Gerard,
Lagers heb iik gelukkig in voorraad en zoniet een hele goede bron (buiten de winkels). De heli is, zoals ik al eerder schreef, geheel uit elkaar. En als ik zeg geheel, boedoel ik ook geheel. Bouwdoos stijl. Elk onderdeel wordt getest en bekeken. Speling=eruit en vervangen. De tuimelschijf wordt zowiezo vervangen voor een alu.versie. Dit hoort niet van plastic te zijn (tic overgehouden aan vroegere heli's). Mijn werkplaats is aardig compleet, op een elec.freesmachine na dan. Dat soort dienen moet ik nog steeds uitbesteden of met een figuurzaag doen. Ik denk 2 a 3 maanden, dan vliegt ie weer. Geoffrey heeft e meeste (dure) onderdlen al vervangen. Helaas waren de meeste onderdelen niet geheel volgens de tekeningen in elkaar gezet/geborgt.
Hoe goed mijn kennis echt is zullen we in de loop der tijd wel zien. Als de heli vliegt, was het voldoende. Als de helli goed en veilig vliegt, was het ruim voldoende. Zo niet, onderdelen kopen. Dus hoeveel is genoeg kennis? Een kale doos kopen kan altijd nog, en wat is de uitdaging daaraan.
Kleine rekensom:
Wat kost een Kontronic regelaar, 3 servo's, vrijlooplager, staartservohouder, complete rotorkop/staartrotor/landingsstel. OK, al zijn alle lagers kapot, dan nog denk ik dat deze heli, minder kost dan een complete doos. Via Ebay.de kom je de overige delen ook wel tegen voor een zacht prijsje. Ik zal wel een excelltje bijhouden wat het gebeuren heeft gekost om hem vliegend te maken. Misschien wel aardig. En inderdaad "uren zij hobby-uren", ik doe dit soort dingen voor mijn lol, jullie toch ook hoop ik. Ik bouw niet voor niets ook boten met 1500 kleine houtjes op een dek van een Supply-boot (wordt je lekker rustig van, zeggen ze).
grtz.
Danny