E2K Wasp bouwverslag

goed idee, ik heb ook gewoon hout van de gamma gebruikt en overal mallen van gemaakt.
Ik moet er van de winter weer een paar maken vanwege een crash ( geen gamma hout gebruiken voor de vleugelbevestiging achter!)
 
@Guus en iedereen, hierbij het vervolg:

Samenvoegen van de rompdelen:
P1000567.jpg


P1000568.jpg


Motor bevestiging:
P1000569.jpg


beplanking van onderkant romp:
P1000707.jpg


P1000708.jpg


P1000709.jpg


De scharniertjes klaarmaken:
P1000710.jpg


Hoewel de kit goed verzorgt is heb je natuurlijk altijd wat speling met het verlijmen/montage. Voordat ik delen definitief vast lijm zorg ik altijd dat ze eerst 100% pas worden als ze dat al niet zijn.

Peet
 
Nou nog maar een paar dan. deze in het kader van het "ik weet het beter" syndroom wat geen enkele modelbouwer vreemd is.... ;)
Ik heb toch maar een vleugel pin aangebracht in de voorlijst (5 mm koolstof). Eerlijk gezegd vind ik de bestaande bevestiging aan de voorkant een beetje fragiel. Kan best zijn dat het voldoende is, maar toch. Bovendien helpt z'n bevestigingspin om de vleugel snel te kunnen monteren.

P1000795.jpg


P1000796.jpg


Verder is de romp zo schelf als wat haha, dat krijg je natuurlijk als de afzonderlijke rompdelen al lekker krom getrokken waren. Kijk maar eens naar het frontaanzicht:
P1000798.jpg


Ik denk dat het effekt op het vlieggedrag wel mee zal vallen mits vleugel, stabilo en fin goed recht t.o.v. elkaar worden uitgericht.

Greetz,
Peet
 
vleugel pin mag, maar is onnodig.

Ik zou overigens voor mijn volgende kist (er is er 1 stuk) 1 aileron nemen.

En de aileron aan de bovenkant laten scharnieren op de folie (ook gejat).
 
Laatst bewerkt:
Langzaam maar zeker vordert het werk.
Hier het stabilo en de fin gemonteerd. Wonderbaarlijk genoeg lopen stabilo en vleugel goed parallel zonder dat ik ook maar iets hoef te corrigeren...
verder heb ik de fin zelf nog maar eens gemnaakt zoor 3x1mm balsa plankjes te lamineren. De bijgeleverde fin was zo schelf als wat en dat gaat toch echt wel de vliegkwaliteit beinvloeden.

Staartaanzicht:
P1000799.jpg


Vooraanzicht, let op de neus die licht getordeerd is:
P1000803.jpg
 
Zo maar weer eens wat tijd gevonden voor de Wasp.

Het gat voor de aansturing van de elevator is een beetje krap, het bijgeleverde plastic kwiklinkje past er net niet door heen, dus maar even de vijl erin:
P1000858.jpg


Daarna is het gaatje wat groter :)
P1000861.jpg


Ook een klein hapje uit de fin geschuurd. De bovenkant van het montageplaatje van het elevator control horn butste er al vrij snel tegen aan: dus weinig uitslag. En nou zal ik wel niet zoveel nodig hebben op dit kistje, maar ik hou wel van een beetje uitslag :D
P1000863.jpg


Daarna even de stuurstok gemaakt voor de aansturing van de elevator:
P1000864.jpg


En natuurlijk de plek waarop het control hoorntje op de elevator gemonteerd wordt wat verstevigd met CA lijm zodat je de elevator niet gelijk plat knijpt als je die schroefjes een beetje aanzet. Ik doe dit als volgt: ter plekke van de bevestiging gaatjes in het balsa prikken met een naald en daar dan CA lijm in laten lopen zodat het balsa op die plek helemaal lekker vol loopt. Dit doe ik aan onder en bovenkant van de elevator. Het teveel aan CA lijm wegpoetsen met een tissue, even laten drogen en je hebt lekker hard balsa.
P1000866.jpg
 
tjonge bat bouwverslag is wel veel werk zeg, zonder bouwverslag heb ik hem in 3 avondjes klaar.

Ik vind die pin in de vleugen achteraf niet zo'n goed idee, de voorlijst (die deel uitmaakt van de constructie) haal je hiermee door midden.
 
tjonge bat bouwverslag is wel veel werk zeg, zonder bouwverslag heb ik hem in 3 avondjes klaar.
Maar dan heb je ook geen vleugelpin ;)

Ik vind die pin in de vleugen achteraf niet zo'n goed idee, de voorlijst (die deel uitmaakt van de constructie) haal je hiermee door midden
Die voorlijst draagt eigenlijk niet veel bij aan de stevigheid van de vleugel de indekking wel. Ik weet nog dat ik bij de stilletto dit flikte met de vleugelpennen:
PICT2883.jpg

Gewoon ingesneden in de vleugel haaks op de houtnerf en pin ingelijmd. Daar vielen sommigen ook over. Ik weet nog dat ie lekker hard en scherp het bochtje om ging totdat ik een bijna frontale midair had en zelfs daarna is de vleugel niet op deze plek gescheurd!
 
OK, nu dan het laatste deel van deze langzaamaan aktie: de afronding van de Wasp.

Voordat het kapje erop ging op ging voorop de romp heb ik eerst nog even een stukkie balsa triplex overlangs ingelijmd waar de regelaar later aan vast gemaakt kan worden:
P1000868.jpg


Snel nog even een stukje klitteband er aan vast gemaakt:
P1000869.jpg


P1000870.jpg


Daarna het kapje vastlijmen:
P1000871.jpg


En natuurlijk nog even creatief zijn met wat Ohracover. Heb hier mijn best gedaan om nog wat van dit toch wel lelijke kistje te maken:
P1000878.jpg


P1000879.jpg


P1000881.jpg


P1000883.jpg


Tsja, ik kom het niet laten ;)
P1000880.jpg



Met dank aan Plotterwelt voor de fraaie plakletters.

Nu nog vliegen, hopelijk zaterdag a.s. een beetje weer.

Over vliegen gesproken: Wubbo wat raad je aan voor uitslagen op de roeren? +/- 4mm? En hoe zit het met de regelaar, nog wat programmeren in de timing ofzo of zijn de defaults goed?

Peet
 
Ziet er goed uit Peet,

uitslagen moeten zeker niet te groot zijn, ca 4mm is ruim voldoende.
Zorg er ook voor dat het zwaartepunt absoluut niet te ver naar achteren ligt. Anders is hij heel wild.

Welke regelaar heb je er in liggen? zo'n rode turnigy? Daar heb ik niets aan gedaan, behalve de rem er op zetten.

We racen wel weer tegen elkaar ook in deze klasse.

Leuke letters ook, ik kan ze tegenwoordig ook plotten.

gr Wubbo
 
Laatst bewerkt:
Simpel, bij jouw de rem er op dan ga ik harder :rolling:.

Nee, anders verspeel je bij iedere landing een prop.

En een windmillinde prop remt meer dan een stil staande.
 
Mijn e2k was gecrashed op de nats maar is nu ook weer gereed, ik heb zin in te racen met dit kistje zo lelijk als hij is zo goed vliegt hij (en daar gaat het om). En je ziet het, mijn vleugel brak bij de topbocht eraf maar toch repareerbaar.
Ik zet voor de landing ook altijd de prop horizontaal.
 
ja hoor gewoon met stootjes gas net zolang dat hij horizontaal staat, en dan niet meer snel vliegen anders gaat hij windmillen. Ik gebruik geen rem.
Overigens breekt de prop zelden tijdens de landing omdat ze zo slim zijn geweest om een brandstof prop voor te schrijven.
 
Vandaag met de Wasp 1e vluchtje gemaakt :D. Kistje vliegt lekker, maar jongens wat trekt dat ding naar links! Ik moest veel compenseren op de ailerons om hem rechtuit te laten vliegen. Ik zal de motor een beetje een instelling naar rechts geven en kijken of ik het zo weg kan werken, want die ailerons zijn nu meer remflappen geworden.

Verder moest ik 90 gram lood toevoegen in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen, en dan ligt die accu dus helemaal voorin! Beetje zonde, maar kan niet anders.

Ik heb nog wat met de motor timing lopen spelen van low naar medium, maar kon weinig verschil merken. Zijn er nog anderen die hier ervaring mee hebben?
En is die 8x6 prop echt de snelste?

Peet
 
Is je vleugel niet krom? Ik heb helemaal geen last van naar links trekken en ik heb ook geen lood toe moeten voegen.
8x6 is de verplichte prop , hij moet daar ongeveer 12000 rpm mee maken.
 
Back
Top