EDF brushless jet voor beginner?

Ja, dat toestel kan vliegen bij die windsnelheden. Maar gezien je andere vragen op het forum, rust op mij de zware en droeve taak om je je teleur te stellen: jij kunt het absoluut (nog) niet aangezien je vermoedelijk nog nooit gevlogen hebt. Dit toestel is TOTAAL ONGESCHIKT voor een beginner. Volg/lees/blader door beginners subforum voor beginnerstoestel discussies en suggesties. Cru gezegd: een beginnerstoestel lijkt niet op een mooi groot !:1 toestel (en al helemaal niet op een jet), vliegt niet snel en flitsend, heeft hoge vleugels (stabieler), een lage cool-factor bij klasgenoten, en kan tegen een stootje, geen tierelantijnen.

Tips voor beginners, wat wel/niet doen, wel/niet kopen:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> modelvliegen algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Ga ook eens op een zondagmiddag bij club kijken en informeren, dan krijg je goede indruk wat wel/niet kan. Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL&B:
Modelvliegen op Airtoi - RC model Airplanes in Amsterdam
-> clubs
KNVvL Modelvliegsport
-> clubs

Laatst bewerkt:
Hi There, ff aan aanvulling op Ron

Als jij wil gaan vliegen zul je eerst eens moeten informeren bij een vereniging.
Daar zullen ze je het gauw genoeg uit je hoofd praten.

De beste beginnerskisten zijn nog altijd de Charter, van Robbe, de Taxi van Graupner.
Tegenwoordig koop je voor 125 E een Calmato waar je ook prima mee kunt leren vliegen.

Maar wat jij wil is een F-16 met vectortrust ook nog.
De kans op slagen is 0,0.

Denk na en laat je goed informeren anders ben je een hoop geld kwijt voor niks.

Suc6

Ik heb 5 jaar ervaring met vliegsimulatoren van rc en echte vliegtuigen, ik vlieg regelmatig met het brushless vliegtuig van mijn buurman en ik vlieg beter dan hijzelf! Dat je de vector thrust te veel vind kan ik begrijpen, maar ik wil in ieder geval een brushless edf jet...
Hi There, ff aan aanvulling op Ron

Als jij wil gaan vliegen zul je eerst eens moeten informeren bij een vereniging.
Daar zullen ze je het gauw genoeg uit je hoofd praten.

De beste beginnerskisten zijn nog altijd de Charter, van Robbe, de Taxi van Graupner.
Tegenwoordig koop je voor 125 E een Calmato waar je ook prima mee kunt leren vliegen.

Maar wat jij wil is een F-16 met vectortrust ook nog.
De kans op slagen is 0,0.

Denk na en laat je goed informeren anders ben je een hoop geld kwijt voor niks.

Suc6

Ok.. maar neem dan een goedkoop prul, dan maakt het niet uit als het na 30 seconden kapot is... de Jet uit je openingsstart is nou niet bepaald goedkoop te noemen.

Is een multiplex funjet niet wat? Ook zeker geen beginnerskist en ook die zul je snel kapot vliegen, maar die is wel al goedkoper en van een materiaal gemaakt wat meer mishandeling toestaat..

FunJet1.jpg

Wat betreft je oorspronkelijke vraag.. op zich zijn EDF jets misschien zelfs wel beter geschikt om te vliegen met meer wind, omdat de snelheid van die dingen relatief hoog ligt.. dan is de windsnelheid al minder van belang.

Niemand zal je tegenhouden als je een jet wilt kopen. Maar hou ons op hoogte.

Lees ook eens de verhalen van de vele zichzelf zwaar overschattende beginners in onze mooie hobbij. Veel van deze verhalen hebben één ding gemeen, ze eindigen in stilte...

Hoe dat komt mag je zelf bepalen.

Ik heb 5 jaar ervaring met vliegsimulatoren van rc en echte vliegtuigen

Je bent 15, dus 'vijf jaar ervaring' zullen we maar even met een korrel zout nemen. Een vliegsim van een echt vliegtuig heb je, als je wilt RC-vliegen 0,0 helemaal niets, nada, noppes aan. Al had je 1000 jaar vliegsimervaring.

De RC-sim is natuurlijk wel van belang, maar verkijk je er niet op, in de RC-sim kun je op de resetknop drukken en er staat een vers toestel klaar.. in het echt werkt dat toch iets anders. Daarbij vliegt een rc-sim toch anders dan in het echt, zeker als je het over snelle jets hebt.

Je vliegervaring met het brushless toestel van je buurman is dan belangrijker, wat voor toestel is dat?

Dat je beter vliegt dan je buurman, zegt weer helemaal niets.. misschien kan je buurman ook wel niet vliegen ;)

Hoe dan ook, zoals NPS zegt, als je een Jet wil, go for it.. ik hoop voor je dat het goed gaat, maar als we er weddenschappen op gaan afsluiten, gok ik dat het ding binnen 1 minuut na opstijgen, volledig aan barrels ligt, of uit het zicht verdwenen is.

Bedenk je dat er een nogal groot verschil zit tussen bv. een brushless easystar (met alle respect voor een easystar, wat een goed en leuk kistje is) en een snelle EDF jet.

Ik heb 5 jaar ervaring met vliegsimulatoren van rc en echte vliegtuigen..
Hee, let op je woorden ;) rc vliegtuigen zijn ook echte vliegtuigen :) Even serieus nu, het feit dat je 5 jaren sim-ervaring als relevant ziet voor dit soort vliegtuigen, is al een belangrijke indicator voor je gebrek aan ervaring voor dit soort vliegtuigen. Ook de vraag zelf, geschikt voor 3-4 Beaufort?, is al indicatief. Voorlopig is dit toestel veeel te hoog gegrepen voor je. Je moet kleinere stappen maken.

... ik vlieg regelmatig met het brushless vliegtuig van mijn buurman en ik vlieg beter dan hijzelf! ...
Welk vliegtuig is dat, merk/type/grootte? Als we dat weten, kunnen we een goed opvolg toestel adviseren. Wel even melden wat je budget is.

Laatst bewerkt:
Ik zou 'm gewoon bestellen, zet er meteen een zwaardere motor in, 950gram is veel te weinig :yes:

Waar woon je ergens? Ik wil wel komen filmen bij de maiden :twisted:

Ik heb 5 jaar ervaring met vliegsimulatoren van rc en echte vliegtuigen, ik vlieg regelmatig met het brushless vliegtuig van mijn buurman en ik vlieg beter dan hijzelf! Dat je de vector thrust te veel vind kan ik begrijpen, maar ik wil in ieder geval een brushless edf jet...

ik zeg kopen en zeker iemand laten filmen je poging !

Het is goed mogelijk dat ik mezelf overschat, maar jullie mogen er wel zeker van zijn dat ik in rc vliegsims goed kan vliegen en veilig en gericht landen.

Ik kan ongeveer 200 euro uitgeven aan het vliegtuig en zou graag een hebben die controleerbaar is tegen lage snelheden en toch super snel kan gaan voor als ik het wat meer gewoon ben, daarom leken de jets van banana hobby mij interessant...

Ik stel de vraag over de wind omdat ik als ik aan de zee ben boven het natte zand van het strand kan vliegen waardoor ik overal kan landen en eventueel iets zachter kan crashen.

Het vliegtuig van mijn buurman is goedkope amax messerschmitt met een 30A regelaar. lengte is ongeveer een meter denk ik.

Een vliegsim van een echt vliegtuig heb je, als je wilt RC-vliegen 0,0 helemaal niets, nada, noppes aan. Al had je 1000 jaar vliegsimervaring.
daar ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf jaren plezier gehad met ms flightsimulator met een joystick, en ik heb het gevoel dat ik daar heel veel aan gehad heb met modelvliegen. Zo wist ik bijv:
dat je moet trekken voor up en duwen voor down
dat sturen voornamelijk met ailerons gebeurt,
maar dat je daar wel je richting bij moet gebruiken
überhoupt het besef hoe een vliegtuig stuurt
wat de vliegeigenschappen zijn van verschillende types vliegtuig
etc.

@ de beginpost: Wel een verrekt mooie kist hoor. Vectorsturing levert toch wel weer mooie eigenschappen op.

Hier spreek je jezelf binnen een posting dus al tegen:

Het is goed mogelijk dat ik mezelf overschat, maar jullie mogen er wel zeker van zijn dat ik in rc vliegsims goed kan vliegen en veilig en gericht landen.

Ik stel de vraag over de wind omdat ik als ik aan de zee ben boven het natte zand van het strand kan vliegen waardoor ik overal kan landen en eventueel iets zachter kan crashen.

Zoek de fout....
Als je dat niet lukt, dan kloppen de tot dusver gelezen analyses.

Laatst bewerkt:
Dat messersmittje zit echt op de rand van speelgoed.

Het is mijn geld niet maar ik zou toch eerst een ander model nemen.
De door Hezik aangegeven Funtjet is een mooie tussenstap.

Jet modellen vliegen gewoon anders dan normale vleugel modellen. Tenzij je weet hoe te reageren op fouten endergelijke maar ervaring heb je nog niet.

Mijn moeder kan ook vliegen op de sim maar die geef ik in het echt geen model ;)

Zo wist ik bijv:
dat je moet trekken voor up en duwen voor down
dat sturen voornamelijk met ailerons gebeurt,
maar dat je daar wel je richting bij moet gebruiken

Niet om lullig te doen, maar dat wist ik destijds ook, nadat ik tien minuten vliegles had gehad (en ja, toen was ik óók 15, en hadden we nog geen MS flightsimulator, de Commodore 64 was nog maar net uit....) en ik wist dat omdat mijn instructeur mij dat zojuist verteld had....

Voor het beginnen met modlvliegen is het gebruik van de sim sterk overschat. Als je eerst (flink veel) simt en daarna pas gaat vliegen in werkelijkheid, leer je je alleen maar heel foute en/of gevaarlijke gewoontes aan. Het is veel beter, om eerst vliegles te nemen, en zodra je het gevoel een beetje krijgt, dan pas met de sim verder te oefenen. Op die manier leer je jezelf geen verkeerde gewoontes aan, maar oefen je de dingen die je instructeur je uitgelegd/voorgedaan/aangeraden heeft.

Je gaat toch ook niet flink "need for speed" zitten spelen voordat je begint met autorijles?. Zo ja, dan heeft je rijschoolhouder waarschijnlijk nog een flinke puist werk om het "kijk mij eens snel zijn" en de agressieve rijstijl eruit te slaan!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nee.
En ook jij maakt een paar flinke redeneringsfouten, op grond waarvan je enkele zaken, die je moet beheersen om veilig te kunnen vliegen ook over het hoofd ziet....
ok
wat ik niet probeer te zeggen is dat je kan modelvliegen als je kan vliegen op een gewone sim. Als je dat denkt begrijp je me verkeerd. Wat ik bedoel is dat een gewone sim wel kan helpen, hezik zegt dat het nul komma niks uitmaakt, ik denk dat dat wel zo is. Hierbij noem ik een aantal voorbeelden van dingen die in een sim van toepassing zijn, en die tevens ook op een modelvliegtuig van toepassing zijn. Deze dingen zal de topicstarter waarschijnlijk beter beheersen dan iemand die helemaal geen ervaring heeft. Bij mij was dat in ieder geval wel zo toen ik begon.

Ik kan ongeveer 200 euro uitgeven aan het vliegtuig en zou graag een hebben die controleerbaar is tegen lage snelheden en toch super snel kan gaan voor als ik het wat meer gewoon ben, daarom leken de jets van banana hobby mij interessant...

Het vliegtuig van mijn buurman is goedkope amax messerschmitt met een 30A regelaar. lengte is ongeveer een meter denk ik.
Met een sim goed kunnen vliegen kan veel helpen bij de start. Alsnog is het echte vliegen heel wat anders en zul je een tijdje zelfvertrouwen op moeten bouwen.

Een toestel wat kan wat jij wilt is de Clouds Fly van HobbyCity (ook FloaterJet genoemd). Dit toestelletje kan erg goed rustig vliegen en je kunt er goed mee leren vliegen. Hij gaat echter volgas behoorlijk snel, en dan kun je er mee rondracen.

3-4bft is voor het toestel niet echt een probleem. Ik heb em zelf ook en je kunt er vaak mee vliegen!

Back