Eagle Tree Datalogger

Hoi Daniel,

erg leuk ding. Ik heb hem ook al een jaartje liggen. Echter de V2 versie. Kijk voor je extra sensoren eens bij unitedhobbies. Daar kost de V3 logger omgerekend maar 32 euro..!! dus de helft van de door jullie genoemde shops!! Wie weet zijn de sensoren daar dus ook veel goedkoper.

Mvg, Vincent

Ik had ook gekeken by UH maar daar hebben ze enkel de V3 met deans connectors. aangezien ik alles vlieg met 4 mm goud contacten vondt ik het geen optie. Ik wil wel nog de GPS modulen bestellen bij UH.

Ik heb mijn e-logger ook van hobbycity en heb de deans connectors voor lief genomen. Even de soldeerbout erop en gewoon kabels eraan gesoldeerd.
Groeten,
Bart

Ik heb de deans V2 versie. Ik heb een verloopje gesoldeerd van deans naar 4mm goud, en voor 2mm goudstekkers.

Bevalt prima, nadeel is dat de extra stekkers soms wat moeilijk weg te werken zijn in een klein rompje. Je hebt een flink stuk draad wat niet kan buigen.

Laatst bewerkt:
Je kunt met doorklikken ook gelijk bij eagle tree bestellen ... meen ik. Dan kan je kiezen wat je wilt.
En inderdaad... je kan zelf met een beetje moeite er aan zetten wat je wilt. 30 euro voor wat 4 mm contacten vind ik wel erg duur ;)

Daarnaast heb ik de 3.5 mm contacten direct op de print gesoldeerd zodat ze geen plek innemen.

Ik zit er zwaar over te denken een Seagull aan te schaffen. Als is die bij eagle zelf bestel ben ik dan beter af ivm invoertax als bij de Duitsers? Ook moeten er de nodige softwareupdates toegevoegd worden en ben er ook nog niet uit welke Seagull de versie 4.0 heeft dus twijfel er sterk aan dat elk ander dan Eagle tree het recentste in huis heeft.

grtz, Erik

Waar kan ik Nederland snel een toerentalsensor ( Hall sensor ) op de kop tikken ?
Weet iemand een shop in Nl die het spul in voorraad heeft ?

Henk

Ik gebruik al vrij lang de v2 logger, toen aangeschaft in de VS bij eagletree zelf, er waren nog geen verkooppunten in europa. Een superhandig ding, alleen had ik het probleem dat tot 2 maal toe hij geen contact meer maakte met de pc. Maar goed, in beide gevallen door eagletree zelf een nieuwe opgestuurd gekregen zonder enig probleem, goede service dus.
Wellicht had ik een van de eerste v2 versies met misschien kinderziektes erin .... want tegenwoordig heb ik er geen problemen meer mee.

Wat ik echt kan aanraden is de rpm sensor voor brushless motoren, dat werkt perfect , daarmee kan ik exact het toerental van motoren bepalen, dus ook in een heli. Geen gevaarlijk gedoe met zo'n portable toerenteller vlak boven de bladen houden ...
Je kunt namelijk een overbrengingsverhouding opgeven waardoor je direct je toerental af kunt lezen.
(Uiteraard moet je ook het aantal polen van je motor invoeren)

Het display heb ik ook en is handig als je tijdens het vliegen wilt weten hoeveel stroom je verbruikt hebt , zeker handig bij het afstellen/invliegen van een nieuw toestel.

De logger is een van de handigste tools die ik heb aangeschaft voor deze hobby.

Ik weet alleen nog niet of ik overga op de v3. Tot nu toe heb ik zat aan het geheugen wat er nu in zit.

En 3 temperatuur meters zal ik niet gaan gebruiken ....

Ik heb mij ook eentje besteld (V3, bij eheli.at), inclusief display en brushless rpm sensor
ik hoop er stiekem zelf wat uitbreidingen voor te maken; ze gebruiken immers een standaard I²C bus voor de meeste sensoren, dus dat moet goed te doen zijn.
Een realtime downlink zou ook leuk zijn.. :-)

Vraagje: in veel van mijn toestellen is het niet praktisch om het display onder te brengen (kleinere zwever oid). Kan je na de vlucht het display er (live) op steken om dan de parameters uit te lezen?

Kan niet wachten om te zien hoeveel mijn setups nu echt verbruiken... meten is weten hè :-)

Kan je na de vlucht het display er (live) op steken om dan de parameters uit te lezen?

Ja dat kan! Met verschillende opties kan je aangeven wat hij laat zien na de vlucht. Bijvoorbeeld: Max hoogte, Max stroom, min voltage verbruikte mah etc.

Afgelopen zondag een Seagull besteld. Ook ik heb interesse in data !
Hoop hem bnnenkort te ontvangen. Met de neuwere verse kan ik dan direkt de mAh verbruik aflezen en daar een alarm bij instellen. Kan ik eens echt mijn batterij veilig leeg vliegen.

grtz! Erik

Ik heb van het weekend voor het eerst de V3 elogger gebruikt in mijn trainer.
Ik vlieg met 6S 4000 mah lipo maar de datalogger had tijdens de vlucht een gebruik van 5200mah geregistreerd ik vindt dit nog steeds vreemd. De accus opgeladen en er ging maar 2100 mah in. Thuis heb ik het nogmaals geprobeerd door de elogger aan te sluiten tijdens het laden van de accu's en toen kwamen de waarde van de accu lader en elogger wel overeen. Het lijkt er op dat de calibratie wel goed is maar de berekning van de mah niet helemaal klopt. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met de manier waarop de eLogger het stroomverbruik meet. Ik veronderstel dat je niet vaak vol gas vliegt met de trainer?
Als je bvb halfgas vliegt, gaat de stroom die je van de accu trekt niet echt DC zijn, door het schakelen van de regelaar zullen er blok- en andere golfvormen optreden. Om dit goed te kunnen meten heb je een behoorlijk complexe meter nodig, een 'true RMS meter' en niet een gemiddelde stroom meting. Bij vol gas zal dit dan weer wat beter lukken.
Je lader daarentegen zal wel een mooie DC stroom in de accu steken, waardoor de eLogger het wèl goed kan berekenen.

Dit gaat allemaal uit van veronderstellingen: ik heb de stromen nog niet gemeten en heb (nog) geen praktijkervaring met de eLogger, maar dit is zeker één van de dingen die ik zo snel mogelijk ga controleren. Ik zou het support forum op rcgroups eens doorspitten voor de zekerheid en indien nodig daar de vraag ook stellen.

EDIT: bovenstaand verhaal klopt niet in dit geval.. het verschil is te groot om hiermee te kunnen verklaren. Heb je'm gereset voor te gaan vliegen? :-)

Laatst bewerkt:
zo, ik heb al wat kunnen experimenteren met mijn eLogger.
Blijkt dat 2 van mijn 4 elektro-setups niet goed gedimensioneerd zijn... mja, kunnen we weer achter prop's en motoren gaan shoppen :rolleyes:
ik heb laatst ook een vluchtje gemaakt met de logger en de flycamone. Achteraf dan de data als 'osd' op het videobeeld geplakt:
5sjruDzcEmw[/media] - Aero L'Ectric aerial video + eLogger

heel interessant om te zien wat je verbruik is bij bepaalde vluchtfasen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb van het weekend voor het eerst de V3 elogger gebruikt in mijn trainer.
Ik vlieg met 6S 4000 mah lipo maar de datalogger had tijdens de vlucht een gebruik van 5200mah geregistreerd ik vindt dit nog steeds vreemd. De accus opgeladen en er ging maar 2100 mah in. Thuis heb ik het nogmaals geprobeerd door de elogger aan te sluiten tijdens het laden van de accu's en toen kwamen de waarde van de accu lader en elogger wel overeen. Het lijkt er op dat de calibratie wel goed is maar de berekning van de mah niet helemaal klopt. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Nope, ik gebruik de logger V1 sinds eagletree deze uitbracht en is tot op de mAh nauwkeurig.
Wat de logger zegt dat ik onttrokken heb aan de accu dat gaat er met de lader ook weer in.
Ik vertrouw al jaren met iedere vlucht op de logger en heeft me nog nooit iets verkeerd verteld :-)
Als je het blijft merken gewoon even in de rcgroups eagletree thread dit aan Bill voorleggen, is vast wel een verklaring voor.

Menno

Ik heb het probleem op Rc groups aan bill voorgelegt. Hij adviseerde om naar de laatste beta firmware te gaan. Dit heb ik gedaan alleen nog niet de kans gehad om de elogger te controleren.

Back