EDF- Gws A-10 van borstelloos voorzien ?

Heeft iemand ervaring met de Gws A-10 (voorzien van Edf 55 300H) ?
Wat voor borstelloze motor zou je hiervoor kunnen gebruiken, zonder meteen 700 Watt + erdoor te jagen, zoals op Rcgroups nog wel eens te lezen valt.
Ik wil graag acceptabele vliegtijden, zeg 7 minuten of meer.
Hoeft dus niet verticaal tot in het oneindige... gewoon schaal.

Ik heb ook nog een GWS A10 liggen die ik van iemand heb overgenomen. Voor dit toestel heb ik ook nog het idee om deze een keer om te bouwen van de standaard 300 aandrijving naar borstelloze motoren.

Op de site van Aircraft world staat nog een mooie beschrijving hoe je de DIY CD rom motor in een EDF55 kan inbouwen. Met dank aan een mede forum lid Niels Polfliet.
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/cdmotor-edf55.htm

Alles heb ik in huis maar ben er nog niet aan begonnen. Nog zo veel andere projecten. De DIY CD rom motor heb ik wel al succesvol toegepast op een Holiday 280 en een Ikarus Shockflyer. Voor een EDF is echter een hele ander configuratie nodig. Minder wikkelingen en driehoek geschakelde wikkelingen.

Als je een standaard motor wil gebruiken is de motor in de volgende link geschikt.
http://aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/y22/y22s.htm

Maar helaas heb ik nog geen praktijk ervaring waar je om vraagt.

Succes,

Hans

http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/y22/y22s.htm

Goede kwaliteit en licht (43 gr.) borstelloos Speed 300 vervangertje, de 3600 kV zal al genoeg power geven en niet te veel stroom trekken.
Op RC Groups goede ervaringen met deze motor in een Wemotec MicroFan gelezen.
Helaas is de rotor (en dus de motor) vrijwel niet heelhuids te monteren bij een EDF 55.
Dus je zal waarschijnlijk ook aan nieuwe fan's moeten.
Ik zou zelf dan een tientje meer uitgeven aan een MicroFan.
Deze zijn later met veel hoger toerental te gebruiken vanwege de veel stijvere glasvezelversterkte rotor, wellicht een goede investering....

ik heb de a10 met de standaard moters gevlogen met 7 cellen kan 1050 dus volgens de fabrikant maximaal
ik vond het matig zeer matig
mijn advies is gelijk opwaarderen naar borstelloos
en de roters demonteren gaat op zich goed in de behuizing zit bij mij een klein gaatje uitlijnen met het zeer kleine imbusje in de roter en los draaien met een goed passen imbusje weet de maat zo niet meer
maar het moet goed te doen zijn ben benieuwd naar je upgrades
succes er mee

Het losdraaien van de inbus is goed te doen ja....
Helaas zit die meenemer dan ook nog eens muurvast geklemd op de motoras....
Overigens vlogen wij de A-10 op 3slipo, uiteraard dan maar af en toemeer dan 3/4 gas...

heel voorzichtig met de haarblazer de roter opwarmen ging bij mij perfect

Ik heb de laatste links nog eens bekeken en ook de site's van Aircraft World en RC Technics bekeken. Volgens mij is de volgende set niet verkeerd en geschikt voor de aandrijving. Afgezien van de Wemotech fans die kwalitatief beter zijn.

1. FAN
Losse fan housing, fan met adapter voor 2 mm as te bestellen voor 9,80 dollar per stuk. bij Aircraft World.
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2790

OF misschien deze bij RC Technics.
Ducted Fan 55x42mm
[DUCTF-55x42] 12.95EUR
Ducted Fan 55x42mm
Type: Φ55xH42 Ducted Fan (EDF)
Geschikt voor Brushed 370 class (3000rpm) of Brushless motoren (4000Kv).
Output vermogen: Brushed 150-250 gram, Brushless 200-400 gram
Binnen Diameter: 56.0mm
Buiten Diameter: 58.3 (zonder flang)
Motor behuizing diameter: 24mm
Motor as montage: 2.0mm
Gewicht: 17 gram.

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_40&products_id=954

2. MOTOR
EMM-700 Borstelloze Motor 3400KV
[EBM-700-34] 29.50EUR
Motor Specificaties:
KV: 3400
Voltage: 6 - 12V.
Gewicht: 46 gram.
Afmetingen: 20 x 30mm.
As diameter: 2,0mm.
Impedantie: 0,03Ohm
Belastbaar tot 14A gedurende 60 seconden.

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=708

Pjotrrr schreef :

Goede kwaliteit en licht (43 gr.) borstelloos Speed 300 vervangertje, de 3600 kV zal al genoeg power geven en niet te veel stroom trekken

Dit vraagt zo'n 22 ampere in een edf55...
:cry:

@hdjong,

Wat voor stroom de EMM-700 Borstelloze Motor 3400 Kv gaat vragen en wat deze in ruil hiervoor aan stuwkracht gaat opleveren kan ik nergens achterhalen.

@ Rafgol, bedankt, genoeg leesvoer voor deze week... :lol:

Heb nog twee aircraftworld cd-motortjes liggen... mmmhhh eens kijken of
ik de magneten standaard zou kunnen laten en alleen overwikkelen..

Klopt, en bij ACW staan nog geen meetgegevens.
Het gewicht van een motor geeft ook een indicatie hoeveel amps deze max aankan, maar het blijft zo lastig kiezen.
Je kan ook overwegen om een 4200kV te kopen en deze als de ampjes te hoog blijken op 2s gaan draaien (1/3 minder toeren, komt dan vrijwel overeen met de 2850kV)
Op 2s/minder toeren uiteraard ook veel minder stroom....

Deze
AC-DIYMOT-VR.jpg
motoren zijn ook goed bruikbaar.
Licht van gewicht, zelfbouw, dus je bepaalt ZELF je Kv. 8)

Deze motor wordt geleverd met twee verschillende asjes
AC-DIYMOT-VRd.jpg
en zijn zodoende universeel inzetbaar in alle speed 280/300 werkomgevingen. Het is een 6 statorpool, 8 magneetpool motor, om nog meer snelheid te ontwikkelen kan je zelfs naar 4 magneten gaan. Dit klein heftig motortje is erg snel klaar.

Test data: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=2854142

Ik heb 'm in de Easy Glider zitten.

wat verwacht je dan ook van een zwaar overpowerde slowfly-jet. De A-10 is geen snelle jet maar een echte slowflyer. Ik zie ze hier regelmatig langs vliegen op weg naar helchteren om daar schiet oefeningen te gaan houden.

mmh, ik heb ook net een wemotec micro fan besteld en wou daar een 5000 kv motor ingooiden omdat deze gelijk is qua kv aan een speed 300. Als ik dit zo lees wordt het straks erg heet :) Hoeft die afterburner ook niet meer ;)

Ik heb de mijne af en heb het ook overwogen om er borstelloos in te zetten maar net wat Pjotrrr al aangeef en ik op meerdere forums terug vind ,zelfs in de FAQ van GWS is dat je gewoon op een 3S lipo kan vliegen b.v 11.1V 1050ma alleen moet je je gas nooit helemaal vol gooien.
Ik heb me FF6 maar voor de zekerheid ff geprogrammeerd zo dat ik nooit meer dan 90% gas kan geven.
En ik ga voor een 800ma ,..die is wat kleiner en lichter.
Ik ben erg te spreken over de power nu :D

Maar het probleem met die GWS A-10 is dat die motoren zo zwaar zijn en de hele configuratie van het toestel er zo op is gemaakt dat er wel een zware accu in moet wil je de CG op z,n plaats krijgen en als je op lipo wil vliegen, wat natuurlijk enorm scheelt aan gewicht, moet je ,m voor vol proppen met klei :?

Daar had ik ff geen zin in en ik MOEST gewoon ,m zo krijgen dat ik met een lipo 3S 800ma hem in balance zou hebben :evil: :P :idea:

Ik heb het volgende gedaan: de 2 resvo's helemaal naar voren gehaald, zo ver dat ze niet eens meer boven de vleugel zitten, idem met de main vleugel servo, die heb ik strak tegen het begin van de vleugel geplaatst.
En de regelaar en ontvanger in het originele accu behuizing geplaatst om dat de lipo zo klein is er zat ruimte voor over was en nu word de regelaar ook beter gekoeld en kan ik simpel en snel me kristal verwisselen.
Nu de lipo er in en tada ! geen toevoegingen meer nodig en durf ik te wedden dat dit ding erg makkelijk en snel gaat vliegen met de lichtere bouw zo en krachtigere accu maar ben ik het wel met een vorige spreker eens ,het is een parkflyer,..dus geen racer maar ben ik wel blij met het stukje oververmogen en gewicht winst :D

Nou wachten op goed weer :roll: :D 8)

A10.jpg

Ik heb die airbrushresten er af af gehaald hoor van die vanbladen.
Blies me afplaksel er af met spuiten :?

Mooi gedaan Terminator!

Ik heb van mijn vriendin een A- 10 cadeau gekregen, de slope versie.

Heb al langer de 4100 kv binnenlopers klaarliggen, met de "nieuwe" zwarte gws fannetjes, een stel el-cheapo towerhobbies 18 amps regelaars, en nu komt zij op de proppen met de slope versie... :lol:

Er zitten wel leuk de "nieuwe" zwarte 55 edf fannetjes bij in de doos :D

Geeft meteen wat meer ruimte om verder te experimenteren op andere vogeltjes.

Voorlopig geen bouwtijd (en vrije radiocomponenten) beschikbaar, dus dit draadje volg ik op de voet, maar niet vanuit de bouwhoek. :?

Ik zal zeker de adviezen van T800 wikken en wegen, maar aangezien ik voor borstelloos wil gaan, heb ik nood aan meer lipo-power. Is het een goed idee om er 2 apparte lipo's in te pluggen??? Of is dit dom, voor als er 1 lipo sneller "leeg" is dan de andere, slechts 1 motor... enz...

Suggesties welkom. :idea:

Ik vlieg de GWS A-10 met alles op de originele plaats en een 3s2p Etec 1200 lipo pakket in de originele accubay. Deze heb ik wel behoorlijk moeten vergroten om plaats te hebben voor de accu. Als fans zit de GWS edf 55 in met de originele speed 300 klonen van GWS en die draaien perfect op de 3 lipo's. Alleen effe bij de start volgas en dan kan het gas er al gelijk voor een gedeelte vanaf. Wel regelmatig blijven spelen met het gas zodat je op tijd merkt dat je lipo's onder die 3 volt per cel komen. Dus regelmatig een stukje volgas vliegen. Meer vermogen is er absoluut niet nodig.

3s2p Etec 1200 lipo pakket in de originele accubay. Deze heb ik wel behoorlijk moeten vergroten om plaats te hebben voor de accu.

Dat heb ik ook moeten doen, met name breder omdat ik de graupner accu's heb en die zijn nog al breed,..zeker de nieuwe.

Wel regelmatig blijven spelen met het gas zodat je op tijd merkt dat je lipo's onder die 3 volt per cel komen.

Dat is idd erg belangrijk, mooie met nic cellen is dat als die nagenoeg leeg zijn je gas er mee stopt maar je gewoon nog besturing heb.
Ze zouden ook iets moeten verzinnen dat als je lipo gebruik en je tegen die 3v aan zit p/c [minimum was toch 2.4v p/c?] dat ie dat ook doet ,..gas dicht.
Of bestaat dat al ?

Back