Er staat beschreven hoe modellen gemeten moeten worden.
In het verleden werd er gezegd, electro is groen, dus dat meten moeten we niet doen.
Nu met de stijgende vermogens maken elektromodellen ook, en soms zelfs meer herrie.
Turbines zou je op een grotere afstand moeten meten maar daar is nog niets over bekend.
Mijn modellen kunnen niet op een paal gemeten worden want dan overtrekt te prop en maakt ie herrie.
In de lucht is ie stil.
En als ik mijn motor 10 seconden laat lopen dan is ie stuk, dus eigenlijk is dit onmeetbaar.
En ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die last hebben van modelvliegtuigen.
Ik heb ook plaatsvervangende schaamte als ik weer zo'n snerpende Funjet of hoogtoerig ding hoor vliegen.
Stel je zit vlakbij een modelvliegclub en je hebt regelmatig dat gejank om je huis, dan wordt je toch gek!
Als er gemeten wordt dan kan men een vergunning verlenen en is het bestaan van de club geoorloofd.
Maar ik vind dat je wel altijd zoveel rekening met de omgeving moet houden en er niet zomaar vanuit moet gaan dat iedereen modelvliegtuigen leuk vind.
Dus ook al zit je onder de 80 dB, denk na en probeer dat storende geluid te vermijden.
Er bestaat zoiets als tonaal karakter, dat is waar Blauwen het over heeft.
Een laagtoerig geluid klinkt prettiger als een hoogtoerig, vandaar de 2 verschillende maximale waarden.
Dat was ook bij mijn oude club zo en daar vlogen we vrijwillig niet met die jankende electromotoren.
GJ