Echt 3D tekenen in AUTOCAD, wie weet hoe ?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door steven., 21 apr 2005.

  1. elwitten

    elwitten

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    409
    Locatie:
    aalst belgie
    als je je tekening 'beweegt' met 3d orbit kan je door rechts te klikken (als right click customization aangevinkt staat) je projection mode naar perspective zetten ipv isometrie. moet je eens doen. geeft coolere beelden.
     
  2. steven.

    steven. Guest

    Jep, geeft inderdaad leukere beelden :)

    Groetjes
    Steven 8)
     
  3. sleper

    sleper Guest

    werk nu op school met auto cad nog gen ervaring met 2d tekenen maar volgend jaar gaan we met auto cad alfa werken daar is 3d tekenen veel gemakkelijker je moet dan alleen wel meerdere zijde tekenen en met een muisklik kan je dan je 2d tekening omzetten naar een 3d tekening
     
  4. stevie

    stevie

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    63
    Locatie:
    heelsum
    voor de mensen die wat filmpjes willen zien van 3d tekenen kan je op www.cadcollege.nl kijken, dan naar tools en klik dan op boeken

    daar staan filmpjes van allemaal autocad versies

    stevie
     
  5. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    3d tekenen in ACAd is nog steeds omslachtig, zelfs met acad 2007.
    in deze versie kun je flighthru filmpjes maken. en de tekeningen zijn te exporteren naar 3D studio max.
    dus een beetje vooruitgang...

    Ik gebruik 2007 voor het ontwerpen van sprinklerinstallaties. En heb af en toe een ontwerp wat in 3D gemaakt moet worden... gelukkig heb ik de meeste standaard componenten al als 3D block op het netwerk staan....
     
  6. Jair

    Jair

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik ben werktuigbouwkundig tekenaar...als je je tekeningen op het forum wil zetten moet je het volgende doen....

    Als je klaar bent met tekenen in modelspace, maar er een vieuwport van. Zoom uit naar maximale waarde zodat alles op het beeldstaat. Tik dan in JPGOUT. en sla het op. Je maakt nu van je DWG een JPG formaat. Dit kun je weer oploaden en in het forum plaatsen..

    http://www.rcbigscaleforum.nl/viewtopic.php?t=3092

    Hier een link van hoe ik een tekening 3d in a-cad heb getekend..

    Succes
     
  7. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Dag heren,

    Nog een kleine aanvulling op het geen al een paar is gezegd, paketten als Inventor zijn puur 3d en daarom veel beter dan autcad waarbij het slechts een mogelijkheid is, inderdaad.
    In mijn werk heb ik een aantal jaren terug 3D getekend in AutoCAD. Nu werk ik dagelijks met Inventor.
    Naast het feit dat het veel sneller en beter gaat is een niet te onderschatten pluspunt dat wijzigingen veel beter te doen zijn dan in je AutoCAD model, dat is destijds een groot probleem gebleken.

    Ik ben zelf begonnen met Inventor voordat wij daar op het werk toe over gingen. Ik moet eerlijk zeggen dat het erg goed te leren is, de basics zijn niet moeilijk en je zal snel de smaak te pakken krijgen.
    Het pakket is goed te vinden op Internet, als je het leuk vind zou ik het je ook aanraden.
    Ook voor wat betreft de krommingen van de kapcontour zal inventor goed kunnen modelleren.

    Maar hoe dan ook, in ieder geval comlimenten voor je AutoCAD 3D model, het lijkt me dat je die toch aardig gelukt is :) .

    Groet,

    Roy
     
  8. 1107972

    1107972 Guest

    Ik sluit me helemaal aan bij Roy (RBRCH)

    Ik ken inventor niet of andere programma's. Ik gebruik puur autocad om 3d te tekenen. Het is goed te doen maar wijzigingen doorvoeren valt tegen. En vooral krommingen tekenen in meerdere richtingen zoals een kap is praktisch onmogelijk in autocad.

    Maar als je weet wat de beperkingen zijn in autocad kan je toch nog leuke modellen maken.
     
  9. GKN

    GKN Guest

    In het jaar 2002 heb ik een soort robotplatform in AutoCAD 2000 getekend en er enkele ghostview-plaatjes van gemaakt. Dat ziet er ook altijd wel leuk uit. Als render-materiaal kies je dan een kleur glas.

    [​IMG]

    Ik heb er daarna in 3D max ook een filmpje van gemaakt. Zie:
    http://home.hetnet.nl/~gerardlouis/robotica_bestanden/robotplaat1c.avi

    Ik heb het daarna in de praktijk uitgewerkt en een 'Board Of Education' met 'Basic Stamp2' van Parallax op gebouwd als robot controllerunit.
    Door middel van een schakelaar kan ik kiezen: of als zelfstandige robot of als rc-voertuig. Vandaar de ontvanger en antenne.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De foto's zijn misschien wat geel, maar als ik de flits gebruik schitterd het aluminium zo. En ook het stof is beter te zien :oops: .

    Ik heb toen ook een omniwiel met 4 'tonnetjes' per zijde en een met 3 per zijde getekend, maar niet toegepast op het robotplatform.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groet,
    GĂ©rard
     
  10. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Hmmm, give me SolidWorks anytime. Samen met SolidCAM goede uitvoer naar (zelfbouw) CNC freesmachine. Catia is natuurlijk subliem, echter is het voor ons als hobbygebruiker nogal een zwaar programma, omdat daar ook het hele projectmanagement in wordt gedaan.

    SolidWorks is nu ook een onderdeel geworden van Dassault Systems (Catia), dus zal het ook wat geproffessionaliseerd worden.

    Voor UNIX-Liefhebbers bestaat er natuurlijk ook nog Pro Engineer, maar dat is inderdaad, net als Catia, ook alleen maar voor mensen die er een opleiding in krijgen.

    [​IMG]

    Het mooie van SolidWorks is het schetsmatige werken, de design tables, het aangeven van materiaaleigenschappen en via finite elements ook sterkteberekeningen kunnen doen en beweging simuleren.

    (En ik vind het een stuk makkelijker dan AuwteuKloteCad, maar dat is mijn persoonlijke mening...)[/img]
     
  11. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Werk al weer enige jaren met Pro-Engineer, eerste jaartje via een UNIX systeem (toenmalige werkgever gebruikte al heel lang met een groot aantal stations Pro, dus daarom nog steeds UNIX).
    De resterende jaren allemaal onder Windows NT/2000/XP.
    Vooral van de nieuwe Wildfire-serie komt de user interface redelijk overeen met andere Windows programma's.

    Maar dan nog blijft Pro/E meer een technisch design programma, het maken van bovenstaande plaatjes met rendering zit ergens ver weg verstopt.

    Rick
     
  12. _GJ_

    _GJ_

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Veldhoven
    Als je niks wilt stelen en toch 3D wilt tekenen kun je ook gewoon Blender downloaden: open source van eigen bodem.

    Dat is speciaal voor 3D, is zeer goed in renderen, bewegende modellen met armpjes, beentjes, wielletjes, krukassen enzenz. Inclusief de mogelijkheid om komplete films op te nemen met verschillende kamera's.

    Solidworks, pro-engineer enz zijn pure CAD paketten, dit gaat net iets verder. Volledig programmeerbaar in Python.

    http://www.blender3d.org/
     
  13. mikky32

    mikky32 Guest

    Is het makkelijk te leren?
    Ik werk zelf met meerder programma's zoals
    Unigraphics
    Pro-E
    Catia
    En als het echt moet met autocad maar dan niet 3D omdat daar betere programma's voor zijn.

    Maar dit is super mooi om voor de fun wat mooie modellen en afbeeldingen te maken.
    Leuk voor filmpjes en voor op een website.

    Om werktekeningen te maken moet je toch een ander programma hebben maar dat is voor mij geen probleem.
    heb het allemaal thuis :D
    Voordeel als je op een engineerings buro werkt :D
    nadeel is, is dat je thuis er niet zo veel behoefte aan hebt om er dan mee te werken :?
     
  14. eddy

    eddy Guest

    Hallo mensen,

    Ik zie dat er wel een paar mensen (ook) met autocad werken. Ik heb dan ook een vraagje over autocad. Ik ben mijn hovercraft 3d aan het tekenen, nu ben ik bij de schroefdraad van m'n brushless fietbel.
    Kan iemand mij vertellen hoe ik de schroefdraad kan tekenen? (m3 draad)

    Bij voorbaat dank,
    Eddy
     
  15. mikky32

    mikky32 Guest

    word het een technische tekening?
    want dan hoef je geen schroefdraad te tekenen.
    in autocad is dat eigenlijk bina niet te doen.
    download met utorend solid works
    dan kun je het makkelijker en werkt het wel zonder dat je het zelf moet modelleren.

    leg een spiraal om een as en schuin die af
    anders zou ik het niet weten.
    als autocad een spiraal kan maken.

    werk er nooit mee met 3d omdat het niet echt makkelijk werkt en je er niets mee kunt.

    zoek anders een handleiding van autocad
     
  16. Hy,

    ben student (laaste jaar) bouwkundig tekenaar.
    Op school tekenen wij met autocad 2004.

    Thuis teken ik met 2006 en deze is echt veel gemakkelijker om 3d te tekenen. alles is vereenvoudigd.

    ps autocad is nu niet het beste programma om 3d te tekenen.



    grtn
     
  17. mikky32

    mikky32 Guest

    autocad heeft als basis 2d tekenen.
    3d is een optie maar het programma is er niet voor bedoeld.

    Ik heb pro-e. daarmee kun je makkelijk schroefdraad tekenen.
    Alleen word het nooit gebruikt.
    Schroefdraat word schematisch aangegeven omdat het geen meerwaarde heeft.
    tevens worden dan de modellen veel ste zwaar om nog goed mee te werken.

    UG kent de optie ook.
    UG=Unigraphics

    Ik ben Constructeur en werk dagelijks met die programma's.
    1 advies, neem een ander programma
     
  18. wickedspawn

    wickedspawn Guest

    Solidworks... ik zweer er bij.
     
  19. bono

    bono Guest

    autoCAD ik zweer erbij.. (2D dan he)

    Is eigenlijk omdat ik nog neit echt met Solid Works goed kan werken.. ben nu zelf beetje aan het spelen maar begin volgend jaar begint de SW cursus dus er is hoop :wink:

    werk voor 3d nu met sketch-up en als het gedetaileerd moet toch met SW.. aangezien het meestal aleen als presentatie middel dient nog.. modeleren hoef ik nog niet 3D te doen.
    Ik vind in tegenstellign met veel klasgenoten autoCAD super simpel..
    kan er goed mee overweg nu en gebruik het ook veel.
    3d in autoCAD id wel te doen voor het maken van een rendering maar die fill-up funtie is gewoon K*T.
     
  20. mikky32

    mikky32 Guest

    Ik niet.
    Ik bij de grote 3
    Catia
    Unigraphics
    Pro-E

    SW kan hier niet aan tippen, maar aangezien je waarschijnlijk op school mee hebt moeten werken en je niet beter gewent bent snap ik je opmerking.

    Autocad 2D is leuk ja.
    Alleen zodra je ingewikeldere constructies krijcht en samenstellingen dan is dat ook niet meer zo fijn.
     

Deel Deze Pagina