Easystar met MPX Fox op huckepack

Hoi,

Na mijn eerste depron ervaringen leek mij dit materiaal geschikt om een lichtgewicht huckepack te maken om met een Easystar :D

In eerste instantie gewoon vrije vlucht voor het Foxje :mrgreen:

Goed, we zitten in bouwverslagen, foto's dus!

Even de vorm van de EZ overnemen waar normaal de cockpit zit. Sateprikkers zijn voor bevestiging aan romp (met elastieken).
EZ_huckepack_01.jpg

Even knutselen, puzzelen en meten waar Foxje moet komen en het begint ergens op te lijken:
EZ_huckepack_02.jpg

Zo komt het dus te zitten, staart van Fox paar cm voor de propeller van de EZ (die moet voor het afwerpen dus stil staan! :proost:
EZ_huckepack_03.jpg

Na een tijdje denken en puzzelen voor afwerpmechanisme volgende conclusie getrokken:

• Fox vastzetten met elastieken
  • Elastieken vergrendelen, te ontgrendelen met servo
  • Weinig of geen spanning op servo tijdens het vasthouden van de elastieken
  • Kantelmechanisme, niet een schuifpen/stift systeem omdat elastiek vrij hoge wrijvingscoeffient heeft (even getest)

Goed, even puzzelen en maar begonnen. Kantelmechanisme van servohevel (even opvullen met epoxy)
EZ_huckepack_04.jpg

Stukkie polycarbonaat, uurtje zagen, vijlen, puzzelen enz. en ver- en ontgrendelmechanisme is klaar.
EZ_huckepack_05.jpg

Bevestigingsplankje om alles op huckepack te zetten (krachten wat verdelen over het depron.
EZ_huckepack_06.jpg

Wordt vervolgd....:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk hoor!
Ik wil nog steeds een fox ombouwen, de setup ligt hier al een paar maanden alleen die fox moet nog komen...
Bij de lokale rc winkel kan ik hem alleen per 10 inkopen :(
Hoe ga je het trouwens doen met het zwaartepunt?

Nog een vraag :p
Hoe heb je die cockpitvorm overgenomen ? Gewoon met een meetlatje of ..?
Ik wil later nl. mijn EZ voorzien van een camera, en ik had om die camera te bevestigen graag een nieuwe cockpit gemaakt uit balsa of triplex met daarop dan de camera.

grts

niels

Nog een vraag :p
Hoe heb je die cockpitvorm overgenomen ? Gewoon met een meetlatje of ..?
Ik wil later nl. mijn EZ voorzien van een camera, en ik had om die camera te bevestigen graag een nieuwe cockpit gemaakt uit balsa of triplex met daarop dan de camera.

grts

niels
overtekenen? :cool:

Succesvolle maiden

Bedankt voor de reacties :D

Leuk linkje, alleen heeft ie nog niet gevlogen (kon van die user ook geen recenter filmpje vinden). PIGGY BACK! Dat is het woord wat ik al de hele tijd zocht!!!!:proost:
Contouren heb ik van het kapje overgenomen, gewoon op het depron leggen en overtrekken (of zoals ik gedaan heb, direct uitsnijden) :yes:
Minste werk van het geheel.

Inmiddels zitten eerste vluchten erop, trimmen van Foxje was grootste probleem, je moet veel ruimte hebben, Foxje komt een heel eind als je pech hebt.. 8-O Vergrendelmechanisme werkt feilloos, servo zit in huckepack/piggy back en kan dus ook zo op een andere EZ gezet worden (die van mijn broer bijvoorbeeld).

Misschien ooit nog eens wat servo's op Fox zetten, maar dan moet je natuurlijk wel met 2 personen zijn... :rolleyes:

Zal plaatjes en/of filmpje later van camera halen!

Hej,

er zit dus geen RC in je fox :confused:
Hoe gaat dat dan ? Gewoon op bepaalde hoogte de fox lossen, en hopen datie ergens dichtbij neerkomt of..? :p

niels

Hej,

er zit dus geen RC in je fox :confused:
Hoe gaat dat dan ? Gewoon op bepaalde hoogte de fox lossen, en hopen datie ergens dichtbij neerkomt of..? :p

niels

Haha, precies ja! :mrgreen:

Zoals Multiplex zelf over de Fox schrijft:
MPX zei:
Unser erstes Freiflugmodell in Schaum.

Duits hoeft niet super te zijn om dat te begrijpen ;)

Als je op Youtube gaat zoeken (en geloof me, dat heb ik gedaan), is het nagenoeg onmogelijk (mij niet gelukt) om een Fox filmpje te vinden van een niet bestuurbare Fox, gewoon in vrije vlucht :hammer:

Met goed getrimde Fox kom je een heeeeeeeeeel eind, vliegt ongelooflijk goed voor vier stukkies schuim! :proost::banana:

Maar zoals ik al aanhaalde zou beetje besturing geen kwaad kunnen, dan ben je niet zoveel tijd met lopen kwijt... :rolleyes:

OK, foto's zijn geupload. Filmpje blijf ik jullie voorlopig even schuldig (geen tijd voor nu).

Laatste deel bouwverslagje
Laatste gaten dichten in steun, links en rechts houders voor elastiek geplaatst
EZ_huckepack_07.jpg

Ongrendel mechanisme geplaatst. De scharnierpen is een stukje RVS fietsspaak :cool:
EZ_huckepack_08.jpg

Klaar, compleet met elastieken. Hier te zien in vergendelde toestand.
EZ_huckepack_09.jpg
EZ_huckepack_10.jpg

EZ_huckepack_11.jpg

Tijd om eens te kijken wat we nu mee gaan zeulen... 32 gram voor complete houder, ik ben tevreden :yes:
EZ_huckepack_12.jpg

En 50 gram erbij voor het Foxje. Niet de 40 gram die op de MPX website staat dus :rolleyes: Of zou dat gewogen zijn zonder de stalen kogel die in de neus zit??? :confused: Enige wat hier nog ontbreekt is een grote "postbode elastiek".
EZ_huckepack_13.jpg

Maiden!

Op naar het veld, auto vol schuim :hammer:
EZ_huckepack_25.jpg

Met 1 elastiek vastgezet.
EZ_huckepack_14.jpg
EZ_huckepack_15.jpg

EZ_huckepack_16.jpg
EZ_huckepack_17.jpg

En daar gaat ie dan... Vliegen was moeilijk, had veel down nodig.
Zou te compenseren zijn door mixer te gebruiken of hoek van foxje t.o.v. lengte as EZ aan te passen... :mad: Voorlopig gewoon met duim tegen de stick vliegen :hammer:
EZ_huckepack_18.jpg

EZ_huckepack_19.jpg

EZ_huckepack_20.jpg

EZ_huckepack_21.jpg

Eens kijken of Foxje met orangje romp beter vliegt.... :celebrate:
EZ_huckepack_22.jpg

Hmmm, vliegt prima, alleen de "doellanding" is nog wel voor verbetering vatbaar (sorry Jeroen, bedankt voor het halen ;)
EZ_huckepack_23.jpg

Hmm... is dit wel verstandig....:schrik:
EZ_huckepack_24.jpg

Hoe die laatste afloopt kom je t.z.t. te weten als ik het filmpje klaar + geupload heb :yes:

voor herhaling vatbaar ! :yes: :yes:
weer een geslaagde middag geweest
wat een lol :rolling:
alleen foxjes ophale ....... moete we toch eens iets op verzinne !!
nu nog de vraag waar de camera op moet ?? :roll: op het (rc) foxje
of de easy ........

Zou de fox een flycamone2 kunnen meedragen, of word dat te zwaar ?
Anders zou dat wel mooi zijn niet ?

grts

niels

Geen idee Niels :confused::confused::confused:
Zou volgens mij wel moeten kunnen, maar dan moet Foxje wel bestuurbaar zijn ;)
Slecht getrimde Fox kan kaarsrecht naar beneden komen :schrik: Dat zul je t.z.t. in de video wel zien :rolleyes:

Heb video met bewegende beelden van het ontgrendelmechanisme :cool:

kon het niet laten !!

:pc: toch maar een paar servootjes besteld met een ontvanger
zal mijn foxje eens een beetje uit gaan hollen
en er richting en hoogte roer(tjes) op maken :yes:

tuurlijk, waarom zou je anders die fox helemaal naar 250 meter brengen met de EZ? pm dan weer te halen? nope gewoon lekker vliegen met die fox! daar krijgen we natuurlijk we foto's van te zien he?

tuurlijk, waarom zou je anders die fox helemaal naar 250 meter brengen met de EZ? pm dan weer te halen? nope gewoon lekker vliegen met die fox! daar krijgen we natuurlijk we foto's van te zien he?

ja je hebt gelijk ! ik doe toch niet mee aan de wandel 4-daagse
dus waarom zou ik er dan voor oefene :hammer:
ga liever vliege dan wandele .............
foto's zullen zeker komen ! eerst maar eens besturing maken

kon het niet laten !!

:pc: toch maar een paar servootjes besteld met een ontvanger

Hahaha, ik wist het... :proost:
Mooi zo, weer wat nieuws in het verschiet, gaat goed de laatste tijd :yes:

Video is ook klaar, nu kun je zien waarom besturing misschien zo gek nog niet is :rolleyes:

:idea: Je kunt video ook op de youtube site bekijken, rechtsonder film kun je dan een hogere kwaliteit kiezen (dan zie je het Foxje wat beter). Filmje met fotocamera gemaakt, zal volgende keer filmcamera meenemen, dan is er wat beter te zoomen.

Ik hoor wel wat jullie er van vinden :mrgreen:

Hoj,

Wat voor motor en accu heb je in die EZ* ?

niels

Accu is een flightpower 3s 2200mAh LiPo :D
Motor/regelaar moet ik even opzoeken, eigenlijk te luxe voor een EZ (Mega), Jeroen kan dit waarschijnlijk zo uit z'n mouw schudden?? :?

Al wat binnen gekregen voor het Foxje-project Jeroen?:proost:

effe flink aan mij mouw geschud en
er kwam inderdaad wat uit rollen :D
de motor op de easy is een mega 16/15/5
niet bepaald de goedkoopste brushless
maar vliegen doet ie er erg goed mee
de regelaar is een 35A bmi ( volgens mij hetzelfe als hyperion )
deze had wel wat lichter mogen zijn maar komt misschien later nog eens goed van pas

Ik kan me voorstellen dat jullie een boel plezier hebben gehad...
Een paar suggesties:

Zolang de Fox niet bestuurd wordt, doe dan net als de parachutisten: na de eerste dropping weet je hoe ver de Fox downwind terecht komt. Verleg het afwerpgebied ongeveer even ver upwind... hoef je niet telkens die sloot over...

Je piggy back systeem (wel een leuker woord dan Hückepäck...) is dusdanig van vorm dat de Fox er alleen in overtrokken toestand af kan. Zelfs als de Fox optimaal is getrimd kost je dat iedere keer een boel hoogte. Ik denk dat als je die verhoging achter het vlak waar de Fox vleugel ligt, wegsnijdt, hij soepeler los komt.

Ik heb het elders ook al eens gesuggereerd, en voor jou is het mosterd na de maaltijd... maar als je gaat hückepäcken met een moederschip dat toch geen grondstart maakt, is het wel zo makkelijk om de lading niet bovenop, maar onderaan vast te maken... als je de Fox onder de buik van de Easy hangt wordt de bevestiging veel simpeler; hooguit krijg je een beetje dwarse afwijking omdat het richtingsroer van de Fox niet in het midden kan zitten.

De pitch afwijking die je nu hebt, komt omdat de Fox vrij ver naar voren zit; alle draagkracht die de Fox vleugel levert zit een stuk vóór je zwaartepunt. Als je de steun zó aanpast dat de vleugel van de Fox nul instelhoek heeft tov het stabilo van de Easy, dan vliegt de Easy weer ongeveer trim.

Back