E2K Wasp bouwverslag

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ragbak, 15 mei 2010.

  1. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    goed idee, ik heb ook gewoon hout van de gamma gebruikt en overal mallen van gemaakt.
    Ik moet er van de winter weer een paar maken vanwege een crash ( geen gamma hout gebruiken voor de vleugelbevestiging achter!)
     
  2. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @Guus en iedereen, hierbij het vervolg:

    Samenvoegen van de rompdelen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Motor bevestiging:
    [​IMG]

    beplanking van onderkant romp:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De scharniertjes klaarmaken:
    [​IMG]

    Hoewel de kit goed verzorgt is heb je natuurlijk altijd wat speling met het verlijmen/montage. Voordat ik delen definitief vast lijm zorg ik altijd dat ze eerst 100% pas worden als ze dat al niet zijn.

    Peet
     
  3. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Leuk om weer een vervolg te zien met fotos.
    Ga zo door
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2010
  4. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Nou nog maar een paar dan. deze in het kader van het "ik weet het beter" syndroom wat geen enkele modelbouwer vreemd is.... ;)
    Ik heb toch maar een vleugel pin aangebracht in de voorlijst (5 mm koolstof). Eerlijk gezegd vind ik de bestaande bevestiging aan de voorkant een beetje fragiel. Kan best zijn dat het voldoende is, maar toch. Bovendien helpt z'n bevestigingspin om de vleugel snel te kunnen monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder is de romp zo schelf als wat haha, dat krijg je natuurlijk als de afzonderlijke rompdelen al lekker krom getrokken waren. Kijk maar eens naar het frontaanzicht:
    [​IMG]

    Ik denk dat het effekt op het vlieggedrag wel mee zal vallen mits vleugel, stabilo en fin goed recht t.o.v. elkaar worden uitgericht.

    Greetz,
    Peet
     
  5. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Die vleugelpin zat ik ook al aan te denken.
    Neem ik precies zo over (mag wel idee pikken toch ?)
     
  6. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Zoals "der Rudi" vroeger al zei: beter goed gejat als slecht bedacht!

    Ik wou dat ik het allemaal van mezelf had haha, dacht het niet!
     
  7. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    vleugel pin mag, maar is onnodig.

    Ik zou overigens voor mijn volgende kist (er is er 1 stuk) 1 aileron nemen.

    En de aileron aan de bovenkant laten scharnieren op de folie (ook gejat).
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2010
  8. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Langzaam maar zeker vordert het werk.
    Hier het stabilo en de fin gemonteerd. Wonderbaarlijk genoeg lopen stabilo en vleugel goed parallel zonder dat ik ook maar iets hoef te corrigeren...
    verder heb ik de fin zelf nog maar eens gemnaakt zoor 3x1mm balsa plankjes te lamineren. De bijgeleverde fin was zo schelf als wat en dat gaat toch echt wel de vliegkwaliteit beinvloeden.

    Staartaanzicht:
    [​IMG]

    Vooraanzicht, let op de neus die licht getordeerd is:
    [​IMG]
     
  9. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Zo maar weer eens wat tijd gevonden voor de Wasp.

    Het gat voor de aansturing van de elevator is een beetje krap, het bijgeleverde plastic kwiklinkje past er net niet door heen, dus maar even de vijl erin:
    [​IMG]

    Daarna is het gaatje wat groter :)
    [​IMG]

    Ook een klein hapje uit de fin geschuurd. De bovenkant van het montageplaatje van het elevator control horn butste er al vrij snel tegen aan: dus weinig uitslag. En nou zal ik wel niet zoveel nodig hebben op dit kistje, maar ik hou wel van een beetje uitslag :D
    [​IMG]

    Daarna even de stuurstok gemaakt voor de aansturing van de elevator:
    [​IMG]

    En natuurlijk de plek waarop het control hoorntje op de elevator gemonteerd wordt wat verstevigd met CA lijm zodat je de elevator niet gelijk plat knijpt als je die schroefjes een beetje aanzet. Ik doe dit als volgt: ter plekke van de bevestiging gaatjes in het balsa prikken met een naald en daar dan CA lijm in laten lopen zodat het balsa op die plek helemaal lekker vol loopt. Dit doe ik aan onder en bovenkant van de elevator. Het teveel aan CA lijm wegpoetsen met een tissue, even laten drogen en je hebt lekker hard balsa.
    [​IMG]
     
  10. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    tjonge bat bouwverslag is wel veel werk zeg, zonder bouwverslag heb ik hem in 3 avondjes klaar.

    Ik vind die pin in de vleugen achteraf niet zo'n goed idee, de voorlijst (die deel uitmaakt van de constructie) haal je hiermee door midden.
     
  11. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Maar dan heb je ook geen vleugelpin ;)

    Die voorlijst draagt eigenlijk niet veel bij aan de stevigheid van de vleugel de indekking wel. Ik weet nog dat ik bij de stilletto dit flikte met de vleugelpennen:
    [​IMG]
    Gewoon ingesneden in de vleugel haaks op de houtnerf en pin ingelijmd. Daar vielen sommigen ook over. Ik weet nog dat ie lekker hard en scherp het bochtje om ging totdat ik een bijna frontale midair had en zelfs daarna is de vleugel niet op deze plek gescheurd!
     
  12. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    OK, nu dan het laatste deel van deze langzaamaan aktie: de afronding van de Wasp.

    Voordat het kapje erop ging op ging voorop de romp heb ik eerst nog even een stukkie balsa triplex overlangs ingelijmd waar de regelaar later aan vast gemaakt kan worden:
    [​IMG]

    Snel nog even een stukje klitteband er aan vast gemaakt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna het kapje vastlijmen:
    [​IMG]

    En natuurlijk nog even creatief zijn met wat Ohracover. Heb hier mijn best gedaan om nog wat van dit toch wel lelijke kistje te maken:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tsja, ik kom het niet laten ;)
    [​IMG]


    Met dank aan Plotterwelt voor de fraaie plakletters.

    Nu nog vliegen, hopelijk zaterdag a.s. een beetje weer.

    Over vliegen gesproken: Wubbo wat raad je aan voor uitslagen op de roeren? +/- 4mm? En hoe zit het met de regelaar, nog wat programmeren in de timing ofzo of zijn de defaults goed?

    Peet
     
  13. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Ziet er goed uit Peet,

    uitslagen moeten zeker niet te groot zijn, ca 4mm is ruim voldoende.
    Zorg er ook voor dat het zwaartepunt absoluut niet te ver naar achteren ligt. Anders is hij heel wild.

    Welke regelaar heb je er in liggen? zo'n rode turnigy? Daar heb ik niets aan gedaan, behalve de rem er op zetten.

    We racen wel weer tegen elkaar ook in deze klasse.

    Leuke letters ook, ik kan ze tegenwoordig ook plotten.

    gr Wubbo
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2010
  14. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Waarom de rem erop?
    Is inderdaad een rode Turnigy
     
  15. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Simpel, bij jouw de rem er op dan ga ik harder :rolling:.

    Nee, anders verspeel je bij iedere landing een prop.

    En een windmillinde prop remt meer dan een stil staande.
     
  16. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn e2k was gecrashed op de nats maar is nu ook weer gereed, ik heb zin in te racen met dit kistje zo lelijk als hij is zo goed vliegt hij (en daar gaat het om). En je ziet het, mijn vleugel brak bij de topbocht eraf maar toch repareerbaar.
    Ik zet voor de landing ook altijd de prop horizontaal.
     
  17. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ja je laat hem lekker horizontaal tegen de compressie aanlopen zeker :p

    Maar even serieus: kan het lukken om een E-motor vaste prik in horizontale stand te krijgen voor de landing?
     
  18. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    ja hoor gewoon met stootjes gas net zolang dat hij horizontaal staat, en dan niet meer snel vliegen anders gaat hij windmillen. Ik gebruik geen rem.
    Overigens breekt de prop zelden tijdens de landing omdat ze zo slim zijn geweest om een brandstof prop voor te schrijven.
     
  19. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Vandaag met de Wasp 1e vluchtje gemaakt :D. Kistje vliegt lekker, maar jongens wat trekt dat ding naar links! Ik moest veel compenseren op de ailerons om hem rechtuit te laten vliegen. Ik zal de motor een beetje een instelling naar rechts geven en kijken of ik het zo weg kan werken, want die ailerons zijn nu meer remflappen geworden.

    Verder moest ik 90 gram lood toevoegen in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen, en dan ligt die accu dus helemaal voorin! Beetje zonde, maar kan niet anders.

    Ik heb nog wat met de motor timing lopen spelen van low naar medium, maar kon weinig verschil merken. Zijn er nog anderen die hier ervaring mee hebben?
    En is die 8x6 prop echt de snelste?

    Peet
     
  20. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Is je vleugel niet krom? Ik heb helemaal geen last van naar links trekken en ik heb ook geen lood toe moeten voegen.
    8x6 is de verplichte prop , hij moet daar ongeveer 12000 rpm mee maken.
     

Deel Deze Pagina