eco 8

Dat mixt dus de servo's. Het 90 graden betekent dat de hoek tussen de linkjes op je swashplate 90 graden is.

ok wat valt er dan nog te mixen? Het lijkt mij dat er maar een servo beweging nodig is voor bijv de nick daar zit een servo op aangesloten. Het is mij totaal niet duidelijk! Als iemand het weet: graag!

groeten,

niels

Niels,

Misschien moet je even aan je basiskennis van helivliegen gaan sleutelen. D'r is hier op het forum al veel geschreven maar op www.helifun.nl vind je de meeste informatie keurig bij elkaar....

Onder de streep komt het bij mixen er op neer dat een beweging van je sticks leidt tot beweging bij meerdere servo's... Kort door de bocht: in veel heli's is elke stickbeweging verbonden met 1 servo: het zogenaamde H1 programma... gas en pitch worden dan gemixed zodat er gas wordt gegeven gelijktijdig met het geven van pitch.... Andere, ccpm helies, kennen een systeem (H3) waarbij 3 servo's alle bewegingen van de rotorkop (pitch, nick, roll) voor hun rekening nemen. Als je pitch geeft tellen de drie servo's gelijktijdig je swashomhoog. Bij nick en roll werken de servo's 'elkaar in beweging tegen' zodat je swashplate gekanteld wordt in de juiste richting. Al deze vormen van mixen worden automatisch verzorgd in computerzenders bij de keuze van het juiste heliprogramma / heliaansturing. Ook hierover vind je op de eerder genoemde site veel info.

Naast deze 'standaard' mix programma's is het mogelijk ook zelf een aantal mix programma's aan te brengen om zo je heli optimaal naar je hand te zetten. Dit wordt volgens mij relatief weinig toegepast: met de standaard mix programma's kom je al een heel eind en zoals bij ons in Utrecht nog wel eens wordt gezegd: voor de rest is het gewoon sturen......

Hop, toch alweer een heleboel geleerd. Nou lekker de sites over en je invreten in heliland.....

Groet en veel succes!

Vincent

Bedankt het is mij nu duidelijk. De helifun pagina ken ik inmiddela uit mijn hoofd en als ik het goed begrijp moet ik de heli gewoon bouwen en dan in mijn zender het mix programma h3 instellen!

gr,

niels

misschien weet iemand een goede beschrijving van dit soort mixen. Is het ook zo dat er dan 2 servo's nodig zijn voor de roll en 2 voor de nick 1 voor de pitch en 1 voor de staart? Ik snap er eerlijk gezecht niet veel van. M. Satoer misschien?

gr,

niels

Beste mensen ik snap nu eindelijk hoe het mix systeem werkt! Er is een serco voor de nick en twee servo's die tegenover elkaar staan voor de roll. Als deze alledrie tegelijk bewegen bedienen zij de pitch! Ik heb nu eindelijk door hoe het werkt! Nog een vraagje: Kanaal 5 op de cockpitt is een schuifkanaal kan ik hierop mijn regelaar aansluiten zodat ik het toerental kan veranderen zonder de hele programmering overhoop te halen?

gr,

niels

Back