ec 135 van hirobo bouwverslag

Dan lijkt het me makkelijker zo'n fenestron gewoon volgas te laten draaien en dan pitch variereren. Fenestron is niet zo geweldig voor een strakke staart omdat hij juist veel toeren nodig heeft. Constant meer en minder toeren is dus slecht te doen.

De fenestrom moet ook op een optimaal toerental draaien met een govenor en daar kies je dan een motor bij. Gezien het een kleinere motor is die toch op de hoofd accu moet lopen wil je wellicht een vertraging maar dat ligt eraan welk toerental je nodig hebt en of dat uitkomt met het kv. Als je een beetje zender hebt kan je de staart rotor gewoon mee mixen met idle up 1 oid zodat als je de hoofd motor aanzet je ook de staart motor aanzet. Kan ook los natuurlijk. Govenor met goede gyro zorgt dan voor een prachtige losse staart setup die goed reageert.

Ik bedoelde niet een buitenloper in de fenestron, kan met gewicht een probleem worden, maar gewoon achter in de romp aan het begin van de vernauwing. Dan gewoon koppelen op de normale as die naar achteren loopt.

Ben wel benieuwd hoe je het op lost.

Ik zou persoonlijk gewoon kiezen voor het aansluiten van het hoofdtandwiel op de fenestron met vertanding (1:5 of 1:6 verhouding).

Een aparte motor voor de staart lijkt mij een zware oplossing in vergelijking tot een aantal tandwielen?

Dan krijg je nog het probleem dat je op grotere packs zult vliegen dan een regelaar voor zo'n motor zou willen hebben, waarschijnlijk.

Hey,

weer (nog steeds) nieuwsgierig naar de vorderingen?? Zelf sta ik op het punt een setup te bestellen voor een 1,5 rotordiameter electroheli. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de keuze voor de regelaar, zelf twijfel ik tussen een Powerjazzz of een Jeti Spin.
Wat heb je in gedachte voor jou setup? Wat voor servo's (zit zelf daarover in twijfel welke)?

Greetz van Aldert

Hey,

even benieuwd naar de vorderingen. Voor de (ooit nog eens) te bouwen schaalheli liggen er inmiddels 12Kg servo's, digitaal en metaal tandwielen, een 5 blads schaalkopje (ongebruikt tweedehands van een modelbouwzaakje Hubi Hutte net over de grens), een jeti spin 200, enkele verschillende grotere buitenlopers, voldoende akku's en in bestel een flybarless systeempje (dank aan Rhelie/Rene voor het als één v.d. eersten uitproberen van het betaalbare Gaui systeem). De keuze voor de heli is nog niet gemaakt, een fenestron staartje behoort weer tot de mogelijkheden, maar dan als separate buitenloper met (door de gyro geregeld) variabel toerental. Er zijn inmiddels enkele merken druk aan het experimenteren met een separate motor voor de staartrotor, met succes.

Tevens zou het leuk zijn als een mod dit draadje in het juiste forum plaatst, het was eventjes zoeken...

Vriendelijke groeten, Aldert

Hey Edwin (en Laurens),

ik ben nieuwsgierig hoe het project erbij staat. Word er nog gebouwd, of misschien inmiddels gevlogen?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Waarom ga jij er niet verder mee laurens? Geen schaal interesse? Had wel graag eens zo'n hirobo willen zien vliegen.

Ik zou best willen, alleen is de heli van Ed. Ik zal het er binnenkort eens over hebben met hem.

Back