EDF brushless jet voor beginner?

Als je eerst (flink veel) simt en daarna pas gaat vliegen in werkelijkheid, leer je je alleen maar heel foute en/of gevaarlijke gewoontes aan.
zoals? Dit wordt heel vaak geroepen (en zal dus ook vast wel waar zijn;)) maar ik heb nog nooit een voorbeeld gehoort en kan er ook geen 1 bedenken.
Je gaat toch ook niet flink "need for speed" zitten spelen voordat je begint met autorijles?. Zo ja, dan heeft je rijschoolhouder waarschijnlijk nog een flinke puist werk om het "kijk mij eens snel zijn" en de agressieve rijstijl eruit te slaan!
met alle respect, maar ik vind dit een compleet irrelevant (of hoe je dat ook schrijft) voorbeeld. Ms flightsimulator is een simulator, om zo veel mogelijk op echt vliegen te lijken, terwijl Need for Speed een racespel is met als doel de speler zo veel mogelijk actie en plezier te laten beleven.

en nu weer on topic:

Hier spreek je jezelf binnen een posting dus al tegen:

Zoek de fout....
Als je dat niet lukt, dan kloppen de tot dusver gelezen analyses.
Hier zeg ik dat ik in de simulator (rc) veilig kan landen op de plaats die ik wil, maar in het echt wil ik mijn voorzorgen nemen in het begin met zo'n jet. Daarom zeg ik het tweede.

Ik heb de titel toch maar veranderd...
Ik ben dus op zoek naar een vliegtuig dat zowel goed is voor een beginnende piloot (met een beetje ervaring) als voor een gevorderde piloot.
Liefst een EDF jet die redelijk stabiel vliegt aan lage snelheden om te oefenen en toch een hoge topsnelheid heeft.

Budget=€200

zoals? Dit wordt heel vaak geroepen (en zal dus ook vast wel waar zijn;)) maar ik heb nog nooit een voorbeeld gehoort en kan er ook geen 1 bedenken.

Bijvoorbeeld: het overtrekgedrag van simulators is vaak niet erg realistisch, waardoor je dit niet goed leert herkennen. Tevens is het inschatten van je snelheid op de sim een schijnbare onmogelijkheid, maar het is juist wel heel belangrijke "informatie" om veilig te vliegen. Kan vrij gevaarlijk zijn in de landingsaanvlucht (nu net het enige stukje waarbij je noodgedwongen laag bij de grond, en afhankelijk van de club waar je vliegt, relatief dicht bij je medemodelvliegers en hun geparkeerde kisten komt)
Ander ding: in een sim is vanwege het ontbreken van richtingsgevoel, daadwerkelijk dieptezicht en een duidelijke windrichting, je ruimtelijke orientatie volkomen waardeloos. Ik heb in de praktijk (geef al jaren les met heli's) zo vaak gezien dat leerlingen die op de sim geoefend hebben, totaal niet opletten waar ze zitten, en vanaf welke kant ze hun landingsanvlucht inzetten. Ook inschatten van snelheid is een heel groot probleem. Dit zie ik bij mensen die zichzelf dus hebben leren rondvliegen; ze denken dat ze kunnen sturen, maar hebben geen flauw idee waar de bocht die ze zojuist (overigens heel vloeiend) ingezet hebben, gaat uitkomen. De wilde correcties die ze dan moeten uitvoeren om toch goed uit te komen, zijn meestal de gevaarlijkste momenten. Deze problemen zie ik eigenlijk nooit bij mensen die onder instructie hebben leren vliegen, zelfs niet in het begin; ze weten dat ze nog niet kunnen sturen, luisteren naar aanwijzingen, en leren het ruimelijk inzicht tegelijk met het sturen van bochten.
Een ander ding wat ik veel zie, is dat mensen met een sim een heel "harkerige" manier van sturen aanleren: korte, heftige stuuruitslagen in plaats van soepel en met gevoel te sturen. In de lucht niet erg, maar juist in de landingsaanvlucht is dit een recept om een ongewenste overtrek in te leiden. Een overtrek waar je met een sim minder last van hebt, omdat zoals ik al eerder zei, het overtrekgedrag niet altijd even realistisch is. Helaas zijn juist die dingen gewoontes die er soms heel erg lastig uit te krijgen zijn.

met alle respect, maar ik vind dit een compleet irrelevant (of hoe je dat ook schrijft) voorbeeld. Ms flightsimulator is een simulator, om zo veel mogelijk op echt vliegen te lijken, terwijl Need for Speed een racespel is met als doel de speler zo veel mogelijk actie en plezier te laten beleven.

en nu weer on topic:

Het gaat niet om het ontwerpdoel, het gaat om hoe je er mee omgaat: heb je wel eens bij wegmisbruikers gezien hoe agressief sommige jonge snot-apen rijden? Zag je vroeger veel minder (en dat kwam niet vanwege het ontbreken van de tv-programma's erover, Blik op de weg is alweer bijna 18 jaar oud geloof ik). Vroeger had je zulke spelletjes veel minder, en was dergelijk overdreven agressief rijgedrag dus ook minder vaak voorkomend.

Als jij dus met een RC simulator lekker gaat rossen met je model, en met een druk op de knop weer een "vers" model in de simulator laadt, is de kans best groot dat je in werkelijkheid ook wat meer geneigd bent tamelijk onbesuisd te vliegen.

En ik zeg dit niet zomaar, ik kom dit regelmatig tegen als instructeur.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Speciaal voor Ma@rten, zal ik iets relativeren :)

Het voordeel wat elk computerspel heeft, is oog-hand coordinatie en omgang met besturingselementen als bv. een joystick.

Dat dat dan met een flightsim is, is verder niet zo relevant. Als jij in MS flightsim in de cockpit van een 737 'zit' doe je echt iets volstrekt anders, dan wanneer je een modelvliegtuig staat te besturen.

Het grootste probleem van uitspraken als 'ik sim al zo lang', is dat men onderschat welk verschil er zit tussen iets op een computer doen, en iets daadwerkelijk in het echt doen.

Zodra je echt gaat vliegen, vlieg je met spullen waar je in geinvesteerd hebt. Dingen als wind of turbulentie heb je niet onder controle, zijn niet even uit te zetten. Daarbij kun je niet makkelijk even op de spatiebalk duwen, reageert een toestel toch weer anders dan verwacht, enzovoort.

In het echt is het anders, dan moet je op dat moment beslissingen nemen die het verschil kunnen maken tussen 'vliegen' of 'crashen'.

Het kunnen vliegen op zichzelf is het probleem niet, bijna iedereen kan het wel, na wat instructie. Het grootste probleem is om rustig te blijven en te weten waar je op moet letten.

Zo kan het gebeuren dat je, vol vertrouwen, want jaren sim-ervaring, je vliegtuig de lucht ingooit, up trekt, hij te stijl omhoog gaat, stalled en de grond in spint. Oeps.. foutje. Zo zijn er nog tig scenario's denkbaar.

Denken dat je op je 15e, na een RC-sim en MS-flightsim (oid), wel even zult wegvliegen met een snelle EDF jet, is misschien wat over-the-top. Ongetwijfeld zijn er mensen die het lukt en kunnen, maar als iemand die vraag op internet stelt, is er maar 1 realistisch antwoord: je zult waarschijnlijk vrij snel crashen.

Ik stel deze vraag omdat ik twijfel tussen een tweede brushless auto (misschien losi x-ray t2 met mamba 7700 of 9000kv) en een edf jet en graag zou willen beginnen met echt rc vliegen. Ik kan ook bij hobbyking goedkopere jets kopen die blijkbaar heel gemakkelijk vliegen (als je de juiste kiest) en dus ook minder kosten geven als je crasht...

Welke sim gebruik je?
Als je bijvoorbeeld AeroFly gebruikt, zou je een goed model van de Funjet met vectored thrust kunnen downloaden en uitproberen.
Ik neem aan dat je simt met een 4 kanaals zender, aangesloten op de pc om het zo realistisch mogelijk te maken.

Zet er nu aardig wat wind in en wat turbulentie en probeer het model eens goed (10min ofzo, met wat leuke patroontjes en snelheden) in de lucht te houden (en weer netjes te landen). Het is te doen, maar niet aan te raden voor beginners.

Probeer het daarna eens met de easystar met ailerons (vergelijkbaar met die AXN floater van HK), dat is echt een stuk fijner vliegen als je ermee begint.

Ik kan ook bij hobbyking goedkopere jets kopen die blijkbaar heel gemakkelijk vliegen (als je de juiste kiest) en dus ook minder kosten geven als je crasht...

Nou...ik heb er daar een paar van gezien. Ze zijn vrijwel altijd van een soort piepschuim, géén Elapor of EPP. Dat is erg kwetsbaar. Ze vliegen misschien makkelijk maar bij de geringste fout zijn ze stuk. Met elapor (zoals een Funjet of Easystar) is dat anders. Die is duurder maar véél duurzamer. Dat betekent dat je geen nieuwe hoeft te kopen na je eerste crash en dus ben je daarmee veel goedkoper uit.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik een ervaren vlieger ben. Heb recent een Art-Tech Coota aangeschaft. Die is van hetzelfde piepschuim gemaakt en zou nog veel makkelijker moeten vliegen dan wat jij op het oog hebt. De tweede keer dat ik er mee vloog ging er wat fout en was hij gelijk stevig aan barrels. Achteraf gezien vind ik het zonde van het geld. Ik heb al drie jaar een Robbe Cardinal van Elapor en die is zó vaak gecrashed, in de fik gevlogen, doormidden gebroken...en vliegt nog steeds uitstekend. Dat soort vliegtuigen geeft je echt waar voor je geld.

Maar ik heb het idee dat je toch niet wilt luisteren. Je vraagt van alles maar hebt eigenlijk al in je hoofd wat je wilt. Volgens mij moet je dan stoppen met vragen en gewoon kopen wat jij in gedachten hebt!

GVD-Maxx je discussiëert hier met tientallen jaren aan vlieg- en instructeurservaring (ik niet, helivlieger, wel 'kijk' ervaring), zij willen je voor een grote teleurstelling en financieel debâclebe hoeden. Het toestel waarmee je vliegt is speelgoed blijkbaar, amper een RC model te noemen. Je hebt nul bouw- en afstel-ervaring. Een EDF MOET snel geland worden en waarschijnlijk is een bungeestart nodig, bij lage snelheden werkt de besturing niet, niet genoeg luchtstroom over de roeren omdat ze niet door propellor aangeblazen worden. Je hebt nul ervaring met de elektrische vermogens en stromen die bij een dergelijk toestel optreden, grote kans dat je je regelaar en/of motor en/of accu en/of accu-lader en/of ouderlijk huis binnen korte tijd om zeep helpt.

Wat jij wilt is overstappen van een plastic driewielertje naar een Formule I racewagen. Sim is nuttig om naar je toe vliegen te oefenen en om een kleeeein beetje feeling te krijgen, meer niet. De keuze aan toestellen is misleidend. Nogmaals, ga kijken bij een club en lees een beetje mee in het beginnerssubforum en lees de beginnerslink die ik je eerder gaf.

Laatst bewerkt:
gvd-max waarom ga je niet eens naar een club? daar kunnen ze je beter helpen en zien ze of je ook daadwerkelijk kunt vliegen(dus hoe goed/slecht) hier kunnen we niet zien hoe je vliegt. een instructeur die dat wel zal zijn zal je ook een goed advies kunnen geven over wat wel of niet een verstandige keuze is, vliegclubs zijn er zat mischien handig je woonplaats te vermelden?

Justus

Wat nuttige/noodzakelijke kennis voor elektrovliegen, kennis die je nog niet hebt.

For a rainy day ...

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D

ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC[/size]

Ze hebben ook een pressmolded talon volgens mij hoor. Zon wit/rood/blauwe jet die ze 1:1 gebruiken om piloten mee te trainen.
Als het goed is staat die er in 2 versies, EPP en EPO. Die van EPO is natuurlijk veel lichter, maar mist de stuiterkracht van EPP.

Maar echt, vlieg eerst nou maar eens met een snelle EPP schuim bak voordat je aan zon projectiel begint.
Ikzelf ben ook van shunda zwever naar picojet gegaan,
zolang je eerst maar even het vliegen in de vingers krijgt kun je daarna al een flinke sprong maken.

Ok, ik zal mijn vraag anders stellen...
Wat is is een super goedkoop brushless vliegtuigje om mee te beginnen zodat ik daarna nog genoeg geld heb om een sneller vliegtuig te kopen zodra ik voel dat ik het aankan?

Een super snelle edf jet is idd misschien een beetje overdreven als eerste model, maar ik heb wel het gevoel dat jullie me een beetje onderschatten aangezien mijn kennis en ervaring zeker niet 0.0 is!
Ik weet perfect wat een brushless motor is, hoe ik met lipo's moet omgaan, hoe de bedrading in elkaar zit, ik weet wat een stall is en hoe die ontstaan en het overtrekken wordt trouwens zeer goed gesimuleerd samen met de wind en turbulentie in x-plane 9... Bouwervaring is zeker niet 0 aangezien ik al 2 vliegtuigen gebouwd heb...

Ik zie trouwens niet in waarom die amax speelgoed zou zijn? (is trouwens een andere messeschmitt dan die op hun site staat) Het is een 4-kanaals vliegtuig en er zit allemaal "professioneel" rc materiaal in?

zoals al eerder aangegeven: de axn floaterjet van hobbycity. goed mee te leren vliegen en leuk om mee te racen.

en nee, ik onderschat je niet. ik had ook erg veel geoefend op de sim en mocht na enkele vluchten zelfstandig vliegen.
toch zul je gewoon ervaring op moeten doen in het echt.

overigens, een swift is misschien ook wel leuk!

Wat is is een super goedkoop brushless vliegtuigje om mee te beginnen zodat ik daarna nog genoeg geld heb om een sneller vliegtuig te kopen zodra ik voel dat ik het aankan?

......maar ik heb wel het gevoel dat jullie me een beetje onderschatten

Precies. We onderschatten je. Koop gewoon wat jij denkt dat slim is en ga lekker vliegen!

Super goedkoop is altijd duurkoop.

MAX, kom uit je game stoel jong, en laat ons eens zien dat we een stelletje ouwe modelbouwidioten zijn, die niets anders willen dan zorgen dat bij jonge knapen de moed in hun schoenen zinkt, door ze met ontzettend lullige vliegtuigen te laten beginnen.
Zodat wij ondertussen met van die stoere snelle EDF-bakken kunnen raggen.
Want wij hadden pech, wij zijn niet van de SIM en game generatie, dus proberen we nu iedereen met onze ouderwetse ervaring een oor aan te naaien uit frustratie!
Wij hadden geen "CTRL-ALT-DEL" op onze vliegtuigen, alleen een tube UHU-hart.

Snappie??? Dus gewoon doen! LAAMAA LULLUH!!!!

als je ga vliegen maak zeker een filmke

kreeg ik maar 13 jaar geleden zo veel nuttige info
dan had ik honderden euro's gepaard
een "easystar" is ideaal om te leren vliegen en kan tegen een stootje
MUL214192-EasyStar-Grey.jpg

en als je voor en edf wil gaan de F15 van graupner
dit vliegt vrij gemakkelijk maar ja wat is gemakkelijk? je kan er ook vrij traag mee landen
ik moet wel zeggen ik was niet tevreden over hun regelaar en de Nylon Kwik Links
zonder landingsgestel vliegt ie het best en gemakkelijk voor hand start ,
maar dat kan je niet leren op een sim en als je hem zelf gooit bij een maiden weet je nooit wat je te wachten sta !!
en als je dan een 100ste van een seconde twijfelt zie je vliegtuig er uit als op de tweede foto
en aan een easystar zal er meestal bijna niets aan zijn deze kan veel hebben .
dit was mijn eerste edf
klik voor filmke

en als het mis ga ziet het er zo uit
in mijn geval was de reden van de krach kapotte regelaar
IMG_3121.JPG

Laatst bewerkt:
Back