Easystar om foto's mee te maken.

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
Hey,

zijn er nog anderen (b.v. Sjoerd) die inmiddels een fotoEasy gebouwd hebben?

Greetz van Aldert

Hey Aldert,

Ja, ik ben nu volop bezig met testen van zowel foto als video opnamen. Ik ben tot zover niet tevreden.............
Fotocamera lijkt een te grote hoek te hebben.
En met video opnamen (video zender naar laptop en dan opnemen) geeft veel storing op het beeld. (had al een testfilmpje op youtube maar weet niet hoe de url hier neer te zetten zodat je mee kan kijken)
Motor combo is nog niet optimaal (Mega 16/7/8 en apc prop 5x5) jankt vreselijk maar geen vermogen. Nu een cam prop gemonteerd en wachten op beter weer!

Ja ja wel bezig dus :wink:

Groetjes

Martin

hier is een filmpje hoe je fimpjes op het forum kan zetten ( niet van mij maar wel handig :P )

[/media]

groeten Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Aaalie zei:
Hey,

zijn er nog anderen (b.v. Sjoerd) die inmiddels een fotoEasy gebouwd hebben?

Greetz van Aldert

Omdat ik zo vaak crash durf ik geen grote gaten in de romp te maken. Na wat experimenten in de Canope heb ik het anders aangepakt: Ik heb een plastic hoesje gemaakt (gewoon kantoorspul) met plakband. Hier mijn fototoestel in (200 gram) en die hang ik onder de vleugel tegen de romp. Vliegt super stabiel, maar ik moet wel met rolroeren.

Nadeel van de rolroeren is dat ik geen kanaal over hem om foto's af te drukken. Hierdoor kan ik alleen video opnames maken. Maar met een video resolutie van 840x600 ben ik dik tevreden. Wat dit betreft is alleen mijn standaard motor een beetje krap, moeilijk om hoogte te krijgen. Heb een aardig filmpje, maar is met 200MB te groot voor YouTube (hoe hak je zo'n filmpje in tweeen).

Hoi Aldert,

Nog wat vraagjes over de gebruikte setup. Ik heb het topic nog eens doorgespit, als de dagen strakkies echt kort gaan worden, ga ik misschien ook e.e.a. bestellen... :twisted:
Uiteraard hoeft de setup geen kopie van die van jou te worden, maar altijd goed om een referentie te hebben van een setup die zich bewezen heeft :cool:

Motor, op foto zie ik een paarse motor zitten, lijkt een HiModel (zoiets bijvoorbeeld, zal wel een andere zijn, deze trekt wel erg veel)
easy6.jpg

Je geeft ergens een linkje naar deze motor , lijkt me een andere motor dan de door jou gebruikte, of heb ik het mis? :confused: Motor in linkje lijkt me overigens erg geschikt!

Inmiddels ben je veel vluchten verder met deze setup neem ik aan, hoe voldoet de motor? Warmteontwikkeling in romp (regelaar/accu) niet te gek?

Welke prop heb je er nu opzitten? Lijkt net te passen zonder iets aan de romp te moeten aanpassen.
BouwEasy6.jpg

Servo's gebruik je Graupner C 2081, das duidelijk. Welke ontvanger en regelaar heb je in deze EZ zitten?

Verlengde armpje van ontspanner servo, stel je die met afstandsbediening af zodat ie gewenste slag maakt en z'n eindpunt netjes kan bereiken? Komt dit niet zeer kritisch of is het rubber zo dik dat dit een mm ofzo kan opvangen? Heeft servotje nog voldoende kracht (miniservo met lange arm?!) of moet ie redelijk werken om af te kunnen drukken? Heb hier een finepix liggen waar je echt hard op knopje moet drukken om foto te maken (of heeft die Nikon slechts een aai over het knopje nodig?)

Ik hoor het wel,
Gr. Rob

Hallo Rob,

de motor is deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.95 .
Als je die besteld dan ontvang je een goudkleurige, met een Turnigy stickertje. Deze motoren heb ik veel in gebruik, doen het redelijk. De gebruikte prop is een Graupner 5,5*4,3 cam. Deze is ietsje kleiner (misschien 1 à 2 mm) dan een Gunther, de foto zal wel iets vertekenen.
De servo met de verlengde arm moet idd behoorlijk werken, maar drukt prima af. De servo doet het nog steeds prima, en op die manier plet hij de ontspanknop van de camera niet. De ontspanknop voelt overigens niet anders aan dan een aantal andere camera's. De slag van de servo word idd met de zender zo afgesteld dat de uitslag minimaal is, en toch de camera bedient.

Ontvanger is een (oudere) PCM Graupner MC 18, en regelaar is zowel de 40 amps Himodel, de 25 amps Turnigy plush en de 30 amps supersimple. (Allen huize feigao, en allen doen ze het prima).

Succes, greetz

Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

hier een foto van mijn camera in de EZ

1 servo om de camera aan te zetten,,en uit,,,,met gesloten lens landen

en 1 om de foto s te maken

Foto-7DPK4ONL.jpg

rob

Ziet er netjes uit Rob! :D
Wat voor 'n motor heb je erop zitten?
Van welk materiaal is die houder gemaakt (niet te zwaar?)?

Vergeet niet schroefjes in de servo armen te zetten voor je gaat vliegen ;)

ik heb deze motor er in zitten

RCtechnics Internet Store

ik dacht zo laat ik mij is verwennen met een merk motor

en ik wau power over hebben

had geen idee of het allemaal wel boven bleef met camera of foto camera

de meeste beginnen met een EZ

ik ben erdus wat laat mee

maar voor foto video is ie heel goed

wat ik merk is dat als er wat gewicht in de ez bij komt hij lekker der vliegt

200 gram extra op het vliegklaar gewicht merkt i niks van

maar dan wel met een dikke motor er in

heb wel een EZ met een borstel 400 gezien

maar die waaien zo achteruit als het wat waait

en als je apparatuur van een hoop centjes mee omhoog stuurt

wil ik wel dat ik power genoeg heb om terug te komen

en ik ben geen mooi weer vlieger,,dus als het wat waait

gewoon vliegen,,,,,,,,,VUUR brul ik dan ,,de lucht in

Daarna kunnen de romphelften al tegen elkaar. Vervolgens het volgende klusje... het hutjemutjeservootje voor het afdrukken. Deze eenvoudig in krimkous krimpen, en gewoon met cyano op de juiste plek inlijmen. Het armpje moet nog ietsje verleng worden.

Hoi Aldert,

Ik heb inmiddels alle webshops op internet gehad, maar geen enkele verkoopt "hutjemutjeservootjes" :hammer:

Even zonder flauwekul, ruimte is kritisch, alles is NET onder vleugels te krijgen :? Kracht moet toch voldoende zijn, ook met verlengde armpje.

Welke servo heb jij er in zitten?

Zowel om kracht als formaat even te vergelijken 8). Ik heb deze servo, Graupner C1081 in gedachten als mogelijke kandidaat...
Specification
Operating voltage 4,8 ... 6 V
Env./approx. 12 Ncm (1200 cmg)
Rotary range 2x45°
Transit time 0,11 s/40°
Weight 6,2 g
Dimensions (Long.xBxH) ca. 23 x 10 x 20 mm

Met armpje van 20mm dus ongeveer 600gram beschikbaar om ontspanner te bedienen...

Ik heb eens wat gemeten bij een Fuji finepix (Z5) die ik hier heb liggen (z.g.a.n.), volgende resultaten:

• 70 gram voor focus (knop half in)
  • 160 gram om foto te nemen

De HP M307 waarmee ik mijn eerste luchtfoto pogingen gedaan heb:

• 90 gram voor focus (knop half in)
  • 300gram om foto te nemen
Maar daar had ik een wat ruimer bemeten servo op zitten....

Als armpje niet te lang gaat worden moet het met de 1081 geen enkel probleem zijn.

Ik denk dat die servo prima is die je daar hebt staan in je linkje. Zelf gebruik ik wel de hutjemutjesservo en die vervang ik ongeveer 1 x per jaar. Ze hebben dan wel duizenden foto's gemaakt, maar bij goed afstellen zal hij het zeker nog veel langer kunnen vol houden.

Succes ermee!

Gr Henk

Voor zover ik kan zien gebruikt Aaalie een nikon coolpix P5000, klopt dit?
Ik heb zelf namelijk het grote broertje de P5100.
Bij deze camera moet je de ontspanknop eerst half indrukken en dan na een piepje doordrukken. (Auto fucus)
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb trouwens een mx12 dus als iemand een leuk "mixer trucje" weet...

Bedankt Henk,

Bevestiging van de theorie :D

Bij deze camera moet je de ontspanknop eerst half indrukken en dan na een piepje doordrukken. (Auto fucus)
Zo Manuel, mijn complimenten, de meeste 14 jarigen hebben zo'n fraai toestel niet, laat staan dat ze 'm de lucht in sturen... 8)
Zoek eens naar "gear" in het boekje van de MX-12, dan komt het vanzelf goed, mixer niet nodig.

Als je zo'n camera hebt, zou je eigenlijk wel moeten weten dat het "moet" geen moet is... Je kunt ook ineens doordrukken, dan stelt ie scherp en maakt direct de foto ;)

Als je 'm op je vliegtuig of heli hebt zitten, maak dan wat plaatjes, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien :yes:

Rob, na net je foto gezien te hebben ben ik ondertussen mijn cockpitkapje (zelf gebouwd) aan het aanpassen om zoiets erin te maken. Hoeft niet te bewegen wat mij betreft, als ik maar leuke foto's kan maken van de omgeving..

Wat ik ergens anders oppikte in een draadje (ik heb even een geïmproviseerde tekening gemaakt, sorry voor mijn tekentalent, you get my point), dit lijkt me ook mooi werken:

De camera is gemonteerd op een koolstof buis die precies op het CG zit. De camera leunt iets naar voren waardoor je net wel/net niet de neus in beeld hebt maar eigenlijk vanuit de cockpit naar voren en beneden kijkt.. Daardoor krijg je een recht beeld. Schijnt heel goed te werken, ik ben het nu aan het aanpassen voor op mijn EZglider. Wel een hoop werk vooral omdat ik maar één kanaal vrij heb op de Rx (en dus de camera op de grond al aan moet zetten of een andere Rx kopen)

Iemand dit al eens geprobeerd?

Voor zover ik kan zien gebruikt Aaalie een nikon coolpix P5000, klopt dit?

Klopt, het is de p5000.
Volgens mij gewoon op auto en landscape en dan moet het lukken...

Gr Henk

Klopt, het is de p5000.
Volgens mij gewoon op auto en landscape en dan moet het lukken...

Gr Henk
Ja, dat was het :)
Als hij in landscape staat kan je opeens wel gewoon doordrukken, bedankt :)

Als je zo'n camera hebt, zou je eigenlijk wel moeten weten dat het "moet" geen moet is... Je kunt ook ineens doordrukken, dan stelt ie scherp en maakt direct de foto ;)
Als hij op Autofocus staat kan je niet doordrukken, hij doet dan niks.
Als hij op landscape staat staat de autofocus automatisch op oneindig en kan je wel in 1 keer doordrukken:p
Als je 'm op je vliegtuig of heli hebt zitten, maak dan wat plaatjes, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien :yes:
Zal ik zeker doen, hij komt waarschijnlijk in een easyglider omdat ik hem toch net iets te zwaar vond voor een easystar.

Heeft trouwens iemand ervaring met luchtfoto's maken met een polarisatie filter?
Het moet volgens mij een leuk effectje geven in lucht foto's :)
Links zonder rechts met:
CircularPolarizer.jpg

Hier de adapter voor de p5000 en de P5100:
DealExtreme: $4.46 52mm Digital Camera Lens Adapter Tube for Nikon P5000
Voor maar $4.46 :D

En dan de filter zelf:
DealExtreme: $8.61 Massa CPL Polarizer Lens Filter (52mm)
Voor maar $8.61 :D

Maar door de adapter steekt alles wel weer een stuk uit..
Hmm, to buy or not to buy?

Back