Edelweiss XXL

JK-15

Hier mijn Klapptriebwerk dat erin gaat, heb gepast op mijn schets en het gaat royaal. Groeten, Otto.:cool:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je software om de ribben uit te printen / te berekenen? Indien nodig, ik heb een geregistreerde versie van profili.
Ongevraagd advies : mijn keus zou zijn gewoon standaard clark Y 10 of 11% maar goed ik ben geen expert :-) D box minimaal en een 2e ligger tot halverwege vleugel. Misschien volledig doorbeplanken tot minimaal 1/3e van de vleugel, daarna alleen D box.

Naja 't zijn maar ideeen.

Profili

@Franck,

tja, ik heb inderdaad nog wel ergens een full version Profili liggen maar moet eens gaan zoeken omdat ik sinds ik hem voor het laatst nodig had ben verhuis van NL naar BE. Dat is inmiddels al weer 6 jaar geleden dus moet ik een goed gaan zoeken. Duikt hij niet meer op ga ik maar voor de nieuwe versie op USB-stick van Stefano.

groeten, druk aan het werk nu, Otto.

Aan het werk gegaan

Goed, Priofili is binnen en dus maar aan het werk gegaan. Ribben getekend voor de staart van de EdelweissXXL.
Aantal ribben blijft gelijk aan de normale versie, maar er komt beplanking op de D-Box en een CFK-tube als versteviging/vleugel pen + een gfk buis als afsluiting van de roeren. Leuke begin oefening weer om Profili te leren.

full

Motor+prop gekozen.

Tijdens training in Bremen wat dingen uitgewerkt met drivecalc. Ik had bij Staufenbiel op de site al even gekeken en daar een axi met gearbox gezien die veelbelovend leek. Deze door drivecalc gejaagd en het lijkt inderdaad een redelijke keus. Bij 9 lipo's en met een Aeronaut 16x8 op een 55mm tussenstuk kom ik op een afgegeven vermogen van 1083,5 W prop vermogen met ongeveer 6Kg trekkracht. Dit moet denk ik wel genoeg zijn voor de EdelweissXXL. Dit dan bij een stroom van 45A.

Aangezien ik toch in Bremen ben deze week morgen dan maar eerst even naar Hamburg om bij Staufenbiel te shoppen, ga gelijk voor een elektrisch landinggestel op schaal 1:4.

Heb intussen de vleugels in Profili getekend maar ben er nog niet uit of ik storklappen ga inbouwen. Ik heb in de grote K8B die 440mm klappen zitten en zit te denken om diezelfde in de EdelweissXXL te bouwen.

ben ik op de juiste weg?? graag opbouwende kritiek als het mogelijk is.

Kan pas van het weekend weer plaatjes schieten om te laten zien.

groeten, Otto.

full

Bij 9 lipo's en met een Aeronaut 16x8 op een 55mm tussenstuk kom ik op een afgegeven vermogen van 1083,5 W prop vermogen met ongeveer 6Kg trekkracht. Dit moet denk ik wel genoeg zijn voor de EdelweissXXL. Dit dan bij een stroom van 45A.
full
9S en 16x8 lijken mij een verkeerde verhouding voor een vertraagde motor. Ik zou eerder 5S à 7S met een prop van 18,5x12 of 20x13 verwachten. Zoiets gaat veel efficiënter. En waarschijnlijk ook veel meer trekkracht. En dat is weer fijn, kun je zo'n bak gewoon uit de hand starten.

Het scheelt ook nog eens een berg(je) gewicht 2-3-4 cellen minder.

Ik ben erg benieuwd naar welke motor je precies op het oog hebt, en welke vertraging (x:1?).

N.B.
Houdt je er wel rekening mee dat de construktiewijze en de aldaar gebruikte materialen niet echt (beter: echt niet) zijn afgestemd op dit soort geweld?! Die 1000 à 1500 Watt waar jij op uit zult komen, is heel wat anders als die 200 à 300 W waarvoor die kist is ontworpen ...

Dirk.

motor

@Dirk

De motor die ik op dit moment gekozen heb is een AXI 2826-08 met een gearbox van 4:1 bij onze duitse vrienden in Hamburg staat hij in de lijst voor 149,-
Die motor stond ook gedefinieerd in Drivecalc en ik heb gespeeld met diverse combinaties van props & lipos in dit programma.
De meeste schub(?) kreeg ik met deze combinatie, wel in de gaten houden dat ik dit op een JK15 wil zetten en daar past geen rfm20x13 op omdat de arm niet lang genoeg is. Ik weet het niet helemaal zeker wan ik zit momenteel nog in Bremen en kan de arm niet meten.

Mocht 9S teveel kracht leveren, kan ik altijd nog terug naar 6S omdat dit de twee grotere packs zijn die ik gebruik.

Ik had eigenlijk het idee om de EdelweissXXL bodemstartkundig te maken met die 1000Watt vandaar.

groeten Otto.

@Dirk

De motor die ik op dit moment gekozen heb is een AXI 2826-08 met een gearbox van 4:1 bij onze duitse vrienden in Hamburg staat hij in de lijst voor 149,-
Otto.

Los van alle goede argumenten die Dirk levert denk ik dat de 34.000 toeren waar je met 9 cellen op komt (veel) te veel is voor deze motor.

Rick

motor

@Rick

Misschien begrijp ik het dan niet helemaal, maar daarvoor zit er toch die gearbox op? 34000/4=8500 op de uitgaande as waardoor ik een grotere prop kan nemen? De motor is gespecificeerd voor 55A kortstondig en daar zit ik dan 10A onder met een rpm van 8452.

groeten, Otto.

@Rick

Misschien begrijp ik het dan niet helemaal, maar daarvoor zit er toch die gearbox op? 34000/4=8500 op de uitgaande as waardoor ik een grotere prop kan nemen? De motor is gespecificeerd voor 55A kortstondig en daar zit ik dan 10A onder met een rpm van 8452.

groeten, Otto.

Ja wat betreft de toelaatbare stroom zit je goed. Maar ook het maximale toerental van een motor is beperkt.
Binnenlopers zijn gemaakt op hoge toerentallen en kunnen vaak 60.000 rpm aan, maar buitenlopers veel minder.

Er zijn twee belangrijke zaken die het maximum toelaatbare toerental bepalen.
De eerste is mechanisch, zal de motor niet uit elkaar spatten door de centrifugaal krachten, de tweede is die van wervelstroom verliezen.
Op beide vlakken is een binnenloper beter dan een buitenloper, hoewel ook bij binnenlopers al heel wat magneten zijn losgekomen door te hoge toerentallen en daarbij vaak hoge temperaturen.
Bij buitenlopers hebben de draaiende delen een veel grotere diameter en daarmee hogere centrifugaal belastingen.
Verder de wervelstroom verliezen. Doordat alle delen veel sneller draaien treden en veel meer magnetisatie wisselingen per seconde op in alle ijzerdelen van de motor. Daarbij treden verliezen op, deze worden onevenredig groter met hoger toerental. Ook zijn deze verliezen bij een buitenloper principieel groter dan bij een binnenloper.
Allemaal redenen waarom een buitenloper geschikt is voor lagere toeren, en de binnenloper voor hogere.

Ik geloof niet eens dat de wervelstroom verliezen in drivecalc worden meegerekend maar ook daar zie je een indicatie dat wat betreft rendementen het motortoerental bij 9 cellen te hoog wordt.

Als je jouw 9 cel 16x8 oplossing vergelijkt met die van Dirk met 6 cellen en een 18,5x12 zie je dat de rendementen van de motor bij het werkpunt redelijk vergelijkbaar zijn.
Wanneer je kijkt wat er bij lagere belastingen gebeurt zie je dat bij 9 cellen de rendementen volledig inzakken terwijl deze voor de 6 cellen veel beter op peil blijven.

Rick

Laatst bewerkt:
Houdt je er wel rekening mee dat de construktiewijze en de aldaar gebruikte materialen niet echt (beter: echt niet) zijn afgestemd op dit soort geweld?! Die 1000 à 1500 Watt waar jij op uit zult komen, is heel wat anders als die 200 à 300 W waarvoor die kist is ontworpen ...

Dirk.

Natuurlijk houd otto daar rekening mee :-) Heb je er overigens al ideeen over....? :wink:

motor

@Franck en @Dirk

Hmm, eigenlijk had ik daar niet aan gedacht maar alleen gekeken naar de packs die ik heb en de maximale stroom en trek kracht. Slik.

Geluk bij ongeluk, Staufenbiel had de motor niet op voorraad dus ik heb nog even bedenk tijd.

Kijk toch zeer goed dat er hier mensen meedenken waarvoor dank dus.

Wat betreft de constructie van de kist ga ik wel afwijken van het origineel, hij zal niet plompverloren 2x worden vergroot maar de constructie gaat wel aangepast worden om hem te verstevigen voor die 1000+ watts.

Groeten, Otto.

Hoi,

Sinds kort is eFlight uit de lucht, kapot, ....
Dus moest ik ook even teruggrijpen op DriveCalc.

De AXI 2826-08, 4:1 vertraagd, op 6 cellen (4000 mAh), met een 20x13 Freudenthaler prop levert je 4,8 kg static thrust bij bijna 54 Amp. 1090 Watt. 77% efficientie.

Op 7 cellen met een 18,5x12 Aero-Naut klapprop ga je naar 57 Amp. 1340 Watt, en 5,2 kg thrust.

Het kan, beide configs, maar het loopt op z'n tenen ... (volgens DriveCalc).
Volgens AXI zelf kan het ook maar krapjes (zie onderaan de pagina).

Als ik de orgineel edelwiess neem als voobeeld is het meest zwakke punt de neus / cockpit, die heb ik in mijn versie intern/in de romp verstevigd met epoxymat en de aanhechting van romp / V staart (idem met epoxy verstevigd) Voor de rest geen gekke dingen.

OK, eCalc doet het weer (lag aan IExplorer, onder Google Chrome doet ie het goed).

De AXI 2826-08 is wat mij betreft te klein. Zelfs de config die AXI zelf voorstelt. Die komt op 700 W uit bij 70% rendement. Dat noem ik motor slopen bij een bagger stijghoek (voor zo'n formaat kist.

Kontronik Kira-600-30, 7:1 vertraagd, 17x9 Aero-Naut-prop, 5S 4000mAh lipo's, 1280 Watt, 81% rendement.

Je kunt ook Reisenauer.de bellen.

Dirk.

Motor + wiel

Oke, heb eens nagedacht en wat ik makkelijk had willen doen gaat niet werken. Plan B dus maar. De motor die er nu voorlopig in gaat komen is een TM350-20-10 13w met Reisenauer Super Chief 6:1. Deze komt uit mijn zelfgebouwde JK-25 kloon en is bedoeld voor mijn 1:3 ASH 26E van schueler. Deze is nog niet af en gaat dit seizoen nog zeker niet vliegen.
Berekend is deze motor voor een RFM 20x13 op 9S en dan trekt hij ca 50A en leverd ongeveer 1500W. Dit is veel te veel natuurlijk maar als ik deze op 6S ga zetten met een 18.5x12 zal het vermogen een stuk lager zijn.

Die 18,5x12 is een fysieke limiet die ik helaas moet inhouden omdat de arm van de JK15 niet meer toestaat.

Ik heb ook een elektrisch landinggestel bij Staufenbiel gescoord met een wiel van ca.90mm. is zeer mooi gemaakt en ziet/voelt zeer stevig aan.

groeten, Otto.
full
full

Berekend is deze motor voor een RFM 20x13 op 9S
.....
als ik deze op 6S ga zetten met een 18.5x12 zal het vermogen een stuk lager zijn.
Hou je dan nog wel pitch speed over? Je laat het toerental met 33% zakken (van 9s naar 6s) en je neemt ook nog minder spoed (12 ipv 13).

Als je het voltage laat zakken moet er normaliter een grotere prop op. Je hebt gewoon een motor met een (flink) hogere kv nodig, of een kleinere vertraging.

Dirk.

Axi motor

Hoi hoi,

had vorige week nog een mailtje gestuurd naar Modelmotors met de vraag hoeveel rpm de axi aankon. Hier het antwoord.

Dear Otto,

maximum RPM of motor at load when using this this gearbox is about 18000RPM.

No load use of this motor with 4s is not recommended (consider forbidden - on your own risk)

Have a great day.

Best regards Jan Vaclavik

Nogmaals bedankt voor het meedenken heren, groeten, otto.

Nog even ter vergelijking: mijn Kontronik Kira 600 met 6,7:1 vertraging (binnenloper) mag 50.000 rpm maken. 3x zoveel!!!!

Back