EBMC 2830 en -40

• Topicstarter Topicstarter RicoJ
  • Startdatum Startdatum
Een prop die smelt? ... niet door de luchtwrijving lijkt mij.

Werd het motortje te heet, of slipte je meenemer?

beeldmateriaal?

EDIT:
3000e bericht! 8)

Gunthertjes zijn props die op de as gedrukt worden doormiddel van een rubbere hulsje. Deze motor kan blijkbaar zulke hoge en sterke toeren draaien, dattie gewoon dat rubbertje aan snot draaid. :P En das best knap want mijn s480 kan dat nieteens. :P

Je meent het :?

Hoewel bijna de helft van de gebruikers een metale meenemer gebruikt..

Prop te snel versneld? (Toerental te snel opgevoerd)

Een speed 400 heeft een kV van zo'n 2000
(2000 toeren per volt)
Die 850 en 950 zitten rond de 4800/5300 kV

Vergelijkbare Himax motoren (zie http://www.e-flightline.com ) worden dan ook met vertraging gebruikt op kleine (Gunther) props...
De 950 lijkt me wel ideaal voor een microfan of edf 555 op 3s/4s lipo
Echter op een Gunther hooguit op 2s
Deze motoren hebben dezelfde afmeting als Hacker B20's en de Himax motoren
AircraftWorld verkoopt koellichamen voor de Hacker B20 waarmee je de buitendiameter gelijk maakt aan een Speed 300, ze passen dan perfekt in een GWS gearbox of een EDF 55

Op 3s lipo is een Typhoon 6/15 de gedoodverfde Sp400 vervanger, kV van deze motor is dan ook slechts 2150....

Peter

En als je nou es zon APC hubje dr op zet? Kan ie dan wel een gunther achtige prop slepen op 3S? Of gaat et amperage dan teveel omhoog?

A;s je zonder vertraging een prop wil;t aansturen op 3s is het buitenlopertyje van 15 euri van RCTechnics denk ik een beter optie
De 850/950 zal echter met vertraging meer stuwdruk leveren dan die 400 gram....
Het is echter uitproberen, er zijn nog geen harde gegevens van deze zeer betaalbare motoren

Kijk even naar de nummertjes die Pjotrrr noemde.
Kv (toeren per volt) komt overeen met speed 300 6V. Dat maakt deze motor dus een sp300 (6V!!) vervanger.
In modelbouw-faq schreef ik van die sp300 motor dat die niet geschikt is voor direct drive. Geldt dus ook eigenlijk voor die 850/950.
Met een kleiner propje (dan ginter) kan het eventueel wel.

Even kijken of we kunnen rekenen:
Elders in die faq schreef ik dat een motoren vergelijkbaar zijn als ze zelfde gewicht en toeren-per-volt hebben als een ander.
Van die EBM-850 heb ik geen parameters (zijn die er wel), maar ik zie in motocalc dat een Feigao 130S 24T (1308424S) zelfde gewicht en ongeveer toeren-per-volt heeft.

Wat vind ik voor die motor die vergelijkbaar is met de 850:
2s 15A met 5x4 (ongeveer gunter) 17000 rpm
Rendement = <65% = eigenlijk al te grote prop
3s 21A, rendement 50% = kacheltje = stuk!!! (gegarandeerd)

2s en niet boven 15A lijkt dus goede aanname. Liever nog kleinere prop.

950 (lijkt op "Medusa Research 028-032-420" Ken die hele motor niet, maar voor het rekenen dus)

2s, 5x4 prop, 30A, 23000 rpm 70% rendement.
Idioot hoge stroom, maar wat betreft rendement en warmte belasting zou het kunnen.
3s? Stroom boven 40A. Levenslange garantie (Maar wel bij levensduur 3 minuten :lol: :bye: )

Disclamer: Ik vergelijk de motoren hier met motoren waarvan de gegevens WEL bekend zijn. Kan dus best afwijken.

Hmm, een geartje is dus een must. :P Ik denk dat deze motoren dan niet geschikt zijn om een grote wing als de mijne aan te drijven? Maargoed, we wachten de metingen af. Mischien heeft ie de toeren van een 300 6v, en de kracht van een 480. :P Geen idee.

Freakazoid zei:
Mischien heeft ie de toeren van een 300 6v, en de kracht van een 480. :P Geen idee.

Zo mag je dat wel zeggen.
Met vertraging zeker bruikbaar voor hoop toepassingen.

Of in fan (laat zich niet zo goed berekenen_
In microfan (50mm) met 3s:
850 zou dan iets van 7A trekken (dat doet een sp300 ook)
950 rond 10A (40000 rpm, 160g stuw)
Stroom mag wel ietsje hoger. 55mm fan?

Kan iemand dit bevestigen? Waarschijnlijk ligt statische stuw hoger. 160g heb ik al met een ferriet motortje.

Ookal heeft het idee van 2 EDFjes op mijn wing een zeer aanlokkelijke werking, ik betwijfel of ik daarmee de gewenste thrust kan behalen.

Een prop die smelt? ... niet door de luchtwrijving lijkt mij.
Nee, inderdaad. De prop zit op de as geschoven en verlijmt. Na zacht optoeren gaf ik volgas en de prop begon gelijk te stinken. Hierna schoot hij weg en was de binnenkant gesmolten.

Toch maar een fatsoenlijk prop gebruiken....

@Harold
Ik denk dat je berekeningen aardig in de buurt komen. De amperes op 2 cellen ligt volgens mij iets lager. Van de week is alles klaar en kunnen we echt gaan meten.

Zit te denken aan de 950 op 4slipo in een Wemotec microfan, met wat throttlemanagement ;)

En dit dan twee maal voor in de nieuwste depron parkjet van Jetset44 (RCGroups); de Tomcat met swingwing.....

Peter

4s.....60k+ rpm...trekt die microfan dat wel?

Je schreef eerder:
De 950 lijkt me wel ideaal voor een microfan of edf 555 op 3s/4s lipo

3s/4s met een 4200Kv motor in een EDF55?? Gekkewerk. 8O

niet als het een cfg / kevlar rotor is ;) Zo'n standaard gws fannetjes of ander plastic ding begint bij 35000 - 40000 al eng te worden.....

Breng je wel oordopjes mee? :P Van wat ik gehoord heb maken die krengen als ze op 2cell rondvliegen al een aardig rot kabaal. :P

Tsja, een EBM850/950 topic zou schelen. Ik kom alleen in dit topic omdat er hier over die motoren gepraat wordt, en RCtechnics zo af en toe nog es komt kijken.

1kg thrust op een GWS EP1147? Dat MOET dan wel met gearbox zijn, want dat zijn slowflyer props. En hoeveel amp ze dan vreten was ook wel handig geweest. :P

Beetje incomplete info. Heb je lang moeten wachten op die mail? Mail ze anders nog es? :)

mailtje met de volgende vraag was al weg voordat ik dit postte :D
Vanochtend gemailed, vanmiddag antwoord...
Als ik wat weet laat ik het natuurlijk weten.

Iemand aan de hand van deze (minimale) gegevens een schatting met wat voor motor dit te vergelijken is?

Back