 'm weer op te starten door een draaiveld op de statorspoelen op te leggen. Dus met alleen een toerenteller-functie die 0 rpm detecteert ben je er nog niet, alhoewel je voor VV toepassing wel een minimum bruikbaar toerental kunt vastleggen, zodat de motor stopt als die daar onder komt. En iets waar ik ook wantrouwig ben is het feit dat bij een draaiende motor de spanningsloze periode van een enkele spoel gebruikt wordt als sensor, zodat die toch altijd een door EMK opgewekte spanning zal zien ( en die je niet moet verstoren door een tap met een te lage weerstand naar gnd). Waar ik wel heil in zie is als je het opgenomen signaal zodanig kan conditioneren dat je daar een betrouwbare interrupt-pulse mee maakt.
Erg ingewikkeld allemaal wel leuk om mee te lezen. Vraag me wel af of niet alle regelaars al een crash bescherming hebben of soms na wat vreemde geluiden alsnog uitschakelen.
Natuurlijk gelijk proberen, goedkope HK ESC stopt na iets van 5 als er geen rotatie van de motor meer is. Oh, Obi Ton Kenobi U zeit een wijs man.
Zit ik daarvoor nu uren te besteden om een dodemansknop te bedenken, met alle extra veiligheden zoals een beveiliging voor onbedoeld aanlopen als de DMK gereset wordt....... Ach, baat het niet dan schaad het niet......
Tja, daar krijg je toch een beetje het " of je stopt de stekker erin" gevoel van. Ton, nu gelijk niet zweverig gaan doen he
hahahaha sorry maar moet toch leuk zijn om dat uit te zoeken, lukt mij niet hoor want ben niet zo'n Electronica specialist
Eagle tree gebruikt een toerental sensor op twee van de motordraden, die levert een nette blokpuls op die je als input kunt gebruiken. De tijd tussen de opgaande en neergaande flank is dan de input voor de toeren meting. Je hebt twee interrups nodig, een externe die bij elke passage de timer naar nul reset waarmee je voorkomt je dat de overflow interrupt afgaat. Deze overflow interrupt zet de motor dan UIT, er blijft wel spanning op de regelaar staan.
Testprocedure Verband klaarleggen Motor aanzetten Vingers in de prop houden 5 sec prop tegenhouden Indien de motor/esc niet doorbrand en de motor uit blijft vingers verbinden Indien de eea wel doorbrand ook de vingers verbinden Ach..zie je Ton...het is allemaal niet zo moeilijk als die elekto boys ons willen laten geloven...
Niet noodzakelijkerwijs, zolang er maar 3 handen zijn... Even terugkomend op de posting van @F2B , Omdat je niet wilt weten wat er met de neus van een F2B model gebeurt, als tijdens de aanloop de prop in het gras mocht blijven steken (door de torsie breekt dan de hele rompneus af) dan ben je blij als de motor al bij de eerste aanraking wordt uitgeschakeld. 5 seconden is dan ongeveer 200x te langzaam.... De oplossing met de Eagle Tree werkt inderdaad perfect (in de praktijk getest), maar heb je die niet voorhanden, dan is een Opamp, geschakeld als Schmitt-trigger (maakt ook van onduideljke rommel een keurige blokpuls) ook voldoende om de timer van een stop/go signaal te voorzien. Ik kwam ooit eens dit schema tegen (door de100k aan de input merkt je regelaar niet dat er iets aanhangt) :
Misschien voor een andere toepassing Bruno, voorlopig houd ik het even op de "dodemansknop". En misschien is die niet eens nodig, zie bovenstaande posten van Ton en Frans. In ieder geval werkt mijn ontwerpje nu helemaal zoals ik wil, met dank aan Frans voor het testen van de "export" versie (met iets gewijzigde component-opstelling).