EDF hulp gevraagd

• Topicstarter Topicstarter sonix
  • Startdatum Startdatum
En hoe weet ik dan wat de beste keuze is tussen soft en hard timing?
Waar let ik op bij het meten? amperage?

toerental / temp en ingaand vermogen. Daaraan kan je het rendement zien en dus je beste optie. Vooral de temp is erg belangrijk.

Hou je timing op 15 graden.
Dat is voor 99% van de binnenloper motoren goed.
Soft timing zegt me helemaal niks, dat is geen waarde.
Ik ken soft start maar geen soft timing.

GJ

Erik / Herman / ???

Als de binnendiameter van een fan bijvoorbeeld een oppervlak heeft van 1200 mm2 (pi r-kwadraat etc.), moet je dan zorgen dat de inlaat aan de voorzijde van de romp dan ook precies die maat heeft, of moet je iets meer nemen? denk aan oppervlak dat een inlaatring "beslaat" ofzo...

De lucht moet zo makkelijk naar binnen kunnen als mogelijk. Een buis van 1 meter gelijk aan de inlaat remt al door de wervelingen aan de rand. Daarom moet de inlaat zo groot mogelijk zijn.

Bedankt

Het is in mijn geval bedoeld voor een kruising tussen een Bandit en een Funjet voor EDF-64 die ik op dit moment aan het ontwerpen ben in AutoCAD. Moet doelmatig zijn, eenvoudig qua constructie en goed vliegen; zegmaar gemiddeld snel. Ik wil ook expliciet een taileronconstructie zoals bij de de FJ: 2 servotjes, korte push/pullrods, slechts 2 scharnierlijnen.
Het is misschien ambitieus, maar het doel is een kist die de Bandit gewoon overtreft op alle fronten; zeker qua duurzaamheid en eenvoud. Misschien net niet qua snelheid omdat ik waarschijnlijk wel een iets lagere vleugelbelasting heb. Aan de andere kant ga ik wel voor 4S-1800 mah; de meeste Bandits hebben een kleinere fan en een lichte lipo.

Op dit moment schiet het al lekker op qua ontwerp. Vleugel en buitencontouren achterzijde van de romp zijn gereed. Nu ben ik de EDF aan het inpassen en daarmee de ducting a la Bandit; de lucht gaat dus via 2 zij-inlaten de romp in richting EDF. Onder de cockpit, dus net voor de inlaten komt dan de lipo; dit is trouwens een grote uitdaging, want of ik uitkom met m’n zwaartepunt is natuurlijk ook afhankelijk van hoe ver de EDF achterin de romp zit. Ook de cockpit zelf wordt nog lastig qua inpassing, want ik wil het cockpitje van m’n eerste Huckbein gebruiken.
Het is erg leuk om te constateren hoe alles op elkaar invloed heeft op zo’n beperkte ruimte; je merkt ook dat over die Bandit best wel is nagedacht. Verder kan ik op dit moment nog makkelijk een wijziging doorvoeren door er een schouderdekker van te maken i.p.v. een laagdekker; lijkt me wat handiger met handstarten.

Anyway; de inwendige diameter van de EDF-64 is 55 mm. De buitendiameter is 58 mm en de diameter van de inlaatring is 68 mm. Er zijn dus 2 inlets. Als ik uitga van de binnendiameter van 55 mm kom ik op een oppervlak van 2376 mm, dus 1188 per inlet. Een inlet van 60x20 mm, zegmaar. Als ik de diameter van de inlaatring hanteer, zit ik op 60x30 mm; deze afmetingen zitten op dit moment in mijn concept-ontwerp.

Nou heb ik sinds afgelopen weekeind ook een twister, maar bij het lezen van dit soort verhalen wordt ik niet echt vrolijk zeg maar ....

Wat mij enigsinds zorgen baart, waar koop je die verschillende soorten fans eigenlijk allemaal? (HET en Wemotec)

En welk type is dan geschikt voor de Twister, alsmede is het dan noodzakelijk dingen aan te passen of is dat plug and play???

Ik heb de originele motor, en heb tevens ook een Hype 28IL 4004 liggen:

Afmetingen: 28 x 48 mm.
Spanning: 4 tot 14 volt.
Draai stroom: 2,07 amp.
Toeren per volt: 4004.
As diameter: 3,17 mm.

Zou dat erin passen, ik neem aan van wel?

Als regelaar heb ik de Genius 70 van Graupner, en 3S 2500 lipo's van Graupner.

Ik heb al 3 van die accu's, en wil perse met die 3s gaan vliegen omdat ik er weinig voor voel weer andere cellen erbij te moeten gaan kopen.

Als je op 3s gaat vliegen dan kan je het beste die standaard setup behouden, zeker met 2500 lipo's.

Als je op 3s gaat vliegen dan kan je het beste die standaard setup behouden, zeker met 2500 lipo's.

Ok, bedankt voor je advies :thumbsup:

Maar wil voor future reference toch graag antwoord op mijn andere vraagjes ook ...?

O.a. Die Hype 28IL 4004 is niets?
Geeft een hoop toeren, jankt ook lekker :p

Waar koop je die verschillende soorten fans eigenlijk allemaal? (HET en Wemotec)

En welk type is dan geschikt voor de Twister, alsmede is het dan noodzakelijk dingen aan te passen of is dat plug and play???

Laatst bewerkt:
Back