Edf geluids druk

Hoi ben van plan om bij jepe een mooie jet uit te zoeken, nu heb ik de su 29 met dubbele fan. 70mm of 90 mm op het oog, of de raptor f22 met 90 mm fan.
Echter bij ons op de club is het geluid begrenst op 80 db.
Kan ik ervan uit gaan dat dit gehaald wordt , of maken de edf jets veel meer lawaai dan dit?
Heeft iemand wellicht dit al eens gemeten?
Ben zeer benieuwd.
Gr rinie

Vampire met CS10 fan 70 mm

Geen geschreeuw, gewoon zalig jetgeluid voor een habbekrats, of dit minder dan 80 db is zou een meting moeten uitmaken

Stevo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou gezworen hebben dat het een turbine is, mooi geluid. De ruis is veel sterker dan de discrete frequenties, voor zo'n toestel zouden dan ook de limieten voor turbine-toestellen mogen gelden.

zijn daar andere limiten voor dan
volgens mij zijn de edf electromodellen meestal wel onder de 80 db

maar er geld volgens mij wel
hoe meer vermogen je er in stopt hoe hoger het geluid

Bedankt voor jullie reacties, ik vind ook hoe meer het bij turbine in de buurt komt mooi, maar ben benieuwd of er ook echt gemeten is aan een 90 of 70mm 6 cell edf.
Er zullen tovh wel meer clubs zijn waar een geluids grens is.
Gr rinie

Raptor,

Bij ons geen meting maar we hebben wel een db meter ter beschikking.

Ik kan wel even een meting doen als het wat beter weer is om een idee te krijgen.

Ik weet dat mijn Hype interceptor met Wemotec minifan (55 mm) een pokkeherie maak beslist hoger dan 80 db.....

Heb nog de vampire met stock 5 blads fan (70 mm) maar daar is het weer te slecht voor nu

Stevo

Vaak is de geluidsdruk niet het probleem maar meer het hoogtoerige geluid.
Ik ken modellen die onder de 80dB zitten maar men niet mag vliegen vanwege het gejank (Funjets en dergelijke).
De moderne EDF's lopen wat mooier en laagtoeriger.
Als je je club daarvan kunt overtuigen dan heb je al een pluspunt.
Dan is het een kwestie van een meting uitvoeren en met wat geluk zit je dan onder de 80dB/A

Volgens mij is er voor turbines nog steeds geen goedgekeurde geluidsmeting.
In Duitsland hebben ze al wel zoiets maar een tijdje geleden was men bij de KNVvL nog aan het testen.

GJ

Hoi , ken het probleem, bij de vliegclub wordt alles gemeten, op 5 punten rondom het vliegtuig op ongeveer 1 meter hoog. 2 meter afstand, deze worden dan gemiddeld en moet onder de 80 db zijn , het hinderlijk gejank is niet belangrijk, persoonlijk vind ik het. Zwaar. Laag toerig gebrul van een zware viertakt ook niet stil klinken, maar meten is weten .
Gr rinie

Bij ons op vliegveld Valkenburg (zh) worden vaak de 'methanol mensen' gezien als de lawaaimakers. Nu is daar een norm gesteld van 74 DB voor tweetakt en 79 DB voor viertakt. Ik zelf behoor ook tot die groep die graag een methanol mengsel laat verbranden met mooie vliegtuigen en viertaktmotoren, ik doe daarbij veel moeite om netjes binnen de geluidsnorm te blijven, meestal zit ik zo rond de 75 DB. Wat betreft elektro daar bestaat geen metingsplicht voor, voor brandstof wel. Op dit moment zien we toename van EDF's en allerlei vliegende vleugeltjes die gemeen hebben, veel hinderlijke herrie. Mijn viertakten hoor ik bijna niet meer. Dus zeker zou ik er voor pleiten dat ieder toestel electro of brandstof verplicht gekeurd moet worden op naleving geluidsnorm.

Laatst bewerkt:
De oficieele metingen dienen te gebeuren op 7 meter rondom het model voor zover ik weet
ik vind dat er teveel over geluid gezijkt word
vaak nog onterecht ook

het komt alemaal uit het fijt voor dat de een de ander zijn hobby niet vind
ik heb klagers mee gemaakt die zelf aan motorcros deden
dan was herry geen probleem

Er staat beschreven hoe modellen gemeten moeten worden.
In het verleden werd er gezegd, electro is groen, dus dat meten moeten we niet doen.
Nu met de stijgende vermogens maken elektromodellen ook, en soms zelfs meer herrie.
Turbines zou je op een grotere afstand moeten meten maar daar is nog niets over bekend.
Mijn modellen kunnen niet op een paal gemeten worden want dan overtrekt te prop en maakt ie herrie.
In de lucht is ie stil.
En als ik mijn motor 10 seconden laat lopen dan is ie stuk, dus eigenlijk is dit onmeetbaar.

En ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die last hebben van modelvliegtuigen.
Ik heb ook plaatsvervangende schaamte als ik weer zo'n snerpende Funjet of hoogtoerig ding hoor vliegen.
Stel je zit vlakbij een modelvliegclub en je hebt regelmatig dat gejank om je huis, dan wordt je toch gek!
Als er gemeten wordt dan kan men een vergunning verlenen en is het bestaan van de club geoorloofd.
Maar ik vind dat je wel altijd zoveel rekening met de omgeving moet houden en er niet zomaar vanuit moet gaan dat iedereen modelvliegtuigen leuk vind.
Dus ook al zit je onder de 80 dB, denk na en probeer dat storende geluid te vermijden.
Er bestaat zoiets als tonaal karakter, dat is waar Blauwen het over heeft.
Een laagtoerig geluid klinkt prettiger als een hoogtoerig, vandaar de 2 verschillende maximale waarden.
Dat was ook bij mijn oude club zo en daar vlogen we vrijwillig niet met die jankende electromotoren.

GJ

Hallo,

Toevallig laatst ergens iets gelezen over het feit dat een vliegende EDF "stiller" schijnt te zijn dan wanneer het geluid op de grond gemeten wordt. Zelf gelukkig weinig last van want ik vlieg alleen maar "wild".

Ook maakt het volgens mij een enorm verschil als je gebruik maakt van fans met veel bladen (10 of 12). Deze maken, als ik de filmpjes bekijk op Youtube, aanzienlijk minder geluid. Geen gejank maar een soort suizend geluid waarvan ik me goed kan voorstellen dat dit onder de 80dB zit, het jankende geluid zit denk ik al gauw boven de 80dB. Het is wel zo dat de meerbladige fans behoorlijk veel meer amp's trekken. Tevens is het volgens mij ook van groot belang dat de fan optimaal gebalanceerd is.

[URL="
Blade Vs Change Sun 10 Blade SOUND UPGRADE - YouTube[/URL]

Ik kan me ook wel voorstellen dat mensen er soms last van hebben, maar ja ik heb ook wel eens last van andermans hobby. Leven en laten leven zou ik zeggen!

Gr Jerry

Ik kan me ook wel voorstellen dat mensen er soms last van hebben, maar ja ik heb ook wel eens last van andermans hobby. Leven en laten leven zou ik zeggen!

Gr Jerry

Is inderdaad een waarheid. Vroeger vloog ik met een ongedempte cox aan de lijn gewoon in een woonwijk (43 jaar geleden). Men liep uit om te kijken wat het was. Nu laat ik mijn viertakt op (75 DB bij volgas) wel eens (plus minus één keer in de maand) 5 minuten draaien stationair, meestal volgt er dan een hoop ordinair gesnauw van buren hoe lang dat dit gaat duren. Let wel 75 DB is minder geluid dan menig bromfiets. Kortom we zijn veel vervelender geworden hierop, de lontjes zijn veel korter dan vroeger.

Alleen waar ik op doelde is het feit dat electro niet gekeurd hoeven te worden en brandstof wel. Dit brengt extra kosten van rubbers uitlaten ed met zich mee om aan de norm te kunnen voldoen. De moraal; men neme een electromotor en men kan doen en laten wat men wilt ten opzichte van het geluid. Daarom alles keuren lijkt mij, is wel zo eerlijk lijkt mij.

edf geluid en druk

ja 12 bladen veel minder geluid super .veel amps ? zi dit ZzQ81ED_sVQ[/media] l-59 mercury alloy 12blade 90mm 1600kv 10cel test - YouTube vind ik juist weinig amps .ja zi films op 6cel 120 amps denk ook dat het licht aan de timming en belang rijk de groote uitlaat als je di knijpt loopen de amps omhoog di van mij weegt ongeveer 5+- kilo druk zi film gewoon slow fly by dan verticaal omhoog VgEapceDgGk[/media] hobbyking with Mercury Alloy 12 Blade 90mm 1600kv EDF Unit on 10cell 9 flight - YouTube

Blauwen, bij de meeste clubs wordt electro nu wel gemeten.
Dus er is geen voordeel meer, wat geluid betreft.
Tevens vind ik dat het de piloot zijn verantwoordelijkheid is om zo min mogelijk overlast te veroorzaken.
En ja.. ik vind een dikke boxer of turbine ook schitterend klinken maar als de club daardoor zijn veld kwijtraakt omdat iemand klaagt.. dan moet je niet met dat soort dingen vliegen.

GJ

Let wel dat het meeste geluid uit de kanalen komt en niet direct uit de rotor self. Ook de motor geeft geluid. Ook met 5 bladige fans is een laag geluidsniveau haalbaar, maar ook net zo schel als een ds51 wat dus aan het toestel ligt.

voorbeeld van inlaatruis. sm110-52 met neu motor die rauw klingt door de manier van wikkelen, maar toch een hoog rendement shijnt te hebben. dus geen stroeve lagers aan het einde kan je goed het aanzuig acceleratie in de inlaat en de drukopbouw in de stuwbuis horen bij opstarten maar daarna wordt het meteen stiller:
U-Efi-dMNbY[/media] delta1 testrun#1.MP4 - YouTube

Tonnetje los. 1m span, 7kg:
CTfXyKsI6CQ[/media] Delta 1, 2nd testflight part1 - YouTube

En ja.. ik vind een dikke boxer of turbine ook schitterend klinken maar als de club daardoor zijn veld kwijtraakt omdat iemand klaagt.. dan moet je niet met dat soort dingen vliegen.

GJ

kort geleden nog een benzine motor gehoord waarvan ik niet blij werd, Het lawaai deed echt pijn aan mijn oren, als je dat veel op de club hebt rondvliegen ben je zo je veld kwijt. Helaas vonden de aanwezige gastvliegers dat dit allemaal wel kon en mocht......

Back