EasyStar motoriseren

• Topicstarter Topicstarter mwatts
  • Startdatum Startdatum
M

mwatts

Guest
Ik ben een EasyStar aan het bouwen (en het bouwen is al leuk, laat staan het vliegen).

Nu vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen qua accu. Ik wil, onder andere om kosten technische redenen en omdat het mijn 1e vliegtuigje is, het standaard motortje gebruiken.

Dus wat is het beste? 7.4V Lipo met standaard prop, 11.1V met andere prop, of NiMh 7 cellen?

Waar vliegen jullie mee, en hoe presteert het dan? Ik vroeg me ook af of jullie met het standaard motortje bijvoorbeeld ook een cameraatje mee naar boven krijgen.

Je hebt dus een stuk meer stuwkracht, en je komt een stuk hoger. Nou ja, dat was te verwachten natuurlijk.

Maar goed, ik ben aan het bouwen en het standaard motortje zit er al in. Niet gelijmt, maar geplakt met dubbelzijdig plakband, dat dan weer wel. Maar om hem er al weer uit te halen voordat ie 1 keer gevlogen heeft... :roll:

Maar ik moet dus nog een accu aanschaffen, dus daar kan ik nog kiezen. Zat zelf te denken aan een 7.4 volt met redelijk wat mAh's, zodat ik lekker lang kan vliegen. Maar ik heb begrepen dat als je het standaard 6V motortje op een 11.1V lipo aansluit en van een andere prop voorziet, dat dat motortje dat ook wel trekt. D.w.z. niet doorbrand. Iemand daar ervaring mee?

Ik raad je aan om gewoon voor een 2cell 7,4V lipo te gaan.
Met een 3cell 11,1V zou ook kunnen maar na 4/5 vluchten kun je de motor wel weggooien.

@ Traveler, onderschriften maar 2 regels en geen foto's, zie de faq van het forum.

Hmm... heb besloten om met 7 cellen NiMh te gaan vliegen. Kan ik ook mijn lader blijven gebruiken (geld speelt ook een rol)

Nu had ik laatst 7 penlites (AA) 2500 mAh gekocht, maar ik kwam er vanochtend achter dat ik die helemaal niet dwars in de neus kan plaatsen, zoals ik eigenlijk van plan was. Tenzij ik de neus uithol.

Hoe zijn jullie packs opgebouwd, en hoe heb je die voorin liggen? Of gebruiken jullie geen AA?

000
0000

Gewoon 4 onder en 3 erboven. Dan dmv soldeer lipjes ff de + en - solderen van de accu's.

Een perfect pakketje en past goed in de neus.

Ja, dat was ik in eerste instantie ook van plan, maar dan wordt je pakket te breed.

Een AA is 14 x 50 mm. Die 50 mm (de lengte dus) past al niet dwars in de neus.

4 AA's naast elkaar is 4 x 14 is 56 mm, dat past dus ook niet.

Ik net had bedacht:

OO
OOO
 OO

Is ook mooi in balans en ong. 42 mm diameter, in totaal.

Dat kan ook... maar raar dat ze niet passen. Bij mij gewoon in de lengte (50mm) en dan voorin de neus

Misschien heb ik de neus wat beter in elkaar gelijmd. :lol:

Maar nee het kan echt niet. Je krijgt een AA batterij er wel in hoor, dwars, als je een beetje aanduwd. Maar als je er een accupack van soldeert en er dus nog soldeerlipjes en wat plastic isolatie bijkomen dan moet je echt gaan snijden hoor, anders druk je de boel volgens mij kapot.

Maar heb jij voor een goed CG je accupack helemaal voorin de neus liggen, of net onder de rand zeg maar?

Niet helemaal voorin. moet je even testen. Zet dan meteen een streepje op de zijkant zodat je altijd je accu's op de delfde plek terug legt.

Ja dat was ik wel van plan. Ik wou aan de binnenkant met een stift de plek van de accu gewoon mooi aftekenen.

Maar de neus wordt natuurlijk steeds smaller, hoe verder je voorin komt. Ik weet nu dus dat ik er i.i.g. niet voor hoef te zorgen dat de accu echt helemaal in de punt kan komen.

Krijg je die typhoon in de standaard motorruimte? Of had je voor die fietsbel de originele "motorconstructie" er al helemaal afgesneden?

Dit wordt 'm :) :

Accu.gif

De rode plus en min zijn de uiteindelijke polen. Er loopt dus een draadje van de achterkant naar voren. De accu is uiteindelijk 42 x 42 x 50 mm (hoogte x breedte x diepte)

ik wil nu niet gaan dwarsliggen, maar we hebben al ondervonden dat de penlites eigenlijk niet geschikt zijn. Ze kunnen de stroom net niet aan en hebben bij gevolg een hele korte levensduur. Tenzij er amper volle gas gevlogen wordt. Dat zijn onze ervaringen.

Dat snap ik niet helemaal. Ik gebruik 2500mAh penlites. Als ik ga zoeken dan vind ik niet veel cellen die veel meer hebben.

Je hebt ze welliswaar ook van 3300mAh, maar daar houdt het wel bij op.

De Multiplex handleiding heeft het zelfs over 500mAh en 1500mAh penlites, dus die ik gebruik zijn al een stuk sterker.

't Is maar een 6V Speed 400 die er in zit he...

Nou de accu zit in elkaar. Alleen nog even de uiteinden van de cellen aftapen straks. Hij's mooi compact. Je kan hem echt helemaal voorin de EZ drukken. Niet dat dat nodig zal zijn...

Mijn vrouw vroeg gelijk of ik van plan was mijn vliegtuigje straks midden in de lucht op te blazen. :D De accu heeft inderdaad wel veel weg van een pakketje dynamiet.

Over die penlites trouwens: wat is, als je dan geen penlites wilt gebruiken, het alternatief (behalve lipo natuurlijk)? Heb nog even gezocht maar het enige wat ik behalve penlites en kleiner (AAA) kan vinden, zijn Sub-C (SC) cellen. Maar die zijn gelijk een stuk zwaarder. Dan ga je van iets meer dan 30 naar dik 50 gr. per cell. Op 7 cellen is dat dik 140 gram. 8O

Back